Probleempjuh...!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WoKkiej
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Nederland, Friesland, Harlingen

Probleempjuh...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:19

er is een bepaald paard bij ons, als je daarop rijdt, tenminste bij mij, dan geeft hij de hele tijd korte ja-knikjes met zn hoofd. waarom doet hij dat???
en als ik bij hem op stal kom wordt hij verschrikkelijk sjaggi en probeert je te bijten. hoe krijg ik hem van stal zonder gebeten te worden???

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:21

Die laatste vraag lijkt me niet echt van toepassing.
De vraag had beter bij medisch kunnen staan als 'waarom gedraagt dit paard zich zoals hij doet?'

Medisch of ongelukkig...of combinatie natuurlijk.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:40

Dat ja-knikken komt meestal voort uit onrustige handen of te star gehouden handen als hij het maar bij een aantal ruiters doet.
Dreigt hij met bijten of bijt hij ook echt? Paarden dreigen als ze gewoon met rust gelaten willen worden. Staat dit paard op een manege' Dn krijgt het warschijnlijk niet genoeg rust. Praat op vriendelijke toon, negeer het gedreig en pak het paard vast of het elk ander paard is en zeg hoe braaf het is. Paard probeert inderdaad te zeggen dat het ongelukkig is , maar dat hoeft niet de schuld te zijn van TS... ik denk dat het om een manege paard gaat, is dat juist, wokkiej?

falco_lover
Berichten: 179
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Kontich , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:45

Mijn pony doet dat ook soms , maar dat doet hij als het begint met regenen ofzo Haha! Gewoon een beetje gekjes dus, maar dat is bij jou wss niet zo.
Veel succes OK dan!

WoKkiej
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Nederland, Friesland, Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:46

jah het id idd een manegepaard, het is vroeger een wedstrijd paard geweest dat op een pensionstal stond, miss kan het daar door komen?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:48

Ja, het is die drukte niet gewend. Niet boos worden, heb medelijden.

WoKkiej
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Nederland, Friesland, Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:50

ok tnx. hij heeft me idd wel een keer gebeten, hij dreigt er niej alleen mee. als hij de kans krijgt doet ie et. maar over dat jaknikken snap ik niej. volgens mijn instructrice heb ik best stille handen, en andere paarden knikken ook nooit. misschien is dit paard anders gewend dan aan wat ik doe??

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:57

Een stille hand is dus stil ten opzichte van de mond en niet stil op een plek, hij moet wel meegaan met de mond. En ja, het kan best zijn dat het paard gewend is aan iets heel anders, bv meer of minder druk op de teugels. Bijten gaat meestal wel over als je er niet op reageert. Je kunt hem ook wel een pets geven, maar dan heb je kans dat hij kopschuw wordt en eigenlijk wil hij alleen maar zeggen dat-ie ongelukkig is en dan is slaan eigenlijk niet op z´n plaats.

WoKkiej
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Nederland, Friesland, Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:01

aha. okeey tnx voor je reacties. ik hoop dat ik nu wat wijzer ben geworden!!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:25

even over het bijten
mijn paard word op stal liever met rust gelaten. (in haar box)
je mag best voor dr box staan dat geeft niet maar in haar box liever niet.
dan gaat ze ook dreigen (en soms, heeel soms bijten) als ze echt pissed doet geef ik wel eens een waarschuwing ( een E is meestal voldoende )
maar meestal krijgt ze gewoon een dikke knuffel van me, beetje lief praten, van wat ben jij een saggo paard, maar stiekem. enz enz.
en dan gaan die oren wel naar voren.
dus boos worden helpt niet altijd. maar je eigen veiligheid gaat wel voor.
kan je hem niet buiten zijn stal poetsen? misschien wil hij gewoon niet dat je in zijn box komt (als vele andere ruiters )mijn paard staat op een prive stal waar alleen ik en de verzorgster bij de paarden komen. dus dat is niet te druk. maar ze heeft 2x een weekje op een manege gestaan en bleef helemaal achterin haar box.
geef dat paard maar een dikke knuffel en een worteltje, en ik denk dat hij zich veel beter zal voelen. en misschien mag je dan uiteindelijk wel gewoon bij hem komen zonder dat hij boos doet. (niet altijd lekkers mee, knuffels doen ook wonderen Haha! )

WoKkiej
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Nederland, Friesland, Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 20:00

ik moet het paard ook buiten zijn stal poetsen gewoon op de poetsplaats, hij staat trouwens in een stand... maar iig tnx voor de reactie

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:26

WoKkiej schreef:
ok tnx. hij heeft me idd wel een keer gebeten, hij dreigt er niej alleen mee. als hij de kans krijgt doet ie et. maar over dat jaknikken snap ik niej. volgens mijn instructrice heb ik best stille handen, en andere paarden knikken ook nooit. misschien is dit paard anders gewend dan aan wat ik doe??



beauty doet dat bij mij ook niet zo knikken...maar bij andere mensen wel...maakt niet uit hoe goed ze zijn Haha!
misschien vind dat paard je ewl niet leuk Bloos! (by the way..niet slecht bedoeld e Knipoog )

WoKkiej
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Nederland, Friesland, Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 20:01

neej... naa ik weet et ook niej!! ik zal mn instructrice welles vrage als ik weer op dat paardje rij

Evelienn
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:26

Bij ons op de manage is er ook een paard wat ook met de hoofd schud.
Dan doe je wat verkeerd met je handen, dan moet je je hdanen stil houden en dan doet hij het niet meer, zo moet ik het doen tenminste, en als hij dan zn hoofd omhoog doet moet ik het stoppen door wat met mn teugels te doen om het te laten stoppen, ik kan dat neit uitleggen....

willeke_xJarig

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:35

Ik heb zulke dingen ook dikwijls aan de hand... Bij mij gaat een paard knikken omdat 'k m'n handen niet stil kan houden... Maar 'k werk eraan...

over dat bijten. We hebben op de manège ook zo'n paardje staan dat altijd wil bijten of stampen als we in de stal komen... Is niet meer als normaal... Hij wil met rust gelaten worden... En het is een verdedigingssysteem... Veel ruiters komen binnen en beginnen er al met de zweep op te slaan als het paardje nog maar dreigt...
je moet gewoon tonen dat je hem begrijpt, zonder jezelf in gevaar te brengen...
Inderdaad, een wortel en een knuffel kunnen vaak wonderen doen.

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:19

een pony dat ik heb ingereden doet dat ook nu veel... (kheb haar ingereden voor een manege) eigenlijk constant, waarom?? nogal duidelijk ze blijven in haar mond trekken en daar heeft ze dus een bloedhekel aan.... probeer je handen stil te houden en toch ruimte zodat ze het niet meer doet......

dat bijten doet ze nu ook.... ze weet wanneer ze uit stal word gehaald ze moet lopen... en nee ze loopt niet 1 maar soms wel 4 uur..... het is met rijden verder opzich een hele fijne pony dat een fijn mondje en op kleine hulpen reageert... maar goed.... dat bijten wat ze doet is omdat ze met rust wil worden gelaten.... en het enige waarvoor ze eruit word gehaald met een hoofdstel is dus wanneer ze gaat rijden... dus op een gegeven moment weet ze dat en werkt dan tegen...

Fabb

Berichten: 85
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:58

Mijn oude pony knikte eerst ook aldoor met zijn hoofd onder het rijden. Hij had een bult op zijn hoofd, maar we dachten dat dat gewoon van het stoten kwam want het zat er binnen 2 dagen. Hij ging steeds gekker doen met rijden en viel andere paarden aan, als je in de wei hem ging halen viel hij ook mensen aan. Met rijden was hij onbestuurbaar en steeds maar knikken met dat hoofd. Toen hebben we er maar een dierenarts bij gehaald, en die zei dat het kwam door die bult. Het drukte op zijn hersens en daarom werd hij een beetje gek. De bult was een goedaardige tumor. Hij is hieraan geopereerd, en nu is het helemaal goed Pling Mischien is het ook iets bij jouw geval dat iets hem niet goed zit, gewoon van binnen dus niet bewust? Ik hoop dat je er wat aan hebt.. Maar ik zal niet te snel zeggen dat er niks aan de hand is

vonskie

Berichten: 57
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:31

Laat hem eens door de tandarts Bekijken En kijken wat die zegt of is ie wel eens naar de tandarts geweest??
Ik heb het ook gehad en toen had ze erg last van haar kiezen hele erge puntige kiezen en die staken haar heel erg in haar wang en daarom sloeg mijn paard zo met haar hoofd Ik zou het eens proberen als ik jou was
Kusz Yvonne

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:15

Het paard van een vriendin knikte ook de hele tijd met haar hoofd. We hebben mijn bitloos hoofdstel geprobeerd en ze was op slag relaxed. Je zag haar hele houding ontspannen en ze heeft geen 1 keer met haar hoofd "gewapperd". Misschien heeft hij last van het bit? daar leek het in ons geval in ieder geval wel sterk op.

vonskie

Berichten: 57
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:33

Jah dat kan ook inderdaad mah ik heb haar toen naar de tandarts laten gaan en die tandarts die heeft mij die punten laten voelen nou toen kon ik ookwel begrijpen datze met haar hoofd sloe":D
Mah jah is ie wel eens naar de tandarts geweest dan ??
Kusz Yvonne

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:32

hij is in iedergeval niet happy....
zou best kunnen dat er een link is met dat bijten op stal.
misschien last van z'n rug ?
paard kan niet praten en kan daardoor op verschillende manieren iets laten blijken...
druk met je hand eens in een vloeiende beweging over de rug van het paard. als hij dan narrig reageerd zou er toch een dierenarts bij moeten komen..

maar het kan ook door het rijden komen hoor, te weinig ontspanning in je handen.
altijd met "open" handen rijden....

sterkte

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:33

Geinig, laat ik nou altijd commentaar hebben gekregen op mijn open handen. ik heb geleerd dat ontspanning in je hand komt uit je pols aan een vrijhangende arm vanuit de schouder (met knik in de elleboog). en dat een open hand nooit voor constante verbinding kan zorgen en feitelijk onvriendelijker is dan het lijkt. Ik heb geleerd dat de handen openen een hulp kan zijn en bij springen en terreinrijden kun je het doen als je paard de hals ineens nodig heeft...
Maar misschien bedoel je een ander soort open?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:36

Misschien is het dier wel gewoon kreupel Haha! Haha!. duidelijk is dat hij niet gelukkig is...........

inib
Berichten: 358
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:01

Calypso 1989,in theorie weet je wel hoe het moet, probeer dat ook eens in de praktijk uit te voeren (sorry is erg scherp maar je kunt ook wel allemachtig zeuren) ik weet niet over welke pony jij het hebt, want je hebt het over twee verschillende pony's, Daisy die met haar hoofd schud als er hele kleintjes opzitten, die hun best doen om hun handjes stil te houden maar ja als je net rijdt lukt dat nog niet zo goed, bij de gevorderde ruitertjes doet ze het niet en Ramona die chagrijnig op stal is maar zo gauw ze er uit is de liefste pony van de wereld is, dat deed ze trouwens de eerste dag dat ze bij ons was al en ze komen er wel vaker uit als alleen voor het rijden want ze lopen de hele nacht buiten in de wei, dus ze zou het moeten combineren met wat leuks en ja de pony's lopen in de zomervakantie wel eens vier uur per dag maar ik moet ook acht uur per dag werken en daar zeurt niemand over en trouwens vroeger werkten paarden ook 10 tot 12 uur per dag, dus ze kunnen er wel tegen.