achterwaarts lukt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-01 13:10

Hoi!

Het lukt niet om Bassie naar achteren te krijgen, hij doet het gewoon niet! Als er iemand voor gaat staan en wijst (raakt hem dus NIET aan) met de zweep gaat ie wel een paar aarzelende pasjes (wel scheef, maar hij gaat) Dan beloon ik hem altijd uitbundig, maar zonder hulp lukt het dus niet....

Hebben jullie misschien een tip?

Ohja en ik heb nog een probleempje: Als ik buiten rij en ik wil stilstaan (bv. voor stoplicht) dan blijft ie maar draaien enz... hoe kan ik nou zorgen dat ie gewoon stil blijft staan?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 13:55

Blijven oefenen met iemand die ervoor staat. Heel duidelijk de hulpen geven en met je stem "terug" of zoiets zeggen. Als je hem op stal terug wilt laten gaan, moet je dezelfde stemhulp geven, zodat hij duidelijk weet wat dat betekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 17:58

helemaal mee eens.
dat is de enige echte manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 11:17

Klopt en daarbij komt ook dat je het achterwaarts gaan zijn eigen hulp moet geven, denk erg aan je zit en je benen. Later als ie het makkelijk doet dan kun je die hulpen wel weer onzichtbaar maken, maar nu moet hij het verschil leren tussen voor en achterwaarts. Anders wordt het erg verwarrend. Wees dus duidelijk, je kunt dan ook niks per ongeluk fout doen.
Gisteren heb ik het toevallig met een jong paard gedaan (alleen) met stem en zit en been. hij heeft 2x een pasje gedaan. Een paar keer stond ie rotsvast stil, de keren dat ie iets minder in evenwicht (dus ook niet 4-kant) stond ging ie makkelijker achteruit omdat mijn gewichthulp meer impact had ofzo.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 11:26

Ik heb altijd geleerd dat je een paard achterwaarts kunt krijgen, door voorwaarts te drijven met de benen, maar tegen te houden met de handen. Mijn paard kon dit niet. Heb ik eens een menles met haar gehad, moesten we achterwaarts alleen op commando "terug" en met de handen en toen ging ze wel! Het is schijnbaar verkeerd aangeleerd, want met lichte druk op de teugels gaat ze eenvoudig achterwaarts. Mischien dat dat ook bij jouw werkt?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 13:05

dat is dus achterwaarts trekken ook aangespannen gaan ze voornamelijk achteruit op het woord terug inplaats van dat ze achteruit worden getrokken leer dus eerst het woordje terug aan.
en dat kun je ook onder het zadel gebruiken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 16:44

En het is inderdaad zo dat je je benen anders moet leggen dan bij het voorwaarts gaan. Zelf leg ik beide benen wat verder naar achteren, geef ik een klein beetje druk op de teugels en geef ik het commando "terug".

En blijf je geduld bewaren, wees consequent en wees in eerste instantie al blij met het eerste kleine stapje achterwaarts.

Succes!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 16:47

hm shico loopt ook aangespannen maar reageert niet super op "terug". hij luistert juist beter naar "achterwaarts". vraag me niet waarom, is gewoon zo. ook als je erop zit en je zegt achterwaarts gaat ie lief een paar passen naar achter. droppie he

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-01 21:28

Oke, ik ga het maar eens proberen! Bedankt voor jullie reacties!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

liselore
Berichten: 15
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 22:00

Hoi ik heb ook problemen gehad met achterwaards alleen als je bij mij paard er voor ging staan en dat allemaal doet loopt hij gewoon door het is een hengst dus hij heeft veel kracht ik heb het hem zo gelleerd ergens bij ons op de mange een gang in lopen waar je alleen nog maar achter waards uit kan komen en dan nog iemand er voor laten staan om te duwen en dan je stem en been hulp en als hij het dan goed deet belone en dat een paar keer doen tot hij het zonder iemand er bij doet en dan ga je het in de bak proberen en oefennen na een paar dagen deet hij het afentoe en dat gewoon door oevenen niet teveel anders gaat het vervelen en kan hij het niet leuk gaan vinden en nog vervelende worden voor al veel afwisseling houden belonen tegen hem praten en geduld hebben dat is ook heel belangrijk hij doet het nou redelijk goed alleen soms nog een beedje schreef

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 11:55

He Nimber,
echt achterwaarts trekken doe ik niet. Met een lichte druk gaat ze al achtewaarts, inderdaad werkt het woordje terug wel mee. Dat gerbuik ik met name buiten veel, dan doe ik erg veel op stem, ook aandraven. Ik ondersteun het met mijn benen, maar geef: commando draf, en naar galop: ja maar, en weer terug in gang: hooo, en halthouden: ho.
Ik rij buiten erg veel met de kange teugel, en kwam er laatst in de bak achter dat, hoewel ze wel weer wat stijver in de hals is (in het bos maak je minder kleine bochten), ze op weinig teugel druk heel makkelijk de wending in gaat...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers