Slofteugel, waarom??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:04

Citaat:
Ik rijd, zoals sommige anderen op een privestal met paarden die over het algemeen meer karakter hebben dan manegepaarden/ponys, en wij rijden hier veel met slof

Sorry maar dat vind ik totaal geen argument.
denk wat dat betreft dat een verreden manege pony nog moeilijker naar beneden te krijgen is als een goed gereden prive paard.

En als je paard te snel is, kun je hem niet baas en dat los niet op met een slof, maar door rijtechnisch anders te rijden.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:49

Nou moest ik mezelf duidelijk gaan maken over het gebruik van de solf bij mij. En dan heb ik dat gedaan, reageert niemand meer. Wil dat nou zeggen dat er nu mensen zijn die het ineens eens zijn met mijn slof gebruik, en dan maar niks meer zeggen?

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:04

Waar ik sta rijden al die domme poedersuiker met sloffen. Ze hangen hem eraan, doen hem op z'n strakst en rondparaderen. Ik hoorde gister nog een dochter tegen haar moeder zeggen: 'mam, je slof hangt verkeerd, hij hoort strak te zitten'. Je ziet dat die paarden hun hele rug wegdrukken. Een slof is goed als er een boogje in hangt. Ikzelf rijd nooit met slof en zal dit ook nooit doen en heb het ook nooit gedaan. Omdat a: ik er vast verkeerd mee omga, en b: waarom zou ik?

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:08

En telkens als het woord slof ergens staat wordt er een grote discussie over gehouden, hééééééérlijk! Lachen (serieus!)

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:13

Bij mij op stal rijden ze niet echt met slof om paarden naar beneden te krijgen, meer om extra controle te houden, want sommige zijn echt lastig, ik bedoel te zeggen dat manegeponys vaak van rustiger zijn en daarom absoluut geen slof nodig... Tis geen aanvan op manegeponys hoor... Die zijn cute Lachen [/list][/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:30

Dan bedoel ik ook nog steeds wat ik zeg.
Om een paard rustig te krijgen en in het tempo te laten lopen waar je wil, kun je voltes, tempowisselingen enz rijden.
Daar heb je dus geen slof voor nodig, dat is de onkunde van de ruiter verstoppen omdat die het paard simpelweg niet de baas is,
En het paard word daar dus de dupe van, alweer.
Want wat lastig is voor jou, is makkelijk voor een ander.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:47

Kawa:

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:48

Nou, ik rijd in de les wel eens met een soort slof. Deze hangt overigens altijd slap. MAar een voordeel is er waar vooral mijn paard profijt uit trekt: ik word stiller in de hand!

In die zin is een slof dus zeer nuttig. Maar mensen die hem continu strak hebben zitten, kunnen er maar beter van af blijven want zowel paard als ruiter gaan er zo op achteruit. Het paard gaat namelijk meer op de voorhand lopen en de ruiter verliest gevoel/contact met het paard. Een slof gaat dan een muur vormen tussen paard en ruiter en daarmee bereik je dus precies het tegenovergestelde van wat je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:51

Om nog ff ter verduidelijken, ik heb niks tegen slof in goede handen
Maar zoek alleen maar eens bij horses at work met de zoekopdracht slof.
Daar zie je veel, niet deskundig gebruik.
En dan is het niet anders dan je snel-een-paard-naar-de-kl*te-helpen-teugel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:54

In het blad "hemel op paarden' zag ik een heel sterk artikel over slofgebruik. Je zag foto's van hoe het niet moest (en hoe het paard daardoor bewoog) en foto's van hoe het WEL moest en hoe het paard daarop reageerde. En dan behoeft er geen verdere uitleg meer.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:04

Nou dan reageer ik ook maar weer een keer. Ik rij heel af en toe met slof. Voor de duidelijkheid. B'elanna is goed nageeflijk.

Maar B'elanna is (naast heel lief) ook geen makkelijk paard om te rijden. Ze probeert altijd een heel klein beetje minder te doen. Dus bijvoorbeeld de schouder er net uit te drukken. Zo dat je het misschien net niet ziet Knipoog Als je dan niet op tijd corrigeert, komt er weer een cm bij.

Dit soort karaktereigenschappen zijn bij gewone oefeningen heel goed zonder slof of andere hulpteugels op te lossen.

Moeilijker wordt het als ze wat nieuws moet leren. Zo zijn we nu bezig met een galopswissel. Lanna vindt dat moeilijk en probeert zich er aan alle kanten uit te drukken op zo'n moment. Terwijl ik bezig ben haar weer recht te maken, ziet zij op zulke momenten kans het hoofd omhoog te gooien en weg te tanken. Dan reageert ze ook niet meer op zit en been. Ik heb op zo'n moment ook geen kracht om haar terug te krijgen (ik heb ziekte van Lyme gehad, dus ben aangewezen op een paard dat juist heel licht in mijn handen voelt).

Om die situatie te voorkomen gebruik ik dus een dag of vier een slof. Zodat ik rustig kan corrigeren en de slof alleen het omhoog doen van het hoofd begrenst. Ze kan wel naar beneden en als ze gewoon meewerkt is de slof geheel buiten werking. Daar ben ik heel erg secuur op, in controleer dan ook zeer geregeld of hij nog wel goed hangt.

Dus aanvullend op de redenen om met een slof te rijden...

Als je minder dan gemiddelde kracht hebt om een probleem op te lossen dat ik normaal gesproken wel met been en zit zou kunnen hebben oplossen, vermits ik geen handicap zou hebben.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:11

Anya,

dat lijkt me een goede reden om de slof te gebruiken: er is goed over nagedacht én het is ter ondersteuning van jezelf. Een HULPteugel dus. Niks mis mee toch? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:15

Zo lees ik het ook.
Je hebt er idd over na gedacht en gebruikt hem een paard dagen om ff ergens door te trainen.
Je zegt dat hij alleen inwerkt als hij zich eruit drukt, anders niet.
Als iedereen dat nu zo eens gebruikte, dan waren er vast heel wat minder discussies. Lachen (ach is ook weer saai Tong uitsteken )

Maar dat is wel een flink verschil met je paard de krul in te willen krijgen, of omdat hij te snel is, maar jezelf gewoon rijtecnisch nog wat meer moet oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:16

Met een slof krijg je een paard wel in de krul, maar niet nageeflijk, een paard kan namelijk niet nageven op de slof. Bovendien is het wel eens lastig om je paard eerlijk in te buigen (lengtebuiging) als je de slof tussen de voorbenen vastmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:14

Mits goed gebruikt kan een slof een superhadig hulpmiddel zijn. Je kunt hem op allerlei manieren vastmaken voor een verschillend effect, waardoor je heel effectief dingen kunt oplossen bij probleempaarden. Op een fijn gereden paard heb je zo'n ding meestal niet echt nodig.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:36

waar blijven nou die kritische mensen met een hoop commetaar op mij en de slof? Ik moest me duidelijk maken! Nu blijven ze weg na mijn uitleg. Zoals ik hierboven ook al zei, ik weet nu dus genoeg.....

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:55

Nou hier ben ik !!! Sherwood !!
Haat de slof. Veel mensen zeggen alleen goede ruiters gebruiken een slof maar goede ruiters hebben een slof niet nodig !!!
heb mijn paard zelf ingereden en ben nu M1+8 en heb in heel mijn paardenleven nog NOOIT een bijzettuigel gebruikt. Niet met rijden niet met longeren.
Als je een paard goed inrijd heb je GEEN !!!! slof nodig.
En vooral met inrijden de slof eraan hangen leren ze het al snel helemaal verkeerd !!!!!! En een gezond paard hoort vanzelf na te geven!!
Goed zo ?????

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:26

Nou sherwood waar ben je ???

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:40

Ik vind dat sommige mensen wel erg fel tegen de slof zijn. Ikzelf heb na een jaar rijden hulp gevraagd en toen heb ik inderdaad met slof gereden. Mijn pony had voordat ze bij mij kwam een half jaar in het tuig gelopen en was heel erg sterk en strak in de hals. Ik heb heel hard getraind, maar niks hielp om haar wat na te laten geven. Elke wedstrijd reed ik heel precies enz, maar ik had allemaal 5en omdat ze 'tegen de hand' was. Ze liep niet met haar neus in de wind, maar de jury wilde meer zien dan dat wat ze deed. We zijn begonnen met longeren, en dan heel losjes touwtjes eraan. Dit helemaal opgebouwd, en uiteindelijk heb ik met slof gereden. Dit alleen onder streng toezicht, met heel erg veel drijven. Je moet je pony zeker niet in de krul of naar beneden trekken. Maar zodra ze iets meegaf, was het meteen teugel ontspannen en uitgebreid belonen. Toen ze alles doorhad werd ze een stuk meer ontspannen. Ik reed elke dag minstens een uur, waarvan meer dan een half uur helemaal naar beneden rijden, zodat ze de bovenlijn losliet. Ze werd helemaal ontspannen, en zodra ze doorhad dat ze beloond werd als ze ontspande en los was, deed ze dit ook. Ze loopt nu netjes aan de teugel, niet naar beneden ofzo, ik heb een poosje geleden mijn eerste winstpunten gehaald, en het rijden gaat gewoon veel beter. Ik vind dus niet dat je een vooroordeel mag hebben over de slof, dat het per definitie verkeerd is. Mij heeft het tenslotte heel veel geholpen. Als ik aan iemand verteld ehoe ik reed kreeg ik ook erg veel commentaar, en ik heb er daarom ook verscheidene mensen op laten rijden, die daarna tot de conclusie kwamen dat ze echt moeilijk was. Ze werd zelfs een mannenpaard genoemd! Zonder hulp was ik hier niet zomaar aan begonnen, maar ik ben blij dat ik het zo gedaan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:30

Wat nu zo jammer is van dit soort discussies is dat veel mensen totaal niet in staat zijn te nuanceren. In mijn wereld is er maar weinig zwart-wit maar zijn er vele tinten grijs.
Ik rij zelf erg graag met een slof. Wanneer je paard tegen de hand komt kun je er voor kiezen om mbv de slof op een zeer doeltreffende manier je paard te begrenzen en hem de juiste richting aan te geven. Bij goed gebruik van een slof hoef je daarvoor geen gevecht met je paard te leveren en hoef je ook geen kracht te gebruiken, niet met je benen en ook niet met je armen. Problemen kun je dus heel snel en op een vriendelijke en rustige manier oplossen.
Het mooie van een slof is dat je zelf bepaald wanneer je er gebruik van maakt. Je kunt ook besluiten een probleem op te lossen zonder gebruik te maken van je slof maar omdat hij er altijd aan hangt heb je dus altijd de keuze.
In mijn profiel staan foto's van Lois in training, met slof. Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:36

hahahaaa eindeloze discussies. En wekelijks word er wel weer een nieuw topic over gestart....... ben het in deze altijd met RK eens dus ik hoef mijn vingers niet te vermoeien............

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:48

Nou, inderdaad, ik sluit me voor deze gelegenheid helemaal bij Jippie aan.

En Tooske, ik vind jou nogal hoog van de toren blazen en bijna dreigend overkomen, ik heb ook al mijn paarden zelf ingereden waarvan er nu 1 Z1 mag starten en daar zit regelmatig ook een slof om.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:10

dit topic heeft blijkbaar iets tegen mij, dit is al de 5de keer dat ik iets wil typen, de vorige 4 keer bleef ie hangen dus ik ga het kort houden.
Ik heb ook een tijdje met een slof gereden, heb een paard met een enorm sterke hals, heb zelf niet zo sterke armspieren en heb ook geen 10 jaar ervaring. Dus ik heb onder begeleiding de slof gebruikt om mij te helpen leren nageven(zowel het paard als ik) en ik heb hem nu al lang niet meer hoeven gebruiken en het gaat steeds beter. Zolang je je hem niet gebruikt om je paard in de krul te trekken, duppel te plooien of iets te laten doen waar het lichamelijk niet voor in staat is, vind ik er niets mis mee.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:35

Vroeger... nee gekheid een paar terug had ik een merrie die met buitenrijden ontzettend vervelend was.... de vorige eigenaar gebeld en gevraagd: antwoord: hang er maar een slof aan, je hoeft hem niet te gebruiken, dan loopt ze braaf.....
Slof geleend van een kennis, en buiten gereden, slof echt op de langste stand... en mijn paardje liep superbraaf (zat dus tussen de oren van het paard....)

Wat ik echter een megagroot probleem vind: als iemand op les komt met zijn/haar paard met een slof is toch 99 van de 100 X de reactie van de instructeur (m/v) haal dat ding eraf.... Ik vind dat juist als iemand in de les verschijnt met een slof die instructeur juist moet aangeven hoe de slof gebruikt dient te worden. Want als Jantje (=fictieve naam) die excellent presteert op wedstrijden, zegt dat je met een slof moet gaan rijden dan gebeurt dat. Begeleidt je dat niet in een les en verban je dat, thuis gaan ze er toch mee rijden, met alle gevolgen van dien....

en wat ik las op een site: je hebt paardemensen en mensen met paarden en juist die paarden moet je beschermen tegen hun eigenaar/houder/rijder.....

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:52

Tooske schreef:
Nou sherwood waar ben je ???

aan het werk tussen de paarden. Maar even om het kort te houden. Er zijn hier dus ook mensen die hoger rijden dan jij, ook zelf hebben ingereden, en wel met slof rijden, dus daar gaat je argument.
Ze leren het niet verkeerd met een slof, als je die dus op de goede manier gebruikt. Maar voordat het een welles nietes verhaal wordt, mijn clyde loopt keurig, en al heel lang niet meer met een slof, en afgericht tot de Z. Nee geen wedstrijden, maar wel veel shows. Kur op muziek enzo, hebben we beide lol in. Dus ook ik ben verder gekomen met de slof. Ook zijn we dit jaar 1e en 2e geworden op bestgaandrijpaard. De jaren daarvoor ben ik 2 keer 1e geworden en 1 keer 2e. Mijn paard loopt dus duidelijk goed aan de teugel....