Slooooooooom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 16:51

Weet niet waar het vandaan komt, maar Dani (Fjord, 6 jaar) is ineens wel erg sloom en lusteloos. Ze is van zichzelf al niet zo'n snelle, maar de laatste 3 maanden is het wel extreem en gaat het bergafwaarts.
Ik heb haar op ander voer staan, EnergyControl van Pavo, maar krijg haar maar niet lekker aan het lopen. Doe dit nu een week of 2, misschien is dat nog niet lang genoeg. Zeker op wedstrijd heb ik last van inactiviteit (protocol staat vol zesjes met "actiever" erachter). Ik start nu L2 en mag dus nog wel mijn zweepje gebruiken, maar in de trainingen laat ik die vaak voor wat het is, om alvast voor te bereiden op het M. Maar dan mis ik hem wel enorm om haar alert aan de hulpen te krijgen.

Ze is meerdere malen behandeld door een fysiotherapeut en die vind haar bijzonder los voor een Fjord. Verder heeft zij geen klachten aan spieren en gewrichten kunnen ontdekken. Nu is het wel zo dat ze het snel warm heeft, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn. Ze begint al wintervacht aan te maken ook. Maar ja, 3 maanden geleden nog niet en ze wordt steeds slomer. Verder zit ik er aan te denken om wat bloed af te laten nemen om haar waarden te bekijken. Ik snap dat de hulp inroepen van een deskundige nooit kwaad kan, maar eerst even van gedachten wisselen hier en wellicht kom ik tot inzichten die ik nog niet had!

Ik ben heel benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben, wat jullie er aan doen en of er oplossingen zijn. Alvast bedankt!

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:54

iemand op stal heeft daar ook last van bij haar fjordje, die geeft nu sinds kort wat sportbrok bij, mischien een idee?

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 16:55

EnergyControl is een sportbrok met meer zetmelen dan hun sportbrok, voor meer energie en uithoudingsvermogen. Dus voor heeuule slome paarden.
En ik geef haar de dagen voor de wedstrijd en op de dag zelf Triple P van Pavo. Een muesli met "snelle suikers" wat voor een bommetje moet zorgen. Niet dus...
Laatst bijgewerkt door Anna_Dani op 04-09-13 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:55

Anna_Dani schreef:
EnergyControl is een sportbrok met meer zetmelen dan hun sportbrok, voor meer energie en uithoudingsvermogen. Dus voor heeuule slome paarden.

oo sorry wist ik niet! hoeveel geef je daarvan?

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 16:57

Geeft niet. Ze krijgt een kilo per dag, verder staat ze zo'n 7 tot 8 uur per dag op de wei. Ik geef haar ook extra vitamine E en selenium.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:02

Anna_Dani schreef:
Geeft niet. Ze krijgt een kilo per dag, verder staat ze zo'n 7 tot 8 uur per dag op de wei. Ik geef haar ook extra vitamine E en selenium.

Dat is al best wel veel, je zou meer kunnen geven maar ik had ook ergens gehoord dat plantaardige olie energie geeft (geen idee of dit ook echt waar is) :) dus dat zou je kunnen proberen

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:12

Is ze flegmatiek? Zou anders eens een bloedje doen om waardes te checken.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:13

Ja meer geven is geen optie voor mij. Een paard zou in principe moeten kunnen leven op hooi en gras, met aanvulling van een mineralenblok. Ze geeft alleen heel duidelijk aan dat dat niet genoeg is. Als ik haar meer dan een kilo geef, dan wordt ze te dik.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:16

Jotoma schreef:
Is ze flegmatiek? Zou anders eens een bloedje doen om waardes te checken.

Dat is ze zeker. Maar dat is ze al vanaf veulen af aan en ze heeft wel werklust gehad.
Overigens ben ik vanaf maart serieus gaan trainen en in 2 maanden door de L1 heen gevlogen. Met serieus trainen bedoel ik elke week een uur priveles en minimaal 3 dagen zelf trainen (natuurlijk opgebouwd, maar zo ziet het schema er nu uit).

