How to ride a renpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:11

Leuk dat je een draver gaat rijden. Mijn vorige draver wilde alleen maar keihard. Hoe meer ik druk ik op de teugels had hoe harder ze ging. Zij was nooit echt onder het zadel gereden, alleen maar zonder zadel aan het halster wat rond gestapt. Het zwabberen komt inderdaad omdat ze het gewicht niet gewend zijn. En je zal waarschijnlijk de hulpen van voor af aan moeten leren. Maar wel een leuke uitdaging toch, succes! Ik vind dravers echt helemaal top.

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:48

Ik heb zelf ook een dravertje en heb ook op verschillende dravers gereden en ik heb 3 tips voor je:
Als je draver niet veel bereden is kan het zijn dat hij bang is voor beendruk, de mijne is daar echt supergevoelig voor.. Dus neem ff de tijd om daar wat aan te doen als dat zo is bij de jouwe, daar kan dat zwabberen ook door komen.
Alle dravers die ik gereden heb hadden in het begin in een langzamer tempo draf (dus al het andere dan rendraf) nogal moeite met balans in de bochten, dus daar kan dat zwabberen ook nog door komen.
Alle dravers hadden ook een probleem met constante teugeldruk, nou reed ik de meeste western dus maakte dat niet zoveel uit, maar ik heb tijdens buitenritten wel eens gehad dat ze niet willen stoppen na een lekker stukje galop en dan helpt het dus niet om 'op de teugels te gaan hangen'. Dat werkt alleen tegen je omdat ze dan nog harder gaan lopen (is ook zo bij andere 'renpaarden')
Hopelijk kun je hier wat mee! Lachen

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 23:32

superstarry schreef:
Ik heb zelf ook een dravertje en heb ook op verschillende dravers gereden en ik heb 3 tips voor je:
Als je draver niet veel bereden is kan het zijn dat hij bang is voor beendruk, de mijne is daar echt supergevoelig voor.. Dus neem ff de tijd om daar wat aan te doen als dat zo is bij de jouwe, daar kan dat zwabberen ook door komen.
Alle dravers die ik gereden heb hadden in het begin in een langzamer tempo draf (dus al het andere dan rendraf) nogal moeite met balans in de bochten, dus daar kan dat zwabberen ook nog door komen.
Alle dravers hadden ook een probleem met constante teugeldruk, nou reed ik de meeste western dus maakte dat niet zoveel uit, maar ik heb tijdens buitenritten wel eens gehad dat ze niet willen stoppen na een lekker stukje galop en dan helpt het dus niet om 'op de teugels te gaan hangen'. Dat werkt alleen tegen je omdat ze dan nog harder gaan lopen (is ook zo bij andere 'renpaarden')
Hopelijk kun je hier wat mee! Lachen


Thnx hier heb ik zeker wat aan

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:32

Taruta schreef:
ik ben in volle training als jockey!
en ik merk dat juist de meeste heel sterke n ongevoelig zijn bij de paarden die ik ren klaar moet maken zijn er maar 3 van de 10 die gevoelig zijn hou je handen ontspannen en gef vooral niet te veel druk het klinkt misschien raar mara dan krijgen ze de neiging omte gaan racen!
rijd hara gewoon relaxt robere met een lange teugel en als dta goed gaat pak je de teugels na een paar kere rijden langzaam op]\suc6 dr mee Cheese!

hahahahaha *valt van haar stoel af van het lachen*
ja hoor in zuid afrika heb je eerst de bixie gereden, daarna heeft je paard , nee sorry 2 paarden, een ongeluk gehad (lees vvd)
en je moerders paard heeft ook alles gehad. Nu ben je dus met 14 jaar in zuidafrika in volle training voor jockey??????? hahahahahahahahaha
Sorry moest er eventjes uit. Zoals eerder ook gezegd, een hele grote duim...

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 19:56

sherwood"]
[quote="Taruta schreef:
ik ben in volle training als jockey!
en ik merk dat juist de meeste heel sterke n ongevoelig zijn bij de paarden die ik ren klaar moet maken zijn er maar 3 van de 10 die gevoelig zijn hou je handen ontspannen en gef vooral niet te veel druk het klinkt misschien raar mara dan krijgen ze de neiging omte gaan racen!
rijd hara gewoon relaxt robere met een lange teugel en als dta goed gaat pak je de teugels na een paar kere rijden langzaam op]\suc6 dr mee Cheese!

hahahahaha *valt van haar stoel af van het lachen*
ja hoor in zuid afrika heb je eerst de bixie gereden, daarna heeft je paard , nee sorry 2 paarden, een ongeluk gehad (lees vvd)
en je moerders paard heeft ook alles gehad. Nu ben je dus met 14 jaar in zuidafrika in volle training voor jockey??????? hahahahahahahahaha
Sorry moest er eventjes uit. Zoals eerder ook gezegd, een hele grote duim...
[/quote] wil je hier mee zeggen dat ze eigenlijk maar iets banketstaaf? of Denk je dat ze het verzint?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:28

kijk maar eens in haar profiel Haha!
En ook even dat ene topic lezen dan waar nu een slotje op zit bij verslag van de dag...

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 22:03

HAHA inderdaad een hele grote duim maar we gaan een beetje te offtopic dus hierover ophouden maar via pb kan alles hoor Haha!

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Belgiƫ, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:22

Voor een draver kan ik je niet helpen. Heb wel een renpaard moeten opleiden tot rijpaard en daarvoor kan ik je de tip geven: voorzichtig met de benen :s en zeker niet nerveus zitten doen. Die paarden zijn meestal al nerveus genoeg. Galopperen op kleine cirkeltjes in het begin en geen lange lengtes geven, want dan ben je weg.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:57

Citaat:
Dat werkt alleen tegen je omdat ze dan nog harder gaan lopen (is ook zo bij andere 'renpaarden')

Dat val over het algemeen wel mee, wat beter helpt is: inhouden loslaten inhouden loslaten. Daar reageren die van mij iig wel goed op. Stemhulpen vind ik hier ook een uitkomst: even "ho" roepen en je voelt ze meteen langzamer gaan.
Dat over beendruk komt vanzelf. Bij Ilana (vorige draver) kon ik mn benen er amper aanleggen, bij Rival maakt het niet uit, maar moet je ze er eigenlijk aanhouden om haar goed te laten lopen. Ofir (waar ik nu op rij) zwabbert niet, maar hij loopt gewoon heel goed uit zichzelf, ik hoe hem zeg maar alleen te helpen Haha! Rival (wordt nu bereden door Maaike, bloemkooltje op bokt) kan nog steeds niet uit zichzelf rechtdoor lopen.
ik rij zelf heel veel in stap, en maak veel bochten, voltes, en laat hem ook vaak even stilstaan, en daarna gewoon weer doorrijden. In draf rij ik ook veel voltes, en ook weer veel overgangen. Ofir ontspant daardoor gewoon heel goed. Rival wordt gewoon constant in stap gereden. (die is een beetje geflipt en daar moet eerst een rem op komen Knipoog )