Aangespannen pony rijden, tips?

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dyonne
Moderator AR, MD, VS, BEH

Aangespannen pony rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 20:27

Zoals de meesten zullen weten rijd ik Magic (Welsh Cob). Magic loopt aangespannen best netjes (M dressuur en vaardigheid), maar toch moet er veel verbeterd worden.

Hij was niet de makkelijkste om te trainen. Vroeger is hij met koppie in de krul getrokken. Hierdoor was hij niet voorwaarts meer, en bokte op een gegeven moment alleen nog maar.
Ondertussen bokt hij echt niet zomaar meer, en is goed voorwaarts. Toch heb ik nog veel werk, waar ik wel wat tips bij kan gebruiken.

1.
Magic loopt netjes ontspannen en over de rug heen. Gaat allemaal super. Alleen om hem dan te verzamelen is een probleem. Een heel enkele keer doet hij het heel netjes, maar veel dagen probeert hij er op alle manieren onderuit te komen. Welke oefeningen dat hij net wat meer achterbeen gaat gebruiken nog, zodat hij makkelijker verzameld?

2.
Dan een tweede probleem. Door veel oefening gaat het vooruit, maar zijn middendraf en uitgestrekte draf is nog niet alles. Terwijl dit ook moet in de proef. Hoe krijg ik hem op dat punt sterker? Ik kan wel oefenen. En als hij echt lekker verzameld loopt, wil hij ook wel aardig strekken, maar toch moet het beter kunnen.

3.
Dan een probleem wat pas door de meninstructie werd genoemd. Hij moet veel beter buigen door zijn hele lijf. De stelling is vaak goed, maar zijn verdere buiging nog niet. Onder het zadel gaat dat vrij goed, maar voor de kar mist hij het dus nog.
Wat zou ik onder het zadel kunnen oefenen om dit te trainen voor het aangespannen rijden? Zodat hij het dus echt makkelijker gaat doen.

Volgens mij was dit het voorlopig.
Pony kan nu onder het zadel een zeer nette B-proef lopen. Wat betreft L lukt ook aardig. Ben op dit moment bezig met hem lekker los te krijgen, en ook stukje ste wijken.

Allemaal bedankt alvast voor tips. Algemene tips om hem gewoon netjes te krijgen voor het aangespannen zijn ook welkom. Hij loopt alleen aangespannen op wedstrijden, ik train hem dus vooral daarop.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie