Wat kan ik nou verkeerd doen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Wat kan ik nou verkeerd doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 10:24

Wat doe ik nou verkeerd??

in de rechtergalop is mijn paard op de buitenhand heel sterk. Ga ik van hand veranderen en aangalopperen in de linker galop is hij OOK sterk op de buitenhand. Telkens is het de buitenhand die hij ontzettend vasthoud. Wat doe in nu rijtechnisch verkeerd? Waarom telkens de buitenhand?

Please wie kan mij hierop antwoord geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:37

Totaal onmogelijk om hier iets zinnigs over te zeggen zonder meer informatie te hebben.
Is de galop tactmatig wel gewoon netjes? Zit je zelf goed, hoe is je gewichtsverdeling/handhouding etc?
Erg lastig zonder het probleem te zien.

Wat ik me kan voorstellen en wat ik wel vaker zie, is dat de ruiter gewoon scheef zit in de galop. Het kan zijn dat jij zelf teveel naar buiten hangt cq teveel gewicht op je buiten beugel hebt, waardoor het paard het bit aan de buitenkant wat vastpakt, om zo zich hol te maken aan de binnenkant. Beetje tegen jou inhangen dus.

Maar nogmaals, dit is een grove gok.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:48

Als je even wat meer informatie geeft zou handig zijn.
Het kan dat jij zelf op de buitenhand hangt zodat hij terug hangt, of dat je gewoon niet genoeg buiging en stelling naar binnen hebt, of dat je je been er niet bij hebt .. enz..

meer info please Haha! Schijnheilig

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 11:03

pff moeilijk te zeggen. Ik weet wel dat ik een verkeerde houding heb, ik zit iets te ver achterover. maar dit is aanzienlijk verbeterd de laatste tijd.
In de draf gaat het stukken beter met de buiten teugel maar zodra ik aangallopeerd is het BOEM vast die buitenkant. Ja en dan ga je zelf ook nog aan de buitenteugel zitten om deze los te kneden, is dat fout?
Zou het kunnen dat ik dan meer op de binnen beugel moet staan? Meer gewicht naar de binnenkant? of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:05

Nope, je gewicht hoort ten allen tijde goed verdeeld recht boven je paard te zijn. Zowel naar binnen als naar buiten is niet goed.
Loskneden op de buitenteugel resulteert bij veel ruiters in een trekwedstrijd met het paard, waardoor het probleem alleen verergert. Je kunt je afvragen of je paard aan de buitenkant te zwaar is, of aan de binnenkant te licht.

Je geeft zelf al eerlijk aan dat je houding te wensen overlaat ook al is het al wat verbeterd. Dat kan dus de oorzaak zijn.
Maar als ik zo vrij mag zijn: hoe zit het met je instructie?
Ik heb even vanuit je profiel naar je eerdere plaatsingen gekeken, en die wijzen allemaal naar een rechtricht/evenwichts/vastpakprobleem, maar ik heb nog niets gelezen over wat een instructeur er mee doet of over zegt....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:08

wat je als oefening kunt doen is het paard in de galop, regelmatig een keer naar buiten laten kijken met zijn hoofd.
maar dit kun je eigenlijk niet alleen doen.zeker niet als je zelf te weinig ervaren bent!
overleg dit met je lesgeefmens en probeer het samen op te lossen
iig niet trekken aan de buitenteugel!

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 11:32

ik heb sinds 4 weken les van een dressuurinstructrice. Als ik les heb gaat het altijd goed maar als ik voor mezelf rij is het heel anders. ik heb dit probleem nog niet zo heel lang. En ik heb het er ook nog niet met mijn instructrice overgehad, de laatste 2 weken ging mijn les niet door helaas.
p.s. ik ben overgestapt naar een andere instructrice omdat de oude mij nooit heeft verteld dat mijn houding oliebol is. Ja en wat je in al die jaren aanleerd, probeer dat maar eens af te leren. Sinds ik les heb van mijn nieuwe instuctrice gaat het al een stuk beter, ja alleen de galop begint nu parten te spelen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:37

als je meer leert, dan ga je ook meer dingen voelen die fout zijn!
dus als je een nieuwe instructrice hebt kan het best zijn dat je nieuwe dingen heb geleerd en dus ook meer fouten bent gaan ontdekken bij jou en je paard
heb je les van iemand die minder goed lesgeeft, leer je ook minder je fouten kennen en LIJKT alles beter te gaan.
ik zou me maar geen zorgen maken en samen met je instructrice dit probleem gaan oplossen.
zelf aan de slag gaan met tips van bokt hoeft niet voor iedereen zo'n succes te zijn !