Slooooooooom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:08

Was dus nooit snel, maar nu dramatisch traag?
Laatste maanden steeds trager.
Sinds 2 wkn ander voer.
Intensiever gaan trainen.

Verder iets veranderd? BV stond altijd in de wei en nu minder, of juist meer.
Ander paarden in de koppel?

Als je paard het altijd best wel leuk deed en nu niet vooruit te schroeien is, is een keer bloedje laten trekken en na laten zien geen gek idee natuurlijk.
Verder kan er een inconsequentie bij het rijden zijn ingeslopen op de een of andere manier.
Je bent meer gaan trainen, allicht dat dit er iets mee te maken heeft?
Hou de training interessant, met Sjol hoefde je echt niet vaker dan 3 x misschien 4.. in de week aan
te komen met rondje dressuur, want anders slofte ze volkomen ongemotiveerd door haar oefeningen.
Soms is more less... die hield ik bezig met van alles en nog wat.
En als je niet drijft, drijf dan ook echt niet, ontspan en zit los, pas wat gaan doen als het nodig is.
(les die ze bij mij er ook nog steeds in moeten hameren)
Veel overgangen en tempowisselingen werken ook vaak (dus pas weg, 2 terug, 3 weg, 1 terug en weer weg, snel dus, dus niet tempowisselingen die halve bak rond duren).

Gineke
Berichten: 368
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 02:14

Ik lees allemaal dingen over zweep enzo.... en als er nou idd fysiek gewoon iets is? Ook al is het maar iets onschuldigszoals het weer? (Of niet)
Lekker eerlijk om dan de zweep er bij te pakken.

Ik zou zeggen dat als ze normaal braaf is en nu steeds langzamer wordt, je de oorzaak niet in de gehoorzaamheid mogelijk t zoeken.

TS, t klinkt alsof je erg goed zorgt voor je pony en ook goed kijkt naar wat ze nodig heeft. Blijf dat doen en laat je niet tot rare dingen verleiden als 'tik' als jij denkt dat het ook wel eens fysiek zou kunnen zijn. Daar krijg je denk ik spijt van, maar je schaadt vooral het vertrouwen van je pony

yeye

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 05:56

Misschien ook aan leverbot denken? Paarden moeten apart daarvoor ontwormt worden.
Mijn merrie is de laatste tijd (ongeveer 2 maanden) ook stilletjes slomer en slomer geworden tot de moment dat ik een training stop heb ingeroepen aangezien ik haar echt voordurend vooruit moet tikken of 'stampen'. Ze verloor een deel van haar gewicht dus moet ik veel meer voeren en daarbij werd ze echt heel erg dof met momenten. Ze begon wa langere haren te krijgen en gaf gewoon echt een heel vermoeide indruk. Ik had bloed laten nemen en daaruit kwam dat haar rode bloedcellen veel te laag zijn en dat ze ijzertekort heeft. Haar leverwaarde waren over het algemeen ook verhoogd. Ze heeft dan een soort melkachtig spul gekregen en we zijn bezig met een leverreinigingskuur en het bijgeven van ijzer en binnen 3 weken zou het een heel ander paard moeten zijn. Ik merkte na 2 dagen al een heel verschil in het alert zijn.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:02

TS geeft aan dat het paard altijd wat flegmatiek is geweest, maar wel werklust had. Mijn advies is niet om de zweep erbij te pakken (wel er bij te houden) en de training leuker maken voor haar paard. Wordt dat niets, dan kan je altijd nog door de medische molen halen. Maar zo ingewikkeld hoeft het helemaal niet te zijn..

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:23

Bedankt allemaal voor het meedenken. Daar kan ik echt wat mee! _/-\o_

Idd Jotoma, zo ga ik het aanpakken. Ben al aan het nadenken over figuurtjes en oefeningen en voorlopig wat kortere trainingen. Heb volgend weekend weer wedstrijd, dus dat is een mooi moment om te "meten". Mocht er binnen een paar weken geen verandering zijn, laat ik haar onderzoeken.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 09:57

Nu het wat koeler is, gaat het wel wat beter. Ik rij pittiger en met meer afwisseling. Zaterdag was ze niet te houden! Ze had een week vakantie gehad en had enorme zin om te lopen. Heb haar een klein half uurtje gereden en bij elke letter iets anders gedaan, wat uitdagender gemaakt zodat ze mentaal ook aan het werk moet. Niet teveel aan de voorkant geprutst, vooral gefocust op impuls en "voorwaartse drang". Gisteren gereden op een andere stal (kur op muziek oefenen) en daar begonnen we lekker, maar na 20 minuten vond ze het wel welletjes en kakte ze weer in. Dat kwam door mij, want vanaf toen gingen we onderdelen uit de kur oefenen en dat is dan weer 'saai' zeg maar. De bak daar was ook erg zwaar.

Ik heb ook nog een ander probleem, namelijk struikelen. Ze struikelde sowieso wel regelmatig, maar zaterdag struikelde ze extreem vaak (meer dan gemiddeld). Als ik halt houd, dan lijkt het net alsof ze er doorheen zakt (net als dat je zelf door je knie zakt zeg maar). Heb nog niet kunnen ontdekken welk been het is, iig 1 van de voorbenen. Ze loopt niet kreupel of korter en gisteren struikelde ze helemaal niet. Wat zou dat kunnen zijn?

Jasmijn159

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:10

Struikelen kan ook gewoon komen door te weinig impuls.

Zoals het uit je laatste post klinkt lijkt het gewoon of je paard zich onwijs verveeld. Ik zou eens een weekje proberen elke dag iets anders te doen, zo min mogelijk bakwerk. Kijken of ze daar ook iets van opknapt.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:11

Goed te horen dat de afwisseling lijkt te helpen, wel jammer dat ze bij het oefenen op de andere stal na 20 minuten geen zin meer heeft. Maar wellicht als ze meer looplust krijgt, dat je dat soort trainingen ook kan gaan uitbouwen en nu even voldoende moet nemen met die 20 minuten.

Ik vind het lastig om te zeggen of het struikelen iets medisch is. Een van onze koudbloedpaarden is ook lekker flegmatiek en tilt ook echt haar benen niet op en struikelt ook veel. Als ze meer moet werken gaat dat beter.
Je zou dit overigens wel kunnen oefenen met cavaletti's, één of twee keer in de week..

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:25

Bloedje laten prikken.

Bietenpulp & scheutje olie zijn voor dit type paard geschikter als energieleverancier dan krachttoeren.

Tot slot: ik wordt al een beetje gaperig als ik zie dat je 4x pw ruim een uur door de zandbak hupst.
Kun je niet even een 'break' inbouwen? Heeft ze wel eens lekker een maand vrij gekregen? Beetje flaneren op de wei?
Ze is nog maar 6 he? En als ik zie wat je allemaal al gedaan hebt, is ook best veel.... ti's nog een jonkie.
Misschien even wat ademruimte geven...

Het rijden kun je eens leuker maken door je oefeningen gewoon buiten te doen, in het bos... daar heb je niet perse altijd een bak voor nodig.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:33

Jasmijn159 schreef:
Struikelen kan ook gewoon komen door te weinig impuls.

Zoals het uit je laatste post klinkt lijkt het gewoon of je paard zich onwijs verveeld. Ik zou eens een weekje proberen elke dag iets anders te doen, zo min mogelijk bakwerk. Kijken of ze daar ook iets van opknapt.

Dat is helaas niet echt mogelijk bij ons, tenzij ik met de trailer weg ga. Maar om dat elke dag te doen, zie ik niet zitten. Volgende maand gaan we een weekend naar de Veluwe en qua lessen en wedstrijden gaan we nu ook wat minderen.

Jotoma schreef:
Goed te horen dat de afwisseling lijkt te helpen, wel jammer dat ze bij het oefenen op de andere stal na 20 minuten geen zin meer heeft. Maar wellicht als ze meer looplust krijgt, dat je dat soort trainingen ook kan gaan uitbouwen en nu even voldoende moet nemen met die 20 minuten.

Ik vind het lastig om te zeggen of het struikelen iets medisch is. Een van onze koudbloedpaarden is ook lekker flegmatiek en tilt ook echt haar benen niet op en struikelt ook veel. Als ze meer moet werken gaat dat beter.
Je zou dit overigens wel kunnen oefenen met cavaletti's, één of twee keer in de week..

Die 20 minuten reed ik zelf heel actief en daarna was ik zelf meer gefocust op de kur-oefeningen, die gewoonweg minder interessant zijn voor haar. Beetje been there, done that principe. Plus dat die bak ook wel enorm zwaar was, ze moest er echt doorheen ploegen. Ik was niet ontevreden over gisteren en leg de oorzaak in dit geval ook bij mij. En de bak.
Ben niet zo'n held met cavaletti's. Sowieso hou ik niet van springen (zag die tip ook al voorbij komen, maar vind het niet leuk en eigenlijk doodeng na een heel vervelende val een paar jaar geleden). Dus als je met samengeknepen billetjes en ogen dicht op die balken afstormt, is het vragen om problemen. Hierbij moet ik echt hulp en instructie hebben (morgen overleggen met instructrice). Of even laten vrij springen!

Ninx schreef:
Bloedje laten prikken.

Bietenpulp & scheutje olie zijn voor dit type paard geschikter als energieleverancier dan krachttoeren.

Tot slot: ik wordt al een beetje gaperig als ik zie dat je 4x pw ruim een uur door de zandbak hupst.
Kun je niet even een 'break' inbouwen? Heeft ze wel eens lekker een maand vrij gekregen? Beetje flaneren op de wei?
Ze is nog maar 6 he? En als ik zie wat je allemaal al gedaan hebt, is ook best veel.... ti's nog een jonkie.
Misschien even wat ademruimte geven...

Het rijden kun je eens leuker maken door je oefeningen gewoon buiten te doen, in het bos... daar heb je niet perse altijd een bak voor nodig.

Over 1,5 maand ga ik naar een andere stal waar zij de hele dag door ruw voer krijgt. Daarnaast een mineraalblok erbij en dan zou ze genoeg moeten hebben. Ik geloof ook wel in olie, dus hou dat zeker in gedachten.

Ik doe alles in overleg met mijn fanatieke instructrice, en ik wil misschien te graag dat Dani een sportpony is (ze kan het allemaal wel en vindt het leuk om nieuwe dingen te leren). Maar een beetje minder lang en vaak zou geen kwaad kunnen. "Lekker een maand vrij" is per paard verschillend. Dani heeft afgelopen week "lekker" dag en nacht op de wei gestaan en gaf heel duidelijk aan dat dit voor haar een onwenselijke situatie is. Vind je het veel wat ik heb gedaan? Ik vind het wel meevallen eigenlijk, maar grappig dat de meningen daarover uiteen lopen. Ik start nog maar sinds 2 weken L2 en ben deze zomer in 2 maanden tijd door de L1 heen gevlogen. We gaan nu iig afbouwen en minder vaak starten, het doel voor dit jaar is immers bereikt (=L2 startgerechtigd zijn).

Over in het bos rijden, zie eerdere opmerking van mij. Op de nieuwe stal zijn wel uitrijmogelijkheden, dus zal ik dat wel sneller en regelmatiger gaan doen.

Thanks allemaal voor de reacties, kan er echt wat mee!

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:44

Ik had de afgelopen 2/3 maanden dezelfde problemen (na aanpassing voer, dat was bij ons de oorzaak)

Nu voer aangepast op vlugvluvluggervlugst voer en hij is werklustig en heet! *D bommetje is het weer, heerlijk!

Ik geeft nu na het rijden:
1,5 schep equifyt sport+ (= sportmusli met supplementen)
1 schep 6 granen+ mix van Subli
1 schep mais-lijnzaadbrok van Horsefood (snelle energie en vleesaanzetter) deze kan dus weggelaten worden als ze aanleg hebben tot dik worden.
Helaas is mijn paard altijd wat schraal en heeft deze laatste wel nodig.

Staandaard krijgt hij vanuit stal: pavo sportbrok 2 kilo,2 scheppen maismeel/bietenpulp en 3 x daags voordroog naast de hele dag weidegang. (paard is 1.82 m)

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:48

Ik wou al zeggen, wat voor paard is dat!? Hahaha 1.82 wow!

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:43

Ja in een olifant moet meer in als een muis :+ lijkt veel maar hij is erg groot en lang (wel 3,5 meter :') )
Daarnaast staat hij best flink in het werk (we gaan binnenkort Z2 starten, maar thuis ZZ-L in training)

http://www.equihappy.nl/sport.html

Superspul :j

ruurdv
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:25

Dat lukt mij helaas ook niet. Heb je een dokter geprobeerd?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:13

@ts: cavaletti's doe ik met grondwerk, dat doe ik ook niet als ik er op zit. Dus in combinatie met longeren. Puur voor kracht in de achterbenen en motiveren om die benen op te tillen. Misschien is dat wel mogelijk voor je?
Ik heb hetzelfde hoor, het liefst wil ik ook een uur lang lekker trainen, maar daar wordt mijn paard echt zuur van(niet in bespiering, maar gewoon sjago). Gister heb ik een kort rondje buiten gemaakt, je merkt dat het frisser wordt en dat doet mn paard ook goed ;)
Ik zit zelf nog wel te overwegen om ander voer te gebruiken, bijv. haver toe te voegen.. maar eigenlijk reageren flegmatieke paarden daar vaak ook niet echt op.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:16

Oh das wel een goede inderdaad! Kan wel even een grondwerk-parcourtje neerleggen :))
Ja het kouder worden werkt wel mee!
Het liefst kijk ik per dag naar het voer wat ze binnen krijgt. Als ik zelf zwaar ga trainen (boksen) eet ik ook geen salade vooraf, maar een pasta. Maar straks heb ik het allemaal wat meer onder controle, ook de voertijden, want op mijn huidige stal varieert dat enorm (soms om 7 uur ontbijt, soms om half 1 pas...)

Jasmijn159

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:11

Balkjes lopen heeft niks te maken met springen toch? Gewoon beginnen met 1 balkje, dan twee, dan drie, en als dat goed voelt kun je er cavaletti van maken..

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 13:31

Haha leer mijn paard kennen... die balkjes "ziet" ze niet eens, met als resultaat de knieën in het zand. Ze kan trouwens wel Spaanse pas (als ik er naast loop), dus als ik met grondwerk de focus op haar benen leg, doet zij dat misschien ook wel. Ik ben echt écht ECHT een enorme schijterd met balkjes en hindernissen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:53

Hoe gaat het nu TS?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:22

Natuurlijk eerst nagaan of het dier fysiek helemaal in orde is, eventueel dierenarts erbij.
Maar eigenlijk denk ik heel stillekes , dat dit niveau waar je nu al geraakt bent, zeker mooi , maar dat dit heel waarschijnlijk het eindpunt zal zijn, voor jou en dit paard.Deze combinatie zal niet veel verder geraken denk ik.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:40

aeolusnr1 schreef:
Natuurlijk eerst nagaan of het dier fysiek helemaal in orde is, eventueel dierenarts erbij.
Maar eigenlijk denk ik heel stillekes , dat dit niveau waar je nu al geraakt bent, zeker mooi , maar dat dit heel waarschijnlijk het eindpunt zal zijn, voor jou en dit paard.Deze combinatie zal niet veel verder geraken denk ik.


