Conditie problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nl_t
Berichten: 384
Geregistreerd: 20-01-09

Conditie problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:05

Hallo,

wij hebben sinds kort en paard,maar die was gewend 1x perweek te lopen ,en heeft en heele slechte conditie , hoe kunnen we haar conditie het beste trainen ,longeren of gewoon rijden ,als ik nu en kwartier rij dan is ze zo moe dat ik eigelijk moet gaan uitstapen,wie kan me helpen?

crblondy

Berichten: 21
Geregistreerd: 15-01-09
Woonplaats: Prinsenbeek

Re: Conditie problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:10

Ik heb het langzaam opgebouwd, muts was 2 jaar niet onder het zadel bereden....Ben de eerste week alleen aan het stappen geweest, hierna opgebouwd: lichte draf erbij, enzovoorts...momenteel lukt het mij om bijna een compleet uur dravend te rijden met figuren enzo, wel uiteraard goed uitstappen.



veel succes.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:29

Ik zou beginnen met veel stappen, eventueel aan de hand. Tussendoor een drafje meenemen. Zorgen dat hij flink doorstapt en dan met tijdsintervallen gaan werken, dus bijv. 10 min. doorstappen, 3 min. draven en dan weer 10 min. stap. En dat een beetje uitbouwen en later ook de galop meenemen. Kun je hem niet lekker meenemen op buitenrit?
Ook zou ik het afwisselen met longeren een paar keer in de week. Ook hier niet teveel in één keer vragen maar rustig opbouwen.

Ik zou niet kiezen voor óf longeren óf rijden, maar juist allebei doen. Dan blijft het werken leuk van en belast je hem toch op verschillende manieren.

internet
Berichten: 146
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Nederland

Re: Conditie problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:45

Rustig aan beginnen met staptraining. Opbouwen van 10 min tot 20 min. Later erbij gaan draven en kijken hoeveel ze aan kan, en dit steeds verder uitbouwen. Inderdaad afwisselen met longeren, maar dit zou ik zelf pas wat later doen.
bouw het op eerst 2 keer per week en ook later, vaker per week.
Rustig aan aankijken hoe ze het oppakt
Het hangt er ook vanaf hoe oud het paard is natuurlijk
Succes!

Wendow

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: Marke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:22

Staat je paard op wei? Het is namelijk beter dat hij op wei staat met andere paarden en via speelsheid en samen rennen een conditie kweekt. Dan kan je nog altijd even longeren en rijden zoals degenen voor mij al hebben gezegd :) Als dit geen optie is gaat het misschien wat trager, maar met regelmaat en zonder "te" veel te vragen geraakt ze heus weer in conditie. Als je het ziet zitten kan je telkens kort opschrijven wat je hoe lang gedaan hebt en hoe erg ze hierdoor vermoeid was. Zo ga je haar niet overbelasten en heb je een duidelijk overzicht over de vorderingen :) Succes!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:42

Na een kwartiertje rijden al moe? Dan vraag ik me af hoe jij rijdt, want dat lijkt me niet gezond. :n Ik zou denken dat je paard A) iets mankeert of B) gewoon lui is. Ik ben ook erg benieuwd hoe oud je paard is en hoeveel uur ze buiten de box doorbrengt.

Karinvdtoorn

Berichten: 176
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Erp

Re: Conditie problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:21

Ik denk inderdaad van 1x per week rustig opbouwen naar 2-3 keer, dan 5 keer. Daarna het aantal minuten achter elkaar opbouwen.

nl_t
Berichten: 384
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 18:03

ze is niet na precies 15 minuuten moe,maar ik was benieuwd hoe ik het het beste kan uitbouwen,ik heb zaterdag en zondag gereden,vanavond gaat me vader ,we doen rustig aan,en vooral na het rijden is ze flink nat en wijde neusgaten enzo ,dus ik stap altijd flink uit ,wei is nu niet mogelijk omdat het echt ijskoud is bij mij maar gister ging het al beter dan zaterdag ,ze is ong. 10 jaar [shire] en is heel lief,maarik was vooral benieuwd of longeren beter zou zijn ,maar als dat niet het geval is doe ik het lekker afwisselen, maar en kwartier was wat overdrefen ,maar naar 30 minuuten [stap draf en galop zeer afwisselend] merk je toch dat ze moe word,maar nog wel heel graag verder wil

Gr t

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:08

Ok, dat klinkt al heel anders. Lekker afwisselen is inderdaad het beste. Je kunt beter niet elke dag het maximale vragen maar ook dat afwisselen. Als je haar de ene dag echt moe gereden hebt kun je bijvoorbeeld de volgende dag alleen losrijden en veel stappen zonder te veel te vragen. Het klinkt onlogisch maar daardoor wordt haar conditie juist beter omdat ze de kans krijgt om te herstellen. Ik raad je aan om af en toe een rustig buitenritje te maken, want dan blijft ze ook fris in het hoofd. Als het niet mogelijk is om haar in de wei te zetten kun je haar misschien wel een paar uurtjes per dag met andere paarden in een paddock zetten? Zit ze trouwens erg dik in het haar? De meeste zwaardere rassen hebben het een stuk zwaarder op het moment dat ze vol in de wintervacht zitten.

Wendow

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: Marke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:16

Zoals goeroe zegt moet je niet telkens het maximum vragen. Dit niet enkel voor de redenen die reeds gezegd werden, maar ook omdat je paard het op die manier aangenaam blijft vinden. Als ze het rijden met uitputting gaat associeren en ze dat niet graag doet kan het zijn dat ze eens duidelijk te verstaan geeft dat je kan ophoepelen met je zadel en dat heb je als ruiter liever niet ;)

Pyralis
Berichten: 110
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:09

Is het paardje ook te dik? of is ze goed op gewicht? Het is wel verontrustend (om het zo maar even te zeggen) dat ze na 15 min rijden al kletsnat is en loopt te hijgen met open neusgaten. (terwijl ze wel gewend was 1x in de week een vol uur te lopen?) Is ze niet ziek/longprobleem/hartrobleem enz oid?
Als ze goed gezond en op gewicht is zou ik idd het rustig aanpakken, conditie train je vooral door intervallen te draven, maar niet tot op het maximale, dan overvraag je haar en werkt dit averechts. Dus lang stappen (wel vlot) en dan aandraven, paar rondjes en weer stappen totdat ze weer 'op adem' is, (niet doordraven totdat ze echt niet meer kan en je haar vooruit moet schoppen), maar gewoon kleine stukjes. Deze kleine stukjes kun je langzaam aan uitbreiden met langere stukken zodra ze meer en meer conditie krijgt. Ook veel afwisselen met oa longeren en met buitenrijden kun je ook veel aan conditie werken als ze zover is dat ze minimaal 20 min achtereen kan draven. (anders wordt het wel een heel klein ommetje :9 ) Ik denk dat je het vooral rustig aan moet pakken, en in de eerste week niet eens iedere dag, maar bijv om de dag even moet gaan rijden. succes!

nl_t
Berichten: 384
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 23:53

Pyralis schreef:
Is het paardje ook te dik? of is ze goed op gewicht? Het is wel verontrustend (om het zo maar even te zeggen) dat ze na 15 min rijden al kletsnat is en loopt te hijgen met open neusgaten. (terwijl ze wel gewend was 1x in de week een vol uur te lopen?) Is ze niet ziek/longprobleem/hartrobleem enz oid?
Als ze goed gezond en op gewicht is zou ik idd het rustig aanpakken, conditie train je vooral door intervallen te draven, maar niet tot op het maximale, dan overvraag je haar en werkt dit averechts. Dus lang stappen (wel vlot) en dan aandraven, paar rondjes en weer stappen totdat ze weer 'op adem' is, (niet doordraven totdat ze echt niet meer kan en je haar vooruit moet schoppen), maar gewoon kleine stukjes. Deze kleine stukjes kun je langzaam aan uitbreiden met langere stukken zodra ze meer en meer conditie krijgt. Ook veel afwisselen met oa longeren en met buitenrijden kun je ook veel aan conditie werken als ze zover is dat ze minimaal 20 min achtereen kan draven. (anders wordt het wel een heel klein ommetje :9 ) Ik denk dat je het vooral rustig aan moet pakken, en in de eerste week niet eens iedere dag, maar bijv om de dag even moet gaan rijden. succes!


Neej hoor,ze is helemaal gezond,echt waar ,ze heeft het zoals in 2e bericht ook niet na 15minuuten,maar overdrijfen maakt de zaak duidelijk,maar naar 30-45 minuuten merk je wel dat ze moe word ,maar ik vroeg me gewoon af wat het beste was om haar conditie weer wat beter tekrijgen

claudiaaB

Berichten: 123
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:47

Conditie train je het beste door veel te draven. Na een kwartier moe zijn betekent niet dat je paar geen conditie heeft, tenzei hij ect super bezweet is en zijn neusgaten wijd open staan. in dat geval zou ik hem eens goed laten nakijken.

nl_t
Berichten: 384
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:06

ja,dat snap ik ,maar het word iedere dag beter,bedankt voor jullie reacties,wat mij betreft is het gesloten ;)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Conditie problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:15

Hoi,
Ik heb ook met mijn shire conditie problemen gehad, ze was ook nog te dik, maar door haar dikke vacht was ze helemaal snel moet en ook nat. Ik heb heel veel gestapt, ze lang mogelijk, pas na een dikke 6 maanden (3 a 4 keer per week rijden) zou ze een "normale manege les" kunnen lopen. Gewoon geduld hebben ;)