Slofteugel, waarom??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:31

Ligt er aan.Als je de hark gebruikt om z'n kop mee naar beneden te rammen........

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:32

Hoef je ook geen slof te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:34

Dan kan de Intratuin ook een ruitersportafdeling gaan beginnen.

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 01:09

Evt. ook te gebruiken: Een schop.Zo goed als het zelfde effect.

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 01:09

Evt. ook te gebruiken: Een schop.Zo goed als het zelfde effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:18

Ik kan je vertellen dat je met springen wel kunt zien welke ruiters er teveel een slof gebruiken onder het springen.

Deze paarden maken dan een hele rare knik naar beneden met hun hoofd.
Het moment waar anders de slof zou trekken.
En dat verschil zie je goed met het normaal basculeren of dat neppe.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:49

becca schreef:
Dus jij beweert dat je op een wedstr.terr.de sloffers van de niet sloffers kan onderscheiden???? Dat wil ik zien.Heb je zelf wel eens met slof gereden? Als je een paard rijd dat zo vereden is door mensen die denken dat een paard door zagen,trekken,melken,geef het beestje maar een naam,"aan de teugel " te rijden is en daardoor van z'n langzalzeleven nooit niet meer naar beneden komt.Blijf je dan lieve woordjes tegen hem fluisteren of denk je dan stiekem als niemand kijkt hang ik er een keer een slof om om het het brave dier iets duidelijker te maken wat je van hem wil?Je kan natuurlijk altijd blijven zagen,trekken,hangen,melken of zo als zommige dat zo mooi zeggen VRAGEN!!! En de Top gebruikt doping? Maak dat maar eens hard dan.


Ik vind je reactie wat vreemd maar ik denk dat ik dat in de meeste gevallen kan zien. Gewoon omdat de bespiering anders is. En ik heb inderdaad paarden die door anderen(gelukkig onbewust) verreden zijn weer heel netjes aan de teugel lopen. Bij ons lopen de paarden vrijwel uitzichzelf aan de teugel omdat ze mensen op deze manier het makkelijkste kunnen dragen. Dat is dus helemaal niet bijzonder. En ik fluister ook niet, ik rijd gewoon zonder zagen en trekken. Daarnaast hoor jij toch ook via de media berichten dat er wel eens doping wordt gebruikt. Daarnaast hoef ik helemaal niets hard te maken. Wat ik me wel afvraag is waar jouw reactie vandaan komt. Je hebt een bepaald vooroordeel in je reactie, dat is niet erg, iedereen mag zijn of haar mening hebben. Maar kom dan een keer kijken dan kan je zien dat het anders is als jij denkt. Verreden paarden kunnen prima aan de teugel lopen, sterker nog die paarden die hier nog staan "knikkeren" je er gewoon af, als je ze weer met slof zou rijden of gaat trekken. Over slof, ik rijd niet met slof en heb dat ook nog nooit gedaan en nodig gehad. Mijn paarden lopen allemaal (zelfs de pony's) met het grootste gemak aan de teugel.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:18

Lovely schreef:
Mwah, alles moet zijn doel hebben volgens mij. Maar voor het krijgen van nageeflijkheid kan de slof een hulp zijn, maar niet het absolute middel. Met harken kom je er ook niet, dat is ook weer waar Haha!.


Lov, ik wilde alleen even aangeven dat niet alles wat de top doet per definitie goed hoeft te zijn! En we weten allemaal wel dat er meer vervelende dingen gebeuren die niet zouden mogen gebeuren, laten we eerlijk zijn. Goed, ik vind het jammer dat er van die vreselijke dingen gebeuren en keur dat ook zeker af maar ik kan alleen maar zorgen dat ik dat soort dingen zelf bij mijn paarden niet ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:40

Nou A8H, ik beweer nergens dat wat de top doet, altijd per definitie goed is. Maar ik wil alleen maar zeggen dat de reden om een slof te pakken, niet voor iedereen hetzelfde zal zijn. Er zijn ruiters die een slof pakken omdat ze een zwaar stug paard hebben, maar dat geldt dus niet voor de toppers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:46

Nou A8H, ik beweer nergens dat wat de top doet, altijd per definitie goed is. Maar ik wil alleen maar zeggen dat de reden om een slof te pakken, niet voor iedereen hetzelfde zal zijn. Er zijn ruiters die een slof pakken omdat ze een zwaar stug paard hebben, maar dat geldt dus niet voor de toppers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:46

Nou A8H, ik beweer nergens dat wat de top doet, altijd per definitie goed is. Maar ik wil alleen maar zeggen dat de reden om een slof te pakken, niet voor iedereen hetzelfde zal zijn. Er zijn ruiters die een slof pakken omdat ze een zwaar stug paard hebben, maar dat geldt dus niet voor de toppers.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:31

Jij haalt de top aan en zoals je dat schrijft, komt het (in ieder geval voor mij) over dat omdat de top het doet, het dus goed is. Ik ben het daar niet mee eens. In de top gebeuren wel meer dingen die niet zouden moeten kunnen. Dat het gebruik van een slofteugel afhankelijk is van niveau ben ik met je eens. Als je goed rijtechnisch geschoold bent heb je zo'n ding helemaal niet nodig, de paarden lopen dan automatisch aan de teugel omdat dat beter draagt. Daar is niets bijzonders aan, zo hoort het eigenlijk te wezen. Dat een aantal uit de top of de top een slofteugel nodig hebben tijdens de training vind ik triest. Ook het rijden achter de loodlijn geeft een verkeerd beeld weer. Met andere woorden voor mij is dat wat de top doet niet altijd per definitie goed te noemen. En ik weet niet of ik het goed zie en begrijp maar volgens mij wordt de slof gebruikt om de paarden in de krul te krijgen en te houden. Ik zeg bewust in de krul omdat dat wat anders is als aan de teugel, dus nageeflijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:57

Oke, ik snap je punt en ik denk dat we het een heel eind eens zijn. Maar ik denk niet dat een topruiter een slof omhangt omdat hun paard vandaag niet in de krul wil?? Daarom denk ik dat het slofgebruik ook in gradaties bestaat, so to speak.

tom19
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 01:12

wat heeft de slof in godsnaam met doping te maken ?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 08:19

Lovely schreef:
Oke, ik snap je punt en ik denk dat we het een heel eind eens zijn. Maar ik denk niet dat een topruiter een slof omhangt omdat hun paard vandaag niet in de krul wil?? Daarom denk ik dat het slofgebruik ook in gradaties bestaat, so to speak.


Zou je mij willen uitleggen(mag ook in PB) wat volgens jou een andere reden, dan het nageeflijk houden of zijn zou kunnen zijn, waarom de meer getalenteerde ruiters(want daar hebben we het over) een slof gebruiken? Verder denk ik dat we het over dit onderwerp inderdaad wel redelijk eens zijn.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 08:27

tom19 schreef:
wat heeft de slof in godsnaam met doping te maken ?


Niets Tom, helemaal niets. Deze vergelijking heeft betrekking op het feit dat de slof ook gebruikt wordt door de top. Maar omdat bepaalde dingen of alles wat de top doet niet per definitie voor goed hoeft door te gaan, gaf ik als voorbeeld om deze stelling kracht bij te zetten dat er ook wel eens doping is gebruikt. Dat gebeurt in alle top sporten dus op zich niets bijzonders. Wel wordt duidelijk dat dat niet getolereerd mag worden en dat dus alles wat de top ook doet niet altijd goed hoeft te zijn.

Ik ben geen fan van hulpteugels in het algemeen en al helemaal niet van een slof en ik denk dat een slof niet nodig hoeft te zijn. De reden waarom een aantal zeer getalenteerde ruiters een slof gebruiken is mij dus volkomen onduidelijk. Het feit dat veel mensen dus zomaar een slof gaan gebruiken, soms omdat de top het toch ook doet, stoort mij. Het beeld dat een slof geeft lijkt beter dan dat het in werkelijkheid is, en daarom is het jammer. Vandaar mijn vergelijking.

tom19
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:53

tjeetje mina wat een discussie!!!!!!!!! om moe van te worden.ten eerste wil ik zeggen dat wanneer je zonder slof verkeerd rijd het net zo slecht is als verkeerd rijden met slof!!!!!!!!!!!!!! De slof is niet zo verkeerd alleen de mensen die hem vaak niet goed gebruiken. Jij aqua veroordeeld mensen die er mee rijdenen dat is slecht. Als er namelijk mensen zijn die hun paard er mee op knappen is dat fijn voor hen. Ook wil ik reageren op het feit dat jij zegt dat het achter de loodlijn rijden niet goed is waarom lopen mijn paarden dan zo fijn???? maar goed mijn mening is dat niets slecht is. Als jou methode goede prestaties levert is dat goed wie ben ik dan om te zeggen dat het slecht is!!! en da zou jij ook is moeten doen iedereen respecteren.......

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:26

Als iemand er moe van wordt vind ik het onbegrijpelijk dat iemand het nog gaat lezen......

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:39

tom19 schreef:
Ook wil ik reageren op het feit dat jij zegt dat het achter de loodlijn rijden niet goed is waarom lopen mijn paarden dan zo fijn???? maar goed mijn mening is dat niets slecht is. Als jou methode goede prestaties levert is dat goed wie ben ik dan om te zeggen dat het slecht is!!! en da zou jij ook is moeten doen iedereen respecteren.......


Ik heb resultaten gezien van een onderzoek bij onder andere paarden die achter de loodlijn gereden zijn en je wilt niet weten wat je dan voor een foto's ziet.. Je paarden zullen ongetwijfeld fijn lopen, maar dat doen de paarden van A8H ook en die worden nooit achter de loodlijn gereden???

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:55

meestal hang ik er een slof in tezamen met stang en trens. Ondertussen trek ik scherpe wielsporen aan, en sla hem dan vooruit. Voor het geval dat beest te diep komt hebben we idd een opzet teugel, en als het dan nog niet wil lukken gaat ie naar de slacht!
Zo precies even neer gezet wat de slof haters willen horen.
het is natuurlijk een martelwerktuig die in geen geval voor het paard een nuttige werking heeft, en alleen gebruikt wordt door de ruiters die zich fixeren op de kop van een knol. We vinden het namelijk een vereiste dat je paard zich vast houdin de rug, en dat is dus ook niet waar we naar streven. Misselijk
Kostziek wordt ik van al die veroordelingen van slofhaters. Open your mind en ga eens alles van een andere kant proberen te bekijken. Misschien is de wereld wel groter dan je had gedacht Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:57

Citaat:
Misschien is de wereld wel groter dan je had gedacht

misschien geld dat ook wel andersom Tong uitsteken

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:18

sherwood schreef:
meestal hang ik er een slof in tezamen met stang en trens. Ondertussen trek ik scherpe wielsporen aan, en sla hem dan vooruit. Voor het geval dat beest te diep komt hebben we idd een opzet teugel, en als het dan nog niet wil lukken gaat ie naar de slacht!
Zo precies even neer gezet wat de slof haters willen horen.
het is natuurlijk een martelwerktuig die in geen geval voor het paard een nuttige werking heeft, en alleen gebruikt wordt door de ruiters die zich fixeren op de kop van een knol. We vinden het namelijk een vereiste dat je paard zich vast houdin de rug, en dat is dus ook niet waar we naar streven. Misselijk
Kostziek wordt ik van al die veroordelingen van slofhaters. Open your mind en ga eens alles van een andere kant proberen te bekijken. Misschien is de wereld wel groter dan je had gedacht Verward


Misschien moet je zelf ook je mind eens openen. Ik ben geen slofhater, ik denk alleen dat zo'n is. Paarden lopen als ze correct getraind zijn vrijwel uit eigen beweging namelijk nageeflijk, dus aan de teugel. Daar is niets bijzonders aan, dat is heel logisch omdat het paard een mens zo het beste kan dragen. Dat houdt in dat het paard sterk is en zo min mogelijk last heeft van de ruiter.
Nu mag jij, leg als je wil nou eens uit waarom je die slof gebruikt en wat het met het paard doet. Nou, moet je niet gaan roepen hij loopt zo fijn, want dat zegt namelijk helemaal niets. Als je niets gewend bent, lijkt het al snel dat een paard lekkerder en fijner loopt.
In mijn visie is dat namelijk onmogelijk dus daarom ben ik benieuwd naar jou redenatie.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:45

De discussie wordt er elke dag mooier op, ik zeg maar een ding ik ben NIET tegen het gebruik van een slof.. Tong uitsteken

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:15

ok wat ik met de slof doe en waarom:
Bij de training van een paard wat nog niet veel weet vind ik het belangrijk dat hij me begrijpt. Ik wil dat ie naar beneden loopt, en dan rustig lekker los laat. Ik ben een groot tegenstander van een maand op het zelfde onderdeel oefenen, dus los ik dat anders op. Ik hang er de slof om, om hem duidelijk te maken wat ik precies bedoel met mijn hulpen. Zodra hij daar naar beneden gaat opzoeken laat ik de slof slap hangen. Opdat hij zelf gaat zoeken waar dan precies het fijnst je hoofd kan hangen. Je hebt wel eens van die sterrekijkers die niet anders willen, wat je ook doet. Dan ben je dus normaal gesproken een maand bezig, en wordt het rijden voor een paard saai en vervelend. Met deze methode ben je duidelijk en zacht in je hand. Je hebt je paard sneller attent en maakt ook beter contact met je paard. Zodra hij snapt waar hij moet lopen gaat de slof eraf. Dan gaan we opnieuw de houding opzoeken, maar dan alleen op de hulpen. Meestal is dit in 3 keer rijden helemaal klaar, en kun je je gaan concentreren op de lengtebuiging en de buigingen naar opzij. Een mee werkend paard zal nu zo snel leren dat hij het rijden echt leuk vind, omdat hij steeds beloont wordt. Ik gebruik hem dus om duidelijk te maken wat ik bedoel, zonder er een maand aan te zitten plukken en trekken, daar ben ik erg op tegen.
Nog een reden voor mij om de slof te pakken is de volgende:
Als je een paard hebt (hengst vaak) die tijdens het rijden snel afgeleid is omdat ie naar de paarden loert in de wei, is de slof een hulpstuk om hem sneller weer bij de les te krijgen. Immers ze kennen het gebaar van mij. De slof neem ik dan aan en hij voelt iets druk. Hoofdje gaat uit de lucht, slof weer los, en we rijden hem verder naar beneden.
Dat laatste stukje omlaag en naar voren rijden gebeurd dus ZONDER slof!
Nou dit vind ik zelf een heel goede manier van een slof gebruiken, en ik weet zeker dat het mijn paarden geen schade aanricht.

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:53

Ik rijd, zoals sommige anderen op een privestal met paarden die over het algemeen meer karakter hebben dan manegepaarden/ponys, en wij rijden hier veel met slof. Alleen heb je 2 soorten slofgebruikers:
- Hard aantrekken zodat je paard gedwongen word, of
- Als extra hulpmiddel of om je paard een beetje in toom te houden.

Zelf rij ik soms met slof, omdat mijn paard dan beter loopt (Rustiger, reageert beter, loopt ontspannen) want je kan je slof ook op een goede manier gebruiken. Ik vind het belachelijk als iemand zijn paard letter met de slof naar beneden trekt. Dan ben ik er wel tegen. Sommige paarden lopen met slof terwijl het zonder prima gaat! En sommige niet, daarom gebruik ik regelmatig slof... Dus ook niet altijd.