paniek onder't zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

paniek onder't zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 19:34

Ik ben vorige week voor het eerst op een jonge Lippi geklommen van 4. Ze is al ingspannen maar nog nooit bereden. Eerst hebben ze haar wat gelongeerd met zadel en bijzet, ze was redelijk opgewonden. Daarna wat over het zadel gehangen enzo. Ook er efkes héél zacht opgezeten. Dat ging allemaal super. Maar als we begonnen stappen sloeg ze in paniek en ben er bijna van gevlogen. Zou ze me meer vetrouwen met een join up? Of is dat een 1ste vluchtreactie? Hopelijk bokt ze zo niet meer de volgende keer. oja, het was in de wei, de volgende keer in de piste beter? Iemand nog tips? ps de eigenaar weet er ook veel van, maar duurt nog tijdje voor ik hem zie, en vraag het even op bokt. Schijnheilig

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:40

Een paard maak je niet zadelmak in de wei, dat is niet echt slim.
Hieruit kan ik opmaken dat je er totaal geen kaas van gegeten hebt, dus aub, zorg voor ervaren hulp.
Je paard is zo verkloot voor de rest van zijn leven.

Verder heb jij erop gehangen terwijl hij nog niet ontspannen was?
ook niet erg slim, waarom geef je het niet wat meer tijd.
Soms is enkele dagen al genoeg.

Ga er op hangen als hij rustig is, kijk dan naar zijn oren en ogen en beslis dan of je hem aan laat stappen.
Als ze rustig zijn en je praat er wat tegen, gaat het meestal wel goed.
Maar een onzeker paard voelt elke onzekerheid van jou en je hulp, dus doe het niet als je niet weet wat je precies doet.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:46

heb je dit allemaal in een dag gedaan?
rustig aan opbouwen!
eerst eens rustig af en toe een zadel opleggen en daarna gaan longeren,
dat vaak oefenen in stap draf en galop, en dan rustig bij het hek eens wat gewicht opleggen, alles heel rustig aan, en veel geduld hebben, en niet raar opkijken als je er in het begin vaak wordt afgegooid! (maar eerst de basis leggen voor je erop stapt!)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:47

en idd in de bak/piste

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:51

jah doe het in een afgesloten (kleine) ruimte. Dat scheelt zowiezo al veel. En om alles op 1 dag te doen (dat maak ik op uit je verhaal ???) is niet slim... ik ben nu bezig met shakira te longeren en te mennen. Maar pas echt zadelmak maken doe ik na de winter. Ik leg er wel eerder gewoon een zadeltje op tijdens longeren enzo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers