Achter de massa staan...

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zwelgje

Achter de massa staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 11:21

De bouw van mijn paard is niet helemaal ideaal om fijn te dressuren, al doet hij het helemaal super. Hij is kort en staat wat achter de massa, zijn achterbenen zet hij ver naar achteren toe.
Dit heeft als gevolg dat hij zich moeilijk laat sluiten en bij een niet actieve achterhand gaat hij op de voorhand lopen sloffen.
Nu heb ik dit bouwtechnisch probleem al goed op kunnen lossen met goede instructie.
Het probleem is echter dat wanneer hij te heet wordt, hij nog korter in zijn lijf wordt en zich kronkelt als een slang. Bijvoorbeeld op de linkerhand gaat hij dan helemaal met zijn rechterachterbeen buiten de massa lopen, die plaatst hij dan opzij waardoor zijn achterhand voor zijn voorhand komt. Dit valt redelijk op te lossen door schouder voor te rijden maar in de proef is dit moeilijk op te lossen. Hij blijft daar scheef weglopen. Ik weet dat het een manier is om onder het werk uit te komen want fysiek is hij helemaal in orde. Geen spierpijn, goed op de benen en elk halfjaar naar de tandarts. Dus ik denk niet dat hij het doet uit pijn verlichting ofzo.
Heeft er iemand eventueel nog tips om dit op te lossen in een proef? Hij doet het eigenlijk alleen maar in de galop en als hij te heet wordt, dan duwt hij zich helemaal scheef. In draf en in stap is hij dan weer kaarsrecht.
Iemand tips hoe dit op te lossen?

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:34

waarschijnlijk heb je te veel druk op de teugel,probeer steeds je hand te ontspannen

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:41

ik probeer er altijd maar het beste van te maken in een proef: voorhand met de buitenteugel iets naar binnen en met je binnenbeen iets naar achter de kont terug duwen. Verder thuis veel schouderbinnenwaarts/schoudervoor rijden

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 12:45

Ja, ik denk dat ik maar eens wat meer schouderbinnenwaarts moet gaan rijden. Daar worden ze vaak ook wel rechter van.
Hij moet er toch aan geloven binnen een aantal weken als ik M1 wil starten.
In de proef probeer ik ook al goed met twee handen de schouder voor de achterhand te sturen maar door zijn heetheid krijg ik vaak niet snel genoeg een reactie hierop. Het is dan echt een pingpong bal. Zodra hij zich gaat ontspannen is het een stuk makkelijker.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:28

Zorgen dat ze heel scherp aan je been staat zodat je haar met lichte beendruk recht kunt zetten. Een zorgen dat je niet terug gaat werken met je handen, maar juist lengte in de hals rijd.

Ik heb er ook een die én makkelijk scheef loopt én snel in elkaar kruipt door haar bouw. Dit werkt voor mij nog het beste.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie