Bang van steeds dezelfde hoek..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Bang van steeds dezelfde hoek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 17:40

Ik heb sinds kort een bijrijdtpaard, die heel lief is en veel wil leren. De bak waar ik nu rij, is best klein, maar hij is ook bang van een hoek. Elke keer als ik langs die hoek ga is het kijken en harder lopen en het liefst omzeild hij die hoek.
Nou gaat het op de linkerhand nog wel, hij kan alles goed zien (bij die hoek zit btw het pad waar mensen aan kunnen komen enz.. buitenbak) en schrikt dus eigenlijk daar nooit, het blijft bij kijken.
Maar als ik op de linkerhand rijd, stopt hij ineens, en gaat snel naar rechts rennen. Soms zo abrubt, dat ik er alweer 3 keer ben afgevallen omdat je het gewoon niet verwacht.
Weet iemand misschien hoe je het hem kan afleren of leren dat er niks aan de hand is?
Als ik er ben afgevallen en ik kan (zoals nu vanwege me rug) niet verder rijden ga ik veel longeren in die bak. Dan is het een paar keer kijken, maar na een paar rondjes is hij het al zat en schrikt hij geeneens meer Verward
Zit hij me nu gwoon in de maling te nemen of is hij echt bang?
Hoop dat iemand me kan helpen!! of een goede tip heeft! Clown Scheve mond


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:52

Komt me bekend voor Haha!

Ik heb Par los door de hoeken laten lopen, niets aan de hand, aan de hand door de hoeken, niets aan de hand, longeren in desbetreffende hoek, niets aan de hand.
Geconstateert dat ze zich dus onder het zadel verschrikkelijk aanstelt in die hoek *leuk baasje pestten*
Toen ben ik expres kleine voltes in die hoek gaan rijden, net zo lang tot ze netjes zoals ik het wou door die hoek ging.

Nu heeft ze nergens meer last van, dus misschien is het wel angst geweest waar ze ondertussen overheen is, of het was gewoon aanstelleritus en dat is er nu in ieder geval dan ook uit.

Misschien kan jij op die manier er achter komen wat het is.

Meestal is het ook zo dat als een paard een paar keer in 1 hoek ervandoor is gegaan en jij gevallen bent, jijzelf onbewust mee gaat kijken en jezelf spant, wat je paard natuurlijk ook weer voelt.

Probeer dus helemaal ontspannen te zijn, denk niet na bij welke hoek je rijdt en als je haar voelt spannen zeg dan gewoon ferm iets wat zij herkent *bij Par was dat Nee of Let OP of DENK EROM, en rij lekker vol verder.
Desnoods gaat ze een stapje harder in die hoek, dat gaat ook wel over na een paar rondjes.

Succes.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:46

ik zou haar proberen af te leiden, door haar aandacht op te eisen, zelf niet letten op die hoek en extra stelling naar binnen houden waarbij je haar wel goed begrenst met je buitenteugel. Zoek de hoek juist op zoals Sily al zegt, net zo lang daar links en rechtsom rijden totdat ze merkt dat ze niets bereikt met schrikken en wegspringen. Gebruik je binnenbeen waar ze omheen moet buigen om haar wat meer op de hoefslag te houden.
Veel sukses

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 22:25

Iig bedankt voor jullie reacties!
Sily, kga het proberen zoals jij het zei. Maar de rechterhand gaat ook wel na een paar rondjes (ook al blijft hij kijken, altand wil hij, en die oren gaan ook die kant op) maar vooral die linkerkant zit me het meeste..
nou had ik vorige keer wel gewoon toen ik zeg maar bij de M was meteen afgeslagen, zodat hij toen hij keek meteen werd afgelijdt. en dan steeds groter die volte maken, zodat je op een gegeven moment op de hoefslag komt. Maar dat gaat dan misschien 1 of 2 rondjes, dan is hij weer terug bij af. Zonder dat ik dan iets heb van hij gaat schrikken rent hij dus ineens weg, terwijl ik juist dan iets heb vanhet gaat al beter en ik ook zelf niet zo iets heb van *hij gaat schrikken*. Heb natuurlijk wel iets spanning na die drie keer, maar het verdwijnt bij mij al heel snel, zodat ik het zelf al vaak vergeet Verward
maar het is nog een heel jong en moeilijk paard, vandaar dat het ombuigen om mijn been al vaak heel moeilijk gaat (hij snapt de functie van mijn beengebruik niet zo goed.. is namelijk toen hij jong was getraind voor rensport)
maar ik ga die rondjes in die hoek proberen, bedankt voor de tip!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:35

Hoor graag of het geholpen heeft

Par had het namelijk vandaag ook weer *ook jong* en je wilt niet weten hoe ze de hoeken doorgegaan is, plat in galop op een gegeven moment...maar ze ging ze door..alhoewel het wel ietsje langzamer mocht Haha!

Komt wel goed OK dan!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 22:39

Ja ik vind het niet erg als hij rent of van mij part bokt of iets, dan kan ik blijven zitten, maar nu gaat hij echt ineens rechtsomkeer en dan heel hard rennen.. dan verlies ik me evenwicht en val ik Boos!
maar die keer daarvoor ging het weer een stuk beter, volgens mij zijn het gwoon buien, maar weet niet hoe ik kan zorgen dat ze overgaan..
maar ik ga het proberen en laat het weten Lachen alvast bedankt!

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:48

Haha, ik heb er ook zoeen, alleen is hij wel al 7, maar arabier. Hij heeft met vlagen erg veel last van aanstelleritus, soms ook helemaal niet. Maar ik herken het verhaal helemaal. Ik heb ook al vanalles geprobeerd. Twee weken terug was het echt een ramp. Bij het minste of geringste (bijvoorbeeld een hond die blafte) schoot hij naar de andere kant van de bak. Gelukkig draait hij alleen niet abrubt om, maar raced gewoon weg, soms wel met een scherpe bocht. Toen heb ik hem een paar keer op een hele kleine volte gezet toen hij het weer probeerde, en maar galopperen op die kleine volte (dat wou je toch...). Dat vond hij dus niet meer leuk en intussen gaat het alweer veel beter en merk ik ook aan hem dat hij weet dat ik hem op die vervelende kleine volte ga zetten als hij het weer probeert. Niet dat dat hem helemaal tegenhoudt, soms is hij gewoon een stuk sneller dan ik (zoals gisteren toen ik net van hand veranderd was en mijn zweepje wilde overpakken).
Om te voorkomen dat hij wegspringt kan ik het beste doen alsof ik gek ben en niet merk dat hij zich al loopt aan te stellen. Alleen is dat wel vreselijk moeilijk en lukt dat ook niet. Ik probeer de laatste tijd ook gewoon mee te neurien of zingen met de muziek die in de (binnenbak) te horen is, dat maakt mezelf wat meer ontspannen. En ook vooral NIET te teugels alvast aannemen, maar juist ontspannen doorrijden of juist even wat extra been geven om de aandacht weer bij jou te krijgen. Dat helpt bij mij ook wel eens, maar niet altijd.
Ben benieuwd of het beter gaat bij je.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:52

Goh wat een bekend verhaal... *kijkt nog es hoofdschuddend naar haar eigen bijrijdpaard*

gewoon vaak door de hoek heen, veel dingen proberen en in ieder geval aandacht opeisen. Als ze/hij wat te doen heeft gaat ze minder proberen. Probeer voor de hoeken eens wat vaker een overgang te rijden ofzo...

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:06

Vaak door de hoek heen en loop er is een keer langs met je vzpaard, probeer het aan de longe. En wat strenger zijn waarschijnlijk stelt ie zich gewoon aan. Extra been geven en net zolang dorgaan totdat het stopt. Of tot je in ieder geval verbetering ziet. Tussendoor gewoon lange zijden rijden en dan in die hoek weer bijvoorbeeld 2x een volte. en dan weer verder.

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:52

Ik heb ook zo'n aanstellerd. Komt al 2,5 jaar in dezelfde manege en altijd aanstellen in bepaalde hoeken. Hij weet echt wel dat hij het niet hoeft te proberen om in die hoek aan de kant te springen, maar hij blijft gedurende de hele rij-tijd spanning geven in die hoek.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:41

Terwijl je haar afleid met een flinke stap er op af, haar even daar stil laten staan en belonen wanneer ze het goed doet.

Het kan ook gewoon aanstellerij zijn, of een gezochte schrikactie om onder het werk uit te komen.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:22

Tja...DE Hoek!!
't Wordt winter, waarschijnlijk komen ze iets minder buiten en dan krijg je dat.....De Hoek. Ik maak me er niet meer druk over. Wil je niet door die hoek? OK, doen we dat toch niet? Maar we gaan wel vier meter voooor de hoek afwenden en netjes in stelling en buiging en in mijn tempo naar de overkant.
Meestal kan ik binnen het half uur rijden waar ik wil. Totdat m'n bessie weer wat anders heeft uitgevonden vanzelf.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:39

Fairie schreef:
Terwijl je haar afleid met een flinke stap er op af, haar even daar stil laten staan en belonen wanneer ze het goed doet.

Het kan ook gewoon aanstellerij zijn, of een gezochte schrikactie om onder het werk uit te komen.


Dat kan ik dus bij die van mij beter niet doen, want dan benadruk je namelijk dat die hoek inderdaad ook eng zou kunnen zijn, want waarom zou je anders zo 'raar' doen in zijn ogen.
Gewoon doen alsof er niks aan de hand is werkt (meestal) het beste. Dan gaat het gedoe vanzelf over....tenzij er echt iets aan de hand is natuurlijk.

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 23:01

Nou ik heb er vandaag niet opgezeten, ivm met mijn rug!
ook regende het, maar tussen de buien door heb ik hem gelongeerd. Gister scheen hij ook erg klierig te zijn geweest (zoals altijd de laatste tijd) en nu ook weer de hoek afsnijden.. probeerde hem ook met de zweep zelfs opt laatst de hoek in te drijven, maar dan nam hij snel een sprong en een rare bok en weer weg..
snap er echt niks van, aan de ene kant lijkt mij het meer aanstellerij, aan de andere kant zie je echt dat hij bang lijkt te zijn.. ze hebben ruzie met de buren gehad, misschien is er iets naar hem gegooid of iets.. maar we weten het gewoon niet zeker!
maar dat 'goed de hoek in' of 'overgang voor de hoek' heeft misschien een beetje zin op de linkerhand, maar rechts blijft een drama.. (sorry bij het vorige bericht zij ik links en rechts andersom Bloos )
hij gaat dan gewoon stilstaan, en dan wil ik hem voorwaarts, en voor ik het weet lag ik er weer af Verward
echt hopeloos, zondag ga ik er weer op als het weer een beetje meezit. longeer hem wel eerst, is hij de meeste energie misschien kwijt:?
hij doet gwoon heel onberekenbaar in die hoek, zodat ik er ook niet goed op kan reageren.. pff wie weet iets Boos!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:07

idd gewoon kleine voltes rijden de hoek door...... het is vaak zo dat de ruiter onbewust er al rekening mee gaat houden dat er wat gaat gebeuren in de hoek, daar reageert het paard op. Als je kleine voltes gaat rijden in die bewuste hoek heb je twee voordelen. Jij als ruiter bent bezig met een oefening en heb daar je aandacht bij nodig en het paard is op de kleine volte dus mocht ie ertussen uit knijpen dan zit je in iedergeval in een buiging en kan die nooit te ver

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 09:07

En als ze gewoon los loopt in de bak vindt ze die hoek dan ook nog eng? Is dit niet het geval dan vind je paard het rijden in de bak waarschijnlijk te ééntonig Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 13:33

Wat schoudervoor door de hoek, zodat ie naar binnen moet blijven kijken en dan toch op de hoefslag blijft lopen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 13:37

Ik begrijp dat je paard 4 is - don't worry, dit is een 'typische vierjarigen-truc'. Geloof me het gaat echt weer over. 'k Zou me er niet al te druk over maken.

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 14:06

Het is zo dat de eigenaresse er zelf niet in de bak op rijdt, omdat zij geen vertrouwen heeft en dat langzaam opbouwd door buiten te rijden. Daar heeft hij het super naar ze zin, alleen is het wel de bedoeling dat hij ook leert in de bak te rijden..
het kan zijn dat ik er nu wel rekening mee ga houden, onbewust. dit was niet de eerste keren het geval, omdat ik het zelf geeneens wist.
Die hoek is sinds dat hij weer op stal staat ipv op het weiland een probleem. Ik ga morgen proberen kleine volte in de hoek te rijden.. hoopt dat het lukt! ik ga hem wel eerst longeren, is hij ze energie iig kwijt, ligt het daar niet meer zo aan denk ik?!
het naar binnen laten kijken in de hoek op de linkerhand werkt ook wel, maar de rechterhand is juist het probleem. Hij ziet de hoek niet en lijkt daardoor heel erg bang, en schiet dus ineens opzij.. ik kom dan geeneens vaak in de hoek, het begint al bij de M. ik had vorige keer steeds een volte gemaakt, en dan steeds groter tot we weer op de hoefslag kwamen. Ging opzich best goed, maar na een tijdje heeft hij weer *opeens* door waar hij is en wil dan weer niet gwoon de hoefslag volgen..
iig bedankt voor jullie reacties Lachen

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 15:12

Het is gewoon aanstellerij, want iemand (noem geen namen want komt anders zo banketstaaf over) wel eens heeft gedaan en wat ik daarna dus ook meost doen zodat ie dat bij mij ook niet deed, was gewoon keer flinke klap geven, toen liep die er dus voortaan keurig doorheen...
Het is gewoon aanstellen wat ze doen, en bij dat paard heeft het geholpen..
Een ideale manier is het niet, vooral niet bij een bang of bokkig paard...
Die kunnen vreselijk gaan rennen en raar doen, en dan is de kans dat je eraf valt heel groot, en het is verschrikkelijk gevaarlijk!
Wat je ook kan proberen is misschien iemand ernaast laten lopen en die tikt voorzichtig met zweepje op de achterbenen, paard vind dat neit prettig en gaat daarop letten, en vergeet dat ie bang moet izjn van die hoek, gewoon paar keer herhalen, dan loopt meestal paard er weer vlekkeloos doorheen.
Wel oppassen dat paard neit trapt.
Zelf heb ik dit allemaal geprobeerd, en verder nooit meer problemen met die paarden gehad, maar zeker deze dingen zijn niet zonder risico`s dus pas wel op mocht je zo iets gaan proberen!
Suc6!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:23

ricoh schreef:
Wat schoudervoor door de hoek, zodat ie naar binnen moet blijven kijken en dan toch op de hoefslag blijft lopen.


Helemaal mee eens!
Zo heb ik het ook opgelost. En nu gaat het perfect helemaal niks meer.

Maar wat je absoluut niet moet doen is de hoek gaan ontwijken.
Heb ik ook een tijdje gedaan en dan denken ze helemaal dat dan eng is, omdat ze er niet meer langs hoeft.

Wat je ook eens kan proberen eerst de heletijd even op de volte rijden dat ze een beetje moe word en dan gewoon voor die gaan staan en laten kijken als ze schrikt er weer gewoon voorzetten en elke keer maar weer.

Maar probeer het eerst is met het naar binnen laten kijken, geewoon erg overdreven dat ze niet ziet wat er aan de andere kant gebeurd.

Suc6

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 21:37

Ja maar wat ik al zei, dat gaat dus alleen op de linkerhand.. de rechterhand stopt hij gwoon en gaat in 1 keer wegrennen, voor ik het wist lag ik er af. Maar op de rechterhand ligt juist het probleem, maar ik ga morgen dus proberen met voltes enzo, hoop dat het lukt!

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 21:23

Nou vandaag was 'ie weer super irritant bezig. bak lekker blubberig, dus het enige wat we konden doen was juist over die hoefslag, daar kon je tenminste nog een béétje lopen..
doordat we niet zoveel konden doen was er voor hem weer aanleiding om de enge spoken in de hoek weer eens gedag te zeggen Verward
hij reageert heel erg op je stem, dus ben goed kwaad op hem geweest..
schijnbaar de enige manier om hem die hoek door te laten lopen.
maar toch blijft het, als ik 1 rondje niet boos was, en hem gwoon liet rijden 'schrok' hij weer.. pff wordt er nou wel een beetje moe van Lachen

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:54

Ken je hem niet zeg maar in die hoek longeren?!
Dat hij wel door die hoek heen MOET
Gewoon longeerzweep erbij en zodra die weg probeert te springen van die hoek, tik met zweep op de kont.
Zo werd het op mijn oude manege ook altijd gedaan,e n het werkte perfect.
Maar zorg altijd wel dat iemand erbij is of in de buurt...
Suc6 met je paardje verder!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:13

doe net of er niks aan de hand is, enge dingen moet je niet froceren dan maak je het vaak alleen nog maar erger. prober op een onstspanne manier te rijden kom je bij de hoek in de buurt en vind je paard deze eng doe dan net of je het niet merkt, springt ie weg of iets dergelijks net doen of er niks aan de hand is en gewoon verder gaan waar je mee bezig was en hem dus weer gewoon oppakken en ontspannen verder rijden, probeer zo heel rustig aan steeds een stukje dichter bij de hoek te komen door je paard om je binnen been heen te zetten en hem steeds een stukje dichter erbij in de buurt te komen, ga er niet overdreven veel langs rijden maar richt je gewoon op je training en doe net of er niets aan de hand is. je zult merken als je dit vol houdt dat je paard na een tijdje niet eens meer in de gaten heefd dat er iets aan de hand is daar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 52 bezoekers