Paard van je instructeur rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:35

Sjuimpje schreef:
Om mijn paarden even als voorbeeld te nemen (ook al rijd ik niet op niveau en geef ik ook geen les), die zijn allemaal super fijn na te rijden.
Als ik kopers had konden het de grootste klunzen zijn, maar de paarden liepen allemaal in een krulletje en liepen netjes op eigen benen.



Komt er dus toch op neer dat met een goed gereden paard iedereen wegrijd. Dat geef je nu zelf toe!

En Ozep zal die ene uitzondering zijn die de regel bevestigd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:43

Wat ik er mee wil zeggen is dat ook al is een paard fijn gereden, het nog niet wil zeggen dat hij dat na laat rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:01

Ik ben dat niet met je eens, maar goed. Meningsverschil moet er blijven natuurlijk, houd je scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:33

Ozep is wel een geval apart, ik heb er zelf opgezeten en je moet gewoon echt even door de zure appel heen bijten.

Als een meisje van 10 het voor elkaar krijgt om mijn paard keurig netjes door de baan te sturen en alle L-oefeningen er zo uit frunnikt, dan durf ik bijna te denken dat hij makkelijk na te rijden is, als het zo'n smurf half zo groot als ikzelf al lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:19

Sjuimpje schreef:
Dat ben ik niet met je eens Pipo,
ik ken zat voorbeelden van paarden die zich niet zo maar door anderen laten narijden.

Ben ik het ook helemaal mee eens. Het is echt een illusie om te denken dat je zo maar met ieder goed afgericht paard weg kunt rijden. Dat hangt nl. voor het grootste deel af van de flexibiliteit en het rijkunstig vermogen van de ruiter.
En bij het paardrijden gaat het altijd om het team van ruiter en paard. Sommige matches zijn hoogst ongelukkig, hoe goed het paard ook is afgericht.
Dus als het beeld er vanaf de zijlijn prettig uit ziet maar het narijden lukt niet dan stel ik dat de ruiter [de persoon die het paard probeert na te rijden] de beperkende factor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:49

Ligt geheel aan het nivo van de ruiter, als het werkelijk een beginnneling is dan vind ik dat te begrijpen, maar iemand die een beetje kan sturen die moet daar zo op weg kunnen rijden. Dat is geen illusie, heeft gewoon met goede africhting te maken.

Of iemand goed kan rijden is namelijk redelijk te beoordelen vanaf de zijlijn, maar veel beter te beoordelen als je het dier narijdt!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:05

Ik vind het zeer zker belangrijk dat de paarden van mijn instructeur er correct bij moeten lopen. Dat die paarden na te rijden moeten zijn, wil ik niet bevestigen. Allereerst is het niveau belangrijk van degene die het paard moet narijden en de rijstijl. Daarnaast als ik naar mijn eigen paard kijk, die laat zich wel narijden maar niet met net dat beetje extra. Mijn leerlingen hebben er wel eens voor de lol opgereden en ook staigaires en mensen (ook hogere niveau's) om het paard even te voelen die toch net niet dat eruit krijgen. Deze merrie is dus sterk op mij gericht dus daarom gaat jouw stelling dus in zo'n geval niet helemaal op. Wel na te rijden maar niet met hetzelfde effect. Maar ik ben met je eens dat de manier van bewegen van het paard van de intructeur erg belangrijk is, in ieder geval geldt dat voor mijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:14

Grappig Lachen
Ik heb zelf eens een paard mogen rijden dat van een zeer gewaardeerde stal afkwam [oud olympisch ruiter, Duitsland] Paard beheerste alle zijgangen en zelfs een beetje piaffe en was een week daarvoor nog voorgesteld door een stalruiter van een handelsstal. Toen ik er op mocht kreeg ik dat paard niet eens normaal in galop. Maar om nu te gaan roepen dat dat paard dus slecht afgericht zou zijn, nope dat gaat me echt te ver.
Ik ben iemand die, wanneer iets niet lukt of niet naar wens verloopt, eerst bij zichzelf ten rade gaat. Het ligt mij ook helemaal niet om meteen naar het paard te gaan wijzen of de persoon die het paard heeft afgericht. Laat staan als het het paard van je instructeur is, want dat is toch de persoon die jou een hele hoop kan leren.
Ik ben [denk ik] veel kritischer naar mezelf en mijn eigen beperkingen en dat zouden meer mensen moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:46

Aqua8horse schreef:
Ik vind het zeer zker belangrijk dat de paarden van mijn instructeur er correct bij moeten lopen. Dat die paarden na te rijden moeten zijn, wil ik niet bevestigen. Allereerst is het niveau belangrijk van degene die het paard moet narijden en de rijstijl. Daarnaast als ik naar mijn eigen paard kijk, die laat zich wel narijden maar niet met net dat beetje extra. Mijn leerlingen hebben er wel eens voor de lol opgereden en ook staigaires en mensen (ook hogere niveau's) om het paard even te voelen die toch net niet dat eruit krijgen. Deze merrie is dus sterk op mij gericht dus daarom gaat jouw stelling dus in zo'n geval niet helemaal op. Wel na te rijden maar niet met hetzelfde effect. Maar ik ben met je eens dat de manier van bewegen van het paard van de intructeur erg belangrijk is, in ieder geval geldt dat voor mijzelf.



Maar wel fatsoenlijk na te rijden dus?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:50

Ja, Pipo ze gooit er niet zomaar iemand af ofzo. Maar je moet niet met je handen werken, dat accepteren ze niet. Deze gaat heel hard en bokken, een andere van ons gaat dan steigeren en weer een andere doet beide. Rijd je eerlijk dan is er niets aan de hand. En ik ben het met Jippie helemaal eens, ga eerst de fout of het probleem maar eens bij jezelf zoeken! Ik denk ook dat veel meer mensen dat zouden moeten doen maar daar heb je in zekere zin lef voor nodig. Het is makkelijker om de fout bij het paard te zoeken. Het probleem blijft dan vaak, wordt erger of er komen meer problemen bij. Dus iedere combinatie is er denk ik zeer bij gebaat als een ruiter zichzelf eerst eens kritisch onder de loep neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:11

WOW Aqua je haalt me de woorden uit het toetsenbord en volgens mij zijn we het nog nooit zo eens geweest Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:37

Laat ik het eens anders schetsen.

Ik heb een paard al enkele jaren in training staan, en er komt iemand die heel netjes correct kan rijden. Die stapt erop en kan het dier niet narijden!

Dan begin ik mij toch ernstig zorgen te maken over de africhting die het dier van mij heeft gekregen, en dus begin ik ernstig te twijfelen aan de manier waarop IK het paard heb afgericht.

Wat vinden jullie daarvan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:42

Daar zeg je hetzelf Lachen
Iemand die met de handen rijd, accepteerd ze niet.
En terecht, dat heeft ook niks met netjes narijden te maken, maar met een trek ruiter die idd nog veel moet leren.

Maar een fatsoenlijke ruiter, moet op een normaal getraind paard toch wel weg kunnen rijden.
Dus het paard moet normaal aan de beenhulpen zijn en niet als je erop gaat zitten dat je denkt dat je hem naar mars moet schoppen om aktie te krijgen.
Idem dito in de mond.

Natuurlijk loopt een paard het beste bij de eigen ruiter, het vertrouwen en de harmonie speelt een grote rol, maar er moet wel degelijk mee weg te rijden zijn.

En gelukkig heb ik gemerkt dat de paarden die ik heb gereden, te rijden waren door veel ruiters.
Ook enkele goede ruiters die dat geprobeerd hebben en waar ik zelfs complimenten van gehad heb.
En dan weet ik dat ik zo verder mag gaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:50

runningkawa schreef:
Maar een fatsoenlijke ruiter, moet op een normaal getraind paard toch wel weg kunnen rijden.



Fijn dat iemand nog begrijpt wat ik bedoelde Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:01

Ik ben het er nog steeds niet mee eens Haha! Tong uitsteken

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:30

Pipo"]
[quote="runningkawa schreef:
Maar een fatsoenlijke ruiter, moet op een normaal getraind paard toch wel weg kunnen rijden.



Fijn dat iemand nog begrijpt wat ik bedoelde Haha!
[/quote]

Maar wat is normaal getraind? Ik rijd met een paard van mij in het M2 en hij beheerst dat ook allemaal netjes (dus ook winstpunten). Toch weet ik zeker dat vrijwel niemand dit paard kan narijden, simpelweg omdat hij nauwelijks andere ruiters accepteert. Dit is niet om mezelf op de borst te kloppen, want ik heb er zelf ook (heel) lang over gedaan om erop te kunnen blijven zitten.

Een fatsoenlijke ruiter staat erg voor schut op dit paard, zelfs een goede ruiter. Toch is dit paard gewoon klassiek opgeleid en reageert hij (bij mij) op normale hulpen...

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:52

Heb ook zo'n paard gehad als door Marieke omschreven wordt. Ik kon er superfijn mee rijden maar zet er iemand anders op en het was drama. (vliegende ruiters en zeker geen beginners) Dit paard heeft ook niet iets bijzonders meegemaakt hij was gewoon heel erg eenkennig.
Ik merk wel dat ik mijn manmier van rijden iets aanpas voor paarden van klanten en handels parden. Mijn eigen paarden wil ik zó scherp aan het been hebben dat het voor anderen niet fijn te rijden is.
Wel vind ik dat je een onderscheid moet blijven maken tussen instructeur en ruiter. Een goede ruiter is niet noodzakelijk een goede instructeur en andersom.
Maar ik moet toegeven dat ik ook een keer van instructeur veranderd ben nadat ik hem op één van mijn paarden heb zien zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:28

Kawa was vroeger ook eenkennig en toen kon er ook niemand anders op hem rijden, we hebben het een keer geprobeerd, maar dat was dus ook vliegles.
Maar dat eenkennig zijn is ook niet goed, een soort gebrek aan vertrouwen, angst in het rijden, of juist te dominant, of weet ik veel wat.

Nu kan hij bijna in de manegeles mee lopen Knipoog

maar van alle handelspaarden, zijn er dat ook maar een paar geweest, waarbij dat zo was.
Die waren idd eenkennig, maar bij een ruiter met veel rust, die er niet op ging zitten met het doel, nu laat ik ff zien wat ik kan, ging het vaak wel.

Maar het meerdendeel was gewoon aanrijden en wegwezen. Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:37

Pipo schreef:
Laat ik het eens anders schetsen.

Ik heb een paard al enkele jaren in training staan, en er komt iemand die heel netjes correct kan rijden. Die stapt erop en kan het dier niet narijden!

Dan begin ik mij toch ernstig zorgen te maken over de africhting die het dier van mij heeft gekregen, en dus begin ik ernstig te twijfelen aan de manier waarop IK het paard heb afgericht.

Wat vinden jullie daarvan dan?


Ik denk persoonlijk dat je het niet te zwart wit moet zien. Er kunnen namelijk in mijn ogen te veel factoren mee spelen waardoor je niet zomaar een objectieve conclusie kan trekken. Het zal wellicht een wisselwerking zijn tussen de factoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:40

runningkawa schreef:

Maar het meerdendeel was gewoon aanrijden en wegwezen. Lachen



Inderdaad, en tuurlijk heb je uitzonderingen die de regel bevestigen. Toch word er heftig tegen dit idee ingegaan en gezegd dat je beter naar je eigen fouten moet kijken. Ik denk juist dat dit kijken is naar je eigen fouten.

Want als je paard niet na te rijden is, is dit misschien wel heel confronterend tegenover jezelf. Want jij bent tenslotte degene die het paard heeft afgericht. Gaat daarom misschien iedereen de aanval in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:44

Aqua8horse schreef:

Ik denk persoonlijk dat je het niet te zwart wit moet zien. Er kunnen namelijk in mijn ogen te veel factoren mee spelen waardoor je niet zomaar een objectieve conclusie kan trekken. Het zal wellicht een wisselwerking zijn tussen de factoren.


Ik denk juist dat je het wel zwart wit moet zien, tuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar hebben we niet eindeloos gediscusseerd over paarden die lastig zijn. Dat het juist aan de ruiter ligt en niet aan het paard( wederom uitzonderingen daargelaten)

Ik heb echt heel veel paarden gereden tijdens mijn studietijd, en daarna, daarvoor trouwens ook. Maar echte hufters die lastig waren omdat er een vreemde opzat??? Nee...........sorry mensen echt niet.

Wel heel veel verreden paarden tegengekomen.

Krijg sterk het gevoel dat de mensen die hier zeggen ja maar de mijne is eenkennig ( wederom de uitzonderingen daargelaten he!!) dit als excuus aangrijpen voor het feit dat de paarden niet zijn na te rijden.

Op de meeste handelstallen rijden er ook meerdere mensen op, daar zijn die dieren ook niet lastig.

Zo ken ik ook iemand, waarvan ik het paard al jaren ken, schijnt nu ineens lastig te zijn. Terwijl de jaren dat ik hem kende, het toch echt een dooie diender was, te braaf voor woorden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:49

Pipo als je eens in de buurt bent, dan kom je als je zin hebt gewoon eens langs. Dan kan je zelf zien en voelen hoe het paard rijdt en hoe ze is afgericht. En om nog vene terug te komen op je eerdere verhaal dat dat paard niet na te rijden was. Het kunnen soms ook hele kleine dingen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:07

Waar ligt Creil Aq8?


Kom graag een keertje kijken en uitproberen.

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 04:57

De mijne zijn door iedereen te rijden die de voorkant niet te vast pakt. Doe je dat wel.... Tja, dan gaan ze ineens hele rare dingen doen. Vind het persoonlijk wel humor als er iemand opstapt die wel eens even wat wil laten zien en lekker aan de voorkant begint te prutsen. Paard gaat dan even later al bokkend door de bak. Mijn buurmeisje drukte het goed uit: "jij hebt een benen-paard" Vond het eigenlijk wel een compliment.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:43

Pipo schreef:
Want als je paard niet na te rijden is, is dit misschien wel heel confronterend tegenover jezelf. Want jij bent tenslotte degene die het paard heeft afgericht. Gaat daarom misschien iedereen de aanval in?

Voor mij is dat iig geen reden aangezien mijn instructrice Ozep erg makkelijk na kan rijden en die staat bekant te springen als ze er op mag. Die vind het een heerlijk paard en vindt hem super fijn te rijden.
Verder hebben mijn andere paarden ook wel bewezen dat het niet aan mijn africhting schort.

Ik vind het gewoon vreemd dat je alleen naar de tekortkomingen van de ruiters/africhters kijkt en dat het paard zelf helemaal buiten beschouwing wordt gelaten. Ik ben met je eens dat een paard als Ozep een uitzondering is op de regels, maar het blijkt dus wel dat het niet allemaal zo zwart wit ligt.