Trainingsschema jonge D pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melody2010

Berichten: 67
Geregistreerd: 16-03-14
Woonplaats: Groningen

Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 23:19

Hallo allemaal!

Twee jaar geleden heb ik mijn vorige pony na het krijgen van een schop op zijn onderbeen (waar de botten van uitstaken) op mijn verjaardag moeten laten inslapen. Na twee jaar 'ponyloos' te zijn geweest ben ik sinds gister weer in het bezit van een prachtige drie jarige merrie van 1.46.

Ze is gister op de pensionstalling gebracht en ze doet het goed! Staat rustig op stal en oogt volkomen kalm en komt overdag buiten. De pony wordt in mei 4 jaar.

De pony is zadelmak en zeer koel en kalm van aard. Mede de reden dat ik voor haar gevallen ben... Schrikt nergens van.

Nu vind ik haar op dit moment nog wat mager en heeft absoluut geen bespiering. Ook is ze nog erg wankel en is het vinden van balans een van de grootste prioriteiten. Ik zou graag willen weten wat volgens jullie een goed trainingsschema zou zijn voor haar.

Zelf zat ik te denken aan de komende tijd veel longeerwerk met dubbele longe. In verband met werk/eigen huishouden zou ik haar momentele max 5 keer in de week aan het werk kunnen zetten.

Is vijf dagen in de week te veel? Hoevaak en wat zouden jullie doen in het begin? Ik moet zeggen dat ik door het feit een paar jaar uit het circuit te zijn geweest, wat onzeker ben geworden. Ik wil het beste voor de pony!

Ook ben ik benieuwd wat en of jullie haar zouden bijvoeren.
Op dit moment krijgt ze onbeperkt ruwvoer (kuil) en verder niets.
Ook bij haar oude eigenaar was dit zo.
Ik vind haar 'magertjes'. Er mag van mij wel wat spek bij.
De pensioneigenaar vind bijvoeren onnodig: paarden straks op het land, groeit ze snel genoeg....
Ook denkt hij dat als ze wat spieren krijgt ze al weer heel anders zal ogen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:25

Mij is verteld dat jonge paarden veel vitaminen en mineralen nodig zijn, ik geef daarom zelf Metazoa naast onbeperkt hooi.
Dit is overigens goed voor alle paarden, omdat er niet echt paardengras met allemaal verschillende kruiden meer voorkomt in de weilanden, waardoor ze ook niet meer voldoende van alle vitaminen en mineralen krijgen die ze nodig zijn.

Verder qua training, een 3 jarige 3x per week, een 4 jarige 4 x en een 5 jarige 5x

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:30

Ik volg even, heb ook pas een 3 jarige gekocht van 145 en moet even kijken ho haar ga trainen :)

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:31

Ik vind 5 dagen werk voor een driejarige veel. Ik zou het voorzichtiger aanpakken en in elk geval de belasting langzaamaan opbouwen. Veel succes met je nieuwe pony! :)

Anoniem

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:43

Mijn paardje wordt volgende maand 3, dus zelf ook aan het Kijken hoe en wat. Ik heb zelf eerst uitgezocht welke gewrichten wanneer zijn uitgegroeid. :) longeren is erg belastend! Wat ik ga doen als paard er klaar voor is: (voorbeeldje)
Ma: longeren
Di: wandelen aan de hand
Wo: rustdag (wei/paddock)
Do: lange lijnen (erachter lopen)
Vr: rustdag
Za: longeren
Zo: rustdag

Klein voorbeeldje. Daarmaast doe ik schriktraining, vrijheidsdressuur en veel poetsen :) qua stabiliteit: balkjes lopen/longeren. :)

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:58

Ik vind 5x per week precies goed voor een (bijna) 4jarige.
Het gaat meer om hoe lang je de pony traint dan om hoe vaak.

Met rijden zou ik 30 minuten aanhouden, max. 45.
En zorg ervoor dat het afwisselend blijft. 1 dag rijden, 1 dag grondwerk of longeren.

Anoniem

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:06

Ik vind 5x in de week arbeid wel erg veel voor een 3/bijna 4 jarige.
Wat heeft ze bij de vorige eigenaar gedaan, hoe vaak werd ze daar aan het werk gezet?
Ik zelf vind 2x in de week rijden en 2x in de week actief longeren meer dan genoeg voor zo'n jonkie, maar ik ben dan ook wel een miepie eersteklas :p

Nino_2013

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Ergens achter de duinen

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:12

Ik heb zelf een fries die in mei 4 wordt. Wat ik doe is 3x in de week rijden 30-40 min. waarin 40 de max. is, daarnaast 1 dag in de week longeren (actief) en verder veel poetsen en stukjes wandelen (aan de hand) om een band op te bouwen.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:24

Het is voor jonge paarden juist goed om vaak kort te trainen zodat ze geestelijk overal aan kunnen wennen. Geestelijk zijn jonge paarden vaak vermoeider dan fysiek. Gaat het goed, stop dan en sluit goed af.
Qua fysieke arbeid kan een paard heel wat hebben hoor. Het blijft een paard, geen poes haha. Opbouwen is voor de spieren natuurlijk altijd belangrijk.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:24

ik vind 5 dagen erg veel, maar ligt er ook aan wat ze gewend is natuurlijk en hoe lang / wat voor werk je haar laat doen.
Als ze weinig conditie/bespiering heeft zou ik rustig opbouwen, ook qua bijzetten.
Na het werken zou ik haar dan wat bijvoeren.

pc_cross
Berichten: 53
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:03

Ik ben het toch wel met Chelle_dora eens. 5x in de week voor een jonge pony vind ik ook best veel.
Wat heeft ze gedaan bij de vorige eigenaren, hoe actief is ze daar getraind?
Als je haar wat mager vind zou ik haar eerst wat aan laten komen/aan laten sterken en wat beweging geven. Zodra ze aangesterkt is zou ik pas serieuzer met haar gaan trainen. Vanuit daar bouwen zich de spieren weer op. Veel longeerwerk vind ik ook altijd fijn bij zo'n jonge pony. Succes!

BabiiVeeraa
Berichten: 1004
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:11

5 dagen per week vind ik wel erg veel. Rijden 30-45 minuten ook trouwens.
Nu rijden wij de paarden zelf ook nooit in voor 4 jaar, maar wij beginnen bij een "zadelmak" paard met 3x per week maximaal een kwartier. Zadelmak is dan wel echt gewend aan het tuig en dat er iemand op zit, dus nog niet alle 3 de gangen en sturen etc.

Vanaf dat stap, draf en halt makkelijk gaat en je kan sturen, breiden we het wat uit naar 4x per week 20-30 minuten en daarna naar behoefte van het paard. Zo zal het ene paard dat begint in de B iedere dag gereden moeten worden, terwijl een ander makkelijk met 3/4 x per week een half uurtje progressie boekt.

Mij lijkt het het belangrijkste dat je goed in de gaten houdt dat je paard het aankan. Ieder dier is verschillend en iedere ruiter natuurlijk ook, wat voor de een werkt, kan voor de andere alleen maar tegenwerken.

Melody2010

Berichten: 67
Geregistreerd: 16-03-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 19:59

Bedankt voor de reacties allemaal.

Melody is vorig jaar ingereden en heeft toen een poos stil gestaan.
Ze werd nu bijna dagelijks gereden door een jonge meid van 12 jaar.
De oude eigenaresse gaf aan dat deze meid niet consequent genoeg is en de pony vaak haar zin kreeg.
Als de pony geen zin meer had was het oké.

Ze is pas sinds zaterdag op stal gekomen en ik heb haar vanochtend een krap half uurtje gelongeerd.
Dit kon ze overigens goed volhouden.

Bij deze nog even een foto van de pony.
Indien hij het doet.


http://www.mijnalbum.nl/Album=LYZIA7ZB#VFBTIRQB

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:39

de foto doet t niet maar volgens mij heb je ook de verkeerde link te pakken (van het album ipv de foto als ik de link zo lees)

RoosMarije

Berichten: 305
Geregistreerd: 11-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:08

Ik heb zelf ook een jonge pony! Vorig jaar was hij vijf jaar. Wel wat ouder dus, maar had nog maar 6 weken onder zadel gelopen het jaar daar voor. Hij was dus nog erg groen en wij zijn nu al m1 dressuur.

Ik denk dat het altijd heel erg verschilt hoe je ze moet trainen. Je moet vooral goed kijken hoe zij het oppakt: Is ze weer wat ingevallen of wat moe, dan geef je weer een dagje rust. Als je dat goed in de gaten houdt en een beetje aftast met de voeding schiet je al een heel eind op! Wat bij mij hielp is om les te krijgen van iemand die er veel verstand en ervaring heeft met jonge paarden van heeft.

Heeft zij misschien wormen?


De foto doet het bij mij wel!

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:13

Ik raad je echt aan fibra bij te voeren! Is super spul. Ze worden voller, alles zit er in en ze komen in no time in de spieren als ze getraind worden.

Mijn kleine e pony van 1.49 is even oud. Word in juni 4. Ik doe haar 2/3 x rijden en 2 x aan de dubbele longe. Veel grondwerk en tutten!

bugpluisje

Berichten: 778
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: somewhere over the rainbow

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:23

Jonge dieren kun je beter vaak en kort trainen dan een paar keer lang. Lekker afwisselen in het werk (voor balans is meters maken in lengte belangrijk). Longeren is goed voor de conditie waarbij veel overgangen helpend zijn in actief maken en spieropbouw. Ze is wat schraal maar zou er niet te snel een heleboel in gaan stoppen. Misschien wat geplette maïs om wat voller te worden maar zou oppassen met grote energie gevers omdat ze wel de mogelijkheid moet hebben deze energie goed om te zetten ipv te heet te worden. Evt wat luzerne kan ook, zorgt ook voor rustig eten, goede opname en zit relatief weinig suikers in (ik voer zelf Hartog). Daarnaast hanteer ik wat hierboven ook ergens staat. Liever 20 min trainen en positief afsluiten dan 30 min negatief afsluiten. Doelstellingen laag houden zodat ze ze kan behalen. Heel veel succes, het is een leuk beestje!

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:42

De 4 jarige pony van mijn dochter heeft het volgende schema:
Maandag vrij
Dinsdag clubles van een uur ene week springen, andere dressuur
woensdag vrij
donderdag dressuurtraining
vrijdag alleen wat loswerken ohz of aan de longe
zaterdag springlesje (niet hoog, balkjes werk en wat kruisjes max 45 minuten) om de week
andere week dressuurles half uur wel fanatiek trainen
zondag buitenrit van ca. 10 km.

Pony wordt flink gevoerd; onbeperkt hooi van goeie kwaliteit. Slobber na het rijden met maismeel erdoor, kg sportbrok en kg musli
Daarnaast loopt de pony elke dag in de wei en eet daar ook gras natuurlijk.

Pony is vanaf augustus zadelmak en in een half jaar naar dit schema toegegroeid.

Melody2010

Berichten: 67
Geregistreerd: 16-03-14
Woonplaats: Groningen

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 21:51

Hallo allemaal,

Bedankt coor jullie reacties!
Voor als nu pak ik ongeveer vier keer in de week een training.
Uiteraard afwisselend.. Veel dubbele longe werk en ongeveer 20/30 min rijden.
De andere dagen staat ze stil en mag ze wennen aan haar nieuwe 'huis'.
Besloten om eerst eenmaal per twee dagen slobber te voeren en dagelijks een stuk of acht wortelen.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

BxB
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 03:31

Hoi! Ik weet niet of ik dit nu goed plaats want ik heb nog nooit eerder iets geplaatst op bokt
Ik had een vraagje, ik heb mijn D pony nu bijna een jaar, afgelopen mei is ze 4 geworden en nu staat ze voor een maand op de wei. Ik wil hierna wel “serieus” aan de slag met het rijden. Denk aan spier opbouw & uithoudingsvermogen enz. Ik heb nu een trainingsschema gemaakt van hoe ik denk dat ik haar het beste kan trainen. Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie denken dat dit goed is. Tips zijn welkom☺️

Ik ga mij hier natuurlijk niet strict aan houden maar het is gewoon makkelijker als ik wel een beetje weet wat ik wanneer ga doen en dat er dingen gecombineerd worden.

Het schema:
Maandag: rust
Dinsdag: les (30 min, dressuur best wel intensief.)
Woensdag: rust
Donderdag: longeren (15-45 min. 45 min is echt het max, uitstappen zit hier bij en dat is al snel zo’n 10 minuten.)
Vrijdag: rijden (30 min, dressuur. Vooral herhalen van de les, maar minder intensief.)
Zaterdag: rust
Zondag: rijden (zo’n 30 min, geen idee wat maar waarschijnlijk herhalen en anders gewoon een beetje relaxed en lol maken.)

Wat vinden jullie hiervan?
Groetjes,
Belle

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:32

Prima schema. De zondag zou ik benutten voor een buitenrit of wat balken werk. Net even wat anders om het koppie fris te houden en om ook wat spieren te kweken op een speelse manier.

BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:43

De dag na een intensieve training kregen bij ons een hele lichte training, veel stap, beetje draven om de spierpijn eruit te rijden. We gaven nooit volledig vrij de dag na een fikse training.

BxB
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-07-22

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:23

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga deze tips zeker gebruiken! De dag na de training ga ik gewoon een tijdje met haar stappen of in het uiterste geval een stapritje door het bos maken. Die zondag ga ik ook wat ander werk doen, zoals balkjes idd. Het moet namelijk wel leuk blijven☺️

BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:42

Wanneer je al goed met haar buiten kunt rijden dan kun je ook juist op een bospad prima trainen, beetje schouder voor en dat soort dingen. Belangrijkste imo is kort, kleine herhalingen en op tijd stoppen. Veel succes.

BxB
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-07-22

Re: Trainingsschema jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:45

Dankjewel voor de tips, ga er zodra ik terug ben van vakantie zeker gebruik van maken☺️