recht stellen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

recht stellen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 15:45

Heb een probleempje met mijn KWPN merrie (of zij met mij Knipoog ) Bij haar eerste eigenaar heeft ze Z dressuur gelopen, toen verkocht aan iemand die haar nooit in de bak heeft laten lopen, puur buitenritten gemaakt en nu staat ze dus bij mij.

Ik wil het dressuur gedeelte weer oppakken, maar dit is best moeilijk. Heb er de goede begeleiding bij, en we gaan steeds beter vooruit, alleen hebben we heel veel moeite met de galop. Ze heeft met haar buitenrittenperiode altijd in de (voor haar o zo makkelijke) linker galop aan mogen springen (dat was 2 jaar lang) en nu is de rechter heel slecht. Ze loopt in draf lekker voorwaarts en nageefelijk en zodra ze in galop gaat valt ze helemaal uit elkaar... nu ben ik vooral bezig met voorwaarts te galopperen en zit mijn gedachte nog helemaal niet bij het neerwaartse gedeelte alleen ze is ook zo scheef als een hoepel in galop Scheve mond ... dat wil ik eerst goed hebben... maar hoe Verward Ze kent heeel veel trucjes om eronderuit te komen, dus als ik iets teveel mijn binnenbeen naar achter leg dan springt ze om naar de andere galop dus alles moet heeeel subtiel, alleen dan reageert ze er niet op. mijn instructie en ik hebben al veel geprobeerd, er is enige vooruitgang maar heeft iemand misschien een idee voor mij?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:13

Misschien kun je voltes rijden en die steeds gaan verkleinen en groter maken, dan moet je natuurlijk wel een binnenbeen aanleggen. Maar in een kleinere volte zal het paard denk ik minder snel de verkeerde galop kiezen.
Verder denk ik ook vaak aanspringen, niet lang galoperen, maar vaak korte stukjes. Zo leert ze ook beter om in de goede galop aan te springen.
En ik dnek eigenlijk, dat je een paard het beste recht kunt richten als ze lekker nagevelijk lopen, mooi rond en omlaag dus. Misschien dat je dus tóch moeten proberen om daarnaartoe te werken en haar vandaaruit recht te richten.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 18:05

Misschien help je haar al een heel stuk als je die rechtergalop aan de longe doet. Eventueel met pessoa om te zorgen dat ze verzameld blijft.

Als je dat onder controle hebt kun verder onder de man.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:16

Concentreer je er eerst op dat ze echt recht op eigen benen loopt, ongeacht waar ze verder met haar hoofd loopt. Als jij haar recht maakt en ze kruipt er onderuit door te wisselen mag je dat changement best afstraffen. "Tik" haar terug in de juiste galop met je buitenbeen. Ze moet aan elkaar en op het achterbeen blijven, ook als jij haar niet ondersteunt. Geef steeds korte hulpen dus, en ontspan daarna en wacht even af hoe zij reageert. Niet steeds blijven knijpen met je been, maar een kleine hulp geven en je been er weer af halen. Zorg dat je haar goed in de schouders kunt sturen met je teugels: als je je buitenhand tegen de hals plaatst moet ze onmiddellijk voor je teugel weg willen draaien. Laat haar korte stukjes met lichte buitenstelling voor je buitenteugel naar binnen draaien, waarbij de galopsprong korter en actiever moet worden. Probeer dat ritme vast te houden als je weer rechtuit galoppeert waarbij je heel iets aanvult met je binnenbeen om haar recht te maken en meer naar voor te laten springen.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 23:34

Zoals jij het zegt denk ik dat jou paard problemen heeft zijn gewicht te dragen op de achterhand. Tijdens die twee jaar recreatie mocht het diertje natuurlijk zelf bepalen wat er ging gebeuren, echt sprake van verzamelen zal er wel niet geweest zijn. Paarden die dit hebben, of gewoon een probleem in de rug, verzinnen inderdaad de gekste stunts om maar niet hun achterhand eronder hoeven te brengen. Bokken, scheef lopen (met de achterhand naar binnen gedraait), probleem met de hals op willen lossen (het lijkt alsof je lekker aan het werk bent, maar in werkelijkheid doet het paard niks met zijn achterhand). Mijn paard heeft dit ook, ze heeft nogal een lange rug, hierdoor heeft ze moeite met haar bekken kantelen. Draf is ook voor haar de makkelijkste gang, in de draf vraag je namelijk veel minder van haar rug dan in de galop, omdat in de galop de achterhand wel onder moet om die 'sprong' te krijgen. In de galop gaat met zo veel stelling lopen, zodat ik natuurlijk helemaal als trotse ruiter op mijn paardje zit Rolleyes , maar ze doet niks met haar achterhand, het lijkt alleen wel zo.

Een paar dingen waaraan je het kunt herkennen: Rechtuit in de galop en stap vormen problemen, schakelen in de galop en dan met name haar in een laag grondtempo terug brengen zodat ze meer haar achterhand moet gebruiken vormen problemen, overspringen en overgangen kunnen problemen opleveren (hoeft niet).

Mocht dit inderdaad het geval zijn, dan de volgende tips om de achterhand sterker te maken: Schakelen in het rijden, met je handen omhoog rijden (niet op de schoftvastzetten dus) en longeren met broek.


Heeeeeeeeeel erg veel succes, ik weet dat dit soort dingen de nodige frustraties kan opleveren tijdens het rijden Knipoog

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 11:26

de achterhand zet ze er inprincipe wel goed onder, de draf zet ze juist bijzonder goed vanuit de achterhand in (in het begin zo'n sterke mate dat er een sprong was en dan draf Rolleyes) Wel heeft ze gewoon al moeite met de galop... het is niet iets dat ze heel graag doet...

De longeerlijn werkt op zich wel, heb er ook een pessoa aan hangen, maar onder het zadel gaat het op de een of ander manier niet, de stelling vind ze ook heel moeilijk, ik longeer dan ook met de longeerlijn aan de singel door het bit anders kijkt ze echt alleen maar naar buiten....

Met losrijden doe ik dan ook laag en veel slangevoltes zodat ze continue die stelling moet veranderen... dat werkt wel goed voor de draf (die gelukkig aanzienlijk is verbeterd) maar de galop... blijft een moeilijk punt! Maar ik ga al jullie tips toepassen... wie weet wat er werkt... iig bedankt, want het kan idd heeeel veel frustraties opleveren!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:55

Probeer je paard eerst een actieve voorwaartse stap te gymnastiseren en aan de hulpen te krijgen. Schouderbinnenwaarts (door de buitenteugel boven de schoft naar binnen te brengen, en niet door aan de binnenteugel te trekken) travers, op de volte en op de lange zijde, wendingen om de achterhand. Naar voren stappen en heel verzameld stappen. Als alles links en rechts even makkelijk gaat en je paard op jou drijvende hulp dat binnenbeen naar voren zet dat jij aangeeft moet galop ook lukken.

Succes!

hertog
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:50

Eerst voorwaarts en nagevelijk, daarna aan het recht richten werken. Binnen hoefslag, liefst op een spiegel af zodat je het zelf kan zien. Buiten teugel, buitenbeen erbij. Bij mijn paard werkte dit. Uiteraard afwisselen met voltes en weg- en terugrijden. Als een stukje goed gaat, niet verwachten dat het meteen goed blijft gaan. Dat kan weken duren. En vergeet niet dit op beide handen te doen, niet allees focussen op de "slechte"kant. Succes