Paard loopt met hoofd in de lucht in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Paard loopt met hoofd in de lucht in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 16:39

Dag Bokkers, ik zit met een probleem.
Zoals de titel al zegt loopt mijn paard in galop met zijn hoofd in de lucht. Mijn paard is eigenlijk nooit dressuurmatig gereden geweest, en ik ben nu pas sinds augustus met hem begonnen, dus ik wist op voorhand wel dat ik tegen een paar moeilijkheden ging stuiten :').

In stap en draf loopt hij nu heel goed aan de teugel, ook tijdens het doorzitten is dat geen probleem, maar vanaf het moment dat ik aanspring in galop gooit hij zijn hoofd de lucht in, zet zijn kaak vast, en is er niets meer mee aan te vangen (ja, ook met martengaal). Hierdoor heb ik op aanraden van mijn leraar een paar keer met slofteugel gereden (ALLEEN voor de galop), en sindsdien loopt hij de ene dag in galop wel onderin, maar de andere dag dan weer niet. Het is heel wisselvallig.
Nu heb ik vandaag in verlichte zit proberen te galopperen, en guess what? Juist ja, wanneer ik in verlichte zit galoppeer blijft hij wél onderin, maar als ik gewoon zittend galoppeer gaat hij weer zwaaien met zijn hoofd. Nu is het sinds de slofteugel al heel wat minder dan ervoor, maar ik wil daar eigenlijk liever niet meer mee rijden.

Kan het zijn dat mijn paard problemen heeft aan zijn rug? Aangezien hij in verlichte zit wel onderin blijft.. Mijn zadel moet wel dringend opgevuld worden, de zadelmaker zou normaal vorige week woensdag komen maar heeft dinsdagavond afgebeld en sindsdien niets meer van zich laten horen |o . Zou het aan het zadel kunnen liggen? Volgens mijn leraar pas ik alle juiste hulpen toe, hij denk dat dit gewoon een vorm van protest is omdat mijn paard eigenlijk al die tijd al heeft mogen galopperen zoals hij het wilde maar nu plots mooi onderin moet blijven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere tips?
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 02-11-13 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Re: Paard loopt met hoofd in de lucht in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:41

Stuiter je of zit je hem in de weg in de galop? Het is typisch dat het niet gebeurd als je in verlichte zit zit. Is het niet een rijtechnisch probleem door je zit oid?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 16:43

EskeGirl schreef:
Stuiter je of zit je hem in de weg in de galop? Het is typisch dat het niet gebeurd als je in verlichte zit zit. Is het niet een rijtechnisch probleem door je zit oid?

Nope, niet dat ik weet. Mijn paard heeft een heel aangename galop dus ik plak als het ware vast aan mijn zadel :').
Edit: waarom is dat eigenlijk typisch als een paard wel onderin blijft in verlichte zit?
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 02-11-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:44

Kan ook aan de rug liggen, en aan het zadel.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:46

Als je zegt dat hij het niet heeft als je in de verlichte zit bent, dan zou ik toch iemand naar zijn rug laten kijken. Maar zeker niet gaan forceren met een slof. Je paard kan het blijkbaar wel, maar zal toch echt wel een reden hebben waarom hij het niet doen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 17:38

Edit: enkele foto's van de gangen
Stap:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding

En dan de galop, dit zijn de enige twee foto's die duidelijk het probleem weergeven.
Afbeelding
Afbeelding

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:43

Zou er eens met een da naar laten kijken. Hij doet dit niet voor niets. Trouwens..... Wel een hele leuke pony!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:07

Wat ik op de foto's zie is volgens mij een paard dat op de voorhand loopt met een valse knik, achter de loodlijn. Op de eerste galopfoto zie ik ook volgens mij een behoorlijke onderhals.

Paard eens goed na laten kijken en wellicht andere instructie overwegen. Ik zou eerst lichamelijke problemen uitsluiten voor je symptomen gaat bestrijden met hulpmiddelen.