:Y) Gebasseerd op wat TS verteld, vind ik dit een geweldige-nergens-op-gebasseerde-opmerking :')

ecwanders
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-12-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:55

Een van onze ponies was ook steeds slomer geworden over een periode van een paar maanden. We hebben haar mest opgestuurd naar 'Het woud' en het bleek dat ze bloedworm had. Daarvoor behandeld en het gaat een stuk beter! Misschien is het een idee op ook zo'n mestcontrole te doen? Is helemaal niet duur, vooral omdat je dan ook gericht kunt ontwormen en niet kunt ontwormen als ze nergens last van hebben!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:04

tjaaa idd , het is zeker niet gebaseerd op wetenschap, maar dat is bij 98% van de antwoorden hier op "bokt" zo.
En idd ik had een dergelijke reactie zeker al wel verwacht, dit is niet iets wat mensen graag horen zeggen.
Maar jaren ondervinding en ervaring in het lesgeven en trainen van paarden geeft een zicht op mogelijkheden die bepaalde paarden hebben.
Er zijn uiteraard steeds uitzonderingen, maar zou het hier dan om zo'n uitzondering gaan ??????
Die kans is toch zeer klein.
Maar idd het is wel mogelijk dat het hier een heel getalenteerd paard betreft.

Jotoma schreef:
aeolusnr1 schreef:
Natuurlijk eerst nagaan of het dier fysiek helemaal in orde is, eventueel dierenarts erbij.
Maar eigenlijk denk ik heel stillekes , dat dit niveau waar je nu al geraakt bent, zeker mooi , maar dat dit heel waarschijnlijk het eindpunt zal zijn, voor jou en dit paard.Deze combinatie zal niet veel verder geraken denk ik.


:Y) Gebasseerd op wat TS verteld, vind ik dit een geweldige-nergens-op-gebasseerde-opmerking :')

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:10

We hebben het over een 6-jarig paard die L2 loopt en wordt voorbereid om M... Daar hoef je geen verschrikkelijk getalenteerd en uitzonderlijk paard voor te hebben. We hebben het over basisdressuur en naar wat lijkt een basisprobleem.

En niet graag horen zeggen? Dit is gewoon een misplaatste opmerking, zoals ik al zei, nergens op gebasseerd.
Ik begrijp dat jij een mening hebt n.a.v. je jaren lesgeven en dat je dat een bepaalt inzicht geeft.. maar nogmaals, zo'n oordeel van achter de pc.. ik lag me kapot!

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 14:35

Ik lach mee :):) en kan verder he-le-maal niks met die opmerking, dus erop reageren wordt ook lastig.

Vorige week zaterdag ben ik emotioneel afgestapt, ik zag er de lol niet meer van in. Er speelt natuurlijk nog veeeeeel meer dan alleen een ontbrekende looplust, waardoor ik ook totaal niet in mijn hummetje was. Als je dat koste wat kost toch je les wil rijden om dingen te perfectioneren, ja dan vraag je om kortsluiting. Dat is dus gebeurd, maar tegelijkertijd is de knop ook omgegaan. Ik geef haar nu wat meer vrije dagen en laat haar meer mentaal werken, aan de hand of met BBP en touwhalster. Een soort van reset dus.

Het ging afgelopen zaterdag een stuk beter met rijden, ze was goed voorwaarts en samen met instructie hebben we aan een actieve achterhand gewerkt. Dani is zo werkwillig dan, echt het paardje zoals ik haar ken van eerder dit jaar. Dan ben ik echt Anky hoor! Haha. Woensdag ging ook zooo fijn, niet normaal! En vanavond klim ik er nog even op, niet te lang, want ik wil wat reserver hebben voor morgen (meetpunt op wedstrijd).

Ik heb nog wel steeds het idee dat ze qua voeding te weinig krijgt (vooral ruw voer). Dat moet opgelost zijn als ze over een maand verhuisd is. Ze is namelijk, en ook de andere paarden op stal, enorm obsessief richting gras. Tuurlijk, elk paard wil eten, maar zo drammerig en boos ken ik haar niet. En dat viel me bij het buiten zetten van andere paarden ook op.