Geen buiging / vasthouden in de hals & kaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:30

mijn mening over paardenopleidingen is bij deze niet bijgedraait

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:32

de mijne ook niet.
En ik ga nu ook niet spontaan kwijlen van mensen die hun paard al helemaal naar de M hebben gereden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:00

gijsenkim schreef:
mijn mening over paardenopleidingen is bij deze niet bijgedraait

maar wel weer eens bevestigd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:56

Bellie schreef:
. Nodig hierbij wel de bijdehante personen uit om eens op mijn paard te rijden en het dan even aan mij voor te doen, mijn eigen instructeur lukt het nl. ook niet en dat wil echt wel wat zeggen...


Dat je instructeur het paard niet na kan rijden heeft denk ik meer te maken met een slecht gereden paard. Een paard wat fijn te rijden is stuur ik zo op weg. Een verreden paard kost mij ook enkele weken om goed te krijgen.

Nou ben ik anky niet natuurlijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:57

gijsenkim schreef:
mijn mening over paardenopleidingen is bij deze niet bijgedraait



Ze zijn niet allemaal slecht hoor Haha! Knipoog

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:58

Anky gaat niet op verreden paarden zitten..... daar moeten eerst de stalmeisjes/-ruiters/Edward/Happie op....... Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:00

Pipo"]
[quote="Bellie schreef:
. Nodig hierbij wel de bijdehante personen uit om eens op mijn paard te rijden en het dan even aan mij voor te doen, mijn eigen instructeur lukt het nl. ook niet en dat wil echt wel wat zeggen...


Dat je instructeur het paard niet na kan rijden heeft denk ik meer te maken met een slecht gereden paard. Een paard wat fijn te rijden is stuur ik zo op weg. Een verreden paard kost mij ook enkele weken om goed te krijgen.

Nou ben ik anky niet natuurlijk Haha!
[/quote]
Idd.
Dat is wat je op bokt veel hoort
"probeer jij hem dan"
Soms lukt het idd in 1 keer. maar bij echt verkl*te paarden ben je idd wat langer bezig.

Maar het is dus een uitspraak van iemand die juist nooit verkl*te bokken heeft gereden, want die weet dat het helaas niet altijd na 1keer goed te krijgen is.

geeft nogmaals de kunde aan. Ach gut

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:01

Pipo"]
[quote="gijsenkim schreef:
mijn mening over paardenopleidingen is bij deze niet bijgedraait



Ze zijn niet allemaal slecht hoor Haha! Knipoog
[/quote]


uitzonderingen daargelaten, natuurlijk Haha! Knipoog

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 23:36

Sorry hoor, der moet me hiet toch wel even wat van het hart....

Ik loop hier op bokt nu een jaartje rond, lees erg veel plaats ook af en toe een vraagje of een antwoord en wat foto's. Had (en heb nog steeds hopelijk als deze discussie ten einde is) dit forum en het merendeel van de mensen hier best wel erg hoog in mijn achting. Honderden jaren aan paardenervaring komen hier bij elkaar.

Met dit alles in het achterhoofd leg ik dus het probleem op RT voor. Eerste anderhalve pagina gaat het vrij aardig en opeens als het blijkt dat het om mijn instructrice gaat, gaat het compleet off-topic en over haar credits.... haar paard zou met een slof naar het M gereden zijn etc. etc.

Ik heb mijn eigen paard ongeveer 4 maanden helemaal zelf gereden (en met mijn maar 1 jarige ervaring dus ook een stuk verreden) Annabelle rijdt der nu 1 dag in de week en dat gaat echt super, ze geeft heerlijk na, laat der rug lekker los en gebruikt der achterhand erg goed.. Allemaal punten waar ik in mijn eigen rijden nog niet voldoende aan toe kom en die anders toch min of meer blokkeren bij een paard.... Dus met dat rijden van haar zit het wel goed.....

Ik zeg niet dat je niet kritisch moet kijken naar een manier van rijden, met zelfgenoegzaamheid red je het niet in de paardenwereld, maar zoals het hier in dit topic gesuggereerd wordt vindt ik wel erg ver gaan....

Dus nogmaals, ik vind het erg jammer hoe dit topic verloopt, had het wel wat anders verwacht...

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:09

MarkKH schreef:
Plaatst dit voor een vriendin van me die een 12-jarige letse koudbloed heeft. Paard heeft enkele jaren geleden onder haar M1+wp gelopen. Op zijn elfde gecastreerd... Verder wordt ie sinds een jaar of anderhalf ongeveer de helft van de tijd gereden door beginners die weinig van hem vragen.

In de afgelopen tijd is het steeds moeilijker geworden om hem correct te rijden, aan het been is ie wel, buiging in de rug doet ie ook goed, hij blijft super wendbaar. Voorzover mogelijk geeft hij zijn rug en laat ie je lekker zitten.

Het probleem zit em in de hals & kaak, hier weigert hij simpel weg om mee te buigen en na te geven.

Je kan vanachter drijven wat je wilt en dat weer van voren opvangen wat je wil maar der gebeurd helemaal niets. Soms na een uur hard werken kan ie een beetje na gaan geven, je moet dan soms wel vrij grof inwerken met zweep en hand. En dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat je ziet aan zijn bouw is dat de onderhalsspier zich enorm heeft ontwikkeld en dat dat (misschien in combinatie met een oorspeekselklier die knelt) zorgt voor een pijnlijke ervaring op het moment dat ie los wil gaan laten en wil gaan nageven. (weet dit niet zeker hoor..)

Herkend iemand dit misschien en kunnen jullie wellicht suggesties geven hoe dit op te lossen??


Nog even voor de duidelijkheid: ik heb NIET geconcludeerd dat dit paard met een slof naar de M is gereden, dat was een vraagstelling
Gezien de bovenstaande beschrijving die jij geeft kan ik uit ervaring opmaken dat het paard WAARSCHIJNLIJK niet op de juiste manier gereden is. De reden waarom ik dat denk is het feit dat hij niet wil nageven in nek- en kaakgewricht en een enorme onderhals heeft ontwikkeld. (en die krijgt ie niet van op de wei staan ). Lengtebuiging van het lichaam kan een paard ook als ie sterretjes aan het kijken is en heeft niets te maken met nageeflijkheid. Een paard wat niet aan het BEEN nageeflijk word gereden kan NOOIT zijn rug ontspannen en dus geven, dus dat je makkelijk door kan zitten heeft hier niets mee te maken.
Mijn mening is dat beginners die er de helft van de tijd op rijden en het paard BEWEGING geven en er niets van vragen absoluut niet slecht zijn voor een paard, mits ie enkele keren per week wel fatsoenlijk word getraint.

Dit is wat ik uit jou verhaal kan opmaken en waaruit ik uit MIJN ervaring kan opmaken dat het paard verreden is.
Verdere achtergrond is mij niet bekend, dus dit is dan mijn conclusie.
En het beeld dat jij schept van het paard doet mij erg denken aan veel paarden die ik meegemaakt (lees: weer voor elkaar heb moeten krijgen) die met een slof naar de M/Z gereden zijn.

Helaas willen paardeneigenaren liever horen dat hun paard een fysio of kraker nodig heeft dan dat het aan hun eigen gebrek aan rijkunt ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:29

runningkawa schreef:
Maar het is dus een uitspraak van iemand die juist nooit verkl*te bokken heeft gereden, want die weet dat het helaas niet altijd na 1keer goed te krijgen is.

Of alleen maar...

Wegrijden op fijn gereden paarden is niet zo heel ingewikkeld.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:27

Ik wil graag even inhaken... we moeten ook niet vergeten denk ik dat het paard een behoorlijk zware bouw heeft. om maar even een voorbeeldje te geven: een pijp omvang van 33 cm als ik me goed herinner.
Niet dat ik hiermee het paard wil afkraken. absoluut niet. Maar het is wel ff iets moeilijker om een paard wat zwaar gebouwd is lekker door de kaak te rijden.
Het verbaasd me eerlijk gezegd een beetje dat daar eigenlijk door niemand op in gegaan wordt, terwijl wel iedereen klaar staat om "bellie" in meer of mindere mate af te kraken.
Ik denk dat het een erg goed initiatief is om meer te gaan longeren op een goede manier. En het paard vanaf de basis weer op te pakken.
Dus goed aan het been zetten, en vanuit daaruit verder gaan.
En misschien eens een andere instructie een nieuw licht op de zaak laten werpen. Ik weet niet of je op het moment priveles hebt?
Op de grond kan je ook al een hoop losmaken, daarvoor zijn een hele hoop oefeningen. Als je die wilt bellie dan stuur je maar een pb :d

En
Succes in elk geval

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:37

Persoonlijk vind ik het twijfelachtig als een leerling voor zijn instructrice gaat vragen hoe ze het best haar paard nageeflijk kan rijden.
Vooral bij de uitspraak "je moet dan soms wel vrij grof inwerken met zweep en hand" zet ik mijn vraagtekens. Een instructrice hoort toch te weten dat dit niet de manier is en kan toch zelf ook wel verzinnen hoe ze het paard beter nageeflijk kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 23-12-03 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:12

mijn paard zat ook erg vast in haar nek, toen bleek het zadel niet helemaal gioed meer te leggen, nu is het opgevuld en buigt ze al veel soepeler in. maar het kan bij ieder paarde en andere oorzaak hebben. wat zegt je instructrice????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:22

Het lijkt mij het beste om het paard medisch helemaal na te laten kijken.

