Slooooooooom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 14:39

ecwanders schreef:
Een van onze ponies was ook steeds slomer geworden over een periode van een paar maanden. We hebben haar mest opgestuurd naar 'Het woud' en het bleek dat ze bloedworm had. Daarvoor behandeld en het gaat een stuk beter! Misschien is het een idee op ook zo'n mestcontrole te doen? Is helemaal niet duur, vooral omdat je dan ook gericht kunt ontwormen en niet kunt ontwormen als ze nergens last van hebben!

Ga ik zeker doen, gewoon ter controle. Door wat ze de afgelopen week heeft laten zien, verwacht ik geen hele verschrikkelijke dingen. Maar onderzoek en bloedje wil ik sowieso even laten doen. Kan nooit kwaad.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:44

Lyme=Borreliose?

spiritajax
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-09-13
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:51

Misschien is het wat té 'van nature', maar het is echt zo, als je een paard een lepeltje honing door het voer geeft, word hij wat sneller, maar zwepen, misschien omdat ik geinspireerd ben door nh, maar dat is toch niet nodig?

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 14:56

De symptomen koorts, arthritis, kreupelheid, spierpijn, slaapzucht en inwendige oogontsteking zijn wel meteen erg heftig. Lyme zou in de buurt kunnen komen, maar dan alleen voor wat betreft sloomheid. De rest van de symptomen heeft ze niet. En die sloomheid heeft ze niet als we een buitenrit maken.

Ik denk echt serieus dat ze zich kapot verveelt tijdens de trainingen en nu ik dat aanpas, lijkt er verbetering te zijn.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 15:05

spiritajax schreef:
Misschien is het wat té 'van nature', maar het is echt zo, als je een paard een lepeltje honing door het voer geeft, word hij wat sneller, maar zwepen, misschien omdat ik geinspireerd ben door nh, maar dat is toch niet nodig?

Ik sta overal voor open en ben ook NH-minded.
Maar honing.. ik weet het niet. Ga ik even voor Googlen. Het is iig extreem calorierijk en dat wil ik eigenlijk niet. Ook bevat het veel koolhydraten en suikers en ik heb al eerder gelezen (op een NH minded site btw) dat paarden vetten nodig hebben, maar niet in pure vorm omdat ze dat juist weer niet kunnen verwerken. Goed, kom ik op terug (zit nu op mijn werk en geen tijd voor uitgebreid onderzoek haha).

Verder, de zweep.. Ligt eraan hoe je hem gebruikt. Ik denk dat veel mensen de zweep ten onrechte en op een gemene manier gebruiken waardoor de NH-ers het zien als onnodig, maar als je de zweep bekijkt vanuit het oogpunt dat het een communicatiemiddel is, kijk je er vast anders tegenaan. Ik heb hem 1 of 2 keer nodig bij geen reactie op mijn been en dan snapt ze het en hoef ik hem daar niet meer voor te gebruiken. Daarnaast gebruik ik hem, om haar achterhand recht te maken. Ze is nog wel eens geneigd deze naar binnen te gooien. Maar ik merk zoveel verschil als ik hem niet bij me heb, is het constant aansporen van je paard dan een stuk vriendelijker? Ik denk van niet.

spiritajax
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-09-13
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:11

Ik gebruik zelf ook een zweep, dat geef ik gewoon toe. Maar ook echt niet om te straffen, maar als versterking van mn hulpen, je kan een zweep ook gewoon op een goede manier gebruiken, het is echt niet altijd verkeerd :j

Cowgirl

Berichten: 23754
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:24

Hoe zien de slijmvliezen van jou paard eruit?

Mijn paard (ook fjord) kreeg ook van die vage klachten, dezelfde als die van jou.
Na een ritje van 5 a 6 km (mennen) had ie 3 dagen nodig om te herstellen, hij werd gevoelig op de voeten en zijn slijmvliezen waren meer geel en bleek als mooi roze.
Ik heb eerst zelf lopen aanmodderen met andere trainingen, voer en rustdagen maar niks werkte of de klachten kwamen weer terug.

Toen hij op een dag alleen maar het pad langs de paddocks op en neer had gerend en vervolgens 2 uur lang als een dood vogeltje op de wei heeft gestaan heb ik de DA gebeld.
Uitgebreid nagekeken en bloed af genomen. Uitslag was hiervan verhoogde leverwaardes. Het was of ene leverbot besmetting of jacobskruid.
We hebben voor de eerste behandeld en dat sloeg aan. Paard was met een paar weken weer goed op weg en ik was weer aan het opbouwen (om de dag ong 4 a 5 km met de wagen).

Echter anderhalve week geleden ging het weer minder. vanwege het warme weer dacht ik weer dat het daar aanlag maar het gaat alleen maar minder. RedCell werkt niet.
Op dit moment zit ik te wachten dat de DA mij belt voor overleg.

Paard is tussen de 2 behandelingen door ook nog ontwormt met equimax tegen bloedwormen, maar ik heb nog nooit een worm gezien.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:42

@ts: vervelend dat het wat heeft gekost om de knop om te zettten. Klinkt alsof je nu het juiste pad bent ingeslagen. Heel fijn dat je paard weer meer plezier heeft.

Ik gebruik ook in het begin misschien 3x zweep, dan is hij op lichte kuitdruk te rijden.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:59

Ik geloof best dat er wat fysieke kwesties of voedingskwesties zijn die bijdragen aan het probleem maar als ik de reacties lees van TS ligt het vooral erin dat het paard geen lol meer heeft.
Denk er ook aan dat een Fjord nou eenmaal niet zo soepel en lenig is als dressuurpaarden. Wat niet wil zeggen dat ze het niet kunnen, wel dat het meer moeite en tijd kost.
Je gaf aan dat je al een flegmatiek paard hebt en om dan ook nog steeds meer en steeds moeilijker te vragen, tja daar kan het lampje helemaal van uit gaan.

Een maand vakantie is niet perse nodig, maar verras je paard! Ze verwacht nu dat als jij komt, er hard gewerkt moet worden met de benen en het lijf. (Of dat nu op de grond of erop is)
Flegmatieke paarden vinden het oha super leuk om juist na te denken met hun hoofd! Dat zou ik dus gebruiken in je training om het voorwaartse er weer in te krijgen.

Dus niet een hele lijn mooi wijken, maar ga eens spelen. Vraag 1 pasje naar links, dan naar rechts, sta dan eens stil. Laat je paard wachten en vraag/doe dan weer eens iets onverwachts. Leer je paard (grondwerk) om z'n neus ergens tegenaan te duwen (target practice) en kies snel een nieuw, ander ding. En doe dat dan eens erop: stilstaan in het midden, gaan we naar object 1,2,3 of 4? Nee we gaan naar een nieuw object!
Draaf aan, maar ga na 1 pas meteen weer stappen. Galoppeer eens aan om na 3 passen stil te gaan staan. Weer een pasje rechts, en in draf naar de target!

Of rijdt eens 10 min. vraag 1x galop, halthouden eraf springen, zadel alles eraf en massagetijd! *\o/*

Dit hoeft uiteraard niet elke keer op deze manier, maar zo blijft het wel een verassing. Krijgt ze vandaag een poetsbeurt? Gaat ze trainen? Krijgt ze een nieuwe puzzel (grondwerk)? Wandelen aan de hand buiten/buitenrit? Of een combinatie daarvan?

Eigenlijk dus een beetje wat je nu aan het doen bent, maar probeer er dan iets meer creativiteit in te gooien. Wat kan je doen wat je nog niet gedaan hebt? Waar kun je haar mentaal mee uitdagen wat ze nog niet kent? En hoe kan je dit gaan toepassen zodat ze zeer fanatiek toch die lastige oefening probeert?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:24

Helemaal eens met bovenstaande! Leuke tips!

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 08:36

Het is inderdaad wat ik al doe en op een gegeven moment heb ik geen ideeën meer. Ze is aan de hand ook niet zo ontzettend werkwillig (ook niet voor voer). Maar aangezien ze nu een paar dagen last heeft van diarree ga ik sowieso de DA bellen voor onderzoek. Ben het nu een beetje zat.

Overigens heb ik zaterdag gestart en voor mijn gevoel ging dat niet zo lekker. Ze was vooral tegen de hand, wat op zich wel weer logisch is, omdat ik haar meer vanuit achter rij en die kracht mist ze nog. Daardoor werd de proef wat rommelig en was het geen mooi geheel. Maar iig voor de impuls in beide proeven een 7 , waar ik al super tevreden mee ben. Er stond zelfs een keer dat ik te gehaast reed! Haha. Maar goed, 181 en 176 waren mijn punten en daar ben ik, gezien de prestaties, bijzonder gelukkig mee. Voorlopig heb ik geen wedstrijden gepland staan, eerst even goed voor mekaar krijgen thuis.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:53

Ik ga helemaal mee met Sassol. Mijn Fjord heeft een rothekel aan bakwerk. Werken aan de hand vond ze zo mogelijk nog saaier. Mevrouw ging op een dag halverwege de trainingsessie een lekker dutje doen :=

Die boodschap kwam dan wel weer duidelijk over bij mij, dus ik ben het helemaal anders gaan aanpakken. We werken nu met de clicker, en dat gaat eigenlijk onvoorstelbaar goed. Door in het begin de allerkleinste pogingen te belonen, rustig en vrolijk te blijven en door te zetten heb ik nu een werkwillig paard :)

Als ze flink is geweest met rijden (of als we niet heel veel tijd hebben) doen we onze interpretatie van 'Horse Agility': over balkjes draven, zigzaggen door kegeltjes, een hindernis meepakken, onder een poort lopen, door een smalle 'tunnel', door een waterplas, een grote bal targetten, noem maar op. Ze staat ongeduldig te wachten wanneer ze mij aan ziet komen met haar speelgoed :+ Tussen de oefeningen van het parcours door vraag ik nog eens een clickeroefening, moet ze mij heel precies volgen (achteruit, achterhand draaien, etc), en net omdat het elke keer weer onvoorspelbaar is, doet ze zo enorm haar best. Zie ik dat ze een beetje sloom wordt, ga ik alles zo traag met haar doen, dat ze plots staat te springen om sneller te gaan. En als zo'n half uur mij 1 hand wortelschijfjes kost, zal het al veel zijn.
De ene dag vraag ik lange stukken in draf, de andere dag wordt ze beloond van zodra ze in draf gaat als ik het vraag. Zo wordt het nooit saai en voorspelbaar voor haar :)

Net doordat ze dit facet zo leuk vindt, is ze veel werkwilliger wanneer we iets serieus doen. En het hoeft niet alleen 'lol met je knol' te zijn: mijn paard houdt bijvoorbeeld echt niet van kleine ruimtes. Bijgevolg zit er nu in elke speelsessie een kleine ruimte waar ze door heen moet, en net doordat je het spelenderwijs aanpakt gaat het steeds beter en beter :) Ze is ook zo veel actiever dat ik er mijn oude paard gewoon niet in herken. Sinds een week of twee doet ze alle oefeningen ook zonder halstertouw en volgt ze mij als een magneet - iets wat ik nooit verwacht had bij haar.

Ik kan me voorstellen dat dit iets is waar je als wedstrijdruiter niet op zit te wachten, maar overweeg het eens? Ik zie een enorm verschil als ik iets serieus van haar vraag, of wanneer mijn vriend dat doet. Zonder nadenken doet ze het bij mij, als een automatisme, en mijn vriend moet het stellen met een halfslachtige, ongeïnteresseerde poging, waar ze nog niet letterlijk bij gaat zuchten :P

Heb je de ene dag een half uur getraind, train de volgende dag tien minuutjes. De dag erna staat Fjordlief te drammen om mee te mogen spelen :)) In hun lijf zijn ze misschien niet altijd erg actief, maar in hun bovenkamer wel, en door die aan het werk te zetten, wordt de rest ook enthousiast :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:01

Ook ik ga mee met bovenstaande. Clickertraining wordt die van mij ook gemotiveerd van.
Gister had hij overigens nergens zin in, maar ik ook niet. Dus even de osteo(wortel)oefeningen, 2x op beide handen longeren in alle gangen en alleen gekeken of hij voorwaarts wil, meer niet.

@TS: Ik snap dat je geen ideeën meer hebt, het vraagt ook echt wat van je eigen creativiteit. Maar ik ben wel van mening dat dat afwisselen helpt om je paard gemotiveerd te krijgen. Echter moet ook dat opgebouwd worden. Je doel moet niet zijn om een uur intenstief te trainen, maar 20 minuten effectief.
Dus bedenk voor jezelf wat je in elk geval in je trainig wil doen (en leg je verwachting niet te hoog) en neem dat in je totale training mee. Dus als jij 40 minuten gaat rijden, zou ik 4 x 5 minuten echt vragen en tussendoor dus andere afwisselingsstukjes bieden. Dus ook lange teugel na elke x die 5 minuten, begin daarna bijv. met wat je paard leuk vind (mijne wordt heel blij van galop en heel scherp om op 1 lange lijn zowel naar links als rechts te wijken, een keertwending te maken en aan te galoperen).

Nou ja, ik hoop dat je eruit komt en hoop dat er niets geks lichamelijks is.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:17

Sta er echt wel voor open hoor, maar op de grond krijg ik nog minder energie terug. De enige die echt uitgeput is, ben ik haha. Ze is er wel gevoelig voor en doet het allemaal braaf, maar poeh wat kost me dat een energie. Wat dus ook weer een drempel is, want ja, je moet er ff doorheen dat weet ik ook wel. Maar als het zo K gaat, doe je het ook minder snel. Maar goed, we gaan het weer proberen. Ben benieuwd, clicker hebben we wel eens gebruikt en heb ik ook nog wel ergens liggen. Maar veel verder dan achteruit, volgen, draaien, wijken voor druk, spaanse pas, steigeren en compliment kom ik niet. Na dar riedeltje heeft ze het wel weer gezien.

Targetten doe ik ook, wel met een wortelschijfje erop en dan stuur ik haar daarheen en dan naar de andere in hoog tempo. Dan kan er ook wel een drafje af hoor, poeh poeh. Slalommen heb ik laatst gedaan, daar zag je haar wel even bij nadenken, maar na 2 keer wist ze het en dacht ze laat maar. Dan wil ik wel wat anders gaan doen, maar zoveel attributen heb ik nou ook weer niet. Ik had een bal, waar ze ook helemaal niks aan vond.

Ik wil zo graag dat ze (weer) opdringerig wordt, in de positieve zin dan. Voorheen dwong ze me tot spelen voordat ik opstapte, wat we dan ook deden. Nu staat ze suf voor zich uit te staren alsof ze 20 jaar ouder is. Ik herken haar gewoon niet zoals ze tot een half jaar geleden was.

Donderdag komt de DA voor een check, even kijken of het niet iets lichamelijks is. Vanavond ben ik wel van plan te gaan rijden, maar misschien even met BBP en slalompaaltjes en als ik heel dapper ben misschien wel een balkje... (dat zei ik niet hardop).

We kunnen nu trouwens ook het land op (akker) want daar is geoogst. Gisteren dus even rechtuit in rengalop, heerlijk! Echt trainen kun je er niet, want de bodem is niet heel mooi, maar zo even de gedachten leegmaken is toch wel erg fijn.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:23

He vervelend joh, ik ben benieuwd wat DA ervan vindt.
Naar mijn idee klinkt het wel afwisselend genoeg.. hou ons op de hoogte, ik ben wel erg benieuwd.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:43

Als jij heel veel energie erin moet stoppen, gaat je paard ook steeds minder doen. Zorg ervoor dat jij minder doet dan je paard. Soms helpt het juist om je paard te vragen om iets heeeeeel langzaam te doen.
Dan zeg je bijv: "Draf! Hooooo, niet zo snel straks breek je de benen nog. Langzamer, langzamer, langzamer, niet stappen/stil staan wel blijven draven! Maar langzaam."
Alles wat in een rechte lijn is is lichamelijk gezien makkelijker, dus vraag bochtenwerk vooral veel in een HEULE slome stap. (Vandaar ook dat je paard bij het slalommen denkt: ja daahaag, me zeker de hele tijd in bochten wringen)
En ook daarbij, blijf verrassend! Dus niet alle kegeltjes af slalommen, maar vraag je paard eens om stil te staan net in zo'n bocht want 'arm paard, die bocht is al zo vermoeiend, laat staan in beweging' :')

Leuke film voor jou om te zien (De links naar alle 8 delen van het gehele filmpje, op volgorde):
http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U
http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ0eU
http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7ndI
http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUCyMI
http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxTVGc
http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6r6E
http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1iQ-M
http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx7Sc

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:42

Leuke tips worden gegeven!
Ik snap héél goed dat je het soms gewoon even niet meer ziet zitten :(:) Ik heb periodes gehad dat mijn fjord gewoon bleef staan, en al stond ik op mijn hoofd dansjes te doen, ze sloot zich gewoon helemaal af en wilde niets meer doen.

Als ze voelen dat jij iets heel graag wilt, vinden ze het een leuk spelletje om het lekker niet te doen. Kijk misschien ook even naar Parelli Horsanalities; jouw paard zal een rasechte LBI zijn. Tips die daar gegeven worden zijn: reversed psychologie, dus als paardlief traag wil, zeg jij: goed idee! Laten we nog trager gaan, en nog, en nog, en nog (zoals hier boven ook al aangegeven). Daardoor zal je paard echt niet weten wat er gebeurt, en is zijn reactie om te willen versnellen - en daar kan jij mooi gebruik van maken :j

Probeer vooral te werken rond verrassing; dus zoals hierboven ook al gepost is: nadat je door alle kegeltjes geslalomd hebt, kan je ze eens gebruiken als 'poortje', of moet ze halverwege stilstaan en dan ergens achteruit doorgaan, etc. Of je doet alleen het eerste en het laatste kegeltje. Word enthousiast en ga ook veel met je stem belonen, zelfs al zet ze maar één stapje, dan bouw je een feestje *\o/*

Pas je trainingsmaatstaven ook aan. Heeft mijn fjord een slome dag, daag ik ze uit door draf te vragen, en van zodra ze draaft mag ze meteen stilstaan en wordt ze beloond. Is ze lekker energiek, dan draven we lange stukken.

Nog een spelletje dat de mijne leuk vindt, is stap-stop-stap-stop-clicker. Dus om de twee passen (wel variëren in het aantal) stilstaan, en zodra ze dat doet belonen. Na een tijdje bouw je dat uit tot 5 x achter elkaar stoppen of nog meer. Vervolgens kan je het uitbreiden door na de laatste stop in een vloeiende beweging achter te gaan. Hierdoor bouwt mijn Fjord zoveel energie op, dat ze nadien bijna explodeert en lekker energiek wordt :)

Bedenk de gekste parcours: tonnen, lege plastic flessen, een stuk zeil, balen stro, hoepels, van die rubberen zwembad-buizen, fladderende vlaggetjes tussen prikpaaltjes...

Ik val allicht wat in herhaling met deze post, maar ik hoop zo zeer dat er bruikbare tips in zitten, want ik weet erg goed hoe gefrustreerd je je soms voelt :(:) Komt wel goed meid! Je wil het, dus je kan het!

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:43

Elke post is nuttig en gisteren dus weer gespeeld ipv van gereden.

Ze kwam enorm energiek haar stal uit, dus ik heb haar verrast met eerst even grazen. Maar dan wel opeens heel ergens anders ipv het vast stukje gras waar ze haar normaal haar hoofd mag laten dalen. Hier werd ze super heet van. Ze snapte er niks van! Het kwam ook doordat de ponies waar we langsliepen ook erg gecharmeerd waren van haar, waarop Dani besloot zich nog even extra uit te sloven en een prachtige "piaffe" liet zien haha (gek paard).

Daarna heb ik haar gepoetst en toen de beenbeschermers in zicht kwamen zag je haar blik van "oh jammer..." dus daarom niet gereden maar een parcourtje van slalompaaltjes en balkjes neer gezet. Veel andere attributen kon ik niet vinden. Maar goed, het is een begin. Normaal begin ik altijd met door de bak stappen en dat ze goed reageert op mijn lichaam. Ook dat heb ik anders gedaan. Ik ben meteen heel actief allerlei bochten gaan vragen, van me af, naar me toe, achterhand draaien, achterwaarts, met me meelopen en rust en braaaaaaaf tussendoor. Daarna de slalom gedaan wat natuurlijk eerst niet ging, maar de paar keren daarna echt prima. Nog steeds tussendoor wat andere dingen gevraagd, zoals schouderbinnenwaarts en op een gegeven moment gaf ze heel duidelijk aan dat het knopje steigeren het ook nog doet. Prima, los gemaakt van de lijn en haar kunstje (op commando uiteraard) bewonderd. Ik had een klein sprongetje (30 cm) neer gezet, waar ze in eerste instantie overheen viel, met meer energie vanuit mij sprong ze daadwerkelijk echt! Is wel mooi om te zien, als ik het laat versloffen doet zij het ook. Als ik meer geef, gaat zij ook haar best doen. Daarom weet ik niet zeker of het wel werkt om heeeel sloom te gaan doen als zij nul energie geeft.

Resultaat: Dani bleef naar me toe komen, tikje met haar neus steeds mijn zak (bron van snoepjes) aan en begon vanalles te proberen om een brokje los te peuteren bij me. Ik heb haar in de paddock laten staan toen ik haar stal uitmestte en bij het legen van de kruiwagen liep ik langs haar, ze stond meteen bij het hek met een pusherige houding van "kom terug, vrouwtje!". Maar moest nog opstrooien, dus toen ik haar echt ging ophalen maakte ik het voor haar herkenbare geluidje, maar ze kon me nog niet zien. Ik haar wel en ze werd helemaal ongeduldig en zocht waar ik nou was. Ik zeg: een hele grote stap voorwaarts!

Dus bedankt voor alle tips enzo, ik heb er echt wat aan en zal dit soort dingen ook vaker doen.

livelovelife
Berichten: 123
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:07

reageert je paard niet op een hulp, geef hem dan iets harder. Blijf (geduldig) doorgaan totdat hij wel reageert. Zodra hij reageert zorg je dat je je been ER VAN AF HEBT (grootste gemaakte fout is klemmen) en bij de volgende hulp begin je weer klein. Mocht hij hier echt niet op willen reageren kun je ook nog gaan "flapperen" met je benen. Klinkt ongelofelijk oenig, maar je laat je benen eigenlijk los, waardoor ze als het goed is gaan flapperen. Je paard zal dit raar vinden en zal reageren. Niet aan te raden in de proef, maar om een begin te kweken zeker handig.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:24

Nou dit klinkt echt veelbelovend :D Wat een superdag hebben jullie achter de rug!

Heel herkenbaar, dat wanneer jij het zou laten versloffen je paard hetzelfde doet. Wanneer de mijne energiek is, geef ik haar ook veel energie terug, en zo werkt het hier ook het beste.

Als je in zo'n positieve speel-lijn blijft zitten, en het gaat steeds beter, kan je proberen om een stuk van haar 'werk-uitrusting' gewoon es aan te doen tijdens het spelen / grazen etc. Dan associeert ze die spullen niet meer met: bah, dressuren :O , en als je uiteindelijk dan toch gaat rijden, zit je niet meer in die 'sleur'.