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:18

ik denk dat ze gewoon last heeft van het weer misschien?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:25

Anna_Dani schreef:
Geeft niet. Ze krijgt een kilo per dag, verder staat ze zo'n 7 tot 8 uur per dag op de wei. Ik geef haar ook extra vitamine E en selenium.


Heeft ze een spierprobleem dan? Stop met deze suplementen en word consequenter met het rijden. Dus been is weg en niet 6 keer been en dan weg! Een paard van 6 heeft geen seleen of vitamine E nodig om voorwaartser te worden, dat probleem ligt meestal bij de ruiter!

Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:31

Anna_Dani schreef:
En ik geef haar de dagen voor de wedstrijd en op de dag zelf Triple P van Pavo. Een muesli met "snelle suikers" wat voor een bommetje moet zorgen. Niet dus...

Nee natuurlijk niet want een fjord heeft niks aan zulke suikers. Dat heeft gewoon te maken met het type.
Volbloeden, warmbloeden e.d. kunnen zulke suikers goed omzetten in energie. Een fjord niet. Die verbrandt vet. Je moet een diesel niet voeren alsof het een sprinter is.

Je bent snel door de L1 gegaan zeg je. Train je veel? Hoe ziet je trainingsschema per week eruit?

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:35

@aerdenhout1: Dat is ook niet voor de activiteit, maar ter ondersteuning en verzorging van de spieren (misschien is ze daarom wel zo los). Ik vond haar wat stijf en sinds ik deze supplementen gebruik, niet meer.
Ik ben reteconsequent, ik moet wel! Ze reageert ook, maar kakt daarna weer in. Been erbij, paar passen naar voren en weer terug naar sukkeldrafje.

@Koper: Good to know dat het een fabeltje is.
Mijn trainingsschema is 4 keer per week redelijk intensief trainen in de bak. En dan rij ik 15 minuten los in stap en draf en dan galoppeer ik op beide handen. Met losrijden laat ik haar nog niet actief doordraven, zodat ze rustig aan kan opwarmen. Als je zelf met koude spieren boven je natuurlijke tempo gaat rennen, verzuur je ook binnen de kortste keren, dus daar vraag ik nog niet veel van haar. Misschien gaat het daar al mis, maar ik wil niks forceren. Ze kan gewoon niet harder met koude spieren. Uiteraard vraag ik wel direct reactie op mijn been, ook al is sukkelen dan even toegestaan. Ze moet wel impuls hebben en alert zijn. Na de galop, als ze warm is, gaat het wat beter. Dan rij ik de oefeningen uit mijn proef met veel tempowisselingen en schijnovergangen tussendoor. Ik rij per keer 1 uur, soms iets langer.

Daarnaast probeer ik nog wat grondwerk met haar te doen en een buitenrit mee te pakken. Longeren doe ik vrijwel niet.
Laatst bijgewerkt door Anna_Dani op 04-09-13 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:39

Ja, dat ondersteunen van de spieren heeft met de manier van verbranden te maken. Een paard dat wel goed suikers kan verstoken (dus die volbloed) doet dat met z'n spieren. Jouw fjord niet. Want die heeft een andere verbranding.

Hoeveel dagen per week train je? En waar rijd je dan, en hoe lang, en wat voor oefeningen doe je? Want dat is eigenlijk wat ik met trainingsschema bedoel.

En waarom zet je wanneer je bijdrijft en je paard reageert niet bij voorbeeld een figuur in?

