'Probleempjes' met jong paard

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Misja

'Probleempjes' met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 15:41

Ik rijd op het moment een 4 jarige ruin. Hij is nog niet heel erg lang onder het zadel, en word nu pas korte tijd echt doorgereden (voor mijn komst werd ie 2 keer per week een half uurtje gereden).
Hij is nog wat onzeker onder het zadel. Balansproblemen e.d.
Nu heb ik moeite met de overgangen. Als ik van galop naar draf ga, 'duikt' hij helemaal op de voorhand. Gevolg: hij trekt mij bijna uit het zadel. (Paard is 1.80m en enorm sterk). Hij gebruikt zijn achterhand niet om 'af te remmen' zeg maar, maar heeft de teugels nodig voor zijn balans, alleen is dat zo'n enorme ruk dat ik niet netjes meer blijf zitten.
Volgens mijn instructrice moet ik vanuit mijn buik proberen me sterk te maken en rechtop te blijven zitten, maar dat is zo enorm moeilijk, vooral omdat ik voornamelijk op het paard geconcentreerd ben, en mijn 'buik' dan vergeet.
Ook tijdens het draven kan ie soms enorm hangen op mijn handen, ik heb dan echt het gevoel alsof ik 900 kilo van voren op moet vangen..en dat valt niet mee.. Haha!
Wat we doen: veel overgangen en tempowisselingen rijden, constant eigenlijk. Ook hem leren op zijn eigen benen te lopen door steeds stap-draf-galop overgangen te rijden, en de overgangen elkaar snel op laten volgen. Het gaat wel de goeie kant op, maar ik dacht: misschien iemand nog bruikbare tips?
(Ik heb zelf vaker jonge paardjes gereden, maar nog nooit een jong ongetraind paard groter dan 1.70m. Hij is niet alleen groot trouwens, ook nog tamelijk fors. Echt een bonk paard dus.. )
Alvast bedankt
En hopelijk is mijn vage verhaal een beetje duidelijk Knipoog

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

pamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:54

wat herkenbaar zeg.
mijn paard is ook maar 1.80 hoog en al wat ouder maar heb ook het probleem dat hij na de overgang van galop naar draf op de voorhand valt.
ik denk zelf dat sterk worden niets oplost want hij is toch vele malen sterker.
wat ik moet doen van mijn instructie is kleine ophoudingen maken en in de overgang goed zijn achterhand bij drijven en zelf goed achterop zitten.
ik rij veel overgangen en schijn overgangen zodat hij tot dragen komt.
Het heeft veel tijd nodig omdat hij zo groot is maar langzamerhand gaat het steeds beter en wordt hij steeds sterker in zijn achterhand.

gast361

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:18

succes met je paardje, wat heb jij trouwens een vreemd onderschrift, heeft het een betekenis?

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 18:22

Chiqa schreef:
succes met je paardje, wat heb jij trouwens een vreemd onderschrift, heeft het een betekenis?

Offtopic Knipoog
Ja..een 'grappige quote' heet zoiets.. a la Loesje..

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:53

Ik leer al mijn leerlingen om op lichaamshulpen dus zonder teugels overgangen te kunnen maken. En dan vooral het terug komen.

Als je de teugels aan genomen heb. Dan heeft het paard als het waren een steun paaltje onder zijn neus staan, waar hij met zijn volle gewicht op kan hangen. Gooi je de teugels los dan haal je als het waren dat paaltje weg, waardoor het paard daar geen steun meer vind. Om dit op te lossen kan het paard twee dingen doen. Op zijn neus vallen wat hij helemaal niet wil. Of zijn gewicht gaan verdelen. Daarbij help je hem door gewichts en lichaamshulpen zich te verzamelen en in zo in evenwicht de overagng te kunnen maken.
Hoe je die hulpen moet geven. PB me maar even.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

gast361

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:10

Misja"]
[quote="Chiqa schreef:

Offtopic Knipoog
Ja..een 'grappige quote' heet zoiets.. a la Loesje..
[/quote]
OK dan! Loesje is okee!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie