slofteugel gebruiken bij shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:14

Haii!! Ik vind het wel kunnen hoor!! LAat ze allemaal maar zeiken hierzo want onder al die Dressuur * OLLIEBOLLEN * kun je helemaal nix goed doen!! ik heb het ook wel eens gedaan bij mijn verzorgshetje Tong uitsteken en als mijn eigen pony erg druk is doe ik ook een slof om.. Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:12

Aqua8horse schreef:
"Het is een hulpteugel die het paard moet helpen, niet de ruiter" Mooi gezegd zeg!



CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:18

animals schreef:
ik vind een slof vreselijk of het nou voor een shet of een gewoon paard is ik vind dat slofteugels slecht zijn voor paarden.


Mijn idee OK dan!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:20

Shariff97 schreef:
Haii!! Ik vind het wel kunnen hoor!! LAat ze allemaal maar zeiken hierzo want onder al die Dressuur * OLLIEBOLLEN * kun je helemaal nix goed doen!ik heb het ook wel eens gedaan bij mijn verzorgshetje Tong uitsteken en als mijn eigen pony erg druk is doe ik ook een slof om.. Haha!


De meeste bokkers willen toch alleen hun goedbedoelde advies geven, op een paar uitzonderingen na.

Weer een goede rede om misschien langer dan 1 sec. na te denken voordat je een slof omgooit, ik zeg dit niet om je te bekritiseren of wat dan ook, maar weet niet hoe ik het duidelijker kan zeggen.

SpeedyValuta
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:24

Kan iemand mij uitleggen waarom je een shetlander met een slof zou willen rijden?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:01

ik vindt bij het rijden de slof beter als een bijzet, als je paard een keer steigerd, kun je je slof makkelijk loslaten zodat hij niet achterover word getrokken, een bijzet kan je niet losmaken dus de kans is groter op gevaar, maar het is maar net of je paard je volle 100% vertrouwd en of hij niet achteroverklapt en of hij steigerd of niet, ik longeer alleen met bijzet, en ik rij nooit met slof, bijzet of een andere hulpteugel. Ik vindt dat ik zelf uit moet zoeken hoe ik mijn paard tijdens het rijden aan de teugel moet rijden. Dat is mijn mening, en meerdere mensen vinden het logisch. Iedereen denkt natuurlijk anders, maar ik vindt dat je een shet niet moet rijden met slof. Vooral niet om hem aan de teugel te rijden. Want shetten doen nog wel eens raar of ondeugend, en dalijk gat hij bokken of steigeren enz. dan ben jij de banketstaaf... Maar ik vindt slof geen probleem als je er maar juist mee omgaat. ALs je hem strak houd vind ik het zielig. Anders is het echt als hulpteugel. Groetjes..!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:02

ik denk dat het voor een bijgezet paard best moeilijk zal zijn om te stijgeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:07

Nog afgezien van het slofgebruik, waarom wil je een shet 'aan de teugel' rijden??
Ik zou eerst maar eens beginnen met je shet goed aan het bit te rijden. Dat neusje aan de LL rijden ziet er misschien wel stoer uit maar ik vraag me af of dat voor een shet wel een ideale houding is gezien de anatomie van een shet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:39

Jippie schreef:
Nog afgezien van het slofgebruik, waarom wil je een shet 'aan de teugel' rijden??
Ik zou eerst maar eens beginnen met je shet goed aan het bit te rijden. Dat neusje aan de LL rijden ziet er misschien wel stoer uit maar ik vraag me af of dat voor een shet wel een ideale houding is gezien de anatomie van een shet.


Goh, hehe, nog iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is (had niet anders verwacht)
OK dan!

Shets zijn heel erg kort, en nogmaals, ze hebben nauwelijks iets te buigen.
Daarbij, als je op de juiste manier met een slof rijdt, zou ie dus los behoren te hangen, dit weer met alle risico's dat een shetje erin gaat staan met z'n korte pootjes.

BTW, ik ben geen dressuur poedersuiker, ik heb zelf een shetlander (al 6.5 jaar) dus ik weet een beetje hoe ze in elkaar steken (qua anatomie)
Honey kan (zonder slof trouwens) best wel nageven, ze kan best wel aan de teugel. Feit blijft dat ze het ontzettend moeilijk vind ivm haar korte bouw

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:09

gijsenkim schreef:
ik denk dat het voor een bijgezet paard best moeilijk zal zijn om te stijgeren

en die circus paarden dan? Feit is dat het lastiger is dan zonder, maar toch zeker niet onmogelijk.
Sorry beetje off topic

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:30

In het circus waar ik vroeger hielp werden de bijzets voor het steigeren altijd los geknipt. Zelfde met pirouette links of rechtsom, dan werd er 1 losgeknipt

tamfawn

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Amstrd.{Beyond the Woods}

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:28

ik vin dat je zelf moet bepalen of je met een slof rijden wil of niet,...

ik heb niets op tegen op een slof,rijd alleen liever zonder,...

en dat mag je bij een shet best gebruiken,zou niet weten waarom niet Verward

tamfawn

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Amstrd.{Beyond the Woods}

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:29

zolang hij maar niet te vast is natuurlijk Haha!:-(

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:35

tijgeramigo schreef:
hallo, ik heb nu een week een slofteugel bij mij shet gebruikt maar het is vet op geknapt! met aan de teugel ik reed haar gisteren zonder slof en toen wou ze zomaar aan de teugel wat ze anders nooit deed Verward wel vreemd maar in draf wil ze het nog niet zo en galop helemaal niet.

maar vinden jullie wel dat ik een slofteugel mag gebruiken bij een shet van 105 cm?


Alsof het verschil maakt of je op een shetlander rijd of op een koudbloed van 1.80 Ik vind dat als je hem goed gebruikt en het effect heeft, geen kwaad kan. Mits je het niet altijd als ondersteuning gebruikt, maar alleen als je er echt niet meer uitkomt!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:24

ik weet niet maar ik vindt gewoon dat het niet bij een shet hoort... das mijn mening... en waarom heb je deze topic eigenlij kgemaakt? je krijgt tog alleen maar commentaar...

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:08

Jippie schreef:
Nog afgezien van het slofgebruik, waarom wil je een shet 'aan de teugel' rijden??
Ik zou eerst maar eens beginnen met je shet goed aan het bit te rijden. Dat neusje aan de LL rijden ziet er misschien wel stoer uit maar ik vraag me af of dat voor een shet wel een ideale houding is gezien de anatomie van een shet.


helemaal mee eens! goed gezegd!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 01:58

Wat is het verschil tussen een paard "aan de teugel rijden" en een paard "aan het bit rijden" ?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 02:01

tamfawn schreef:
ik vin dat je zelf moet bepalen of je met een slof rijden wil of niet,...

ik heb niets op tegen op een slof,rijd alleen liever zonder,...

en dat mag je bij een shet best gebruiken,zou niet weten waarom niet Verward


Iedereen mag het uiteindelijk zelf bepalen omdat je uiteindelijk ook zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen.
Maar in deze tijd van slof-hype mag iedereen op de slechte gevolgen van een slof gewezen worden omdat het zo gewoon is. Zo gewoon is het niet en dat dat ding is helemaal niet zo goed als men wel niet denkt.
Of je wat met die informatie gaat doen, is je iegen interpretatie en verantwoording.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 09:00

Ik denk dat je zelf moet kijken of je een slof moet gebruiken bij je shet. Maar als je dan besluit het wel te doen, ga het dan niet alleen doen, je trekt je paard snel zonder het door te hebben te ver, en als je de slof er dan weer afhaald heb je alsnog niks bereikt.

Ik vind dat je het prima als hulpmiddel kan gebruiken, als je ook maar blijft doen wat je moet doen om een paard aan de teugel te krijgen. Dus goed voorwaarts rijden en benen eraan houden, en vriendelijk blijven, is je shetje goed aan de teugel dan hoord de slofteugel los te hangen. Als je er iemand bij hebt kan die je erop wijzen wanneer je de teugel te strak aanpakt omdat je dat zelf snel niet doorhebt.

En tegen de rest, ik heb niks tegen de slofteugel MITS die op de goede manier gebruikt word. Afgelopen zaterdag nog heb ik een hele goed manier van slofteugel gebruik gezien. Het paard liep ontzettend te vervelen, en om hem er even goed doorheen te krijgen hadden ze de slof er even omgedaan, maar als het dier netjes liep, hing die hulpteugel netjes los... prima dus..

maar ik heb ook op dezelfde dag een heel ander plaatje gezien...

Afbeelding

en daar kan ik dus gewoon van janken...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 09:59

auw, men dat mensen dat zelf niet begrijpen............. getver

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 10:24

Laatst zag ik ook nog een knap staaltje van paardenvernieling, of in dit geval pony vernieling, slof dr aan en het hele uur lang geen een keer een boogje erin, alleen maar strak.En de instructrice zegt er niks van Verward
Die mondhoeken zagen er iig niet echt gezond uit.
Maar als je de slof goed gebruikt is het niet erg mijn inziens.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:12

1 ding kan ik wel vertellen, als ik mijn verzorgster met een slof op mijn shet tegen kom, schop ik haar er hoogstpersoonlijk vanaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:27

Of je nu op een shet zit of op een superdeluxe warmbloed met maakt in principe niks uit. Ding werkt op precies dezelfde manier in. Als je hem dus goed gebruikt maakt het geen bal uit of je op een shet zit of niet.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:47

Zep dat ben ik wel met je eens, maar ik stel mezelf even de vraag 'wat is het doel'... Ik bedoel, sommige dingen horen in mijn ogen niet echt bij elkaar... Een belg die altijd voor de kar staat ga je ook niet laten springen. Nou weet ik niet precies wat de gemiddelde shetruiter met zijn pony doet maar ik kan mij zo voorstellen dat sommige oefeningen/hulpmiddelen niet echt nodig zijn. Ik kan mijn gedachten niet goed onder woorden brengen, maar in mijn ogen zijn shetlanders kinderpony's welke kort gebouwd zijn en niet echt geschikt voor 'moeilijke' dressuuroefeningen. Misschien zie ik het wel verkeerd en zal er een enkeling wel met een shet 'hogere' dressuuroefeningen doen, waarbij het nodig zou kunnen zijn om met een slof te rijden, maar het gros toch niet. Ik zie een shetlander als kinderpony en vind het een beetje link als kinderen gaan expirimenteren met slofteugels.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Laatst bijgewerkt door mobick op 06-12-03 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:48

Ik snap precies wat je bedoelt, maar daar gaat het topic niet over. Knipoog