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:40

Klinkt herkenbaar. Mijn kwpn is ook liever lui als moe maar dat werd steeds erger. Tot hij zich op den duur compleet afsloot en nergens meer op reageerde. Bij hem bleek zijn heup scheef te staan. Maar omdat hij meer en meer doorkreeg dat hard werken resulteerde in pijn,deed hij niks meer ohz. Hij is behandeld door Ellen Kral en is nu herstellende!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:44

Ik heb ook een flegmatiek paard en idd suikers/energie erin gooien helpt niet. Ik ben na een half jaar goede priveles ook nog druk met het voorwaartse. Dat blijft moeilijk. Flegmatieke paarden vervelen zich snel en zijn slim. Wat mij bij goed werkt is echt elke bakletter iets anders doen. Snel en pittig rijden. Ook oefeningen uit een klasse hoger meenemen, keertwending in stap, daarna gelijk overgang stap galop, versnellen en terug nemen in draf. Op de a-c lijn wenden en 2 passen links wijken, rechtstellen en passen naar links. Alles behalve rechtdoor over de hoefslag. Doe een oefening die je wil trainen en dan een rondje halsstrekken. Want een flegmatiek paard maak je niet gelukkig door oneindig dezelfde oefening te doen en raakt daardoor de looplust kwijt.
Mijn paard vind dat heel leuk en krijgt er enorm veel voorwaartse drang van.

Met les is dat anders, maar zo kan je wel opbouwen om de werklust bij je paard te verhogen!

Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:47

Inderdaad Jotoma: je moet het onvoorspelbaar maken. En elke keer dat je traint sowieso de oefeningen in een andere volgorde doen. En los daarvan misschien eens kijken of je ook wat anders met het paard kan doen dan trainen in de bak.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:52

Dat klinkt goed inderdaad, we doen wel wat hogere oefeningen, maar ik focus me nog teveel op wat we nu moeten kunnen (wijken, middengangen, achterwaarts). Kan me voorstellen dat dat saai wordt.

@Koper, zie mijn aangepaste post voor mijn trainingsschema

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:58

Ik zou het zweepje juist in de training er wél bij pakken, dan kan je direct reageren (=tik) als ze niet op je been reageert, i.p.v. nog een keer drijven en nog een keer drijven. En als je haar dan over een poosje goed aan het been hebt dan pas zweepje weglaten. Of desnoods zweepje alleen weglaten in de proef en haar op het inrijterrein vast goed aan je been maken.

Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:58

En doe je ook wel eens helemaal niks met haar? Gewoon dat je wel op stal bent maar dat ze niks hoeft? Want het leest nu alsof ze elke keer als jij er bent wat moet.

Waarom mag ze wanneer je loswerkt wel sukkelen? Ik snap dat je haar niet meteen laat aandraven maar ik denk inderdaad dat het hier al verkeerd gaat. Laat je haar in stap ook sukkelen? Stap je los aan een lange teugel? Merk je verschil als je met loswerken meteen contact houdt? En wat doet ze als je begint in galop?

In plaats van dat eerste kwartier te draven zou je ook bijvoorbeeld buigoefeningen kunnen doen? En train je een uur omdat je vindt dat je een uur moet rijden of train je een uur omdat het pas na een uur goed gaat? Wat gebeurt er als je stopt zodra je paard lekker aan het werk is en de oefeningen die je voor die dag had bedacht lekker uitvoert? Ook al is dat na 3 kwartier of na 20 minuten?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:14

Wat Koper ook zegt; ik doe nooit twee dagen hetzelfde. Ene ker grondwerk, dan een buitenrit, dan een keer balkjes lopen etc.

Ik zou bij de training nu wel een zweepje gebruiken, tot je hebt gevonden wat je paard motiveert om te werken. Mijn paard stompte snel af op been en ook op zweep, tot ik hem zoveel afwsseling ging aanbieden en ging opzoeken wat hij leuk vindt. Nu heb nog zo'n 3x per training de zweep nodig, maar dat niet voor het voorwaartse maar om een schouder te begrenzen of de wijkhulp wat duidelijker te maken.
Ik denk dus dat daar je uitdaging in zit, kom er achter waar je paard enthousiast van wordt! Dan volgt het lopen vanzelf!

Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:17

En die keer dat je gaat balkjes lopen ga je natuurlijk niet een uur lang over 1 saai rijtje balkjes draven. Maar je legt ze in creatieve figuren en op verschillende afstanden, die je van verschillende kanten kunt benaderen, en sommige balkjes verhoog je aan één of twee kanten, en je legt een waaier neer zodat je ook een (deel van een) volte over balken kunt. Of met de voorbenen over het balkje, halthouden, en dan weer aanstappen. Of achteruit tussen twee balkjes door.

Noem maar op. Als je paard er maar niet op kan anticiperen.

En vooral: wanneer ze braaf met die balkjes bezig is is ze natuurlijk de aaaaaaaaaallerknapste fjordenpoownie van de wereld! Motiveren die handel *\o/*

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:22

Koper schreef:
En doe je ook wel eens helemaal niks met haar? Gewoon dat je wel op stal bent maar dat ze niks hoeft? Want het leest nu alsof ze elke keer als jij er bent wat moet.

Zeker, want buitenrit lukt niet altijd en soms heb ik andere plannen en geen tijd om te rijden. Dan krijgt ze een uitgebreide poetsbeurt of we wandelen een stukje. Overigens is dat vaker dan ik in mijn vorige post zet, dat is puur gebaseerd op de beweging die ik haar geef. Buitenrit lukt niet elke week, omdat er geen uitrijmogelijkheden zijn op mijn stal.

Koper schreef:
Waarom mag ze wanneer je loswerkt wel sukkelen? Ik snap dat je haar niet meteen laat aandraven maar ik denk inderdaad dat het hier al verkeerd gaat. Laat je haar in stap ook sukkelen? Stap je los aan een lange teugel? Merk je verschil als je met loswerken meteen contact houdt? En wat doet ze als je begint in galop?

Omdat ze aangeeft het niet te kunnen. Met sukkelen bedoel ik langzaam draven, maar wel met impuls. Ik stap een paar rondjes met lange teugel, daarna stap met contact. Ik merk geen verschil als ik direct start met contact op de teugels. Galop in het begin is als een plank!

Koper schreef:
In plaats van dat eerste kwartier te draven zou je ook bijvoorbeeld buigoefeningen kunnen doen? En train je een uur omdat je vindt dat je een uur moet rijden of train je een uur omdat het pas na een uur goed gaat? Wat gebeurt er als je stopt zodra je paard lekker aan het werk is en de oefeningen die je voor die dag had bedacht lekker uitvoert? Ook al is dat na 3 kwartier of na 20 minuten?

Buigoefeningen doe ik al. Ik train een uur, of 50, 55, 65, 70 minuten. Om en nabij een uur dus (zal wat beter op moeten letten met wat ik schrijf merk ik al). Anyway, als het goed gaat, gaat het goed en als we alles hebben gedaan wat die dag gepland stond kan het voorkomen dat ik na een half uur stop ja. Maar meestal duurt het wel wat langer voordat we alles gedaan hebben.

Ik ga nu iig proberen wat lastigere oefeningen te rijden, sneller en pittiger te rijden en wat kortere trainingen te plannen zodat het niet saai wordt. En dan lijken hoe ze daarop reageert.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:35

Goedzo! Ik hoop dat dit voor jou net zo goed werkt! Ennuh die snelle oefeningen hoeven dus eerst niet mooi te zijn he.. Puur op zit en beenwerk door de bak sturen en bij helpt galop in het begin heel goed. Doe ik het vaste rondje stap, draf en galop.. Dan is het vaak verkeerd aanspringen en niet vooruit te branden. Begin ik nu met die korte oefeningen en korte stukken galop.. Dan is het oren erop en gaan! En als dat op zijn moeilijke kant als een plank is, so be it, pas als je paard voorwaarts is kan je echt wat gaan vragen!

Ik ben benieuwd; laat je weten hoe het verder gaat?

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Slooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:51

Thanks! Doe ik!