door de hand lopen

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Acilon

door de hand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 16:21

sinds een maandje rijd ik opnieuw lessen (na 4 jaar buitenritten)
op een hééél lief maar een héél moeilijk paardje.. moeilijk in de zin van: been?huh? teugeldruk? huh? nagevefelijk? huh? ik loop gewoon vrolijk duikbootrondjes

nu, het is allemaal al héél erg veel verbeterd, dankzij goede lessen, beginnen nu aan de zijwaartse gangen en nu komt het probleem dat bij het gewone rijden een beetje de kop werd ingedrukt STERK naar voren..
ze heeft geen repect voor mn hand en loopt vrolijk zovéél mogelijk door mn hand..metteen alles overboord gegooit en afgeproken met de instructeur (die 3 weken niet kan) dat ik nu werk aan respect voor mn hand...maar tis écht rampzalig.. en als ze dan écht niet wil stoppen (niet dat ze gaat rennen maar gewoon lekker veel tegendruk geven en doorlopen) heb ik de foute neiging eraan te gaan hangen, al vloekende, en zo niet meer los te laten = maakt het probleem alleen maar erger!! Boos!

wie heeft nuttige tips voor mn paard en voor mij??

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:11

Ik zou als ze door je hand probeert te lopen, dan zeker niet gaan hangen, want hebben ze wéér iets om tegenin te gaan en te gaan rennen. Veel oefeningen dat hij de kans niet krijgt om te rennen, en overgangen, met veel ben en zithulpen, denk ik, Lachen Licht contact nemen en vanaf hij niet hangt: nageven, vanaf hij gaat drammen: ophouding, been en lossen.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:29

Beginnen op de grond. Stopen als jij stopt, gebruik daarbij een stem commando. Als hij op de grond goed luisterd. Zelfs als je achter hem loopt. Kun je het gaan proberen als je er op zit.
Meer trekken helpt inderdaat niet. Gaat hij dan toch door je hand heen. Geef dan even een ruk en laat dan direct weer los. Door jouw getrek valt ze op de voorhand en maak ze haar rug hol. Daardoor kan ze moeilijk stoppen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:14

Op de rem zetten! Wat Josien doet op de grond, doe ik ook onder het zadel. 'Gas en rem', noemen wij het vaak. Been = voorwaarts, hand = ho. Als je een ophouding maakt, moet ze gewoon terugkomen! Als ze dat niet doet, dan moet je dus ingrijpen. Niet te lang wachten, niet boos worden, maar gewoon duidelijk maken wat je wilt. Echt een flinke ophouding en halthouden. Ik denk dat het voor een paard minder erg is om een enkele ruk in z'n mond te krijgen, dan dat hij steeds op dat bit loopt te pullen terwijl jij aan de andere kant hangt Haha! want zo gaat het dan toch meestal? Bovendien hoef je 't vaak maar een paar keer te doen, dan is het meestal wel al klaar.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie