Angstige ruiter #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:07

Helaas na mijn twee operaties aan mijn knieën ben ik angstig geworden. Nu heb ik een bijrijd paard die daar heel relaxed op reageert. Toch vind ik het nog wel erg spannend allemaal. Hopelijk lukt het om over mijn angst te komen.


Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:34

Hier ook angst.
viewtopic.php?f=253&t=1905942

Staat in dit topic uitgelegd.

Ben sinds kort weer begonnen met "rijden"
Ja tussen haakjes. Mijj bijrijdster gaat rijden en ik uitstappen. Heb nu 2x erop gezet. De 1e keer viel enorm tegen. Ik had echt zoveel spanning. Na 1 rondje gestopt (bijrijdster liep er naast)
2e keer ging een heel stuk beter. 10 minuten uitgestapt. Waarvan 1 rondje mijn bijrijdster niet heeft vastgehouden. En het voelde zo fijn!!!

Aankomend weekend weer erop :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

nickyforever

Berichten: 442
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: bunnik of op stal volgens mijn man

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:55

ik wil me hier ook graag melden.

Heb jaren een E=pony gehad waar ik alles wel mee durfde.
Nu een ander paardje (haflinger) hij is op zich erg braaf maar ik blijf zo onzeker met het rijden daar baal ik soms echt van.
Vroeger reed ik overal op zonder na te denken op. en nu als ik maar denk dat hij gaat schrikken dan verkramp ikzelf al terwijl er vaak niets gebeurt.
Ben pas weer begonnen met lessen de ene keer gaat het goed de andere keer durf ik er weer amper op.
en probeer ik weer een excuus te vinden om niet te hoeven te rijden.
Er zijn ook tijden dat het wel goed gaat tot hij weer ergens van schrikt dan begint mijn onzekerheid weer van voor af aan.
Verkopen wil ik hem niet heb er ook grote lol mee.
En we hebben speciaal voor mijn en mijn dochter onze hobby s een boerderijtje gekocht zodat we lekker van onze hobby kunnen genieten en daarom baal ik vaak dat ik vaak zo onzeker ben en niet tegen me zelf kan /durf te zeggen kom op stap er gewoon op . En nu niet aan stellen er gebeurt niets.

''Als je ooit vervelende mensen tegenkomt in je leven, bedenk dan dat ze schuurpapier zijn. Ze schuren je en schaven je. Maar uiteindelijk ben jij degene die er mooi en glad van wordt, en zijn zij het die versleten en lelijk achterblijven''

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:55

Hier ook een angstige ruiter...
Ik ben op een korte periode een aantal keren gevallen en ik denk dat daar de angst vandaan komt. Ik was er eindelijk overheen over mijn angst, maar dan weer 2 weken niet gereden en daar is de angst weer. Het probleem is dat mijn paard het enorm voelt en daarvan profiteert. Vanaf dat ik angst heb, test hij mij door te protesteren, andere kant plots uitrennen enzo... Dus nu moeten we terug vanaf het begin beginnen ;(

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:36

Special_Da schreef:
Hier ook een angstige ruiter...
Ik ben op een korte periode een aantal keren gevallen en ik denk dat daar de angst vandaan komt. Ik was er eindelijk overheen over mijn angst, maar dan weer 2 weken niet gereden en daar is de angst weer. Het probleem is dat mijn paard het enorm voelt en daarvan profiteert. Vanaf dat ik angst heb, test hij mij door te protesteren, andere kant plots uitrennen enzo... Dus nu moeten we terug vanaf het begin beginnen ;(

....ik vermoed dat je paard er meer hinder van heeft, van jouw angst, dan dat hij er van profiteert of geniet.
Hij merkt dat jij helaas nu geen betrouwbare leider bent, dus gaat hij zelf maar beslissingen nemen.
Hoe dan ook: balen!
Verstandig om bij het begin te beginnen. Denk ook aan: valtraining, grondwerk, en wellicht iets voor jezelf om de angst echt de nek om te draaien.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:54

Janneke2 schreef:
Special_Da schreef:
Hier ook een angstige ruiter...
Ik ben op een korte periode een aantal keren gevallen en ik denk dat daar de angst vandaan komt. Ik was er eindelijk overheen over mijn angst, maar dan weer 2 weken niet gereden en daar is de angst weer. Het probleem is dat mijn paard het enorm voelt en daarvan profiteert. Vanaf dat ik angst heb, test hij mij door te protesteren, andere kant plots uitrennen enzo... Dus nu moeten we terug vanaf het begin beginnen ;(

....ik vermoed dat je paard er meer hinder van heeft, van jouw angst, dan dat hij er van profiteert of geniet.
Hij merkt dat jij helaas nu geen betrouwbare leider bent, dus gaat hij zelf maar beslissingen nemen.
Hoe dan ook: balen!
Verstandig om bij het begin te beginnen. Denk ook aan: valtraining, grondwerk, en wellicht iets voor jezelf om de angst echt de nek om te draaien.


Dat zie je verkeerd, want hij doet het ook met zelfzekere ruiters dat testen. Het is gewoon een dominant paard en als hij voelt dat ik niet durf doorvragen door mijn angst, maakt hij daar gewoon misbruik van. Zeker niet omdat hij daar last van heeft. Een vriendin van mij dat heel wat jonge hengsten heeft doorgereden heeft er vorige week ook mee gereden. Zij is helemaal niet angstig, maar toch probeert hij eens.

Doef

Berichten: 1731
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:11

Ik meld me even! Ben ook een verschrikkelijke angsthaas wbt rijden, neemt niet weg dat ik het wel ontzettend leuk vind, als er maar geen gekke dingen gebeuren :o.

''Even the smallest person, can change the course of the future.''

Sanniey

Berichten: 129
Geregistreerd: 15-02-13
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:04

Janneke2 schreef:
Special_Da schreef:
Hier ook een angstige ruiter...
Ik ben op een korte periode een aantal keren gevallen en ik denk dat daar de angst vandaan komt. Ik was er eindelijk overheen over mijn angst, maar dan weer 2 weken niet gereden en daar is de angst weer. Het probleem is dat mijn paard het enorm voelt en daarvan profiteert. Vanaf dat ik angst heb, test hij mij door te protesteren, andere kant plots uitrennen enzo... Dus nu moeten we terug vanaf het begin beginnen ;(

....ik vermoed dat je paard er meer hinder van heeft, van jouw angst, dan dat hij er van profiteert of geniet.
Hij merkt dat jij helaas nu geen betrouwbare leider bent, dus gaat hij zelf maar beslissingen nemen.
Hoe dan ook: balen!
Verstandig om bij het begin te beginnen. Denk ook aan: valtraining, grondwerk, en wellicht iets voor jezelf om de angst echt de nek om te draaien.


Dat zie je verkeerd, want hij doet het ook met zelfzekere ruiters dat testen. Het is gewoon een dominant paard en als hij voelt dat ik niet durf doorvragen door mijn angst, maakt hij daar gewoon misbruik van. Zeker niet omdat hij daar last van heeft. Een vriendin van mij dat heel wat jonge hengsten heeft doorgereden heeft er vorige week ook mee gereden. Zij is helemaal niet angstig, maar toch probeert hij eens.[/quote]

Dat hij dat bij zekere ruiters ook doet, is om te kijken wie de leider is. Niet als uittesten, dat is een emotie waarvan wij denken dat een paard dat doet. Maar hij wil alleen weten wie de leider is van de twee, hijzelf of de ruiter. En doordat jij angst hebt, maakt hij eigen beslissingen, zoals hiervoor ook al gezegd.
Uiteraard is het alsnog vervelend, want jij zit ermee.

Ik heb het zelf ook. Ik rij een pony die mij heel erg spiegelt, als ik maar een moment onzeker ben wordt hij dat ook en gaat hij dingen zoeken, zo lijkt het. Hij neemt dan op dat moment de leidersrol over, omdat ik de leider dan niet meer ben. Aan de ene kant superfijn dat hij precies laat zien wat ik doe, maar aan de andere kant word ik er alleen maar onzekerder van. Oftewel een cirkeltje waar je zelf uit moet proberen te komen.

Heb je toevallig les van iemand die jou daarmee kan helpen? Dat helpt mij namelijk heel erg. Ik word me daardoor namelijk heel erg bewust van wat ik doe en wat dat voor invloed heeft op mijn paard. Hopelijk heb je er wat aan.

Horses lend us the wings we lack

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:22

hier gaan we weer vooruit.
van de week zelfs een stapje buiten gedaan.
en in de bak hoeft er niet meer iemand bij me te staan en durf ik ook weer de hele bak te gebruiken.
maar gisteren was hij nogal druk en dan vind ik het wel weer heel spannend.

line18][ let aub niet op spellings fouten heb dyslexie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 16 bezoekers