Handen volgen de paardemond of stil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Volgen je handen de mond of houd je ze stil?

Ik hou mijn handen op éen plaats.
5 (4%)
Ik volg de beweging.
70 (64%)
Allebei, afhankelijk van.....
33 (30%)

Totaal aantal stemmen: 108


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:10

Ik hou mijn hand stil, behalve als ik wil dat het paard mijn hand volgt (en niet andersom!!).

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:34

Stille hand, in zoverre dat mijn hand zoveel mogelijk op dezelfde plek blijft maar om een constante aanleuning te krijgen moet je hand de mond wel volgen. Dat volgen moet niet te gek worden, een paard kan zijn hoofd ook teveel bewegen, denk maar aan het 'scheppen' in galop wat je regelmatig ziet, dit moet je met een stille hand van achteruit oplossen.

Wel een mooie uitspraak van mn instructrice: 'Een stille hand is geen dode hand.' Geen verdere uitleg nodig lijkt mij!

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:28

ik heb gekozen voor de handen op 1 plaats! Ik zal hier wel een vlaag van commentaar krijgen maar ik vind het een beetje een verwarrende vraag...

als je draaft en de aanleuning is goed moet je volgens mij (en mijn instructeur en instructrice) je handen helemaal stil houden (net als een bijzetteugl, die verandert ook niet), dit is wat anders als ze gespannen lopen, dan corrigeer je dit met je been en volg je hun hoofd tot de houding goed is... dan houd je je handen toch stil op 1 plaats??! Verward wanneer ze weer wat omhoog komen dan weer hetzelfde maar als ze maar iets omhoog komen corrigeer ik dit gewoon met m'n been zonder mijn handen hiervoor te gebruiken. volgens mijn instructeur bepaal je met je buitenteugel hoe lang het paard z'n hals kan laten...

in galop probeer ik m'n handen ook op dezelfde plaats te houden maar door te schuifbeweging volg je automatisch wat mee.

ik weet niet waarom je zowel in stap, draf of galop zou moeten meebewegen, bij mij is er altijd getimmerd op stille handen op 1 plaats en het hoofd volgen als ze gespannen lopen in draf en als ze dus aan het ontspannen zijn...

het hangt ook wel af van paard tot paard denk ik, maar meestal rijd ik paarden met een van nature stille hoofdhouding dus als ze eenmaal een juiste hoofd-halshouding hebben kan ik m'n handen gewoon stil houden