Goed bezig hoor TS!

Zoolgangster

Berichten: 9679
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:33

Er zijn al een heleboel mogelijkheden gegeven... ik heb een megasloom paard en een megaslome d-pony meegemaakt die allebei een chronische hoefzweer hadden... het was niet erg genoeg om duidelijk kreupel te worden, en daarom duurde het heel erg lang voordat dat ontdekt werd.
Maar ja, er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden, ik hoop dat je een oplossing weet TS, en inderdaad geeft leuk afwisselend werk vaak al een verbetering, succes!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:22

Wat fijn dat het zo goed ging :) Ik denk dat je nu ook goed bezig bent door goed te kijken naar haar reacties en dus iets anders te gaan doen dan verwacht.
Kleine dingen kunnen inderdaad ook al helpen. Zo kun je bijvoorbeeld ook de beenbeschermers omdoen, naar de bak lopen om daar vervolgens uitgebreid te poetsen. Of een keer opzadelen om naar de wei/stukje gras te rijden.

En ik weet niet hoe jullie erf er uit ziet, maar je kunt natuurlijk ook dressuren buiten de bak (op de akker met een rengalopje tussendoor bijvoorbeeld).
En als ze zo patserig energiek is, maak daar lekker gebruik van, vraag een paar pasjes wijken vanaf de grond.

Je hebt nu een paard wat zelf ook een idee aandraagt, en dat is helemaal super! Blijf dat vooral ook aansporen, daar worden ze enthousiast van. En laat ze maar goed nadenken wat ze allemaal kan doen om dat brokje los te peuteren!

Als ze echt 0 energie geeft is het niet de bedoeling dat jij ook sloom gaat doen. Het is hetzelfde principe als wat je nu gebruikt: verrassing. Paard verwacht weer hard te moeten werken, dus wordt al moe bij de gedachte. Maar nee ze moet iets heel anders doen! Iets waar ze bij op moet letten ook nog!
En dan wordt aandraven/doorstappen haar idee (ook al was het eigenlijk ook jouw idee) en heb je d'r aandacht er weer bij.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:39

Leuk TS!! Daar krijg je vast zelf ook positieve energie van.
Ik zou ook niet gaan voor sloom en zo door gaan zoals je nu bezig bent! Tips voor het uitbouwen naar dressuren toe zijn al gegeven. Echt top dat je bewust kijkt naar wat je paard ervan vind.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 11:11

Hmm, toch weer even een update. Het struikelen en verminderde energie worden steeds erger en niet alleen met rijden, maar ook als ik ernaast loop of met longeren.. Ook als ik haar uit de stal haal, dan glijdt ze uit omdat ze haar benen niet onder controle lijkt te hebben. Ik rij bijna helemaal niet meer, vanwege het struikelen (laatst lag ze weer op d'r knieën) en aanspringen in galop kost haar enorm veel moeite en lukt gewoon niet. Terwijl dat nooit een probleem is geweest. Ik denk dus dat het wel iets meer is dan een beetje gebrek aan motivatie.

Ik heb gisteren een filmpje gemaakt en in 20 sec zie je dat ze twee keer links voor niet goed neer zet. En dat is geen toeval, ik denk dat ze ongeveer elke 20 seconden wel een keer haar benen (rechts en links) niet goed neer zet. Alsof ze op eieren loopt en de landt op de toon. Ik werd door een stalgenoot gewezen op mogelijk hoefkatrolontsteking. Na wat Google werk heb ik dan ook besloten om morgen direct naar de kliniek te gaan. Hoop dat daar een diagnose gesteld kan worden en dat we gericht kunnen behandelen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:17

Heel verstandig dat je naar de kliniek gaat!!!

En jee... hoefkatrolontsteking... dat zou toch gek zijn he?
Ze is nog wel erg jong, en je hebt haar niet 'overtraind' toch?
Ben zeer benieuwd... sterkte....