Slofteugel, waarom??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:15

Wat ik nog even wilde vermelden (kreeg telefoon, en drukte toen verkeerd)
Hulpteugels zijn als hulp (ondersteuning) bedoeld en niet als oplos- cq redmiddel bedoeld.

Ik heb ooit het idiote gehad om elke hulpteugel die zo'n beetje op bijv. marktplaats werd aangeboden te kopen, met als idee: liever bij in de kast dan bij een ondeskundige in de hand...

Was ooit eens in een ruitersportzaak een een meisje (schatting 13/14 jaar oud) wilde een hackemore kopen... ze kreeg er geen. Antwoord van de verkoper: kom maar terug met een van je ouders, want in ondeskundige handen is dit een martelwerktuig.... En eigenlijk zouden alle winkels dit beleid moeten hanteren....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:12

Jippie schreef:
Wat nu zo jammer is van dit soort discussies is dat veel mensen totaal niet in staat zijn te nuanceren. In mijn wereld is er maar weinig zwart-wit maar zijn er vele tinten grijs.
Ik rij zelf erg graag met een slof. Wanneer je paard tegen de hand komt kun je er voor kiezen om mbv de slof op een zeer doeltreffende manier je paard te begrenzen en hem de juiste richting aan te geven. Bij goed gebruik van een slof hoef je daarvoor geen gevecht met je paard te leveren en hoef je ook geen kracht te gebruiken, niet met je benen en ook niet met je armen. Problemen kun je dus heel snel en op een vriendelijke en rustige manier oplossen.
Het mooie van een slof is dat je zelf bepaald wanneer je er gebruik van maakt. Je kunt ook besluiten een probleem op te lossen zonder gebruik te maken van je slof maar omdat hij er altijd aan hangt heb je dus altijd de keuze.
In mijn profiel staan foto's van Lois in training, met slof. Lachen


Misschien heb ik het niet goed begrepen, maar ik heb een hele tijd geleden iets soortgelijks gezegd over de slof.
Ik zei dat ik hem alleen gebruikte om een lang gevecht te voorkomen en dat ik dat met de slof vriendelijker kon oplossen.
Volgens mij is dat hetzelfde als wat jij nu zegt ongeveer.
Alleen miste ik volgens jou toen de essentie van de dressuur, als ik het woord "gevecht" gebruikte.
Beetje oude koeien uit de sloot halen, maar misschien kun je het toelichten?

Kody
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:19

Alles heeft zijn voors en tegens als je de slofteugel op de juiste manier kan gebruiken en dat kunnen echt alleen zeer ervaren ruiters dan kan het weleens een optie zijn.
Kan je dat niet dan afblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:55

Ik heb niet het hele topic gelezen dus het kan zijn dat ik wat ga zeggen wat al gezegt is, SORRY daarvoor Schijnheilig

Een slofteugel is een hulpteugel. Een teugel om je helpen niet om je paard in de krul te trekken. Dit laaste gebeurd helaas veel te vaak Boos!
Een slof is onder andere prima te gebruiken bij het longeren om het paard wat beter te laten lopen. Bijvoorbeeld om hem lekker VWNW te krijgen. Tijdens het rijden gebruik ik hem persoonlijk niet al te vaak.

Tijdens een buitenrit kan het handig zijn om net even dat beetje meer controle over het paard te krijgen. Of voor de zekerheid.

Maar nogmaals het is een hulpteugel dus zorg dat je er niet afhankelijk van wordt. En het is zeker geen middel om je paard in de krul te trekken. Het ziet er niet mooi uit en het is niet lekker voor je paard ook

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:35

Zep schreef:
Mits goed gebruikt kan een slof een superhadig hulpmiddel zijn. Je kunt hem op allerlei manieren vastmaken voor een verschillend effect, waardoor je heel effectief dingen kunt oplossen bij probleempaarden. Op een fijn gereden paard heb je zo'n ding meestal niet echt nodig.


Als ik het goed lees, ga jij er vanuit dat je probleem paarden kan helpen met een slof. Ik begrijp dat niet, want volgens mij werkt dat niet. Je kan namelijk volgens mij dan alleen maar het symptoom bestrijden maar zeker niet de oorzaak, althans dat bekijk ik dus vanuit mijn visie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:37

Ik begin langzamerhand wel erg nieuwsgierig te worden naar een omschrijving van de term probleempaard....? Ik heb de indruk dat mensen daar nogal verschillende opvattingen over hebben....

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:40

sherwood schreef:
Nou moest ik mezelf duidelijk gaan maken over het gebruik van de solf bij mij. En dan heb ik dat gedaan, reageert niemand meer. Wil dat nou zeggen dat er nu mensen zijn die het ineens eens zijn met mijn slof gebruik, en dan maar niks meer zeggen?



Nee, ik ben het niet eens met het gebruik van een slof. Dat betekent niet dat dat naar jou persoonlijk gericht is, in mijn ogen is namelijk iedereen zelf verantwoordelijk voor wat hij of zij doet. Je uitleg is duidelijk en als dit voor jou handig werkt, moet je het zo doen. Zelf heb ik dat niet nodig en kan ik het rijkunstig oplossen, dus zonder hulpmiddelen. En ik zeg nu helemaal niet dat dit op jou betrekking heeft maar het gebruik van een slof richt meer scahde aan dan dat veel mensen verwachten! Bij de paarden waar ik mee werk en gewerkt heb, die overigens van kleine problemen tot zeer ernstige problemen hebben, heb ik nog nooit een hulpteugel hoeven gebruiken. Vandaar dat ik er ook geen ervaring mee heb.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:55

ooit wel eens aan gedacht dat de paarden die jij daar hebt misschien 1% zijn van de met hulpteugel gereden paarden? En dat dus misschien niet alles zo zwart is als je denkt?
Anky lost het ook met een slof op. Heus je bent niet beter dan anky, dus aankomen met dat los ik wel even rijtechnisch op, is natuurlijk onzin....
Misschien kan het wel ja, maar of het goed is? Ik betwijffel het.
Ja jullie horen het goed ik ben dus TEGEN het weken lang trainen op het in de krul lopen (oeps sorry aan de teugel natuurlijk). Ik vind dat slecht, als je paard het niet goed snapt behoor je hem te helpen. Daarbij denk je dat er een paard is die de traineing dan nog wat aan vind,, als je altijd maar het zelfde moet doen, precies dat gene waar je niks van snapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:02

Sorry sherwood, ik heb niks tegen slof, maar tot nu toe heb ik hem ook nog nooit nodig gehad, op geen 1 paard.
Terwijl ik toch op plaatsen heb gereden waar de verpeste knollen naartoe werden gebracht omdat niemand er niks meer mee kon.
De slof hadden ze dan al tot in de treuren om gehad, op alle manieren die je maar kunt bedenken.

En al deze paarden zijn rijtechnisch weer gewoon opgelapt en gewoon gaan lopen, zonder welke hulpteugel dan ook.
Dus je hoeft geen Anky te zijn omdat voor elkaar te krijgen Lachen

Dus er zijn ook wegen naar Rome zonder slof Haha!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:12

sherwood schreef:
Anky lost het ook met een slof op. Heus je bent niet beter dan anky, dus aankomen met dat los ik wel even rijtechnisch op, is natuurlijk onzin....
Misschien kan het wel ja, maar of het goed is? Ik betwijffel het.

Anky doet vast wel meer dingen om iets op te lossen, maar dat wil niet zeggen dat dat het enige goede is om te doen. Als iemand liever iets rijtechnisch oplost is dat toch super? Ik denk persoonlijk dat je er meer iets aan hebt om iets rijtechnisch op te lossen dan bijvoorbeeld zoals in dit topic genoemd wordt de slof. Met een slof los je het IMO niet op, maar bestrijd je de symptomen. Dat schiet dus niet op. Daarom ben ik voor het rijtechnisch oplossen omdat ik denk dat je daar uiteindelijk veel meer aan hebt

Enneh, wie heeft hier gezegd dat iemand beter is dan Anky?? Ik heb t nergens zien staan... Maar dat wil niet zeggen dat diegene geen problemen rijtechnisch kan oplossen, dus wat is er volgens jou precies onzin???

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:33

onzin is om te zeggen dat je dat wel even rijtechnisch op kan lossen. ja het is mogelijk, dat heb je mij niet horen ontkennen. Maar wat ik wel zeg is dat ik het gewoon beter vind om het snel op te lossen dan om je paard weken lang op het zelfde te trainen. Ik denk ook dat dit de reden is waarom anly een slof omhangt.
Tuurlijk zijn er paarden waarbij de slof alleen maar schade aanricht, die heb je altijd, maar je moet niet alles over 1 kam scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:41

Wie heeft het over weken om tot een oplossing te komen?
Kan ook zonder slof wel heel wat sneller hoor

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:58

Laat ik me eens in deze discussie mengen, om te beginnen ben ik absoluut geen voorstander van de slof, sterker nog, heb in de 22 jaar dat ik rij nog noooit een slof gebruikt.

Maar nu het vraagstuk: Sam heeft nu al meer dan een jaar (vanaf het begin) problemen met aanspringen, eerst vaak ook verkeerd, nu niet meer, maar hij komt nog wel altijd tegen de hand, het is echt maar 1 pas, om het moment dat hij galloppeerd geeft hij weer na.
We hebben al (met verschillende instructie) geprobeert, maar blijft waardeloos. Als je hem er helemaal fijn ontspannen door hebt in draf en je geeft de hulp, reageert hij niet (oostindisch) wacht 2 passen tot hij het zo voor elkaar krijgt om zich toch sterk te maken in de overgang. Als je hem daarna wat aanscherpt om de uitstel methode te ondermijnen, krijgt hij het door spant zich en gaat steeds uit zichzelf aangalopperen, wat ook weer niet de bedoeling is. Dat heeft ook nog het resultaat dat je ook niet te lang door kunt gaan met aanpring-oefenen, want zolang hij zich zo spant en huppelig wordt lukt het toch ook niet.

Instructie stelde voor om er volgende les alleen even voor het aanspringen de slof aan te hangen om hem door het dode moment heen te helpen. Ze zegt, ik kan er ook wel opgaan en het voor je oplossen, maar op het moment dat jij er weer opstapt heb je nog het goede gevoel niet en kan hij zo weer terugvallen.

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, maar heb wel vertrouwen in mijn instructie, en ga het dus wel doen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:02

sherwood schreef:
onzin is om te zeggen dat je dat wel even rijtechnisch op kan lossen. ja het is mogelijk, dat heb je mij niet horen ontkennen. Dus is het géén onzin
Tuurlijk zijn er paarden waarbij de slof alleen maar schade aanricht, die heb je altijd, maar je moet niet alles over 1 kam scheren.

Als jij dan ook niet alles over 1 kam scheert komen we denk ik al een heel eind. Als iemand zegt dat diegene het liever rijtechnisch oplost is het onzin, is dat niet over 1 kam scheren dan?
Ik denk dat uiteindelijk de slof meer kwaad dan goed doet en dat het ook bij alle paarden schade aan zal richten waarbij de slof in meer of mindere mate gebruikt wordt. Ik denk alleen dat de wat "taaiere" paarden minder snel zullen laten merken dat ze last hebben.
Helaas heb ik twee duidelijke gevallen meegemaakt van regelrecht verkeerd slofgebruik (als er ook goed bestaat) en daar word je echt niet blij van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:03

Je kunt het allicht een keer proberen Sam Sam. Je instructrice is er bij om je te helpen. Als het niets is laat je de slof voortaan in de kast hangen. Van 1 keertje met slof rijden onder deskundige begeleiding rij je je paard heus niet de vernieling in.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:05

In bovenstaande posts lijkt het net of je met een slof niet technisch kan rijden...
Komt misschien nog wel meer techniek bij kijken.

