Dreigen met steigeren, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:33

Hey Meiske! Irritand ho0r dat die dat opeens doet.. Weetje wat je moet doen. een Zakje water meejnemen als ie er mee gaat drijgen en dan als die omhoog gaat die water zak op zijn hoofd kapot slaan wedde dat die het nooit meer doet ?? *LOL* Veel Succes Meissie!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:34

Shariff97 schreef:
Hey Meiske! Irritand ho0r dat die dat opeens doet.. Weetje wat je moet doen. een Zakje water meejnemen als ie er mee gaat drijgen en dan als die omhoog gaat die water zak op zijn hoofd kapot slaan wedde dat die het nooit meer doet ?? *LOL* Veel Succes Meissie!



IdD een goed idee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:55

Hesley schreef:
als je voelt dat je paard stil gaat staan en gaat dreigen met steigeren. dan pak je zweep en sla zo hard dat hij wel naar voren moet..
dat zou ik doen

Op dat moment ben je al te laat! Een beetje intelligent paard beledig je daar enorm mee en dan wordt het pas echt gevaarlijk. Als je voelt dat je paard stil gaat staan en begint te dreigen kun je niets anders doen dan negeren. Rustig blijven zitten en niets doen, vooral niet boos worden.

RK schreef:
Citaat:
Paarden die steigeren zijn net voordat ze omhoog gaan, niet meer aan het been.
Probeer dat punt te doorbreken, dus daar al zorgen dat hij naar voren moet


Daar sluit ik me voor 100% bij aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:56

Cloverdale"]
[quote="Shariff97 schreef:
Hey Meiske! Irritand ho0r dat die dat opeens doet.. Weetje wat je moet doen. een Zakje water meejnemen als ie er mee gaat drijgen en dan als die omhoog gaat die water zak op zijn hoofd kapot slaan wedde dat die het nooit meer doet ?? *LOL* Veel Succes Meissie!



IdD een goed idee!!!
[/quote]
Misschien kun je me de logica van deze absurde actie verklaren?!?!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:42

Ik weet niet hoe het met een paard precies is, maar als mijn pony steigerd, of dreigt te steigerenmoet ik: de teugels iets laten vieren en been geven, als hij niet reageerd keer een "schopje" met de sporen geven zodat hij voorwaarst gaat. En daardoor dus geen kans krijgt om te steigeren.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:48

En ik moet hem ook altijd heel veel voorwaarts rijden, ook al in het "van zichzelf" al een heel heet beestje. En heel veel tempowisselingen.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:52

Jippie"]
[quote="Cloverdale"][quote="Shariff97 schreef:
Hey Meiske! Irritand ho0r dat die dat opeens doet.. Weetje wat je moet doen. een Zakje water meejnemen als ie er mee gaat drijgen en dan als die omhoog gaat die water zak op zijn hoofd kapot slaan wedde dat die het nooit meer doet ?? *LOL* Veel Succes Meissie!



IdD een goed idee!!!
[/quote]
Misschien kun je me de logica van deze absurde actie verklaren?!?!
[/quote]

Het paard denkt dat hij zijn hoofd gestoten heeft en denkt dat hij bloed.

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:09

jaaah goed zo jady!! goeie actie of niet Knipoog

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:23

Ik denk dat ze bedoelt dat het paard dan denkt, dat telkens als hij steigerd, dat hij denk dat hij water over zijn hoofd krijgt.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:24

ow sorry had het berichtje van Shariff97 nog niet gelezen. Sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:11

Jady"]
[quote="Jippie"][quote="Cloverdale"]
[quote="Shariff97 schreef:
Hey Meiske! Irritand ho0r dat die dat opeens doet.. Weetje wat je moet doen. een Zakje water meejnemen als ie er mee gaat drijgen en dan als die omhoog gaat die water zak op zijn hoofd kapot slaan wedde dat die het nooit meer doet ?? *LOL* Veel Succes Meissie!



IdD een goed idee!!!
[/quote]
Misschien kun je me de logica van deze absurde actie verklaren?!?!
[/quote]

Het paard denkt dat hij zijn hoofd gestoten heeft en denkt dat hij bloed.
[/quote]

Oh maar in dat geval zou ik warme tomatensoep gebruiken, dat lijkt me veeeeel beter en nog lekker ook, of houden paarden niet van tomaten??

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:30

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 15:24

Het klinkt allemaal alsof het super moet werken met water op zijn hoofd kapot slaan enzo, maar dan ga ik me toch afvragen hoe ik dat ga doen: Elke keer als ik ga rijden tomatensoep klaarmaken Vingers aflikken , in een zakje meenemen, paard opzadelen, zakje mee, opstijgen en een uur lang blijven rijden met een zakje tomatensoep in mn hand Verward Lijkt me niet echt lekker rijden, maar gelukkig heeft hij het de afgelopen week niet gedaan en begin ik nog maar niet aan tomatensoep Bloos Maar allemaal bedankt voor de tips OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:30

Ik ken dat verhaal ook, maar dan in de variant van een ei.
Lijkt me al grappig om eerst een kwartier rond te rijden met dat ei zonder het kapot te maken en vervolgens goed op zijn hoofd te mikken.
Dat laatste gaat nog wel bij 1 die maar 60 cm van de grond komt, maar bij 1 die stijlovereind staat?
Denk dat het ei dan in zijn onderhals zit, geplet tussen mijn beide handen in de hoop dat het niet te hard glibbert en ik er alsnog achterover af flikker. Haha!

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:47

Geloof het of niet mijn paard (hengst) die kon in 1 uur minimaal 15 x kaasrecht steigeren. Ik heb het er als volgt uit gekregen. Mijn man die deed me aan de longeerlijn en zodra hij steigerde kreeg die zo en zo een erg harde klap met de longeerzweep en als ik het redde ook nog van mij. Na 1 week kon ik al los maar had 3 man op de a c lijn staan met longeerzwepen zodra hij dan omhoog kwam kreeg hij van 1 van de 3 een klap en nog eens van mij.

En inderdaad is ie niet voor het been. Op den duur leer je het aanvoelen. Als ik dan alleen was aan het rijden en hij kwam omhoog dan kreeg hij met de achterkant van de sweep tussen zijn oren.

Ik ben het er helemaal mee eens dat straffen niet altijd een oplossing is maar als je steigeren 1 maal toelaat dan heb je kans dat het alleen ergen wordt. Hierdoor heb ik het wel eruit gekregen na een half jaar intensief rijden is het er helemaal uitgegaan. Ik wis dit van te voren maar had nog nooit zoiets meegemaakt.

wel wil ik je zeggen doe wat jij denk dat goed is elk paard is anders en reageerd ander. Zoals ene mens is een paard zo verschillend van elkaar.

miramare
Berichten: 230
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:12

Ik heb dit bij mijn vorige verzorgpaard ook gehad, deze deed het ook overal, ook langs de weg. Dit vond ik zelf niet zo heel veilig en toen kreeg ik ook het advies om hem met iets tegen te houden op zijn hoofd. Ik heb het toen 1 keer in een groot weiland toen ik buiten aan t rijden was geprobeerd met de achterkant van mijn zweep. Absoluut niet slaan!!! maar gewoon het handvat tussen zn oren leggen en een beetje drukken op het moment dat hij weer omhoog wil komen. Dit vond die van mij absoluut niet leuk en begon met zijn hoofd te schudden en was zeeer verbaasd dat hij als het ware zn hoofd stootte.

Hij heeft t nog een paar keer geprobeerd en ik heb het elke keer zo opgelost. Geen geweld, gewoon begrenzen en voorwaarts houden. Na een aantal keer was het mooi wel over

Succes, ik hoop dat je m er door heen krijgt

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:32

Hoi, Als ik jou was zal ik dit paard goed aan het werk zetten. Veel voorwaarts en niet al te veel treuzelen. Geef hem genoeg te doen.. zodat hij tijdens het rijden niet gaat/ kan lopen klieren omdat hij zijn aandacht bij jou moet hebben.

Karin_veulen
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-09-07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:06

Shariff_ schreef:
Hey Meiske! Irritand ho0r dat die dat opeens doet.. Weetje wat je moet doen. een Zakje water meejnemen als ie er mee gaat drijgen en dan als die omhoog gaat die water zak op zijn hoofd kapot slaan wedde dat die het nooit meer doet ?? *LOL* Veel Succes Meissie!



JA HOOR, dat heb ik ook al gehoord, ik snap niet dat er nog van die mensen bestaan die toch zo ongelofelijk gemeen zijn tegen een paard. Het lijkt wel alsof je jezelf nu heel wat vind maar ik kan er erg boos om worden, net zoals al die andere dingen met een stuk hout slaan enzo!!! EN OJA, RAM ER VOORAL OP LOS MET JE ZWEEP EN POR SPOREN MAAR IN DE BUIK VAN DAT ARME PAARD Ach gut , LEKKER GELIJK ZIJN JULLIE! geweldig hoor, leuk he om je paard zo pijn te doen!? Dat deden ze vroeger ook, zoiets als zijn voorbenen vastbinden ofzo, ik vind je regelrecht een paardenmishandelaar als je zo kunt doen tegen een vluchtdier en dit ook nog grappig vind ook!

En ja, het arme paard denkt idd dat hij bloed! Weetje? je ouders doen dat toch ook niet bij jou als je eens 'ongehoorzaam' bent!?
IK heb zoooo veel medelijden met al die arme paarden die dag in-dag uit door zoiemand als jou word verzorgd, als je nu dit al op internet durft te zeggen (vol trots) dat dit heel goed werkt. GEWELDIG HOOR! Huilen alsof je nix beters kan verzinnen.
zoek dan eens naar de ooraak van het probleem, heb respect voor je paard! en behandel hem/haar als jezelf.

SORRY DAT IK DIT HIER ALLEMAAL SCHRIJF, MAAR IK KON ER GEWOON NIET, NIET OP REAGEREN!

dit is mijn mening, het is niet de bedoeling jou te beledigen, maar denk ook eens aan het dier waar je mee samen werkt, je werk tenslotte samen. Ik heb zoooo veel respect voor alle mensen zoals annemarie van der toorn, en monty roberts en iedereen die aan NH doet. Dat ik niet kan snappen dat je al dat mooie wat zij hebben ontwikkeld en bedacht, zij doen en ook laten, zo respectvol met en dier kunnen omgaan dat ik er gewoon van achterover val. dat er dan ook nog een hele andere, geen leuke kant is van mensen die omgaan met paarden.

mij

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Dreigen met steigeren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:19

van dat zakje water, dat gebeurd meestal met een ei, dat druipt langs het hoofd en dan denkt het paard dat het bloed Knipoog dat is op een shet nog wel te doen maar op een paard van 1,80 zie ik het niet echt zitten tijdens het steigeren ook nog ff een ei in je hand te hebben en kapot te slaan;)

probeer het moment net voor te zijn en houd hem voorwaards Knipoog

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Dreigen met steigeren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:59

Dit topic is al 4 jaar oud. Bij deze een slotje.