Floor loop in een valse Knik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-01 21:04

Ja...
Ik wil graag weten wat ik hier aan moet doen... ik heb het er wel over met mn instructrice en die zegt dat ik er voor moet oppassen en dat ik haar veel actiever moet rijden...
Kunnen jullie mij een beetje meer uitleg geven?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 09:18

Hoi!
Als ik jou was zou ik met Kim (Nimber) overleggen.
Ze heeft lang op Floor gereden, en kan precies uitleggen hoe Floor zo'n beetje reageert op hulpen, en hoe jij dat weer kan oplossen.
Misschien dat je haar eens met wat langere teugel (wel licht contact) en door aandrijven haar hals lekker lang naar voren kan laten doen, en dan doorgaan met drijven, en door met beide handen af entoe knijpen in de teugels (dat ze af en toe het bit extra voelt) dat ze dan haar hals op de goede manier buigt.
Wel dus nog met haar hoofd lekker helemaal naar voren en wat naar beneden, en dan pas rond die hals. In draf gaat het het gemakkelijkst denk ik, dan kun je je handen beter stil houden, tenminste dat had ik toen met Pie.
Ik zorgde dan dat Pie bijna met zijn neus ter hoogte van z'n knietjes liep hihi, maar wel dat zijn hals gebogen was en het contact met de teugel licht bleef. Dus geen hals strekken, dan is de hals rechter.
Als je dit een tijdje gedaan hebt kun je de teugels wat korter pakken (heel langzaam, telkens een stukje rijden en dan weer...). Blijf drijven wanneer ze niet meer wil buigen met die hals, en knijpjes in beide handen, zodra ze buigt met stem belonen en een centimeter toegeven met teugels.
Ik weet niet of Floor hier goed op reageert, maar als het diep en rond rijden lukt, dan kun je door drijven en de teugels steeds ietsje korter na een rondje, de teugels op normale lengte krijgen en dan weer proberen of ze normaal wil lopen.
Ondertussen wat wendingen en voltes rijden in de bak terwijl je dit probeert, anders ben je alleen maar op de hoefslag en gaat Floor niet meer goed opletten, raakt snel afgeleid.
Veel succes en vraag gewoon door aan je instructrice wat je kan doen, of ze het wil uitleggen. Sommige instructrices zijn zo enthousiast en gunnen je zo graag dat alles supergoed gaat, dat ze af en toe te hard van stapel lopen, of tijdens het praten te snel gaan, terwijl jij net bezig bent de vorige goede raad nog in je hoofd te plaatsen...
Gewoon zeggen: Wat zeg je, leg eens uit, hoe ontstaat zoiets, waardoor kan ik het verprutsen en waardoor kan ik het probleem oplossen.
Niet alleen de oplossing, want ook de dingen die je NIET moet doen zijn dan belangrijk ja toch?
Veel succes en zeker weten dat je er uit komt!
Knuffel Floor ff van me en zeg dat ze een heerlijke draf heeft!

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-01 10:58

hey bedankt dorine!!!
Ik heb het er ook al met Kim over gehad idd.
Ik heb gevraagt of zij er even op wou om me het te laten zien maar dat wou ze niet.
Ik ga het er met mn instructrice over hebben. hopen dat het lukt! bedankt he!!!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 11:24

Ik liet Rocky ook altijd met een valse knik lopen. Van Kim heb ik geleerd, om gewoon de teugels echt lang te laten en dat je Floor dan naar je hand moet toerijden. Kim kan het goed uitleggen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 12:44

inderdaad zoals Dorine zegt, hand naar voren doen. Op die manier krijg je weer lengte in de hals en dat is heel belangrijk. DAarnaast moet je voorkomen dat het stuk achter de oren het hoogste punt is; het stuk voor de schoft moet juist het hoogste punt zijn. En zorg er ook voor dat je ietswat gewicht in de hand hebt, en niet te veel maar zeker ook niet te weinig! Dus hand aanbieden en kijken of ze die wil volgen. Om te voorkomen dat ze op de voorhand gaat rijden goed de achterhand activeren d.m.v. overgangen en tempiwisselingen en kijken of ze dan niet omhoog komt met haar hoofd.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 13:09

Ha Wilona ik denk dat dit topic na aanleiding van mijn pb is?
Daar heb ik je al uitgelegd waarom ik niet op Floor wou en wat ik er van vind.
Op dit moment rijd je Floor teveel van Voren naar achter inplaats van achter naar voren.
Jij kan er niets aan doen maar het is vreemd dat je instructie daar niets van zegt.
Ik wil je wel een keertje helpen kijk maar even
groetjes

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 00:04

Mijn instructrice heeft hier maar 1 antwoord op: NAAR VOREN!

Een paard gaat met een valse knik lopen omdat ze teveel druk van voren krijgen. Dan buigen ze af en omdat de ruiter dan denkt 'dat is mooi, aan de teugel', laat die los. Het paard loopt dan wel in de krul, maar niet aan de teugel.

De enige remedie: actief naar voren rijden. En wat mij betreft, laat dat hoofd maar even. Houd heel licht contact met de mond, maar vraag niets. Dan kan je paard ook weer vertrouwen krijgen in de hand en verstoor je het actieve rijden ook niet.

Succes ermee. En sorry dat dit wat hard overkomt maar ik heb al zoveel paarden gezien die over hun eigen voorbenen strompelen omdat ze alleen in de gewenste houding (krul) worden gereden. Uiteindelijk krijg je dan een grote kans op beenproblemen.