Welke oefeningen kan ik doen om...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Welke oefeningen kan ik doen om...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 21:28

Op het moment heb ik helaas geen les, maar ik wil dat volgend jaar als ik afgestudeerd ben wel weer gaan nemen.
Tot die tijd wil ik wel weer wat actiever dingen gaan doen. Met name een beetje toewerken naar "aan de teugel" rijden.
Mijn paard is een grote (lompe) tuiger en loopt ook nog regelmatig voor de wagen.
Welke oefeningen kan ik naast veel voltes en overgangen rijden doen om hem in ieder geval al wat meer ontspannen te laten lopen?

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:41

Voorwaarts rijden, op je zit rijden, rustig wat contact gaan zoeken in de mond, dus hand gaan sluiten. Dan komt er ietwat druk in de mond van het paard. Vervolgens drijf je hem naar jouw gesloten hand toe. Als je voelt dat hij vervolgens gaat zakken met zijn hoofd ga je direct ontspannen in je hand. Niet gelijk heel je teugels losgooien, maar ontspannen. Dus een vuist maken voor meer druk als ie zn neus in de lucht heeft en je vuist weer ontspannen als hij gaat ontspannen.

Verder heel alert aan je been houden en afwisselen met je oefeningen.

Succes!

PS let op dat je je hand niet naar achteren gaat werken met het druk opbouwen. Blijf je hand voor je houden en let goed op dat je ontspant als hij ontspant.

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:05

Veel overgangen en voltes zoals je zelf al zegt en veel met je been doen. Ook achteruit helpt om je paard soepel te maken.. Tenminste bij mijn verzorgpaard helpt dat wel!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:15

Voltes openen en sluiten. Dit met de goede stelling, maar ook een keer met contrastelling sluiten en met de juiste stelling weer openen. Hierdoor maak je het paard lekker soepel en zo werk je aan de lenigheid in het lichaam, aan het ondertreden van de achterbenen.

Verder goed voorwaarts rijden. Het paard moet perfect aan je beenhulpen staan. Als een paard dat doet, dan is het een kwestie van je hand neerzetten, het paard tegen je hand aan drijven en op iedere centimeter dat je paard al naar beneden komt wat toegeven, want hij doet wat je wil en dan wil je niet dat hij nog steeds op je hand klapt, anders snapt hij niet dat het daar beneden fijn is, dat hij daar kan ontspannen. Anders geef je hem alleen maar een handvat om lekker op te leunen!