Slooooooooom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:11

pff jeetje zeg! Heel veel succes! Laat je nog weten wat eruit is gekomen.

Sterkte!

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 14:19

Ninx schreef:
Heel verstandig dat je naar de kliniek gaat!!!

En jee... hoefkatrolontsteking... dat zou toch gek zijn he?
Ze is nog wel erg jong, en je hebt haar niet 'overtraind' toch?
Ben zeer benieuwd... sterkte....


Ja wat is overtrainen..? Ik heb haar dit jaar serieus opgepakt en dat rustig aan opgebouwd tot maximaal 4 dagen in de week intensieve training. Het kan ook te maken hebben met de stand van de hoeven, de manier waarop ze beslagen is en dat soort dingen..

Eerst morgen maar afwachten, feit is in ieder geval dat ze met beide benen niet lekker loopt, en dat draven er pijnlijk uit ziet bij haar. Hou jullie op de hoogte!

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 14:45

We zijn de hele ochtend bezig geweest met verdoven en röntgen, en de diagnose is hoefkatrol ontsteking. :'(

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:46

Jeetje wat een rot nieuws.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:09

Er is gelukkig veel hoop voor dergelijke paarden.

Je zult wel je verwachtingen moeten bijstellen en veel geduld moeten hebben.
Goed beslag, rustige beweging buiten op de wei, en straks eerst rustig aan de hand werken om haar sterker en rechter te maken zijn stappen in de goede richting.

Laat je ook goed adviseren over training, en durf eerlijk te kijken naar je manier van trainen... en 6 jarige die 4x pw tot 70 minuten in een bak moet lopen was voor mijn gevoel ook flink pittig.
Je maakte aardig wat tempo in je 'planning'.... snel door de L.
Ik wil niet zeggen dat dit een directe oorzaak is, maar op de kliniek wijzen ze het wel vaak aan als voornaamste oorzaak.
Teveel belasting zonder voldoende opbouw of rust, of scheve/ verkeerde belasting.

Veel sterkte en wijsheid, kijk maar eens op Paardenbegrijpen... veel hoopgevende verhalen!

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:19

Het is fase 3 en zeer waarschijnlijk aangeboren. Morgen gaan in ieder geval de ijzers er vanaf en moet aankomende 3 weken veel stappen. Ik laat een andere smid, die hier veel ervaring mee heeft, ook nog even naar kijken. Over 3 weken weer terug naar de kliniek. Ze heeft in totaal 6 injecties met ontstekingsremmers gehad, twee per knie en 1 bij de hoef.

Ik ken gelukkig ook verschillende verhalen van mensen die nog gewoon konden blijven rijden. Dani heeft met de pijn in haar voetjes tot M1 niveau alle oefeningen kunnen doen. Gisteren met verdoven liet ze echt geweldige gangen zien, die ik nooit eerder heb gezien bij haar. Ze explodeerde zelfs een paar keer, bokken en rennen, helemaal uit haar dak... Ik vermoed dan ook dat het al een hele tijd speelt en omdat ik haar nu minder intensief ben gaan rijden, alleen maar pijnlijker is geworden (stilstaan is het slechtste wat er is bij HKO).

Vanavond kan ze gelukkig op haar nieuwe stal terecht. Eigenlijk zou ik volgende week gaan verhuizen, maar de nieuwe stal heeft een uitloopje waardoor ze meer zal bewegen dan nu in haar 3x3 stal. En aangezien we over 3 weken terug moeten, scheelt een week wel een slok op een borrel.

@Ninx, ik denk dat ik, in tegenstelling tot vele anderen, altijd het probleem als eerste bij de ruiter zoek. Daarom heb ik diverse aanpassingen gedaan en toen ik stopte met trainen is het bergafwaarts gegaan. Daarvoor had ze waarschijnlijk al pijn, maar door niet meer te trainen is dat erger en erger geworden en heeft me uiteindelijk ook doen besluiten om naar de kliniek te gaan. Als je de rest van dit topic hebt gelezen, lees je ook dat ik zeer kritisch ben en verschillende manieren heb geprobeerd om het probleem van sloomheid aan te pakken. De HKO aangeboren en komt niet door 4x per week 70 minuten trainen, dat heeft er juist voor gezorgd dat de pijn zoveel mogelijk weg is gebleven. En L niveau op 6 jarige leeftijd is niet uitzonderlijk. Ik ben 2 jaar lang in de B gebleven om niets te forceren en te overhaasten. Teveel belasting is dus volgens mij, en volgens de kliniek, niet aan de orde. Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker heb geschetst.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:55

heftig zeg! Als ik het zo lees denkik ook zeker niet aan overbelasting. Er zijn ook 6-jarige die Z2 lopen. daar draait mn maag altijd een beetje van om.. Maar zoals je het nu beschrijft kan ik me niet voorstellen dat het door overbelasting komt!

succes verder!