Mening gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eva_vanO
Berichten: 316
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Mening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 18:33

Bij ons op stal staat een friese hengst, 3 jaar net beleerd. De meisjes die hem verzorgen zijn nogal vage personen die volgens ons niet goed met hem omgaan. Met rijden zitten ze met te lange beugels, benen helemaal naar voren(soort westernruiter) onwijs zagen met handen, zelfs zo erg dat ie met zijn kop tegen de muur komt:n . Hij mag als ie uitzeichzelf galoppeert gewoon doorgaan en dan belonen ze hem nog ook. Ze geven snoepjes met bit in, ze gaan wandelen met hengsten ketting onder zijn kin door en met een longeerbitstukje aan de zijkanten van het halster daaraan de longerlijn. En dan dachten ze dat ie op muziek meer op de maat zou lopen dus hadden ze de radio buiten gezet.
Echt zo vaag. K wil graag jullie mening over wat jullie er van vinden.
Alvast bedankt!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:38

Op het zagen na zou ik zeggen laat lekker gaan.
De rest heb je het paard niet zo mee, hij zal er met de tijd hoogstens meer lol in hebben die pennykindjes *waar jouw omschrijving op lijkt* in de maling te nemen.

Ik zou ze dus alleen even vriendelijk aanspreken op dat zaaggedeelte, maak er desnoods een verhaaltje van dat als ze dat doen zijn nek over ene half jaar zo vast zit dat ze geen kant meer opkunnen.
Geef ze daar een paar tips in, hoe ze het dus beter kunnen doen en verders tsja...
Dat ze met lange beugels zitten vindt ik geen probleem, als die ver naar voren lopen schoppen ze in ieder geval niet, hengstenketting kan geen kwaad als er normaal mee omgegaan wordt.

Dit klinkt echt als 2 pennymeisjes die gek zijn op het paard, alleen sommige dingen niet beter weten. Klinkt in ieder geval niet als een superslechte behandeling, eerder een te softe op sommige punten en dat krijgen ze vanzelf wel op hun brood, het enige wat jij kan doen is *op een normale toon* waarschuwen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:57

snoepjes met bit in geven,kan volgends mij niet zoveel kwaad,een meisje bij ons op stal doet het zodat het paard lekker op het bit doet knabbelen,en na een zware les doe ik dat ook welles hoor.

hengstenkettingen die onder zijn kin daar gaan,voor zo ver ik weet zijn ze ook daarvoor?

maar met lange beugels rijden,is ook niet zo erg denk ik,de een rijd graag met korte beugels en de ander graag met lange.

verder dat ze zo zitten te zagen en met die muziek vind ik ook een beetje belachelijk,maare hoe oud zijn ze?
en heb je ze anders al eens verteld dat dat niet goed is en niet kan,en hoe ze het wel moeten doen?

Eva_vanO
Berichten: 316
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 21:20

Ze zijn 20 en willen volgend jaa starten in de dressuur. Maar als je zo rijd kan je toch nooit ver komen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:21

Jacqje4ever schreef:
Ze zijn 20 en willen volgend jaa starten in de dressuur. Maar als je zo rijd kan je toch nooit ver komen?


Sterker nog, als ze nog nooit een ander paard op (ik meen L-niveau met winstpunt) hebben gereden, dan mogen ze helemaal niet officieel starten met een hengst.

Verder zou ik me er niet te druk om maken.
Het zagen is niet leuk voor het paard, maar verder vind ik het allemaal niet zo schokkend.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:53

op zicht niet zo erg....alleen dat zagen: de mond gaat er ook van lekker naar knoppen en daarnaast zal het paard dat totaal niet op prijs stellen.
oftewel ik ga met Oscar mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 03:39

Dat is hun probleem. Als ik een hengstige merrie had zou ik er niet bij in de bak durven te rijden in ieder geval.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:47

Net wat de rest zegt. Op het zagen na heb ook ik er geen problemen mee.
Heb je ze er al wel eens op aangesproken?
Snoepjes geven met bit in kan idd geen kwaad, doe ik ook weleens en er zijn wel meer mensen die het doen.
Met hengstenketting wandelen is IMO wel verstandig met een 3-jarige friese hengst. En die extra longeerlijn eraan kan denk ik ook geen kwaad.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:16

Hm... misschien kan je ze aanraden om les te gaan nemen?

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:50

Ik sluit me helemaal aan bij de andere. Op het zagen na klinkt het alsof ze gezellig bezig zijn. Een fries de galop aanleren kan heel moeilijk zijn, ik kan me dus voorstellen dat ze hem belonen als hij dat uit zichzelf doet. Tuurlijk moet hij uiteindelijk wachten op de hulpen van de ruiter, maar voor nu is het echt geen ramp.