Het is overigens wel een super leuk paardje zeg! Succes met het vinden van de oorzaak en het werken aan de oplossing!

loveRamiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:25

Mooi paardje :) Dat hij alleen in de galop zijn hoofd in de lucht gooit heeft natuurlijk wel een rede. Ik weet niet hoelang je dit paard al hebt en hoe oud hij is, maar misschien heeft het wel geen lichamelijke rede... waarschijnlijk ligt het aan zijn rug, maar sluit niet uit dat het iets in zn hoofd kan zijn (verkeerd aangeleerd ofzo ik weet ook niet :s)

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:32

Ik herken dit probleem.
Alles laten nakijken paard en zadel niets te vinden.
Tot een instructeur tegen mij zei:je zoekt verkeerd, kijk eens naar jezelf.
Om de een of andere reden verstarde ik met de galop, heel minimaal maar toch.
Dit zou bij jou ook kunnen zijn in de verlichte zit blijf je misschien zelf relaxed.
Heb nu door wat ik doe en hoe ik dit kan voorkomen met oefeningen zodat de galop weer gewoon wordt zoals de stap en draf voor mij.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:50

Maaike_Indy schreef:
Wat ik op de foto's zie is volgens mij een paard dat op de voorhand loopt met een valse knik, achter de loodlijn. Op de eerste galopfoto zie ik ook volgens mij een behoorlijke onderhals.

Paard eens goed na laten kijken en wellicht andere instructie overwegen. Ik zou eerst lichamelijke problemen uitsluiten voor je symptomen gaat bestrijden met hulpmiddelen.

Het is overigens wel een super leuk paardje zeg! Succes met het vinden van de oorzaak en het werken aan de oplossing!

Mijn paard heeft nogal snel de neiging om op de voorhand te lopen maar daar wordt aan gewerkt. Voor het moment doet ie het enkel nog in galop. Ik vind net dat hij niet met een valse knik loopt, en al helemaal niet achter de loodlijn. Een onderhals heeft hij wel nog een beetje, zoals ik al zei: is er nooit dressuurmatig mee gereden geweest, maar ondertussen is dat ook al veeeeel minder dan een paar maanden geleden.

Maar bedankt voor het complimentje :). Ik ga zo snel mogelijk een afspraak bij de osteo maken als ie z'n telefoon opneemt |o

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:58

@loveRamiro ik heb hem al 6,5 jaar en heb er steeds recreatief mee gereden, altijd gaan wandelen en af en toe eens een balkje springen, maar meer niet. Hij is ondertussen 12 jaar. Mijn leraar denkt dat hij het uit protest doet omdat hij ervoor eigenlijk altijd heeft mogen galopperen zoals hij het zelf wou, maar na vandaag begin ik toch mijn twijfels te hebben als ie niet last heeft van z'n rug, want hij heeft bewezen dat hij het wél kan als ik in verlichte zit rij. (Mijn leraar was er vandaag trouwens niet bij).
@Amarie ik ben altijd heel relaxed op hem hoor :). Ik heb me al afgevraagd als jet probleem niet gewoon bij mezelf ligt, maar volgens mij leraar (en anderen) pas ik alle juiste hulpen toe en stoor ik hem niet.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:24

Snollygoster schreef:
Maaike_Indy schreef:

Mijn paard heeft nogal snel de neiging om op de voorhand te lopen maar daar wordt aan gewerkt. Voor het moment doet ie het enkel nog in galop. Ik vind net dat hij niet met een valse knik loopt, en al helemaal niet achter de loodlijn. Een onderhals heeft hij wel nog een beetje, zoals ik al zei: is er nooit dressuurmatig mee gereden geweest, maar ondertussen is dat ook al veeeeel minder dan een paar maanden geleden.

Maar bedankt voor het complimentje :). Ik ga zo snel mogelijk een afspraak bij de osteo maken als ie z'n telefoon opneemt |o

Het is ook van de foto's niet helemaal duidelijk te zien hoor dus wellicht dat het komt door de hoek waarin de foto's gemaakt zijn. Het is ook absoluut niet als kritiek bedoeld en had uit je OP al begrepen dat je pas sinds kort dressuurmatig bezig bent. Vind het super dat je verder aan het zoeken bent naar oplossingen en hopelijk krijg je de osteo snel te pakken!