Alleen naar buiten, deathwish??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:22

marina schreef:
Bij mij verzorgpaard was dit ook het geval. Hij wilde ook altijd terug naar huis, het maakte niet uit of er andere paarden meegingen. De eigenaar altijd wel doorgezet, maar het probleem bleef. Toen ik de eerste keer met hem naar buiten ging, had ze mij niets verteld (was al wel een jaar geleden vdat hij het erf af was geweest met iemand op zn ruggetje) en hij liep dus gewoon aan een lang teugeltje het erf af. Eigenaresse wist echt niet wat ze zag!! En tot op de dag van vandaag gaat het nogsteeds zonder problemen.
Heb bij 2 paarden meegemaakt, die als jong paard veel langs de weg gewandeld hebben, met dus een mens voorop, dat die lastiger zijn met naar buiten gaan als er iemand op zit.


begin dat ook een beetje te denken, voortgaande op de ervaring met mijn jong paardje Verdrietig

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:09

runningkawa schreef:

In de dressuurles stond een springhekje, elke keer er schuin, snuivend langs.
Al een half uur lang, totdat ik er 3 x opaf rij en spring, gezeik was over.

Maar dat gaat niet bij alle voorwerpen. Lachen

Dus wat is het dan, dominatie probleem?
Vertrouwen probleem?
Ik kom er niet uit Haha!

Edit: typo


het ligt dan dus aan de houding die jij aanneemt. Als jij doet alsof er niets aan de hand is (zoals je waarschijnlijk met springen doet) is hij er ook niet bang voor. Maar als je met dressuur er op gefocused bent dat je langs dat hekje moet, zorg je er juist voor dat zij denkt: "het zal wel iets engs zijn, als zij dat ook vind".

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:21

Mijn pony heeft hier ook last van. Zo lang er maar iemand voorop gaat, (dit kan een fietser, paard of wat dan ook zijn) gaat ze er wel achteraan, maar alleen.. ho maar. Ik heb ook vanalles geprobeerd. Geduldig wachten, flink drijven, een klap (of meer dan 1 ). Niets helpt. Ze gaat stil staan en vervolgens achteruit lopen, ze wil dan echt niet meer vooruit, ook niet de kant van de stal op. Dus ik heb al een paar keer half in de sloot gezeten.
En als je zo stil staat voel ik me nogal knullig overkomen.. Je ziet de mensen die langs komen gewoon denken...
En ik woon ook nog in de buurt van een ruitersport zaak.. voel ik me helemaal knullig.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:22

Tooske schreef:
Nee maar toen liep er iemand iemand mee en dat scheelt al zo veel en bij mij werkte het perfect !!


ben ik met je eens er hoeft maar iemand mee te gaan en je heb succes dan is het paard niet onzeker, en dat het toen lukte met je instructeur komt gewoon omdat jhij er naast liep, niet door diegene die op zn rug zat!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:10

Fjordje heeft ook steun nodig, maar die gaat juist rennen als ie z'n steun kwijt is Verward Zolang er iemand bijloopt is ie rustig, maar als je erachter gaat lopen gaat ie meteen draven Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:13

Ik kan je verklappen dat ik echt niet gefocused ben op een hekje.
Want Kawa is daar al aan het snuiven en zeiken, voordat ik zelf ooit bedacht heb dat dat hekje vandaag het enge iets is.

Heb wel eens een proef gereden waar elk paar een bepaalde hoek eng vond, dus ging ervanuit dat kawa dat daar ook wel zou hebben, niet dus, pakte me vervolgens op een de deur, waar ik totaal niet op voorbedacht was, dus ook niet anders kon gaan zitten.

Idem met de voetgangers, ik heb een verrekijker nodig om te zien, waar hij nu op zeurt, dus ook daar kan ik niet van te voren op gereageerd hebben.

Ik ben van mening dat je een paard zeker kunt laten zeiken door je houding te veranderen, maar ook van mening dat een paard ook uitzichzelf zeurt.

Bij kawa heeft het verder ook niks te maken met naar huis willen of zo.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:36

Ik heb het ook gehad met Ironique, het heeft een jaar geduurd. Precies zoals jij beschrijft, het erf niet af willen, steigeren, echt staken.
Uiteindelijk was het weer een keer raak, ik zat er op en iemand er achter met een zweep. Op dat moment kwam de tik vanuit een hoek waar ze het niet zag en niet verwachtte en dat heeft geholpen. Heel af en toe probeert ze het nog wel eens, dan is het sporen erin en klaar. Het scheelt ook dat ik het paard nu zo goed ken dat ik precies weet wat ik kan verwachten en als ze wat flikt, hoe het snel opgelost kan worden.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:35

Ben bang dat Tallie het ook aan het ontwikkelen is, sinds ik aan het rijden ben en het zandpad af wil naar het bos vertikt ze het (gelukkig nog niet omhoog ofzo)om door te lopen
Ik snap er geen snars van, dat pad hebben we al zovaak met zn 2-en bewandeld (is ook het pad waar de weilanden aan liggen) en nu wil ze niet eens aan de hand meer mee Verward . éenmaal in het bos is er niks aan de hand gelukkig, dan kan ik alleen of met anderen gewoon meerijden, maar voor dat ik dat zandpaadje afben... Ik noem dat haar ezelina gedrag, ik ga er eigenlijk vanuit dat het weer overgaat, ze heeft wel vaker van die dingen dat ze ineens stilstaan "nee wil niet mee lopen ja je moet okee dan" maar zo koppig als op dat pad... Boos!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:37

runningkawa schreef:
Ik kan je verklappen dat ik echt niet gefocused ben op een hekje.
Want Kawa is daar al aan het snuiven en zeiken, voordat ik zelf ooit bedacht heb dat dat hekje vandaag het enge iets is.

Heb wel eens een proef gereden waar elk paar een bepaalde hoek eng vond, dus ging ervanuit dat kawa dat daar ook wel zou hebben, niet dus, pakte me vervolgens op een de deur, waar ik totaal niet op voorbedacht was, dus ook niet anders kon gaan zitten.

Idem met de voetgangers, ik heb een verrekijker nodig om te zien, waar hij nu op zeurt, dus ook daar kan ik niet van te voren op gereageerd hebben.

Ik ben van mening dat je een paard zeker kunt laten zeiken door je houding te veranderen, maar ook van mening dat een paard ook uitzichzelf zeurt.

Bij kawa heeft het verder ook niks te maken met naar huis willen of zo.


ik bedoelde ook niet het schrikken opzich, maar het verschil tussen als je ergens langs rijd of dat je ergens overheen wil springen. Misschien ben je veel zelfverzekerder met springen, of veel meer gefocused op netheid bij dressuur, waardoor je wel zo gaat zitten van "spring nou niet weer opzij" waardoor hij het misschien blijft doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:39

Mmm, thuis heb ik niet zoveel last van netjes willen rijden Tong uitsteken

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:59

Talida schreef:
Ik noem dat haar ezelina gedrag, ik ga er eigenlijk vanuit dat het weer overgaat, ze heeft wel vaker van die dingen dat ze ineens stilstaan "nee wil niet mee lopen ja je moet okee dan" maar zo koppig als op dat pad... Boos!


Een man in een vrachtwagen vroeg, toen mijn pony niet verder wou, of ik een ezel bij me had.. Boos!
Ik zei nee, maar ze is wel minstens zo koppig..

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:02

Wentos schreef:

Een man in een vrachtwagen vroeg, toen mijn pony niet verder wou, of ik een ezel bij me had.. Boos!
Ik zei nee, maar ze is wel minstens zo koppig..



ach da's gewoon allemaal karakter joh!

alhoewel Tallie wel hele lange oren heeft Haha!

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:40

hoihoi

Heb ook heel lang afgezien met mijn paardje.Heb haar nu bijna 2 jaar en de eerste keren alleen met haar buiten waren echt geen lachertje!
Op de duur wou mevrouw zelfs het erf niet meer alleen af. En altijd maar dreigen met die kont naar de beek!! Boos!

En ik van kindsaf altijd maar dromen van lange buitenritten te paard...

Op de duur ging ik het op zen NH's proberen..Naast het paard stappen, bemoedigend toespreken, lief zijn en voor de minste vooruitgang uibundig belonen...
Tot ik op een dag doorhad dat ze niet angstig was maar gewoon deftig met mij aan het rammelen was, en ik aan mezelf moest toegeven dat ik gewoon een enorme schijterd was die natuurlijk die eigen spanning doorgaf, en daar ging ze toen handigjes op in.
Op dat moment ben ik eens echt razend Boos! op haar en mezelf geworden en heb ik er echt serieus de benen in gezet, zo van en nu is het "erop of eronder". Toen zijn we heel het bos doorgegaan, drukke autobanen overgestoken enz.. Was gewoon stik kapot op het einde! Scheve mond En ze gaf he me niet zomaar cadeau, het was echt een rit om te bewijzen wie er nu de echte leider was, zij of ik, me het nodige getrippel en gedoe!

En nu...zijn we en jaar verder, en het gaat gewoon perfect om naar buiten te gaan. Zo nu en dan neemt ze nog eens een poging, en dat voel ik dan van mijlen ver aankomen, want dan is ze echt "op zoek" naar iets om van te schrikken. En dan weer direct de benen erin en dooorgaan, hoor dame! Vorige week zijn we op stap geweest met 1 teugeltje aan 1 vinger, heerlijk gewoon!!
Ik neem soms ook Bachbloesems (uit de reform) om angsten om te zetten in positieve gevoelens, op momenten dat ik niet zo sterk sta, dat helpt ook hoor!

Maar met zijn tweetjes is wel leuker maar daarom niet alijd veiliger...

In elk geval doorzetten, jij ben de baas!! Voor jou paardje ook een veel veiliger gevoel hoor, als ze dat weet. En als het even minder gaat , gewoon afsappen, al moet je de hele weg te voet. Altijd beter dan terugdraaien.

Nog veel succes!!!!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 20:54

Ik ben vanmiddag even naar buiten geweest.
Ik had m'n vriend kunnen strikken om haar aan de longeerlijn mee te nemen.
De longe hing eigenlijk de hele tijd in een boogje en hij liep naast mij zeg maar.
Ik moet zeggen dat ze de heenweg heel gespannen en terughoudend was.
Haar hele lijf stond strak van de spanning, de rug ook superstrak.
En dat kon ik voelen dwars door mijn shabrak en m'n lamsvelonderlegger heen Scheve mond
Op een gegeven moment vond ze het allemaal toch wel heel eng en stond ze op het punt echt te gaan flippen.
Ik heb het kunnen beperken tot een beste bok en 1 keer recht overeind.
Op de terugweg hebben we de passage zeer uitvoerig geoefend onder het genot van een hoop gesnurk en blaas geluiden Schijnheilig
Terug naar huis, dat wou ze wel natuurlijk.
Als we dit nou elke week een beetje kunnen volhouden heb ik goede hoop dat ik van het voorjaar misschien wel alleen kan gaan.

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:57

heel knap dat je toch blijft volhouden, de aanhouder wint!!!!

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:59

wij hadden ook zo'n paard op stal. en die wilde ook nooit weg van het erf. er was geen beweging in te krijgen. wat bleek dus, dat het dier last van de hoeven had. het had altijd al in de bak gereden, dus was het probleem nooit eerder op gemerkt. Scheve mond dus, misschien, heel misschien dat er iets met de hoeven is, maar dat hoeft natuurlijk niet. verder heb ik geen oplossing voor je groetjes

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:04

proficiat, ik duim voor je! ben zelfs wat jaloers, want ik laat het alleen rijden voorlopig voor wat het is. zijn laatste 'over-de-beek-jump-aktie' nadat ik enkele weken voordien bij een 'schrik-valpartij' mijn arm brak heeft me tijdelijk alle lust ontnomen....

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:31

stap nooit op met de gedachte "het gaat niet lukken" dan garandeer ik je dat het al niet gaat lukken, net zoals beginners die denken; hij gaat ervandoor. En prompt gaat het o zo brave paard ervandoor.

Als je zoiets denkt, verkramp je onbewust iets. houd je je been er al wat bij, en word je ademhaling anders. Hoe minder jij dat in de gaten hebt., Hoe meer hij dat door hebt!

Ga ook gewoon met een "leeg hoofd en rustige ademhaling"het erf af.
Stopt ze, leg je je benen aan, alsof het niks is. Bokt ze. Dan ga jij ook maar eens helemaal uit je dak.
Ik ben geen voorstander van geweld, raad het ook zeer weinig mensen aan, maar dit is gewoon in de zeik nemen, Als je hebt gewonnen ga dan 20 meter verder en x weer terug. bouw het steeds meer op. wees een spiegeltje van je paard(hij rustig, jij rustig- hij een etter, jij een etter)
succes

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 04:25

hahaha !! Haha! maar je theorie klopt wel jackim, iemand die in onze les reed eerst die had hetzelfde die werd gewoon meegesleept bij de instructeur met een loungeertouw, dat ging de eerst paar meters grandioos mis, maar laterna huppelde die fijn achter de andere aan Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 08:36

Dat zal in sommige gevallen inderdaad kunnen helpen Jackim, bij mij is het er alleen maar erger door geworden.
Als ik het nu zo oplos komt hij zo gruwelijk hoog dat ik niet meer in het zadel kan blijven zitten en er achterlangs af moet, de teugels kan ik dan vaak wel vasthouden, maar zie een paard maar eens te houden als hij weet wat hem boven het hoofd hangt... Hoe dan ook, op die manier is mijn paard altijd de winnaar.

Als ik lees dat deze pony zoveel spanning opbouwt denk ik dat de oorzaak niet alleen met etteren te maken heeft...

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 10:53

Sjuimpje schreef:
Dat zal in sommige gevallen inderdaad kunnen helpen Jackim, bij mij is het er alleen maar erger door geworden.
Als ik het nu zo oplos komt hij zo gruwelijk hoog dat ik niet meer in het zadel kan blijven zitten en er achterlangs af moet, de teugels kan ik dan vaak wel vasthouden, maar zie een paard maar eens te houden als hij weet wat hem boven het hoofd hangt... Hoe dan ook, op die manier is mijn paard altijd de winnaar.

Als ik lees dat deze pony zoveel spanning opbouwt denk ik dat de oorzaak niet alleen met etteren te maken heeft...


bij mij is het kompleet zo, sjuimpje! was het maar zo dat het simpelweg dwars zijn was, dáár kan je eens een strijd van maken. maar een paard die onder je zoveel spanning opbouwt uit angst, dat is een bommetje waar je ècht niet het lont moet aan steken.
de mijne gaat wel niet omhoog, eigenlijk het tegenovergestelde, maar ook heel gevaarlijk: hij zakt op een fraktie van een seconde helemaal door z'n 4 poten terwijl hij wegdraait of springt, een heel eng gevoel, want volgens de wetten van de fysica blijf je volgens de 'traagheidstheorie' Haha! net als in een tekenfilmpje die fractie in tijd ahw. boven hem hangen, juist terwijl hij dan wegdraait......en als je dan neerkomt dat je arm een heel verkeerd modelletje heeft aangenomen wil ik diegene zien die bij een volgende keer zijn hoofd 'kompleet leeg kan maken' en de relaxheid in persoon is. net of er knopjes op ons staan?!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 12:18

Sjuimpje, ik heb geen pony hoor Haha!
t'is wel een bloedtype van 163 wat onder een ruiter van >1.75 net een pony lijkt Schijnheilig

Maar het eerste gedeelte wat jackim zegt klopt wel: rustig blijven, op je ademhaling letten enz.enz. maar...was het allemaal maar zo simpel.

Als ik ook compleet uit m'n dak ga als zij compleet uit haar dak gaat berg je dan maar.
Elke vorm van beendruk, meppen o.i.d. is dan reden om nog meer omhoog te komen.
Dat werkt misschien bij een wat slomer/flegmatiek type die daar van onder de indruk is en denkt goh, ze wordt boos laten ik me maar weer gaan gedragen.
Dat hoef je bij die van mij echt niet te doen.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:37

dione schreef:
Dat werkt misschien bij een wat slomer/flegmatiek type die daar van onder de indruk is en denkt goh, ze wordt boos laten ik me maar weer gaan gedragen.
Dat hoef je bij die van mij echt niet te doen.


Dan wordt het gewoon een kwestie van geduld en stug volhouden. Denk dat je zelf al op het juiste pad zit, nu je paardje nog Knipoog

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:45

Ik zie dat ik niet de enige ben die hier last van heeft Haha!
Een paard is nu eenmaal een kuddedier en loopt niet graag alleen. Met mijn vorige paard ben ik een maand lang (aan de hand) hetzelfde rondje gelopen (van ongeveer een half uur). Hierna kon ik dit rondje ook alleen maken als ik erop zat (ze kende de weg onderhand), maar als ik een keer links of rechts af wilde slaan, ging dat nog steeds niet. Ik heb echt engelengeduld gehad en heb wel eens een uur voor een bruggetje gestaan, maar ze ging echt niet ! Die truc met die "bekende" route werkt dus wel, maar verder kan ik je helaas ook niet helpen ... Ach gut

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:42

Dickie"]
[quote="dione schreef:
Dat werkt misschien bij een wat slomer/flegmatiek type die daar van onder de indruk is en denkt goh, ze wordt boos laten ik me maar weer gaan gedragen.
Dat hoef je bij die van mij echt niet te doen.


Dan wordt het gewoon een kwestie van geduld en stug volhouden. Denk dat je zelf al op het juiste pad zit, nu je paardje nog Knipoog
[/quote]

Sluit me dan aan bij dickie, als het waarschijnlijk toch niet hielp wat ik zei.
Bij mijn paard heeft het wel geholpen al hoefde ikg elukkig maar een x boos te worden. Volhouden, en succes OK dan!