dubbel of enkel gebroken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 17:49

hey! heel leuk dat jullie allemaal zo op dit topic reageren!

Ik dank dat ze in de maneges gewoon zo'n enkel gebroken bitje hebben omdat gewoon het 'standaard' bitje is! lekker makkelijk!

Ik denk dus dat dubbelgebroken fijner en zachter is voor het paard! omdat het paard meestal veel sneller het bit accepteerd omdat ze er vrij mee kunnen 'spelen' met een enkel gebroken bitje lit het toch wat vaster in de mond en is het bit ook wat moeilijker te accepteren Lachen

FuNcKyLaDy
Berichten: 68
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:00

ik heb ook dubbelgebroken, dat is veel fijner voor mijn paard en hij gaat er ook beter van lopen, daarvoor reed ik altijd met een enkelgebroken

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:07

Dubbelgebroken is beter & zachter !!!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 19:20

het lijkt er op dat ik gelijk heb Schijnheilig

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:28

Ik reed Rowan met een recht enkelgebroken bit, en toen ik daar wat actiever dressuurmatig mee ging rijden had hij vlot de neiging om - ook bij een hele lichte verbinding - achter de teugel te kruipen. Ik ben nu bezig met een dubbelgebroken trensje (wel een vrij dunne, hij heeft ook maar een klein bekkie) en daarmee wil hij veel lekkerdere met de hand praten. Ik kan het verschil niet echt uitleggen, maar hij is hier een stuk fijner mee naar de hand. (helaas heb ik in het winterseizoen niet veel gelegenheid om actief te trainen Boos! )

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:44

Ik rijd mijn paard met enkelgebroken trens, dit bevalt me tot nu toe heel goed, het hoe en wat weet ik niet precies, ben geen expert op dat gebied. Maar ik heb wel een dubbelgebroken trens met rond tussenstukje een paar dagen geprobeerd. Het nadeel vond ik dat mijn teugelhulpen iets grover moesten worden, om hetzelfde effect te krijgen als bij de enkelgebroken trens. Voorlopig houd ik het bij de enkelgebroken trens, dan kan ik met lichtere hulpen werken. Het bit mag dan misschien iets onvriendelijker werken, als je je hulpen daarop aanpast, moet je uiteindelijk hetzelfde resultaat krijgen als bij de dubbelgebroken trens.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:14

Ik rijd met een dubbel gebroken. Bij een enkelgebroken zit hij tegen zijn gehemelte aan.
Dubbel gebroken wil ik niet direct van zeggen dat hij zachter is, maar mijn pony vind het fijner.

Wat betreft maneges. Ik vermoed dat daar ook voornamelijk enkel gebroken voorkomt, omdat je dat het meeste ziet, en dat dus het goedkoopste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:31

Dubbelgebroken is niet per defenitie beter. Bij een dubbelgebroken bit wordt de druk over de lagen en de tong verdeeld. Sommige paarden vinden dit juist heel vervelend en worden in het werk heel erg druk met hun tong. Voor andere paarden werkt het juist beter. Ik ken ook paarden die veel te "douwerig" worden op een dubbelgebroken trens. Het is een kwestie van uitproberen dus.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 11:29

Ik rijd mn pony vooral op een dubbelgebroken trensje omdat hij met een enkel gebroken trens moeilijker ontspant! hij vindt het fijner dat er zo'n losstukje in zn mond zit en gaat daar dan ook lekker op knabbelen.
Ik dek dat er opzich niet eens zo veel verschil zal zitten tussen het enkel gebroken en het dubbelgebroken bitje maar ik denk wel dat veel paarden er gewoon net wat prettiger op lopen. ( ligt natuurlijk wel aan wat voor paard het is maar gewoon in het algemeen en dan vooral jonge paarden)
Ik heb een keer een jonge pony gereden ( 5/6 jaar dus niet meer super jong)ze liep al wel M2 met een andere ruiter maar ze was gewoon super stijf in het lichaam en dan voornamelijk in de kaak. En ze wou vooral en bit niet lekker ontspannen 'beet pakken'. Ik reed die pony samen met een meisje ( dat andere meisje reed er dan M2 mee) en we gingen toen een keer een dubbel gebroken bit proberen. Ik ging er dan als eerst op en ze liep lekker! ze heeft nog nooit zo lekker ontspannen gelopen! lekker door het lijf heen gewoon stukke beter! Ik herkende die pony er gewoon niet meer in! Toen ik afstapte had ik eindelijk het Idee dat ik lekker gereden had!
Maar na een tijdje kreeg die pony toch door hoe dat bit kon 'gebruiken'. Na een tijde werd ie weer net zo stijf als met dat normale bit! maar ja we hebben wel een paar keer lekker gereden met dat dier.
Nu heeft ze weer een enkel gebroken er in hangen en het gaat een stuk minder. ( ik rij haar niet meer maar een ander meisje krijgt haar moeilijk aan de teugel en ontspannen)
Dus mijn mening gaat uit dat een dubbelgebroken bit fijner is! Ik heb alle pony's die ik heb gereden met zo'n bitje gereden. ( niet altijd maar iig een keer uitgeprobeerd bij een pony) En ze liepen er allemaal heel erg fijn op Lachen
sorry voor mijn lange verhaal Haha!

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:07

Dubbelgebroken is zachter, fijner voor het paard, iets meer speling.

Beter zou ik niet zo snel zeggen. Dat verschilt per paard.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 19:24

Beter kan je nooit zeggen over een bepaald bit dat is idd verschillend per paard Lachen en wat er word gedaan met het paard Lachen

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:30

Mijn stelling is hoe zachter hoe beter Haha!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 22:05

Bij sommige paarden kan dat alleen maar ongelukken veroorzaken dus ik weet niet in hoeverre je het beter kan noemen Tong uitsteken
Maar goed, met een zachter bit kan je minder aan je paard verknallen dan met een scherper bit Haha!

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:12

heej maar inkie je hept deze topic wel ingezet maar het ging eigenlijk om madam en semosa,semosa mijn paard ze is heel erg sterk en trekt heel hard om onder het werk uit te komen maar ze is pas net 4 en nog geen jaar onder het zadel dus ik wil graag nog even zonder dubbel gebroken,en dan madam een halfbloed arabier,heel gevoelig in de mond-->>als je 1x goed trekt gaat ze steigeren en bokken ze is waarschijnlijk vroeger mishandelt...vanuit daar zijn ingrid en ik verder gegaan met deze discussie over dubbel en enkel gebroken bitten....duss wat denken jullie in mijn positie voor mijn jonge paard{en pony maar hoeft niet want de eigenaren waren jaloers omdat haar dochter van 10 de pony niet aankan en hebben ze dus besloten dat alleen dat kind er nog op mag,kvind het egt*** voor die pony}dikke kuszz daffiej

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 23:44

Hoi daf! sorry maar ik dacht echt dat het over het algemeen ging LachenWant jij vroeg wat nou scherper was en later kwam jouw probleem er bij Lachen dat van semosa en Madam Lachen
En waarom zou je nog even zonder dubbelgebroken bit wille rijden? Bijna iedereen zegt dat het zachter Knipoog

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:30

ik heb het laatst erg goed gemerkt, dat mijn pony een dubbel gebroken bit veel fijner vindt dan een enkel onderbroken. Ik rijd namelijk normaal altijd met een dubbelonderbroken bit, maar doordat hij door de neusriem zijn neus iets kapot had (nieuw hoofdstel) dacht ik, ik rijd even met een ander hoofdstel zodat het kan helen. Hij was met rijden toen echt verschrikkelijk lastig in de mond, en ik kreeg hem bijna niet los meer. Waarschijnlijk heeft hij dat bit gewoon vast kunnen pakken, waardoor ik niets meer kon doen. Want later bleek (wat ik van te voren niet zo snel door had) dat er ook een ander bit aan dat hoofdstel zat! *STOM*!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar goed, vanaf toen wist ik, dat ik maar gewoon met een dubbel gebroken bit moet rijden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:41

Het verschilt per paard wat prettiger is. een dubbelgebroken bit is niet zachter, maar werkt anders in.

Voor maneges geldt dat een enkelgebroken watertrens (ong 9.95 euro) of een enkelgebroken bustrens (ong 14.95 euro) nog altijd goedkoper is dan een dubbelgebroken rvs watertrens (ong. 18 euro).
En ook die enkelgebroken bitten zijn prima bitten hoor, niets mis mee. Een enkelgebroken bit voldoet voor 99% van de paarden. Zo'n 10 jaar terug reed je gewoon op een enkelgebroken bit, die dubbelgebroken bitten waren nog helemaal niet ingeburgerd.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:47

moowsy schreef:
heej maar inkie je hept deze topic wel ingezet maar het ging eigenlijk om madam en semosa,semosa mijn paard ze is heel erg sterk en trekt heel hard om onder het werk uit te komen maar ze is pas net 4 en nog geen jaar onder het zadel dus ik wil graag nog even zonder dubbel gebroken,en dan madam een halfbloed arabier,heel gevoelig in de mond-->>als je 1x goed trekt gaat ze steigeren en bokken ze is waarschijnlijk vroeger mishandelt...vanuit daar zijn ingrid en ik verder gegaan met deze discussie over dubbel en enkel gebroken bitten....duss wat denken jullie in mijn positie voor mijn jonge paard{en pony maar hoeft niet want de eigenaren waren jaloers omdat haar dochter van 10 de pony niet aankan en hebben ze dus besloten dat alleen dat kind er nog op mag,kvind het egt*** voor die pony}dikke kuszz daffiej

Vanuit mijn positie zeg ik; gebruik eens wat meer leestekens en alinea's!