Waar ontstaat nageeflijkheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:51

Romkabouter schreef:
Da's een oud kabeltje dan, want moderne zijn in parallel geschakeld en niet in serie Tong uitsteken



ben ook een oud wijf Haha!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:52

Oe, dan ben ik zeker ook niet jong meer Verdrietig

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 19:47

Toch vind ik dat van dat kabeltje een goede vergelijking. Maar ook ergens begint het kabeltje..

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:48

Dat kabeltje stop je in het stopcontact Tong uitsteken
Zonder energie doet niks het.

Dus de achterhand. Dat is de hele motor van het paard.

Maar is dit een overhoring over onze kunde of zo?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 20:30

Hoezo??? Ik ben benieuwd naar de gedachten van anderen hierover. De meningen van mensen die ik persoonlijk ken lopen namelijk nogal uiteen wat dit onderwerp betreft.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:00

Ah oke Lachen
Hier lijkt de mening dan minder verdeeld.
Wat waren de opmerkingen van de mensen in jou omgevening dan?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 21:05

Sommigen zeiden voor anderen zeiden achter en eentje zei het lichaam.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:12

En waar ontstaat volgens jou nageeflijkheid? Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:19

denk dat het meerdere dingen samen zijn.
maar één ding staat vast: zonder nageeflijkheid zijn jullie niet veel. (zowel jij als je paard bedoel ik met jullie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:32

Volgens mij is de volgorde nog steeds........controle tempo, nageven, naar de hand toe rijden, aanleuning, aan de teugel, dan heb je controle houding tempo.

Het over de rug rijden gebeurd op het moment dat het paard nageeft en aanleuning pakt, en dus de bovenlijn ontspant.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:57

Mee eens, misschien nog aan toevoegen: loslaten in de kaak?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:38

wat is nageeflijkheid:

'nageeflijkheid is contact hebben met het paard over de hele lijn, de hele lengte. de ''gesprekslijnen'' zijn de hulpen met handen, benen, gewicht en de zit. storing op die gesprekslijn en de nageeflijkheid zijn omgekeerd evenredige grootheden.
de juiste dosis kracht en spanning van de handen is belangrijk.

de stang is nogal dikwijls de boosdoener als het paard zich vastzet, zich niet draagt, niet in evenwicht loopt of een vijde been zoekt.

nageeflijkheid kan vergeleken worden met de beweging van een lange veer die een tik heeft meegekregen. de samentrekking van de ringen gaat en keert als een echo. geven en terugnemen, vragen en toestaan gaan van achterhand over de rug, hals naar de mond en terug...zonder storing , zonder verzet.

basisprincipes van de rijkunst: (tem licht)

gehoorzaamheid
ontspanning
regelmatigheid
voorwaarts zijn
nageeflijkheid
aanleuning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:13

Kendra schreef:
Mee eens, misschien nog aan toevoegen: loslaten in de kaak?



Nageven is: onspannen in nek en kaakgewricht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:14

kattebeest schreef:
wat is nageeflijkheid:

'nageeflijkheid is contact hebben met het paard over de hele lijn, de hele lengte. de ''gesprekslijnen'' zijn de hulpen met handen, benen, gewicht en de zit. storing op die gesprekslijn en de nageeflijkheid zijn omgekeerd evenredige grootheden.
de juiste dosis kracht en spanning van de handen is belangrijk.



Dat is niet de definitie van nageeflijkheid Kattebeest, dat is de definitie van paardrijden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:51

doch wordt dit in de jurycursus gegeven als zijnde nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:54

Het is wel zo dat voor een paard dat vastzit/zich vast houdt in de bovenlijn het verrekt lastig wordt om fijn nageeflijk in het front te zijn.

Het is een samenspel van factoren, ik denk niet dat je zo zwart-wit één punt kunt aanwijzen. Het verschilt ook nog weer eens van paard tot paard.

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:08

nageeflijk zijn begint voor mij bij een paard dat voorwaarts is, rechtgericht, daardoor kan ontspannen en zo de buikspieren spant, de rug ontspant en daaruit ontstaat nageeflijkheid

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 22:26

Ik denk ook dat het een samenspel is van verschillende factoren. Ontspanning is daarbij sleutelwoord. Voor nageeflijkheid moeten de bewegingen vanuit het paard komen en blijven. Op die manier heeft het paard de goede balans met iemand op zijn rug, kan hij het gewicht naar achteren brengen om die kracht vervolgens optimaal te gebruiken. Door die impuls van achteren zal het paard zich rond maken om zo min mogelijk last te hebben tijdens het dragen van de ruiter. Op dat moment geeft een paard na en is het dier nageeflijk. (dit is een hele vrije beknopte vertaling)

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

fabienneJarig

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:15

Hmmm toch niet alleen maar ontspanning; het zit i.m.o. toch meer nog tussen de oren van het paard. Het is meer de welwillendheid van het paard om zich te voegen naar wat jij vraagt. Ook een paard wat niet ontspannen loopt kan nageeflijk zijn. Moet het zelfs zijn, want anders kom je in de wedstrijdring niet ver. Met een ontspannen paard loop je geen superproef Haha! , maar dat wil niet zeggen dat je paard, ook onder een flinke spanning niet nageeflijk kan zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:43

fabienne schreef:
Hmmm toch niet alleen maar ontspanning; het zit i.m.o. toch meer nog tussen de oren van het paard. Het is meer de welwillendheid van het paard om zich te voegen naar wat jij vraagt.

Dat bedoel ik dus ook. Het is dan niet het dom onderwerpen, maar het krijgen en geven van geestelijke inspraak.
Lukt dat niet, dan zul je gewoon dom aan de kop moeten gaan sjorren, net zolang tot hij de kop laat vallen. Maar dat is geen nageeflijkheid.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 09:27

fabienne schreef:
Hmmm toch niet alleen maar ontspanning; het zit i.m.o. toch meer nog tussen de oren van het paard. Het is meer de welwillendheid van het paard om zich te voegen naar wat jij vraagt. Ook een paard wat niet ontspannen loopt kan nageeflijk zijn. Moet het zelfs zijn, want anders kom je in de wedstrijdring niet ver. Met een ontspannen paard loop je geen superproef Haha! , maar dat wil niet zeggen dat je paard, ook onder een flinke spanning niet nageeflijk kan zijn!


Ik ben het niet met je eens dat een paard wat niet ontspannen is nageeflijk kan zijn. Dat bestaat volgens mij niet. Wat je wel vaak ziet als ze niet ontspannen zijn is in mijn ogen een soort valse nageeflijkheid. De nageeflijkheid moet altijd vanuit het paard komen en niet vanuit de ruiterhand. En nogmaals je hebt 2 soorten spanningen: positieve spanning(gezonde spanning) en negatieve spanning(ongezonde spanning) Bij een paard dat niet uitzichzelf nageeflijk is op de hulpen van de ruiter maar wordt gedwongen om nageeflijk te zijn (bv. door te veel druk of slof etc) ontstaat spanning. Als dat niet zo zou zijn zou hij ontspannen zijn en dus wel nageven. Hiervoor kunnen veel oorzaken zijn, soms hele kleine maar soms ook wel eens wat grotere oorzaken.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:08

effe m'n theorie testen Haha!

wat is ontspanning eigenlijk?
dat is het ontbreken van (slechte) spanning en een uiting van kalmte, innerlijk en uiterlijk!

psychische ontspanning: het paard schrikt niet, is niet koppig, niet of minder kijkerig. soepele bewegingen en een ontspannen rustig bewegende staart, attente oren. het paard heeft een goede hals en hoofdhouding.

fysische ontspanning: het aanspannen van de juiste spiergroepen. dit komt vanuit de achterhand, over de rug naar de hals en zijn spieren. het paard stelt zichzelf ter beschikking met hoofd en hals voor de ruiter en z'n hulpen.
het paard is actief in zijn achterhand en stapt met ruggebruik, buigt soepel en is gemakkelijk te stellen.


maw: als je paard niet ontspannen is zal hij nooit een goede hals en hoofdhouding (tenzij geforceerd, en dan span je nooit de juiste spiergroepen perfect aan) kunnen tonen.

over het kijkerige:
veel paarden zijn kijkerig op wedstrijd. een schrikreactie heeft een andere oorzaak dan het niet aankunnen van een oefening. maar dan spreken we over gehoorzaamheid (zie hierboven in mijn vorige reactie!) en dat begint op stal. gehoorzaamheid is het gevolg van een goede africhting en is gebaseerd op het vertrouwen in de ruiter. pas als er vertrouwen is kunnen we naar de ontspanning gaan kijken.


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 09:36

Helemaal mee eens Kattebeest!
Als kleine toevoeging over het schrikkerige van paarden op wedstrijden: de spanning van een ruiter werkt ook altijd door. Verder ben ik het over je gehoorzaamheid verhaal ook helemaal eens en daar blijkt in de praktijk nog wel het een en ander mis te gaan.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:48

Nageeflijkheid onstaat als het paard je vertrouwd, zonder vertrouwen geen ontspanning, enz...
Waar onstaat nageeflijkheid: tussen de oren.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

xoxliannexox

Berichten: 4
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: BR@b@nt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:01

als een paard ontspannen is en dus nageeft merk ik het in de "kaken" de hoofd is zo soepen er staat geen druk op je kan haar dan opgericht en helemaal naar beneden rijden helemaal links en naar recht buigen.
dat denk ik

Edit Elles: gekleurde koeienletters verwijderd

H€€l v€€l li€fs Li@nn€!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers