Steigeren,wat te doen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Steigeren,wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 09:46

Gisteren ben ik met Jersey en een ander paard naar het bos geweest..
Alles ging goed..totdat het andere paard even ging draven en ik Jersey inhield..
Ze steigerde dus.. 2x achter elkaar..
Ik werdt boos en gaf haar een tik met de zweep,toen probeerde ze weer te steigeren en toen ben ik eraf gesprongen en heb haar een paar meppen gegeven.. Scheve mond
Ik heb toen een slof er omheen gedaan en ben weer opgestapt,maar later steigerde ze zo weer..
Toen ben ik afgestapt en ben ik terug naar huis gelopen..
Ze had hiervoor al 1x gesteigerd,dat was ook in het bos, maar daar was ik toen zo van geschrokken dat ik te laat was met straffen..
In de bak heeft ze dit nog nooit gedaan,maar als we in het bos zijn en er is een ander paard bij wat even iets te ver van haar af is,komt ze dus omhoog..
Ik vindt dit dus ontzettend eng..en ik ben nu al weer zo ver dat ik er niet meer op durf..
Het zadel is goed, ook haar tanden zijn laatst na gekeken en zijn ook goed..
Is dit gewoon verzet,gewoon kloten,of kan het zijn dat ik iets fout doe waardoor zei gaat steigeren?
Het kan ook zijn dat ze me gewoon uitprobeert (ik heb haar nog niet zo lang) maar ik heb haar na de 2e keer steigeren toch wel flink op haar donder gegeven.. ik dacht dat ze dan wel door zou hebben dat ze zoiets niet moet flikken.. maar ze doet het zo weer..
Heb jullie enige idee wat het kan zijn?! of misschien tips wat ik hier tegen kan doen..?


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 09:54

Het lijkt wel een tinker kwaal te zijn he! Voorwaarts drijven en een klap tussen haar oren geven als ze het weer doet. Zodra je voelt dat ze gaat inhouden om te steigeren trap je je benen er maar eens even in! Slof werkt vaak alleen maar averechts en steigeren met een slof is er gevaarlijk. Gewoon doorrijden en haar niet de kans geven om te steigeren.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 09:57

irish_lady schreef:
Het lijkt wel een tinker kwaal te zijn he! Voorwaarts drijven en een klap tussen haar oren geven als ze het weer doet. Zodra je voelt dat ze gaat inhouden om te steigeren trap je je benen er maar eens even in! Slof werkt vaak alleen maar averechts en steigeren met een slof is er gevaarlijk. Gewoon doorrijden en haar niet de kans geven om te steigeren.


Tinkerkwaal Verward
Ik heb geen tinker hoor Haha! Jersey is een KWPN Tuiger..
Bedankt voor je tips!

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:01

mee eens met het slof gedeelte, maar het flink schoppen en doorrijden werkt niet altijd. Als ze toch aan het staken zijn dan gaan ze vaak niet vrijwillig voorwaarts en zoals ik het begrijp staakt ze omdat ze bij het andere paard wil blijven.

Ik merk vaak dat een tik met zweep een tinker juist dwarser maakt ( blizz gaat er dan twee keer zo hard tegenaan)
Kan Jordy steigeren op commando? ( ik dacht niet) Laten steigeren tot ze er zat van wordt helpt ook, maar dan moet ze het op commando doen.

Afstappen is echt niet erg... dus wellicht is afstappen en vasthouden de oplossing. Ik zou eens met een ander paard het bos ingaan en dan afstappen, het andere paard weg laten draven en weer opstappen en dat een paar keer herhalen en als ze braaf is belonen en dan weer, maar dan blijven zitten, bij steigeren afstappen en weer proberen net zolang tot ze het doorheeft.

Een ander oplossing is voordat ze de lucht in gaat op een minivolte zetten ( hoofd omtrekken) en dan voorwaarts drijven, doe dit wel vóórdat ze de lucht ingaat anders kiept ze om.

Succes!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:32

Ik heb een tijdje geleden mijn pony verkocht (omdat ik te weinig tijd voor haar had)
Maar goed, sinds kort begint ze bij haar nieuwe baasje ook te steigeren als ze het ergens niet mee eens is.. Bij mij heeft ze echter nooit gesteigerd. Ze kan het wel op commando, maar dna komt ze helemaal iet erg omhoog.
Dus ik denk dat jou paardje je ook een beetje aan t uitproberen is...
Ik weet van mijn ex-pony dat ze wel veel drukker is als het buiten koud en winderig is, en ook als ze met een ander paard mee is, is ze veel drukker..
Dus t zou misschien ook aan t weer kunnen liggen.
Ik den kdat afstappen een hele goee methode is, sommige mensen vinden dan dat je t paard laat winnen, maar daar ben ik t niet mee eens.Zo voorkom je ongelukken en het straffen is ook een stuk effectiever als je er zelf niet op zit...
Ik denk dat je heel streng moet zijn tegen je pony en niet moet aarzelen om dr es een flinke mep uit te delen, dan weet ze weer even wie er ook al weer de baas is!

Ik hoop dat je heri wat aan hebt!

Liefs
KIKI

Ps. Je bent dus echt niet de enige die te maken heeft met een lastig paardje! Geef niet op hoor!
Over een tijdje zal ze jou echt erkenne nals haar meerdere en dan zal ze t wel uit dr hoofd laten om te steigeren! (dat is bij mijn ex-ponytje in elk geval zo)

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 12:33

Bedankt voor de reacties..
Even voor de duidelijkheid.. het gaat hier niet om Jordy.. Jordy is niet meer van mij..
Het gaat hier om Jersey (mijn nieuwe paardje).
Ik probeer ook niet op te geven,maar ik vindt steigeren heel erg eng..
Ik ga iig vragen of iemand van stal mij wilt helpen met Jersey..

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:50

Mijn pony is ook een keer op de straat omhoog gekomen en toen heb ik hem een klap met mijn hand tussen zijn oren gegeven want dan denkt een paard dat hij ergens tegenaan is gebotst of zo want toen ik dat had gedaan bij mijn pony heeft ie nooit meer gesteigerd!!

Live,LOve,'ndLaugh

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:51

Jordy schreef:
Gisteren ben ik met Jersey en een ander paard naar het bos geweest..
Alles ging goed..totdat het andere paard even ging draven en ik Jersey inhield..
Ze steigerde dus.. 2x achter elkaar..

In de bak heeft ze dit nog nooit gedaan,maar als we in het bos zijn en er is een ander paard bij wat even iets te ver van haar af is,komt ze dus omhoog..

Is dit gewoon verzet,gewoon stinkmoddern,of kan het zijn dat ik iets fout doe waardoor zei gaat steigeren?

Heb jullie enige idee wat het kan zijn?! of misschien tips wat ik hier tegen kan doen..?


Ik even je verhaal ingekort tot de stukjes die er voor mij uitspringen.
En als ik dat lees kom ik tot de conclusie dat dit een paniekreactie van je paard is.
Zodra je buiten bent met een ander paard ervoor en je moet inhouden om het voorpaard de kans te geven aan te draven of galopperen denkt de jouwe dat ie alleen achter moet blijven en begint te steigeren, jij straft hem voor het in paniek raken en dan zit je met een dubbel probleem.
Probeer dus de volgende keer dat je paard buiten omhoog komt hem voorwaarts te laten gaan zonder straffen, etc.
Waarschijnlijk is het meteen over zodra die achter zijn maatje aan mag.
Succes

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pmarena

Berichten: 47925
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:00

Als ik het zo hoor , gaat ze gewoon vanuit irritatie omhoog.

Ander paard loopt van haar weg , jij houd haar in -> jouw inhoudende hulp zet zij om in steigeren. Uit frustratie en in de hoop jou bang te maken zodat je haar haar zin geeft en er TOCH achteraan gaat.

Het steigeren lijkt mij een directe reactie op het inhouden.

Normaal zou je zeggen een flinke mep op de kop om weer een reactie naar beneden te krijgen , en een flinke schop om voorwaarts te gaan zodat ze niet de kans krijgen om omhoog te komen.

Maarja , je WIL in dit geval nu eenmaal niet voorwaarts Haha!

Zaak is het , om het paard te doen inzien dat jouw wil wet is.

Als een ander paard wegloopt , moet zij blijven staan , basta !
En daarbij wordt ook niet gesteigerd.

Als dat onder het zadel kan is dat natuurlijk het mooiste.
Kun je niet het andere paard weg laten draven en zelf blijven stappen ?

Dan kun je toch een voorwaartse beweging erin houden waardoor ze de kans niet krijgt om omhoog te komen.

Ook zou je ernaast kunnen gaan staan , rondjes draaien , paard andersom zetten...wat dan ook , als jij maar je zin krijgt en het andere paard afstand neemt terwijl zij DAAR blijft , zonder gezeur verder.

Het is zaak dat dit zo vaak mogelijk gebeurt wardoor dat het went voor haar , ze doorkrijgt : tja zo is het nu eenmaal....

Wat me ook wel eens leuk lijkt om te proberen Haha! :

Samen oprijden met een ander paard , ander paard draaft weg terwijl jij blijft stappen of op 1 of andere manier op de plaats blijft.

Die van jou wil er achteraan , kan het niet uitstaan dat die ander uit het gezicht verdwijnt !

En dat dat andere paard dan stiekum een rondje rijdt en weer achter je uitkomt , waardoor ze weer samen zijn ook al ging die ander uit het zicht *LOL* .

Wie weet hakt zoiets er wel goed in , lijkt me iig wel erg grappig om de reactie van je paard te zien als de verloren ritgenoot er ineens weer bij is , terwijl zij achterbleef Tong uitsteken

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 13:30

Bedankt voor de reactie's..
Het andere paard ging draven, ik bleef stappen.. het is niet dat ik haar stil zet..
Het lijkt me niet dat het een paniekreactie is...want ik ga vaak zat alleen naar buiten en dan is er niets aan de hand..
Als ik wil stappen,wil ik stappen en als zei dan gaat steigeren ja.. dan krijgt ze op haar flikker..
Ik zou het best willen proberen wat pmarena zegt, maar ik durf er nou voor geen goud meer op.. Scheve mond

pmarena

Berichten: 47925
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:38

Aj...dat is rot zeg , zeker na dat gedoe met Jordy , hoop ik niet voor je dat je het nu weer zo moeilijk gaat krijgen Scheve mond

Tja , als je er op dit moment ECHT niet meer opdurft dan heb je een groot probleem.
Kun je je angst niet omzetten in strijdlust ?
Dat je onverbiddelijk op dat paard stapt en ze dat aanvoelt en geen stap verkeerd zet ?

Ik ben gisteren voor het eerst in 9,5 jaar van het paard getorpedeert ,
en kan bijna niet lopen met mijn zere enkel Haha!

Maar reken maar dat ik dat niet zomaar pik , dat gezanik van een paard

Ook al ben ik in weze een scheiterd hoor , ik PIK dat gewoon niet Boos!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:43

Ik denk dat het door jouw angst komt.

Op het moment dat het andere paard ging draven en jij hem gewoon liet stappen. Was je toen onzeker. Ik weet uit ervaring dat veel mensen onzeker en bang worden als een andere paard waar ze mee reden, weg draaft. De angst dat jouw paard er achteraan gaat.

Juist die onzekerheid en angst, is voor het paard de aanleiding om er achteraan te gaan. Hou je hem daar dan tegen. Tja dan kan ik me goed voorstellen dat hij omhoog komt.

Ik zou eerst wat aan je angst doen. Ook omdat je er nu niet meer op druft. En dan wat aan jouw relatie met je paard.

Je hebt hem nog maar net. En juist die eerste indrukken zijn zo belangrijk. Als het paard eenmaal door heeft hoe hij jouw bang kan maken. Dan heb je de poppen aan het dansen.

Zoek iemand die jouw kan helpen om je paard beter te leren begrijpen. Naar mijn mening helpt af staffen niet zo veel. Als je je paard niet begrijpt. En vooral als ik denk dat het door jouw komt. Tja daar kun je het paard toch niet voor straffen.

Er af stappen in zulke situatie's vind ik helemaal niet verkeerd. Maar als je dan nog onzeker bent. Dan heb je ook zo, er nog een harde kleuf aan.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 14:03

Ik was idd onzeker..omdat ik al bang was dat ze weer ging steigeren..
Normaal ben ik helemaal niet bang voor haar,Ik neem haar overal mee naar toe,lekker met een los teugeltje stappen..
Maargoed,ik denk dat ik geen andere keus heb, ik moet er weer op,anders durf ik straks helemaal niet meer..

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:12

Licor heeft ook een tijdje gesteigerd. De eerste keren deed hij het enkel een keertje tijdens de training, daarna begon hij het steeds vaker te doen met als gevolg dat ik enkel nog maar durfde stappen. De link was voor hem dan makkelijk gelegd; steigeren=niet meer werken. Ik heb thuis geen bak, en reed gewoon dressuurmatig op een open grasveldje. Ik durfde hem niet aanpakken, want wist niet waar ik dan met hem ging belanden.
Nu staat hij op pension, en in de bak durf ik hem nu wel aanpakken. Hij heeft het nog enkele keren geprobeerd, maar ik was hem steeds voor, voelde het aankomen, en gaf hem een flinke schop of mep naar voren. Nu heeft hij het al enkele weken niet meer geprobeerd. Ik moet wel nog steeds op mijn hoede zijn, maar ben nu absoluut niet meer bang.

Als Jersey het in het bos weer doet, probeer haar dan voor te zijn, en als ze aanstalten maakt om weer omhoog te gaan (dat voel je makkelijk aankomen na een tijdje), gooi je handen naar voren en SCHOP haar naar voren. Laat haar merken dat je er niet mee kan lachen en dat je echt boos bent! Daarna moet ze wel gewoon terugkomen. Corrigeer haar ook met je stem (een ferme 'UH' of 'NEE' kan wonderen doen)!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:57

Ondanks dat je ook alleen naar buiten gaat, denk ik toch dat het komt omdat hij denkt alleen achter te blijven. Want je geeft aan dat hij het alleen doet als er een ander bij is... 1+1=2
Mijn paard deed dit ook. Ik kan haar overal mee naar toe slepen, alleen.

Maar zodra ik met een ander ga en die gaat weer weg, raakt mijn paard in "paniek". Ze wilde absoluut met het andere paard mee. Ze steigert niet meer, maar ze heeft het wel gedaan.
Ik deed er gewoon niets mee. Goed naar voren zitten, als hij weer op de grond neer komt gelijk naar voren zetten. Genoeg ruimte geven voor en gaan.

Gruwelijk kwaad worden heeft duidelijk geen zin, sterker nog grote kans dat je het alleen maar erger maakt. Hij wil mee met de ander, maak hem duidelijk dat jullie het ook met tweeën gezellig hebben... ze hem aan het werk, voorzover dat kan in het bos en leid hem af.

Want je hoeft het absoluut niet te accepteren, maar kijk wel uit met hard straffen voor dit soort geintjes. Het steigeren heeft ie door, dus hij kan daar misbruik van maken... Stem kan idd erg veel helpen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gerlindie, Googlebot, RenskeFrea en 2 bezoekers