Dressuur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-01 20:56

Hoi,

Het Dressuren gaat bij mij zeer slecht!
Maar, daarintegen gaat het springen super!
Ze heeft vroeger aardig wat springwedstrijden gelopen, en ik zou het geweldig vinden om ook nu wedstrijden te springen!
Maar, ik denk niet dat ik ooit een winstpunt in de Dressuur haal!
Waarom niet?
*Ze loopt niet aan de teugel, maar kei hoog met 'r hoofd!
*Op de volte valt ze OF naar binnen, OF ze kijkt naar buiten!
*Ze luisterd niet erg naar mijn teugelhulpen!
Dus, nu kan ik en niet Dressuren en niet springen!
Heeft er iemand tips hoe ik toch aan mijn winstpunt kan komen?
Alvast heel erg bedankt!

Greetz MANDY

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 01:39

Gewoon gaan starten dat winspuntje in de dressuur komt vanzelf. Dat ie niet aan de teugel loopt is helemaal niet erg. dat hoeft nog niet in de B. Verder gewoon netjes op de letters rijden en zo min mogenlijk fouten maken. Dus gewoon starten en dat puntje komt wel.

Maar aj als je gaat springen moet jetoch ook de dresuur een beetje bijhouden. Dus dan zou ik niet meteen stoppen. OP de protocollen staat vaak goed advies. Vooral als je bij de NBVR start. krijg je vaak een groot protocol waar lekker veel is bijgeschreven.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 16:03

Mandy ik heb er ongeveer 1.5 jaar over gedaan om dat $%$&_$%# winstpunt te halen. Ik kan zeggen NIET OPGEVEN hoor. Gewoon blijven oefenen.Als je die eerste %&#&#&$ winstpunt haalt houdt het niet meer op hoor.

Ik spring nu en heb 3 wedstrijden en 6 winstpunten gereden.

Sterkte ik leef met je mee.

Gr Pris

Mark
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 00:25

Bij de B dresuur gaat het vooral om, dat je de figuren netjes afmaakt.
Niet aan de teugel lopen is helemaal niet erg.
Voorwaarts-neerwaarts, daar gaat het vooral om.
Dat is namelijk de grondbeginsel van het aan de teugel lopen.
Je moet je paard/pony namelijk van achteren naar voren rijden.
Als je thuis veel voorwaarts rijd met een lange teugel dan zal je zien dat de hals en hoofd van je paard gaat dalen.
Dat is het moment om contact te maken, alleen contact.
Dus niet gaan trekken!
Op het moment dat je paard zijn hoofd weer omhoog doet geef je hem weer wat teugel dan zakt hij weer.
Kriebel hem op zijn manen beloon hem door met je teugel in je hand zijn hals te aaien.
Je zult zien hij/zij gaat voor je door de knieen.(hals)
En dat lukt niet gelijk natuurlijk, maar beloon hem/haar voor elk moment, echt het zal je lukken Succes.
Groeten van Monique (moeder van Mark)

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:28

NaVy! schreef:
Hoi,

Het Dressuren gaat bij mij zeer slecht!
Maar, daarintegen gaat het springen super!
Ze heeft vroeger aardig wat springwedstrijden gelopen, en ik zou het geweldig vinden om ook nu wedstrijden te springen!
Maar, ik denk niet dat ik ooit een winstpunt in de Dressuur haal!
Waarom niet?
*Ze loopt niet aan de teugel, maar kei hoog met 'r hoofd!
*Op de volte valt ze OF naar binnen, OF ze kijkt naar buiten!
*Ze luisterd niet erg naar mijn teugelhulpen!
Dus, nu kan ik en niet Dressuren en niet springen!
Heeft er iemand tips hoe ik toch aan mijn winstpunt kan komen?
Alvast heel erg bedankt!

Greetz MANDY

Mandy als eerste doordat je paard de hoofd in de lucht gooit, wil dat ook zeggen dat ze niet los is in de rug en dus van achteren niet korter wil lopen. Dat wil dus niet zeggen dat ze kleine stapjes moet maken maar ze moet meer op achterhand komen. Daarbij zeg je ook dat paard of op volte naar buiten trekt of valt. Dat ligt aan de buiging van je paard. Paard moet rechtgericht worden omdat elk paard van nature een korte kant heeft van spieren en lange kant, de korte kant moet opgerekt worden zodat je paard kunt gaan rechtrichten, op beide teugels daarna gelijkmatige aanleuning gaat krijgen, in samenhang door middel van drang naar voren en vervolgens zal je paard gaan ontspannen en in voorwaartse neerwaartse lijn kunnen gaan lopen.

Dus je paard zal een bepaalde buiging hebben van nature, dan begin je met de volgende dingen af te vragen:
1 aan welke kant pakt mijn paard meer druk op de teugel
2 aan welke kant laat paard mij lager zitten (desnoods laat je iemand achter je of voor je staan om te kunnen zien of je beugel aan 1 kant langer of hoger hangt. Aan de kant waar je beugel lager hangt, laat paard jou dus lager zitten
3 wat doet je paard op bepaalde kant op een volte. Vergroot deze de volte of verkeind hij volte

Daar begin je dus mee, door op binnehoefslag te gaan rijden, naar voren kijken en proberen te voelen. Als je dus ontdekt hebt op welke kant paard meer teugel pakt, stel dat het linker teugel is (op rechterhand), paard laat jou ook linkerkant van jou bil lager zitten (op rechterhand) en vergroot de volte (op de rechterhand) dn is je paard rechtsgebogen. Je paard zal op de linkervolte dan de volte verkleinen.

Dat wil dus zeggen dat langs de rechterkant van zadel de spier korter is en deze dus opgerekt moet worden.

Begin met een rechtsgebogen paard op de rechterhand op de binnenhoefslag te rijden (en met een linksgebogen paard op de linkerhand.) Stel het paard naar buiten (contrastelling), zover dat er op beide teugels evenveel druk ontstaat Leun wat meer op binnenbeugel, om te voorkomen dat het paard naar de hoefslag loopt. Zo rekt je de korte spieren op en maak je deze spier lang en soepel.
Daarna verandert je van hand en ga je grote voltes rijden. Zorg er voor dat de volte mooi rond en steeds op dezelfde plek gereden wordt. Valt het paard op de binnenschouder, zet dan de voorhand naar buiten met twee teugels. Valt het paard over de buitenschouder, zet dan de voorhand naar binnen. Zo zorgt u ervoor dat het paard ontspannen en recht gaat lopen op de volte.
Als het paard recht loopt, rijd je geen contrastelling meer.

Om dit resultaat te verkrijgen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. De buitenteugel is altijd de rijteugel. Door het paard in contrastelling te rijden zal het zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal het paard zich recht maken.

Succes ermee.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:30

Dit is een geweldig oud topic uit 2001 (!!!!).

Ik geloof dat Mandy inmiddels haar tak van sport gevonden heeft Knipoog.