Tips gezocht om paard aan teugel te krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:41

Mee eens Margreet.
In overgangen van draf of galop valt het voor die kinderen nog niet mee, maar bv stap naar halthouden neem je dat idd mee.

En je leert ze ook aan te kijken in de richting waarin je heen wil, op die manier leren ze al het begin van gewixhts hulpen.
Heel goed punt van je.

Ow en rondje rond de wereld, tikkertje, slalommen, punjte van de oren aan raken (vooral linkerhand , rechter oor is leuk, de helf weet niet goed wat links en rechts is) enz heet Gymkhana
Weer wat geleerd.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:55

Precies! Om maar even een paar voorbeelden te noemen...

En dat zijn zulke simpele dingen, die kun je er niet vroeg genoeg inprogrammeren. Ik heb nu pas een instructrice die echt hamert op het rijden met je zit en het "aan je zit" krijgen van het paard ("aan de teugel" komt dan vanzelf, dat is ineens niet moeilijk meer dan).
Primair zit, pas hand indien geen antwoord. Dat had ik liever veeeeeel eerder echt willen leren ipv dat het zo'n beetje terloops eens wordt gezegd en vooral de focus ligt op handen en benen. Het rijdt zoveel verfijnder.

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:02

Eerlijk gezegt heb ik ook 'het spelen met het bit' geleerd, om je pony zo nagevelijk te maken. Inmiddels focus ik mij niet meer op het nageven, maar meer op mijn houding en mijn zit, en het rechtstellen van mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:46

Margreet schreef:
Ik mis de zithulpen in alle verhalen van iedereen in dit topic. Al is dat misschien wat veel gevraagd voor een klein kind, het is uiteindelijk wel essentieel dus dan kun je niet vroeg genoeg beginnen met er aandacht aan besteden.



Ik geloof dat ik in mijn verhaal al heb gesproken over het leren van de onafhankelijke zit, en het goed leren zitten. Daar horen natuurlijk de zithulpen bij.

Wel moet je niet vergeten, dat die kleine eigenwijze ponys waarop ze het leren, vaak niet zo best aan de hulpen staan, waardoor dit soort dingen moeilijk aan te leren zijn bij kindern. Daarom ook het spelletjesverhaal, mensen denken snel dat het geen waarde heeft.......maar het kort draaien omdat je niet getikt wil worden Haha! ga je vaak zitten en kijken naar waaar je naar toe wil, waardoor het automatisme word om de hulpen te geven.

Bij kinderen blijf ik erbij dat je inhoudelijk niet te veel op de zaken in moet gaan, het gaat om het vertrouwen in de pony en het lol hebben. Als ze dat gaan leren........dan komt de rest wel!!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:54

Waar haalt iedereen toch het vandaan om kneepjes te geven of te kneden in de teugels??

Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel dit soort uitspraken .

De handen horen stil.
Hoe moet je in vredes naam een bocht rijden als je ook nog eens moet spelen of kneden met de teugels????


We zijn toch geen brood aan het bakken of wel soms Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:59

Of koeien melken, ik heb ook nooit begrepen van wie ze dat leren en wat ze er mee denken te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:16

Idd, dat melken en om en om spelen snap ik ook niet.
Dat is mij bijgeleerd als zagen en dat mag niet.

En die spelletjes zijn idd heel leerzaam.
Spelenderwijs op een leuke manier omgaan met je paard.
Geen krampachtige houding, door spelletjes je armen benen en lijf onafhankelijk kunnen gebruiken.

Als je ze zo vraagt kort te wenden kunnen ze het niet zonder alleen aan de teugels te trekken.
Met bv tikkertje, draaien ze hun hele lijf kijken waar ze heen willen en de wending gaat vanzelf.
Laat dat in de les dan ook ff doorschemeren en ze zijn al weer heel wat wijzer.

Maar vooral de ontspanning, daar heb je zo'n groot begin.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:09

runningkawa schreef:
Gymkhana
wat? Haha!
wat is dat, heb er wel oren naar


Ik dacht toch dat jij echt verstand had van paarden.

Wij rijden ENGELS, jij helemaal Scheve mond
dan moet je toch weten wat een Gymkhana is.
Jij, de grote prof.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:13

Natasha schreef:

Ik dacht toch dat jij echt verstand had van paarden.

Wij rijden ENGELS, jij helemaal Scheve mond
dan moet je toch weten wat een Gymkhana is.
Jij, de grote prof.


Kom kom, dat kan ook wel wat minder zeg! Niet direct zo agressief als mensen het niet met je eens zijn!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:13

Je boodschap is zolangzamerhand wel duidelijk Natasha... Afbeelding

Misschien kun je nu weer proberen om iets zinnigs bij te dragen? Dat kun je vast ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:15

Ik begrijp volkomen dat mensen niet weten wat Gymkhana is, dat is namelijk iets typisch engels, wat in nederland gewoon een soort van spelletjesmiddag heet en op maneges word gedaan.

Alleen in Engeland word dit grootschalig in wedstrijdverband gedaan. Dus vind het niet vreemd dat mensen het niet weten...............

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:23

Dit soort dingen:
Afbeelding
Afbeelding

Erg Engels!
Mounted Games is ook zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:27

Overigens.................wel echt superleuk om te doen. Heb het met kinderen gedaan, en dat was echt dolle pret!!!

Ook met volwassen zoals ik al vertelde en als ik er aan terugdenkt dan krijg ik echt nogsteeds spierpijn in mijn buik van het lachen!!!!!!!!!!!!!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:29

Sorry, ik schoot uit mijn slof. Bloos


De topicstarter vraagt hoe ze haar paard aan de teugel wil krijgen.
Daar wil ik zo duidelijk mogelijk antwoord op geven.
Ik geef daarbij aan, dat ik vast alle fanatici over me heen ga krijgen.Waarmee ik bedoel dat het moeilijk is het 123 uit te leggen, maar het voor de topicstarter duidelijk wil maken.

Houding en zit, daar hamer ik HELE dagen over.
Tot vervelens toe.
Als de ruiter dit allemaal voor elkaar heeft, en het paard aan het been rijd, weet ie nog steeds niet wat nageeflijkheid is, tenzij ze eens op een makkelijk nageeflijk paard hebben gereden.

Dan nog, moeten ze toch wat met de energie die ze naar de teugel hebben gereden, ( leg ik het zo beter uit?) leren
doen.

Een ophouding maken dus.
Nou, hoe leg je uit wat een ophouding maken is?
Je mag niet zeggen melken, knijpen, trekken zagen,
leggen jullie het dan eens SIMPEL GRAAG ( niet alleen voor de kinderen moet het simpel zijn) uit.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:32

Natasha schreef:
Nou, hoe leg je uit wat een ophouding maken is?
Je mag niet zeggen melken, knijpen, trekken zagen,
leggen jullie het dan eens SIMPEL GRAAG ( niet alleen voor de kinderen moet het simpel zijn) uit.


Je hand laten staan op de plek. Alleen ontvangen wat je eerst met been opwekt waarbij je eigen arm en hand ontspannen blijft, is dus iets anders dan je hand vastzetten!
Dat is fundamenteel anders dan alle genoemde vormen van gefrot omdat je niet terugwerkt en dus niet gaat "touwtrekken".
Laatst bijgewerkt door Margreet op 13-11-03 00:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:33

Pipo"]
[quote="PhiaBink schreef:

Ik heb kinderen les gegeven, jawel en ook nog op een manege Haha!.
Been geven, elke keer als je de dikke buik tegen je been voelt, zachtjes terug duwen naar de andere kant, en weer terug drukken. Dan ga je kleine kneepjes geven in je teugel. Dus knijpen en niet trekken aan je teugel. De Buitenteugel hou je vast en met je hand aan je binnen teugel ga je een beetje knijpen. Ponyhoofd kwam naar beneden en dan moesten ze ophouden met knijpen en de teugels gewoon weer vast houden. Kwam het hoofd weer omhoog dan weer zachtjes knijpen.
Zo heb ik het eenvoudig uitgelegd aan een kinderen van een jaar of 10.

Van achter naar voren rijden is te moeilijk om uit te leggen. Hou het simpel voor een kind


Ah, ik snap ineens waarom er zo beroerd gereden word. ALs je op deze manier leert paardrijden is het de manier om je paard:
- lam aan het been te krijgen
- stug en scheeft
-stijf

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nageeflijk is alleen onspanning in nek en kaakgewricht als je even de definitie wil weten. Dat betekend ontspanning in beide kaakgewrichten, op het moment dat je het " melk/vraag/kneepjes" gebeuren aan mensen gaat leren, is het probeer dat je de paarden van het bit af spoelt. Daarmee zul je nooit en te nimmer een paard naar de hand toe leren rijden.


Nageeflijk maken. Geef been..........( en zorg voor reactie dus hij moet harder gaan!) Als hij harder gaat begrens je die dit met TWEE teugels en zorgt dat het hoofd er rechtvoor blijft, daarop zal het paard sterk worden, op dat moment geef je nog meer gas...........zodra je voelt dat het paard ligt word ( nageeft dus) ga je mee met de hand en drijf je licht op. Als je dit structureel blijft doen, dan zal je merken dat je uiteindelijk met een klein beetje been het paard al weer kan laten nageven als ie over de teugel komt!

Zorg dat het begrensen niet trekwerk word, en zorg er dus voor dat je in het begrensen de boven en onderarm ontspannen houd!!! Als je spanning in je lijf krijgt dan lukt het al niet meer.

Het paard moet die druk aannemen, en daarop kan je laten nageven. Niet jij!
[/quote]

Vond je dit niet simpel genoeg?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:41

Nee, dit is niet echt simpel Pipo, sorry.
Ik spreek jou niet graag tegen, heb waardering voor je, tot nu toe! Knipoog

Maar ik heb geleerd ( van een prof) dat je nooit gelijke druk op 2 teugels moet hebben.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:44

Als je gewoon rechtuit aan het rijden bent hoor je toch op 2 teugels gelijke druk te hebben? Verward (En dat kan al moeilijk genoeg zijn!!)
In wendingen ligt het iets anders, maar dat is weer een volgende stap.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:51

Natasha schreef:
Nee, dit is niet echt simpel Pipo, sorry.
Ik spreek jou niet graag tegen, heb waardering voor je, tot nu toe! Knipoog

Maar ik heb geleerd ( van een prof) dat je nooit gelijke druk op 2 teugels moet hebben.


Dit heb ik ook geleerd Verward Krijg het nu nog steeds te horen Verward
Met je binnenbeen naar je buitenteugel toe drijven Verward
In je binnenteugel beetje knijpen/kneden,masseren en je buitenteugel (je kontaktteugel) kontakt houden met de mond van het paard.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 01:08

Pas als het paard nageeft en loopt waar jij het wil hebben lopen, heb je gelijke druk op 2 teugels, rechtvooruit.
Daarvoor:
nooit druk op 2 teugels tegelijk.Net zoals je nooit meerdere hulpen tegelijk moet geven, druk, zit bijv, altijd NA elkaar.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 01:10

In wendingen ligt het iets anders, maar dat is weer een volgende stap.
_________________

Nou, das geen volgende stap, want er komt altijd een bocht of een hoek!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 01:15

Oh zo als Phia het omschrijft heb ik het ook ooit geleerd. Maar het kwartje hoe je van daaruit een paard écht fijn op 2 teugels krijgt (van 1 naar 2 teugels dus) en ook nog eens aan je zit en aan je been, is bij mij nooit echt gevallen.
Nu ben ik met een andere instructrice bezig om het anders te leren (grotendeels zoals Pipo omschrijft) en dat is even een eye-opener zeg! Veel minder omslachtig en minder ingewikkeld met meer resultaat, een blijer, fijner te rijden paard en een meer ontspannen ruiter omdat er niet zoveel hoeft te gebeuren. Meer met minder.
Maar ieder z'n ding, meer wegen naar Rome etc. etc. hoor!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:51

Weet je wat ik nu heel raar vind Haha!, is dat hier een aantal mensen zijn, noem geen namen Schijnheilig , die het allemaal zo goed weten, dat die geen trainers zijn van het A of B kader van de Nederlandse dressuurruiters. Haha! Of zelf in het A/B kader rijden, of elke week in de top 3 van de uitslagen staan van nat. of int. wedstrijden staan. Dat ze jullie niet gevraagd hebben. Ik snap de KNHS niet. Haha!

Er zijn meer wegen naar Rome. Niet elk paard reageert op hetzelfde "systeem". Het zijn geen machines, zoals sommige hier wel denken.

Ik denk dat ik mijn lesgeld maar terug ga vragen bij o.a. Rom Vermunt, UniferB en bij Rob Driessen (ex Kon. Stallen, zoon van een manege eigenaar, nu trainer van Andalusiers bij een bekende fokker in Belgie). De clinics van Ellen Bondje en Marie-Jose Hulsman waren dan ook allemaal weggegooid geld. Huilen Jammer, ik had met dat geld een hele leuke sportauto kunnen kopen. Die doet toch precies wat ik wil en daar is maar 1 systeem voor om dat ding vooruit te krijgen. Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:58

Een paard rij je op 2 teugels en 2 benen,
tuurlijk kan je een paard wel eens even doorwerken op 1 zijde, maar dat is niet het normale uitgangspunt!

En Phia,
beetje onozel dat notabene jij begint over de prestaties van andere.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:15

Sjuimpje schreef:
Een paard rij je op 2 teugels en 2 benen,
tuurlijk kan je een paard wel eens even doorwerken op 1 zijde, maar dat is niet het normale uitgangspunt!

En Phia,
beetje onozel dat notabene jij begint over de prestaties van andere.



Ja, Haha! omdat ik zelf gelukkig niks presteer en nooit iets gepreseerd heb , niet kan rijden en er helemaal geen verstand van heb , nooit les heb gehad en gewoon een beetje aanklooi *LOL* en mijn paarden verpest *LOL* . Haha! Ze staan ook nog in een donkere kleine stal *LOL* en tot hun knieen in de stront *LOL* en komen nooit buiten . Haha! Ze hebben een vacht van 20 cm lang en staan dus ook zonder deken. Haha!

Verder Gaaaap Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed