Wijken maar de kont hupt er maar wat achteraan!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Wijken maar de kont hupt er maar wat achteraan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 07:33

Het wijken op de rechterkant gaat super!
Maar de linkerkant dat is gewoon bagger!
Ik hou vast het paard houd vast, maar dat is niet het probleem want daar word aan gewerkt.
Maar als ik wijk, loopt ze op de linkerkant giga over het buitenschouder ik , als dit gebeurt buitenbeen buitenteugel.
Maar de kont tsja die doet gewoon niets, die huppeld er als het ware achter aan Haha!
Hoe kan je dat oplossen.

Priscilla

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 08:00

Ik denk vooral veel binnenbeen erbij, zodat je de kont als het ware naar binnen duwt. En vooral niet vast gaan houden, mijn ervaring was dat het dan alleen slechter ging. Als je je paard vantevoren lekker goed losrijd en dan aan de gang gaat scheelt ook een stuk.
succes! Lachen

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:35

misschien met een zweepje rtimisch op de kont tikken, zodat je de achterhand wat meer activeert.

Femmes86
Berichten: 206
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:41

Of zweepje gewoon even bijleggen..zodat je kont als ware meedrukt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:47

Je paard valt teveel naar buiten met de buitenschouder, waardoor hij krom gaat lopen.

Probeer eerst eens kleine stukjes zonder stelling. Deze stukjes maak je steeds langer en als dat goed gaat, héél voorzichtig stelling vragen...

Je kan dit ook eens afwisselen door van de hoefslag af te wijken. Je doet gewoon alsof de hoefslag de A C lijn is.

Let ook op jezelf: zit je recht op je paard? Geef je dezelfde hulpen als de andere kant?
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 14-11-03 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:47

Mijn instructeur heeft het ook wel over "hij loopt over de schouder weg" maar wat moet ik dan voelen? Bedoelt zij dat kont niet meegaat. Kan iemand beschrijven hoe dat moet voelen?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:39

Wat ze bedoelt is dat de buitenschouder niet meer begrenst is, en dus "terugvalt" naar de hoefslag, in plaats van te wijken. Als je een ophouding geeft aan de buitenteugel, begrens je de buitenschouder en zal ze wat rechter blijven en ook de achterhand beter meenemen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:25

Zijn haar rug spieren gelijk?.

Daarbij niet vast houden. Een paard dat over zijn schouder heen loopt. Loopt geheel op de voorhand. Je zegt ook van dat jullie bijde vast houden. Jij om hem tegen te houden. En hij om niet te vallen.

Ga eerst veel overgangen rijden, om hem meer te verzamelen. En ga dan pas weer denken aan het wijken.

Gaan 2 stapjes wel goed. Dan is dat genoeg. Langzaam opbouwen.

Wat mijn vermoede is, dat hij ook aan een kant vast zit. Probeer die kant dan ook eerst los te maken.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:09

josien schreef:
Zijn haar rug spieren gelijk?..


Als je zoals zij voor het eerst gaat wijken, geef je zelf waarschijnlijk de verkeerde hulpen en ben je niet in staat je paard te corrigeren omdat je simpelweg zelf nog niet weet hoe het aan moet voelen...denk niet dat dat meteen met rugspieren te maken heeft.. En al zijn ze ongelijk, het wijken zal toch geleerd moeten worden.

Citaat:
Daarbij niet vast houden. Een paard dat over zijn schouder heen loopt. Loopt geheel op de voorhand.


Ik kan mijn paard anders ook in een verzamelde draf met zijn schouder teveel naar de hoefslag laten gaan, normaal gesproken hoef je in het L1 (waar het wijken gevraagd wordt) echt niet verzameld te rijden, juist voorwaarts!

Citaat:
Ga eerst veel overgangen rijden, om hem meer te verzamelen. En ga dan pas weer denken aan het wijken.


Ik denk dat het probleem meer in het zijwaarts gaan voor het been zit. Probeer je paard sneller voor je been "om" te krijgen. Hij moet zijn achterhand uit kunnen zwaaien als jij dat wil. Dit kun je mooi oefenen op een volte en in de hoeken. Druk zijn achterhand steeds goed de hoeken in. Om te voorkomen dat hij dan over de schouder wegloopt, ga je een klein stukje wijken en maak je hem daarna met je buitenteugel weer recht.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:01

Ik ben voor de klassieke rijkunst. ZOnder verzameling kun je niet gaan wijken.
Natuurlijk helpt deze oefening om het paard meer te kunnen verzamelen. Maar als het paard niet over 4 benen loopt. En zijn achterhand goed gebruikt. Dan zou ik niet gaan wijken.

De reden vind je op mijn iste. Verzameling is niet voor het mooie. Het is er om het paard jouw zonder gevolgen te kunnen laten dragen. ZIjn voorhand is geheel niet gebouwd om het gewicht te dragen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 08:33

De verzameling daar zit het niet in, ik moet nog B starten maar als dat allemaal goed gaat moet ik wel klaar zijn voor de L1
Mijn instructriece zegt zelf dat ik er klaar voor ben en het paard wil ook wat nieuws leren.
Overgangen maken doe ik Heeel veel, ook om haar los te krijgen.
Zweepje kan ik wel gebruiken,maar dan gaat ze alleen maar harder,aangezien ze het niet zo op de zweep heeft Scheve mond
Van de hoefslag af wijken, heb ik eerlijk gezegt nog nooit geprobeert met haar , en weet ook niet wat voor techniek je hiervoor moet gebruiken.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:04

Buitenteugel goed begrenzen.
Je kunt ook vanuit de cirkel voor je been laten wijken, niet teveel.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:45

josien schreef:
Ik ben voor de klassieke rijkunst. ZOnder verzameling kun je niet gaan wijken.
Natuurlijk helpt deze oefening om het paard meer te kunnen verzamelen. Maar als het paard niet over 4 benen loopt. En zijn achterhand goed gebruikt. Dan zou ik niet gaan wijken.

De reden vind je op mijn iste. Verzameling is niet voor het mooie. Het is er om het paard jouw zonder gevolgen te kunnen laten dragen. ZIjn voorhand is geheel niet gebouwd om het gewicht te dragen.


Dat ontbreekt dan bij zo'n beetje alle L1 ruiters.Gister kantinedienst, bij paarden dressuur, de L2 was aan de beurt.En ik schrok me rot hoe bedroevend slecht er werd gereden, doorzitten werd klotsen i.h zadel, en t wijken was beetje schuin richting hoefslag rijden, zodra t hoofd bij de hoefslag was was de achterhand nog bij de AC-lijn.Oftewel de konten werden ook niet meegenomen en de paarden liepen uit elkaar.
Dus idd zou je voor goed wijken wel een stukje verzameling nodig hebben, maar t voorwaartste karakter mag het niet verliezen.

( er waren natuurlijk wel uitzonderingen )