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:25

tom19 schreef:
Ook wil ik reageren op het feit dat jij zegt dat het achter de loodlijn rijden niet goed is waarom lopen mijn paarden dan zo fijn????

Ik denk dat mensen zich een beetje vergissen in het achter de loodlijn lopen en achter de teugel lopen.Heb van heel veel verschillende mensen les gehad,en echt niet van Gert en Mien in de achtertuin en allemaal zeggen ze dat een paard een keer achter de loodlijn rijden om zo extra de rugspier eens op te rekken helemaal niet zo erg is.MAAR!!!! zoals we daar elke keer weer op terug komen,je moet het met je verstand gebruiken en niet omdat het op een plaatje van de omslag van de penny,ponyclub of hoefslag stond.dit geld natuurlijk ook andersom je hoeft niet alles te geloven wat je leest vorm je eigen mening op basis van je eigen ervaring.Ik geloof ook niet alles wat ik in de Telegraaf lees.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 08:55

sherwood schreef:
onzin is om te zeggen dat je dat wel even rijtechnisch op kan lossen. ja het is mogelijk, dat heb je mij niet horen ontkennen. Maar wat ik wel zeg is dat ik het gewoon beter vind om het snel op te lossen dan om je paard weken lang op het zelfde te trainen. Ik denk ook dat dit de reden is waarom anly een slof omhangt.
Tuurlijk zijn er paarden waarbij de slof alleen maar schade aanricht, die heb je altijd, maar je moet niet alles over 1 kam scheren.


Het is onzin om te denken dat als je een probleem RT oplost dat weken zou duren!!! Sterker nog, dat gaat vaak veel sneller, is gewoon beter en er is minder stress!

En met het oplossen van problemen los je uiteindelijk alleen maar dingen voor het oog op, het paard gaat er pertinent niet beter door lopen omdat dat gewoon niet bestaat! Bovendien is het voor een paard alles behalve plezierig! Maar goed als jij er op deze manier vertrouwen in hebt en plezier is het toch goed.
Maar val een ander niet aan en veroordeel een ander niet die iets rijtechnisch kan oplossen wat jij nog niet kan.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 09:00

Sjuimpje schreef:
In bovenstaande posts lijkt het net of je met een slof niet technisch kan rijden...
Komt misschien nog wel meer techniek bij kijken.


Mag je mij eens uitleggen hoe je dat ziet?
Het rijden met een slof is rijden met een hulpteugel. Normaal gesproken heb je hulp nodig als je het zelf niet kan. Zo ook hier. Mensen die met een slof rijden kunnen het rijtechnisch niet oplossen anders zouden ze geen slof gebruiken. Alle rijden op een paard is is rijkunstig, alleen met slof kan je het kunstig weg laten.
Nee, Sjuimpje bij rijden met een slof kan je niet spreken van techniek, hooguit van een handigheid. Je laat immers de slof het werk doen wat je zelf niet kan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 09:50

SamSam, Onder begeleiding zou je het zeker een keer kunnen probreren.
En dingen zoals in draf op een volte 10 meter zetten en dan aanspringen en dat soort dingen zul je neem ik aan wel allemaal geprobeerd hebben Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 13:42

becca"]
[quote="tom19 schreef:
Ook wil ik reageren op het feit dat jij zegt dat het achter de loodlijn rijden niet goed is waarom lopen mijn paarden dan zo fijn????

Ik denk dat mensen zich een beetje vergissen in het achter de loodlijn lopen en achter de teugel lopen.Heb van heel veel verschillende mensen les gehad,en echt niet van Gert en Mien in de achtertuin en allemaal zeggen ze dat een paard een keer achter de loodlijn rijden om zo extra de rugspier eens op te rekken helemaal niet zo erg is.MAAR!!!! zoals we daar elke keer weer op terug komen,je moet het met je verstand gebruiken en niet omdat het op een plaatje van de omslag van de penny,ponyclub of hoefslag stond.dit geld natuurlijk ook andersom je hoeft niet alles te geloven wat je leest vorm je eigen mening op basis van je eigen ervaring.Ik geloof ook niet alles wat ik in de Telegraaf lees.
[/quote]

Maar hoe denk je over een wetenschappelijk onderzoek waar iemand op gepromoveerd is(dus zeer goed onder de loep genomen) met aantoonbaar bewijs? Daar kan je toch eigenlijk niet omheen in mijn ogen.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:35

runningkawa schreef:
SamSam, Onder begeleiding zou je het zeker een keer kunnen probreren.
En dingen zoals in draf op een volte 10 meter zetten en dan aanspringen en dat soort dingen zul je neem ik aan wel allemaal geprobeerd hebben Lachen


Yeps, al heel wat geprobeert en heel af en toe gaat het 1 keer goed, maar echte prgressie zit er niet in. Tuurlijk doe ik het alleen onder toezicht, en liefs maar zo min mogelijk.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:06

mij laatste post denk ik, want ik heb er niet zo'n zin meer in.
Als anky er voor kiest een slof te gebruiken kloppen dan deze zinnen daarover?
waar de kunde van de ruiter eindigt begint de slof
met een slof goed rijden is niet mogelijk
een paard leert er niet goed van aan de teugel lopen
een slof is altijd fout
mensen die met een slof rijden verbergen de probemen van het paard en lossen ze niet op.


Als antwoord op mijn stelling die ik destijds aan A8H heb gesteld over het rijden met een slof bij eenkoudbloed die problemen had met aanspringen in de rechter galop. Dierenarts erbij enz. Ze weet het nog wel. kreeg ik als antwoord dat ze daar niet over konoordelen gezien het een koudbloed was. Ze hebben net zo veel botten en een even aantal spieren als een warmbloed, dus dat vind ik dan vreemd.

Het laatste dus wat ik hier post, want de antwoorden blijven telkens het zelfde terug komen, en het zijn steeds antwoorden die ik kan verwerpen doordat ik profs (de echte profs) er mee zie rijden en goede resultaten zie boeken, en de gene die hier posten tegen de slof nog geen grandprix hebben berreikt. daar tegenover staat dat de gene die dat wel hebben berreikt niet perse tegen de slof zijn.
I rest my case

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:20

Nou Sherwood, wat wil je nou eigenlijk zeggen? Dat je alleen maar een mening over de slof mag hebben als je GP rijdt? In dat geval heb jij zelf ook weinig "recht" om je mening te uiten of wel? GP niveau is dus het daadwerkelijk 60% rijden tussen de hekjes en niet zogenaamd thuis achter de heg.
De praktijk is dat er veel en veel meer mensen onder GP niveau rijden en er dus ook veel en veel meer mensen slecht dan goed rijden. Een internationaal jurylid heeft me dat van de week nog bevestigd. Het is zelfs zo dat er voor elke goede ruiter wel een x-aantal hele slechte zijn te vinden. Die slechte ruiters zijn dus die apen met dat scheermes waar ik moeite mee heb, vandaar dat ik al eerder in dit topic heb aangehaald dat het allemaal wel met niveau (en inzicht) te maken heeft. Als je zelf per ongeluk nog denkt dat je met een slof eerlijke nageeflijkheid in je paard rijdt, dan kan het geen kwaad om nog eens een keertje goed na te denken over mechanica en kracht Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:31

Ik zat zelf te bedenken hoe ik kon antwoorden, maar ben blij dat je me voor bent gegaan, want dat had ik nooit beter kunnen doen.
En ik ben het dus ook helemaal met je eens.