Met elastiek rijden (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:17

runningkawa schreef:
Maar bij goed gebruik en een keer 15 min. is niks mis.
Maar een paard wat al diep loopt met een strakke slof is not done. (profiel Bloos )
Heeft ook totaal geen nut qua africhting.

Mag ik me hier nog even mee bemoeien.
Op die foto's zie ik ook een ruiter die niet goed zit.
Ik zie een stoelzit, de benen liggen niet op zijn plaats.
Dus het lijkt mij bijna onmogelijk om op die manier een paard van achteren naar voren te rijden.
Dus ja, dan kom je al snel met hulpteugels aanzetten.
Er is zo'n zinnetje *daar waar de rijkunst ophoudt beginnen de hulpteugels*
Ik ben bang dat je dan juist nog meer impuls, drang naar voren etc. kwijtraakt.
Of ben ik nu helemaal gek???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:22

Maar de drang naar voren is wat de meeste vergeten.
Ze zijn helemaal gefocust op dat krulletje aan de voorkant, maar vergeten het belangrijkste, de achterkant.
Pas als dat in orde is kan men aan de voorkant gaan denken.
Niet andersom, zoals vele denken

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:25

Maar dan kom ik weer met iets... nergens in de proevenboekjes zie je een cijfer staan voor nagevelijkheid.
Ja, tuurlijk is het vereist in de zwaardere klassen.
Maar... het is in feite alleen maar een hulpmiddel om je paard door het lijf te laten lopen, om het paard goed onder controle te hebben en om er meer uit te halen.
Te veel mensen zien het krulletje als hun doel. Als de krul er is gaan ze B starten en dan verwachten ze er gelijk alles van.
Ik denk dat juist de manier waarop de krul behaald wordt en hoe ermee wordt omgegaan veel belangrijker is.

Hoe moeilijk moet het zijn om dat door te krijgen???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:44

Na een paar jaar bokt ben ik wel achter dat het heel moeilijk is Verdrietig
Die vraag komt elke week weer voorbij Gaaaap

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:21

Toen mijn pony nog niet aan de teugel kon begon ik me een elastiek. Daardoor heeft ze een harde mond gekregen. Ze was altijd tegen draads, en hoeveel ik speelde en been gaf altijd weer. Dus nee ook niks voor mij!

Groetjes BounceBabe

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:35

als een je echt een probleempaard hebt, dan los je dit niet op door een "paar" keer met een hulpteugel te rijden dan zou je er minstens een paard maanden aan moeten werken onder begeleiding, want denk je dat een echt probleem paard na een paar keer gelopen te hebben met een hulpteugeltje eraan dat ie dan in eens snapt of zich er bij neer legt dat ie zo moet lopen, of dat jij als ruiter binnen een "paar" er mee rijden een gevoel krijgt om een paard aan de teugel te rijden, echt niet dus he.

als jou paard dus na een paar keer met een hulpteugel gelopen te hebben ineens wel naar beneden loopt zit je zelf dus echt wel rijtechnisch fout en is er niks met het paard aan de hand.

een paard dat echt niet aan de teugel wil zal zich op alle mogelijke manieren tegen hulpteugels verzetten en zich er echt niet na een paar keer bij neerleggen.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:48

zelfs met instructie van een instructrice bleek toch nooit een hulpteugel bij haar te helpen, hnet moest op een ontspannen manier, en toen dat wou ging het top! Ontspanning en geduld is alles wat je nodig hebt. Geen zwaberende benen of schuddende handen! Stil Lachen

Doeg

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:52

Ik rijd zelf op mijn verzorghaflinger (met enorme onderhals) ook af en toe met slof of halsverlenger. Ik rijd haar 3 tot 5 keer per week. Als ik met een hulpteugel ga rijden, rijdt ik haar eerst met een langer teugeltje lekker los (circa 15 minuten) waarna ik de hulpteugel om doe. Vervolgens werk ik dan langzaam naar de gewenste houding toe, door haar goed voorwaarts neerwaarts te rijden. Met behulp van de hulpteugel komt zij vrij makkelijk zonder te hangen in de gewenste aanleuning, zonder dat het tempo/ activiteit verloren gaat. Ik rijd haar dan circa 15-20 minuten met hulpteugel waarna deze weer afgaat en ik haar vervolgens eerst hals laat strekken in draf waarna ik naar de stap overgaat.

Ik denk dat er niets mis is met het rijden met een hulpteugel, alleen moet deze wel juist gebruikt worden. Ik zie vaak paarden die van stal gehaald worden waarbij het instappen de slof al strak staat!!!! Of mensen die hulpteugels niet weten te gebruiken, en deze als dwangmiddel gebruiken om het hoofd van hun paard tussen de benen te trekken en vervolgens hun sporen erin trappen en de zweep gebruiken om het paard 'voorwaarts' te rijden!!!!

Je kan een hulpteugel gebruiken als je dit met beleid kan doen zonder dat je je paard constant hinderd in zijn bewegingsvrijheid/ voorwaarts zijn.

Mijn verzorghaflinger reageert er goed op, en loopt nu na 7 maanden al een stuk beter, heeft geleerd haar rug en achterbenen te gebruiken en na te geven. Ik heb de eerste maanden zonder bijzet teugel gereden en heb haar toen aan de lange teugel voorwaarst gereden en goed voor het been gemaakt en gezorgd dat zijn niet meer zo erg tegen de teugel was (onderhals). Nu circa 2 maanden ben ik actiever bezig met bij voorwaarts neerwaarts / verzamelen. Hierbij gebruik ik dan af en toe een hulpteugel om de pony te helpen. Zij is nooit goed ingereden en moet dus leren waar ze zou moeten lopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:01

dutske schreef:
(btw, ik vroeg op msn waaraom ze die rekker er niet afgehaald had, en ik kreeg als antwoord: omdat ik vind dat ze daardoor beter loopt en omdat ik me daar beter bij voel Verward )


Juistem...die laatste opmerking is dus een het bewijs van een typisch geval van een ruiter die psychisch afhankelijk geworden is van dat elastiek.
En ze zal dan misschien wel denken dat hij beter loopt, maar heeft dan nooit op haar eigen paard gezeten dat hij wel ontspannen was...

Je suis Charlie.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:55

Ik gebruik nu met losrijden ook een elastiek, dit onder begeleiding van mijn instructrice. Dit is om Mega er wat sneller van te doordringen dat hij niet als giraf hoort rond te lopen. Ik gebruik een elastiek wat tussen zijn voorbenen via het bit aan de zijkant weer vastgemaakt wordt. Hierdoor heb ik hem sneller goed aan het lopen. Anders ben ik te lang bezig voordat hij toegeeft dat hij aan het werk moet. En dan gebeurt het dat ik ga zitten vechten. Ik weet het allemaal mijn eigen tekortkomingen. Ik dwing hem hiermee niet om aan de teugel te lopen maar wel om zijn hoofd laag te houden. En ik moet er echt wel flink aan blijven rijden om hem daar te krijgen waar hij wezen moet.
Een hulpteugel moet je als zodanig gebruiken en dan kunnen ze je net even door dat moeilijke stukje heen helpen. Een hulpteugel als dwangmiddel gebruiken is natuurlijk nooit de bedoeling.

Sprakeloos

SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 15:36

Het losrijden met elastiek of hulpteugel lijkt mij nou weer helemaal niet gezond. Als je een paard wat nog niet is warm gelopen gelijk gaat forceren in een bepaalde houding krijg je alleen maar pijnlijke spieren. Ik longeer altijd mijn paard eerst een kwartier a 20 min. zonder hulpteugel dan ga ik een kwartier a 20 min. werken met elastiek en daarna ga ik een half uur rijden. Toe ik tijden het horse event bij het programma "eigen paard"dit voorlegde aan een dierenarts die daar de paarden bekeek, zei hij dat dat uitstekend was. Teveel mensen schijnen dus inderdaad gelijk te gaan rijden met hulpteugels en dat is gewoon niet echt goed.

Ik moet zeggen dat ik veel negatieve reacties zie over het elastiek, dat had ik niet verwacht....maar dat geeft niet,. ik vind het heel leerzaam om alle reacties te bekijken en vanuit daaruit conclusies te trekken....... OK dan!


Groetjes Saskia

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:28

Ik moet zeggen dat ik heel veel negatieve reacties tegen kom over een elastiek. Ikzelf denk dat het elastiek nieteens zo'n verkeerde hulpteugel is, mits hij natuurlijk goed gebruikt word. Ik heb er zelf ook ongeveer een half jaar meegereden en mijn paardje is er echt super mee vooruit gegaan. Ik gebruikte hem dan ook niet om haar in een bepaalde hoofhouding te dwingen, maar het was gewoon net het kleine beetje extra wat ik nodig had om haar lekker aan het lopen te krijgen. Het was echt heel hard werken om haar netjes aan de teugel te krijgen en dus nageefelijk. Dus ik denk best dat er nog meer voorbeelden zijn dat paarden en ruiters er wel mee geholpen zijn.

hier twee foto's van hoe ze eerst liep (dit was 4 maanden geleden ofzo)
http://members.home.nl/alfje/Foto/Pompano/Hpim0180.jpg

http://members.home.nl/alfje/Foto/Pompano/Hpim0183.jpg

deze is met elastiek, hij zit zoals je ziet vrij los, ze loopt dan ook niet helemaal perfect met haar hoofd maar haar achterhand is er wel goed bij.

http://members.home.nl/svg3/Pompano/Pompano28-9-2003-015.jpg

En zo loopt ze nou immidels ook zonder elastiek, dus ik vind dat het een hele goede hulpteugel is mits hij goed gebruikt word.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:12

Ik longeer Dennis wel eens met een elastiek. Het is een van de weinige hulpteugels die je dusdanig kan verstellen dat ze voor een shet bruikbaar zijn. Ik heb ook wel bijzets gebruikt maar dat werkt niet vind ik. Een touwtje(ala slof vast gemaakt) longeer ik ook wel eens mee. Maar de dubbele longe vind ik nog het fijnst.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:14

ik doe eigenlijk nooit wat met hulpteugels......... ik heb aan de andere kant ook geen haast, dus ik kan de tijd nemen om een probleem op te lossen...... rijd wel zo relaxed moet ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:16

Idd kim.
Je hoeft je geen zorgen te maken of dat ding wel goed bevestiggd zit, of je het er niet teveel bijneemt.
En je leert er ook nog wat meer van zonder, wat wil een mens nog meer Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:28

Van een elastiek heb ik vnl. van die stugge taaie trekbokken gezien, in mijn ogen is er maar een hulpmiddel 'goed' en dat is 'n slof omdat je die zelf onder controle hebt.

En voor degene die eens 'n correct gereden paard willen voelen wat echt heel fijn voelt, kijk runningkawa eens heel lief aan! Knipoog

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:54

alle hulpteugels vind ik helemaal onzin:een paard komt uit een wilde kudde natuur,en nu gaat het mens een beetje die paarden laten dwingen
om mooi te gaan lopen door elastiek en slof en al dat andere rommel te gaan gebruiken!!!je moet eerlijk zijn tegen paarden....dus geen hulpteugels en sporen gaan gebruiken,maar met je geveol en zit rijden!

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:56

Dan moet je er helemaal niet op gaan zitten aqua.

Sporen bij een stille beenliging is helemaal niet fout en zelfs verplicht in de klasse M

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:59

we zijn er weer: laat je paard dan los op de prairie of zet hem als grasmaaier in je tuin......dan is een zadel en een hoofdstel ook rommel en een bit al helemaal!

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 09:50

nee,jullie rijden gedwongen!en julie trekken !
wij rijden en rijden dus niet gedwongen!snap je nou nog niet waarom ik hulpteugels onzin vind???omdat je meestal dan je paard in de krul trekt en dan is je paard uit balans,dan gebruikt hij niet al zijn spieren!en zal hij dus ook niet ontspannen lopen

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:02

aqua schreef:
nee,jullie rijden gedwongen!en julie trekken !



PARDON!!! Boos! Boos! Boos! en jij baseerd die kennis op WAT????? Nogal een gewaagde uitspraak zeg. Jij mag mij nu gaan vertellen waarom jij vind dat ik (want ik van ook onder jullie) gedwongen rij en dat ik trek.......... Stoom uit je oren

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:03

als je een paard met slof enzo rijd is hij egt niet blij van binnen denken julie wel?nou nee!!!!!!!!!!!!!!! Boos!
aan het paard word gezaagd en knikjes gegeven,totdat hij met zijn kin op zijn borst loopt!als hij met zijn kin op zijn borst loopt stoppen ze met zagen,maar met trekken,daar blijven ze mee doorgaan!(jah,hoe krijg je een paard toch in de krul?)

1.achter de loodlijn lopen is al slecht!!!!
als een paard achter de loodlijn loopt is hij uit balans,dus kan hij niet mooi,recht lopen!

2.waarom dat getrek en gesleur?
veel plezier bij de dierenarts!!!jongens!!!

3.als je paard AAN DE TEUGEL LOOPT dus:tegen de loodlijn aan gebruikt hij al zijn spieren ook van achter!dat is goed maar,eeen paard aan de teugel laten lopen moet je met je zit doen en niet met gesleur en gezaag!!!weerstand houden op je handen en been geven.
Maar als je paard dan ook daar loopt moet je je been en handen ontspannen want daar moet hij het fijn vinden!

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:08

aqua schreef:
als je een paard met slof enzo rijd is hij egt niet blij van binnen denken julie wel?nou nee!!!!!!!!!!!!!!! Boos!
aan het paard word gezaagd en knikjes gegeven,totdat hij met zijn kin op zijn borst loopt!als hij met zijn kin op zijn borst loopt stoppen ze met zagen,maar met trekken,daar blijven ze mee doorgaan!(jah,hoe krijg je een paard toch in de krul?)

1.achter de loodlijn lopen is al slecht!!!!
als een paard achter de loodlijn loopt is hij uit balans,dus kan hij niet mooi,recht lopen!

2.waarom dat getrek en gesleur?
veel plezier bij de dierenarts!!!jongens!!!

3.als je paard AAN DE TEUGEL LOOPT dus:tegen de loodlijn aan gebruikt hij al zijn spieren ook van achter!dat is goed maar,eeen paard aan de teugel laten lopen moet je met je zit doen en niet met gesleur en gezaag!!!weerstand houden op je handen en been geven.
Maar als je paard dan ook daar loopt moet je je been en handen ontspannen want daar moet hij het fijn vinden!

Gaaaap
en geen antwoord op mijn vraag, Maar nogmaals knap van je dat jij dat kan zien, Jij hebt mij nooit zien rijden, jij hebt mijn paard nooit zien lopen hoe kan jij in hemelsnaam weten hoe het bij mij gaat snotneus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:14

idd Pardon!!!!!!!!!!!!
Ik rij nooit mee slof, dus hoe kun jij dat dan weten!
En jij blaag van 12, die eindelijk een keer redelijk goede les heeft zal ff vertellen dat ik slecht rij, na 19 jaar goede les?
19 jaar les zonder hulpteugels, zonder trekken
maar jij ziet dat wij trekken? Knap hoor, denk dat je ff naar je iegen rijstijl moet gaan kijken, denk dat je daar meer aan hebt.

Kom eens over 15 jaar terug met je grote bek!

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:40

hoe zo over 15 jaar?dat slaat egt nergens op!ik krijg les halo!van iemand die tenminste god les kan geven

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers