Probleem galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Probleem galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 12:07

Mijn paardje van bijna 5 gooit zijn hoofd omhoog als hij al voelt dat ik ga doorzitten om in galop aan te springen, dan ben ik hem helemaal kwijt, stuur zit er niet meer op en hij protesteerd aan alle kanten. Zit ik eenmaal in de galop dan onstpant hij weer en word nageeflijk. 2 weken geleden ging het een week goed en sinds vorige week is het bal. Als ik rustig met lange teugel rijdt en wil aanspringen dan is hij een stuk ontspannender ik pak daarna de teugels wel weer op maar ik vraag met toch af hoe dit verzet tegen te gaan is.

Bedankt alvast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:10

Als hij het met lange teugel wel goed doet, is het toch een teken dat jij niet genoeg meegaat met de hand op het moment van aanspringen.
Losgooien is niet nodig, maar net die cm meer ruimte kan voldoende zijn.

Verder maakt hij zich druk als je gaat doorzitten, schrijf je.
Ga ook zo eens stukjes doorzitten om daarna weer te gaan lichtrijden.
Dus zomaar 5 passen
een gebroken lijntje. een volte en daarna weer lichrijden
zodat hij niet weet wanneer er galop gaat komen en zich vast op kan naaien.

Bontje007

Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:18

Had ik ook in het begin met men beesje maar wat je eens moet proberen is:
als je vlakbij de hoek komt waar je aanwil galloperen dan ga je nog niet door zitten maar laat em rustiger draven
pak je buitenste teugel iets strakker aan met een geleide druk en tegelijkert tijd zorg je dat je binnebeen aanduwt en als je in de hoek komt dan leg je als normaal je buiteste been naar achter enne klik je of zeg je galop als et goed is zou die moeten luisteren herheel dit vaak dan zou die het wel merken Lachen dat het zo moet

succes Lachen

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:06

Als het probleem zich in het doorzitten bevind,
dan spring je gewoon aan vanuit het lichtrijden, of beter nog de verlichte zit.
Ik heb dit ook meegemaakt met een paardje dat ik reed. Gooide zijn hoofd omhoog en drukte zijn rug helemaal weg. Als ik vanuit de verlichte zit aansprong, was ie heel rustig.
Ben je zeker dat het paard geen rugprobleem heeft?

Als het probleem is zoals Kawa het zegt, dus dat je iets te weinig meegaat met de beweging, zou ik gewoon aanspringen met een langere teugel en daarna rustig weer opnemen. Verder opbouwen totdat je kan aanspringen met teugels op een normale lengte.
Blijf er wel altijd op letten dat je het contact niet verliest, en dat je meegaat met de beweging.

Succes!!