Ik had vorig jaar mijn paard bijvoorbeeld continu achter de teugel. Een probleem dat meestal veroorzaakt wordt door een te harde ruiterhand. Wat ik ook probeerde, niets lukte. Als ik ook maar een gram contact had met de mond, dan liep mijn paard met zijn neus tussen zijn voorbenen en kon ik niets meer doen (dit ook nog scheef). Ik vroeg me echt af wat ik nou zo ontzettend verkeerd kon doen, dat mijn paard zo rot liep, want dit had ik nooit eerder meegemaakt.

Maar goed, ik heb de tandarts laten komen en hij bleek heel erg last van zijn gebit te hebben. Na de behandeling was het complete 'achter de teugelprobleem' opgelost. Paard was al die tijd gewoon zo creatief mogelijk bezig geweest om pijn in zijn mond te vermijden.

Ik vind het dan ook jammer dat veel mensen nu ineens beweren dat er te snel naar medische oorzaken gekeken wordt Verward

Als medisch gezien alles goed genoeg in orde is, dan kun je met een gerust hart eraan gaan werken om alles rijtechnisch gezien zo goed mogelijk voor elkaar te gaan krijgen. Een heel belangrijk punt, want een rugprobleem dat ontstaan is door een verkeerde manier van rijden, komt net zo hard weer terug als je je manier van rijden niet verandert.

En nu wil ik niet meteen beweren dat alle rugproblemen veroorzaakt worden door een verkeerde manier van rijden. Die kunnen ook komen door bijvoorbeeld een val, of heel rot vastliggen in de box. Mensen hoeven ook geen topsporter te zijn om een blessure te kunnen krijgen.

Dus om het even in het kort te zeggen. Ik zou eerst alle mogelijke medische oorzaken nagaan. Is op dat gebied alles in orde, dan wordt het echt tijd om heel erg hard aan je manier van rijden te gaan werken. Ook mensen die M gereden hebben en les geven kunnen fouten maken en/of dingen gewoon niet weten. Ik zie niet in wat hier nu zo ontzettend fout aan is. Iedereen moet toch leren? Zelfs GP ruiters nemen lessen om meer te leren en M is nog lang geen GP.

Dat de betreffende instructrice erkent dat er iets niet in orde is, vind ik trouwens juist positief. Ik vind dat veel sterker dan te doen alsof je alwetend bent, maar het in feite helemaal niet bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:03

Lovely"]
[quote="runningkawa schreef:
Maar het is dus een uitspraak van iemand die juist nooit verkl*te bokken heeft gereden, want die weet dat het helaas niet altijd na 1keer goed te krijgen is.

Of alleen maar...

Wegrijden op fijn gereden paarden is niet zo heel ingewikkeld.
[/quote]
Sorry, maar ik volg je ff niet? Blond

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:04

Of dat ze alleen maar verkl*te bokken hebben gereden bedoelt ze. (toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:07

Maar dan weet je toch dat de heel erg verpeste niet in 1 keer goed te krijgen zijn?
Wel wat beter, maar nog lang niet waar het hoort.

Of je moet niet anders weten dan hoe een trekbok voelt, dan lijkt het misschien wel goed als je een keer 99 kg in je handen hebt ipv 100 Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:16

Maar een heel erg verpeste krijg je ook niet in een week elke dag rijden goed, ook niet als je een goede ruiter bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:20

Ja, dat bedoel ik dus.
maar je hoort op bokt zo vaak zeggen, "Kom jij hem dan rijden! "
Bij een paard wat een beetje achter been is en een beetje stijf en stug aanvoelt kun je in een uur veel doen.
Maar een echte trapzak en trekbok.. Verdrietig

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:31

hoe zou jij de trapzak en trekbok dan aanpakken? of is dat een verloren zaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:34

Ik zou beginnen met een zweepje erbij en consequent aanleren dat been reactie betekend.
En met je handen niks doen als loslaten, iig niet terugtrekken.
Eerst moet de reactie van het been opgelost worden, dan gewichtshulpen en dan komt de voorkant wel een keer Lachen

En ik geloof erin dat bijna elk paard te verbeteren is, maar helaas niet alle paarden in een uurtje.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:46

In een uurtje krijg je een scheef gereden paard niet recht. Maar bijv. aan slecht aan het been zijn kan je nog aardig wat doen in een uurtje.
Spieren op de verkeerde plek kost ook weer veel tijd.

Het ligt aan het probleem of het te verbeteren is in een korte tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:50

Juist, dat bedoel ik Flair.
Daarom kan ik ook niet tegen de uitspraak: kom jij hem dan maar rijden, dan lukt het je ook niet, want mijn instructrice kan het ook niet.

Nee niemand kan dat in een uur als hij al lang naar de verdoemnis word geholpen.

swaida
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:22

lastig