Tips voor meer verzamelde galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Tips voor meer verzamelde galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 14:18

Beste Bokkers,

Ik ben sinds april van dit jaar weer fanatiek aan het lessen met Daisy, en het gaat echt met sprongen vooruit. Nu hebben we nog wel problemen met de galop. Ze galoppeert best netjes op zich, maar we zijn nu aan t leren om proberen de galop te kunnen terugschakelen dmv voltes sluiten en naar voren te rijden en weer terug. Het is echt heel moeilijk, ook omdat ik op een gegeven moment helemaal kapot ben, geen kracht meer in m'n armen heb enz. Heeft iemand nog goede tips voor me, om te oefenen met verzamelen? (jaja naar de sprtschool voor m'n conditie en slappe armpjes, I know!)


Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 14:35

Ze valt overigens erg snel terug in draf, dus op het moment dat ze verzamelder gaat galopperen, moet ik m'n been er goed bijhouden, anders valt ze terug. Gevolg is wel dat ze dan weer redelijk hard gaat galopperen...

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:35

Je moet proberen om je paard (of pony weet niet wat het is) goed op de sluiten en goed je been er aan blijven houden!! Dat werkt heel soms bij mij wel eens!! Maar je moet in ieder geval eerst zorgen dat je de arbeidsgalop goed onder controle hebt!!

Live,LOve,'ndLaugh

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 14:39

Het is een paard. De arbeidsgalop is netjes, het probleem is dat we (nog) niet goed kunnen terugschakelen.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:08

Met kleine beetjes proberen steeds langzamer te gaan galloperen, maar wel met een actieve achterhand. Goed zitten in je zadel en het paard proberen op te sluiten. Wel goed je been erbij houden zodat hij niet terug in draf valt, dit is in het begin heel moeilijk wat je zelf ook aangeeft maar probeer het langzaam te doen dan zul je zien dat het steeds beter gaat en hij niet meer terug valt in draf en z'n achterhand steeds sterker worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:13

Op je zit.
Je zegt dat je lamme armen krijgt, dat is al een verkeerd teken.
Dus maak je paard aktief op dat achterbeen en rij terug op je zit, zonder daarbij de aktiviteit te verliezen.
begin ook met maar een paar passen, want verzameling is heel zwaar.

Marije_jiplover

Berichten: 25242
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:59

Ik ben er ook mee bezig, met Duvel. Bij mij kost het meer energie in mijn benen dan mijn armen, ben het dus ook met Kawa eens dat je ergens toch iets niet helemaal goed doet.
Ik moet het oefenen van mijn instructrice door hem op de volte te zetten, met mijn zit voorwaarts te houden en ietwat te sluiten op mijn buiten teugel. En na een paar enigsinds gesloten passen meteen weer voorwaarts eruit weg. En dan nog weer eens proberen.
Duvel calt ook nog wel eens terug naar draf, niet afstraffen, maar gewoon weer rustig in galop aanspringen, goed voorwaarts houden en dan nog eens proberen te sluiten.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Hesley
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:43

je moet je paard leren dat je hem op je zit kunt rijden.
dus als hij langzamer moet, moet je proberen je handen niet te veel te gebruiken en veel je stem gebruiken. Hierdoor kun je je paard ook makkelijker in de verzamelde galop krijgen. Ik ben hier nou ook mee bezig en mijn pony's worden er veel makkelijker door verder veel overgangen rijden. sucses ermee Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:19

Als je kracht tekort komt in je armen doe je iets verkeerd. Als jij spierpijn hebt, stel je dan eens voor wat dat paard in z'n mond voelt!

Ik was met Rowan bezig met schakelen in de galop door middel van aanspringen vanuit stap, een stukje galopperen, en dan echt stoppen (geen slidingstop maar wel dat idee) op mijn zit. Paar passen achterwaards en weer aanspringen. Zo leert 'ie die kont er goed onder te zetten, en hij is veel gevoeliger geworden op m'n zit.

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 10:04

Het is niet zo dat ik voordurend in haar mond in het trekken ben, daar letten we zeker op. Ze wordt op een gegeven moment in die galop heel erg sterk, ze onttrekt zich als het ware uit die volte door haar hoofd omhoog te doen, en naar binnen te vallen. Dan begin ik meestal vanuit stap weer opnieuw. Maar op zich is het idd niet goed dat m'n armen zo'n pijn doen, en ik ga dus m'n best doen vanuit m'n zit te rijden.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:11

Ik zet ze op de volte en sluit dan de volte. Daarna open ik de volte en rijd ik naar een middengalop over de lange zijde. Daar weer een volte, volte sluiten, (dan MOET het paard wel terugkomen op het achterbeen en jij zult natuurlijk je been er aan moeten houden), weer openen en weer voorwaarts. Bij deze oefeningen heb je de teugels als rem niet zo nodig. Een kleine volte remt immers af.

De hond is de betere mens

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 15:30

Desiree schreef:
Ik zet ze op de volte en sluit dan de volte. Daarna open ik de volte en rijd ik naar een middengalop over de lange zijde. Daar weer een volte, volte sluiten, (dan MOET het paard wel terugkomen op het achterbeen en jij zult natuurlijk je been er aan moeten houden), weer openen en weer voorwaarts. Bij deze oefeningen heb je de teugels als rem niet zo nodig. Een kleine volte remt immers af.



Thanks!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:40

Desiree schreef:
Ik zet ze op de volte en sluit dan de volte. Daarna open ik de volte en rijd ik naar een middengalop over de lange zijde. Daar weer een volte, volte sluiten, (dan MOET het paard wel terugkomen op het achterbeen en jij zult natuurlijk je been er aan moeten houden), weer openen en weer voorwaarts. Bij deze oefeningen heb je de teugels als rem niet zo nodig. Een kleine volte remt immers af.


Zohee, dat lijkt me pittig... tot hoever sluit jij je volte dan? 15, 10 of 8 meter? en hoeveel voltes; een half, 1 of meer? En hoe heb je dit opgebouwd dan?

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:20

Om je pony meer terug te laten komen als het nog niet goed op je zit reageerd doe je met kleine voltes (10m)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:28

Vendell schreef:
[
Zohee, dat lijkt me pittig... tot hoever sluit jij je volte dan? 15, 10 of 8 meter? en hoeveel voltes; een half, 1 of meer? En hoe heb je dit opgebouwd dan?
[/quote]

zoveel als nodig is om het paard terug te laten komen. Dat kan 20 meter zijn of 10 meter. Maar dat ga ik echt niet precies uitmeten hoor! Ik zit tenslotte niet in de dressuurring, ik doe slechts een oefening en het gaat mij dan om het doel. Overigens, werkpirouettes zijn ook wel heel goed, oftewel een volte 10 meter of kleiner met travers. Maar dat is pittig, daar moet een paard wel klaar voor zijn.

De hond is de betere mens

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 11:46

Haha!! Zaterdag les gehad, en de galop was al 100x beter! Dat gekke paard blijft me verbazen... Lachen

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:56

en hoe heb je dat nou gedaan? Wat heeft de instructrice gezegd hoe je die galop meer verzameld moest krijgen?

De hond is de betere mens

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 12:35

Nou, ik heb niet vorig weekend, maar het weekend daarvoor twee lessen achter elkaar gehad, die dus erg slecht gingen. We hebben toen ontzettend geoefend op de galop, idd voltes verkleinen, tempowisselingen, tot ik echt niet meer kon, en Daisy me uitkotste. Toen ging het erg slecht.

De week daarna heb ik niet veel gereden ivm werk(meer gelongeerd), maar toen ging de galop al een stuk soepeler, en zaterdag met de les was het hartstikke goed! Misschien moet het eerst vreselijk slecht gaan om omhoog te gaan? Ze viel er trouwens nog wel een paar keer uit, maar dat was mijn schuld. Verder heb ik heel erg opgelet dat ik mijn armen ontspande als ze sterk werd, en dat ging ook hartstikke goed.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:38

Het kan zijn dat na die goedgaande oefeningen je paard spierpijn heeft gekregen, waardoor hij tijdelijk slecht ging presteren. probeer het daarom met mate te doen, niet langer dan 5 minuten en dan iets anders gaan doen.

De hond is de betere mens

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:01

Okey. hier kan ik wel wat mee...
Ik heb het ook geprobeerd en alleen al een volte waarin ze terug moet komen, vervolgens eruit en iets verlengen om daarna weer een volte in te gaan is al een hele uitdaging. Ik kan deze oefening ook niet vaak herhalen 1 a 2 keer per kant is nu echt het maximum, anders verzuurt ze. Voltes verkleinen idem dito, maar goed 'eraan friemelen verbeterd al'.

Werkpirouttes zitten er nog even niet in... Het is leuk (en zeer bevredigend Bloos ) te voelen dat de galop steeds beter en verzamelder worden... dan is een lang paard toch wel een nadeel. Het compactere ruintje dat ik ook rij doet die galop 10x makkelijker...

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:18

Ik denk dat je goed bezig bent Vendell. Als je dat iedere keer zo herhaalt kun je het wel uitbouwen hoor. Als je inderdaad maar goed blijft voelen waar de grens ligt.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot en 4 bezoekers