Paard met artrose/hoefkatrol naar de top rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:12

Desiree schreef:
En wat doen voetballers dan SP? Als je een paard traint, dan verleg je op den duur grenzen, door steeds tegen de grens aan te werken. Het paard wordt hierdoor beter en zo kun je mogeljk toch naar het GP/lichte tour. Het is echt niet uitgesloten.
inderdaad en met een zwakke plek neem je dus een risico, waar ik het al eerder over had, iets wat de voetballer zelf beslist. die ik in die situatie niet bereid ben om te nemen met mijn paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:47

SuperPepeijn"]
inderdaad en met een zwakke plek neem je dus een risico, waar ik het al eerder over had, iets wat de voetballer zelf beslist. die ik in die situatie niet bereid ben om te nemen met mijn paard.
[/quote]

SP, lees je eigenlijk wel wat ik schrijf? Verward

[quote="Desiree"]
Maar door hogere oefeningen ga je een paard denk ik niet meer overbelasten. wel meer belasten, maar het paard gaat daar in meegroeien. De spieren gaan toenemen > compensatie! Spiermassa kan een hoop gebreken opvangen.
neem iones. Hij heeft OC in de knieen, daar is hij aan geopereerd. Het kraakbeen is weg. Ik moet hem blijven trainen. Zowel de fysio als de dierenartsen hebben gezegd dat niet trainen funest is voor hem. En ik train hem zo goed mogelijk en ja, ik belast hem daarmee. En daardoor krijgt hij bespiering en die maken het bewegen nu juist weer gemakkelijker voor hem.

.
[/quote]


[quote="Desiree schreef:
[dat staat los van artrose of HKO. Ik bedoelde er eigenlijk mee te zeggen dat het waarschijnlijk meer aan onvermogen ligt dan aan dergelijke gebreken indien een paard een dergelijk niveau niet haalt. Zoals ik al zei, hoog sportniveau belast NIET de hoefkatrol, het belast de SPIEREN. Die moeten namelijk sterker en/of soepeler worden.
ook die paarden kunnen dat slechts tot bepaalde hoogte. En je kunt eigenlijk zeggen dat iedereen te laat is met onderkennen van problemen tegen de tijd dat ze zich manifesteren. MAar ja, dan durf je onderhand niet meer te sporten voor het geval dat je niet gezond mocht zijn. Iedereen gaat tot aan zijn grens. Dat is evident.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:43

Ik moet ineens denken aan mijn hond, die aan 1 been geen heupgewricht meer heeft. Ik kan zijn been niet opbinden en hij moet toch uit. Dus dat been hangt alleen op zijn spierbanden. Eerst kon hij er niet mee lopen, maar nu zie ik wel dat hij het been zoveel mogelijk ontlast, maar hij loopt er wel op.

Als de spieren sterk worden, nemen die de last over. Maar toch weer een maar.. ik rij niet op mijn hond en laat hem ook geen kunstjes doen Scheve mond
Moeilijk vraagstuk eigenlijk...

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:46

als het niet aan de benen ligt kan het net zo goed aan zijn bv nekwervels liggen. maar die paarden krijgen toch ook niet gelijk de oprotpremie.
en word hij toch niet gelijk afgeschreven.
Kijk naar je paard en voel wat hij aankan, welk niveau je dan beland is mooi meegenomen.[/quote]

Hier ben ik het helemaal met desiree eens....als een paard hoefkatrolontsteking heeft of atrose dan schiet ineens iedereen in de aanval dat je hem in moet laten slapen (weet ik uit ervaring en ik zie dat ook bij anderen), maar als een paard andere problemen heeft dan zijn er ineens andere mogelijkheden.
Ik vind een beetje dat sommige mensen niet open staan voor 'nieuwe' ideeen.

Ik wil mijn paardje niet kwijt. En ik ben dan niet egoistisch dat ik hem laat lopen als hij pijn zou hebben, absoluut niet, maar ik zie dat hij lol heeft, hij glanst, springt, bokt en doet alles wat een 'normaal' paard ook doet. Hij loopt zelfs als ieder normaal paard. Alleen heeft hij volgens de dierenarts HKO......
hij heeft er geen last van, loopt er niet anders door nou moet ik dan maar stoppen....????

Naar mijn mening niet, ik ben dan ook heel blij dat het MIJN paard is als ik sommige reacties hier lees. Ik weet namelijk dat hij er bij menig ander allang niet meer was geweest. Zonde van een leuk paard zou dat zijn.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:47

lis"]

Als de spieren sterk worden, nemen die de last over. Maar toch weer een maar.. ik rij niet op mijn hond en laat hem ook geen kunstjes doen Scheve mond
Moeilijk vraagstuk eigenlijk...
[/quote]
nee, maar als je wel met de hond op een constructieve manier zou trainen zou het misschien wel mogelijk zijn om hem te verbeteren. Daarvoor bestaat dierenfysiotherapie, door behulp van zwemmen bijvoorbeeld.

[quote="SunnyBoy schreef:
Ik vind een beetje dat sommige mensen niet open staan voor 'nieuwe' ideeen.
.

Nou, zeg dat wel!

Ik snap natuurlijk hun aarzeling: doorrijden bij de gedachte dat het paard pijn heeft. Dat kan ik zelf ook niet. MAar het paard geeft het dus aan.

Revalideren gaat ook vaak gepaard met moeite en pijn, maar het resultaat mag er toch wezen! Het gaat erom dat het middel goed in verhouding staat met het doel. Pijn mag (tot bepaalde hoogte uiteraard), als het loont in de vorm van een waardig leven.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:55

volgens mij gaan we hier niet uitkomen. Ieder heeft zijn eigen mening. ik ben blij dat ik er open voor het gestaan om zelf te veranderen met rijden. Hierdoor heb ik mijn paard tot op heden kunnen behouden. ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik wil het ook niet te snel opgeven zodat ik achteraf moet zeggen....had ik dat maar geprobeerd.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:11

Desiree"]
[quote="SunnyBoy schreef:
Ik vind een beetje dat sommige mensen niet open staan voor 'nieuwe' ideeen.
.

Nou, zeg dat wel!

Ik snap natuurlijk hun aarzeling: doorrijden bij de gedachte dat het paard pijn heeft. Dat kan ik zelf ook niet. MAar het paard geeft het dus aan.

Revalideren gaat ook vaak gepaard met moeite en pijn, maar het resultaat mag er toch wezen! Het gaat erom dat het middel goed in verhouding staat met het doel. Pijn mag (tot bepaalde hoogte uiteraard), als het loont in de vorm van een waardig leven.
[/quote]

Ik sta best open voor nieuwe dingen maar zou er, zoals hier al gezegd wordt, moeite mee hebben dat het paard misschien (erge!!) pijn heeft. En dat allemaal voor MIJN plezier.

En hoelang moet je dan doorgaan (was al eerder mijn vraag). Hoelang is het acceptabel om te revalideren zoals Desiree zegt, terwijl je paard pijn heeft. En dan een met een methode die niet bij elk paard werkt (want het ligt ook nog eens aan de ruiter). Ook al wordt hij er op den duur wrs beter van, hij moet er wel doorheen. Ik zou dat heel moeilijk vinden.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:22

Het ligt heel vaak aan de ruiter zelfs.....ik zie het nu zelf hoor. ik rijd mij paard dus schijnbaar te scheef. Als ik nu begin met rijden loopt ie een minuut of 10 kreupel totdat ikhem helemaal rechtgericht heb en dan loopt ie helemaal goed zelfs. Ik zie in ieder geval verbetering bij mijn paard. Ik denk dat dat heel belangrijk is....verbetering zien....
Mijn paard kan ook niet ineens goed gaan lopen. Hij heeft al 5 jaar hko. dus eigenlijk 5 jaar hetzelfde probleem. Ik stond dus op het punt hem in te laten slapen tot ik bij een clinic ben wezen kijken. Toen een meisje ging rijden had ik zoiets van 'he dat doet ie van mij ook'. m.a.w. hij was scheef.....Die fout ligt niet bij het paard maar bij mij. dat geef ik ook eerlijk toe. Ik zie nu wel dat hij beter wordt. van een paard dat stokkreupel liep naar een paard dat zelfs helemaal goed loopt.
Ik voel dan dat ie rechtgericht wordt en dan gaat hij goed lopen. Nu heeft ie dus alleeen nog wat 'opstartproblemen'.
Kijk als je geen verbetering ziet en je treitert hem ermee om te gaan rijden, ben ik het met je eens dan moet je stoppen. Dat is niet eerlijk tegenover je paard.
Bij mij op stal waren ze ook zo sceptisch, maar ze zien nu de praktijk en zeggen stuk voor stuk dat ze blij zijn dat ik hem nog niet het spuitje heb laten geven........

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 18:10

Citaat:
En ik ben dan niet egoistisch dat ik hem laat lopen als hij pijn zou hebben, absoluut niet, maar ik zie dat hij lol heeft, hij glanst, springt, bokt en doet alles wat een 'normaal' paard ook doet. Hij loopt zelfs als ieder normaal paard. Alleen heeft hij volgens de dierenarts HKO......
hij heeft er geen last van, loopt er niet anders door nou moet ik dan maar stoppen....????


Dat staat los van het onderwerp. Ik vind dat je dan absoluut lekker door kan trainen.
Maar zeg eens eerlijk, zou jij met je paard op TOPNIVEAU willen rijden? Zou jij met dít paard die ambitie willen hebben??

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:55

Laura schreef:
Citaat:
En ik ben dan niet egoistisch dat ik hem laat lopen als hij pijn zou hebben, absoluut niet, maar ik zie dat hij lol heeft, hij glanst, springt, bokt en doet alles wat een 'normaal' paard ook doet. Hij loopt zelfs als ieder normaal paard. Alleen heeft hij volgens de dierenarts HKO......
hij heeft er geen last van, loopt er niet anders door nou moet ik dan maar stoppen....????


Dat staat los van het onderwerp. Ik vind dat je dan absoluut lekker door kan trainen.
Maar zeg eens eerlijk, zou jij met je paard op TOPNIVEAU willen rijden? Zou jij met dít paard die ambitie willen hebben??



Het ligt ook maar net aan of het paard al op een bepaald niveau loopt (als hij bv ZZ Zwaar zou lopen, zou Lichte Tour er zeker nog wel in zitten, rij je L, tja... dan heb je nog een laaaange weg te gaan, wat ten koste zou kunnen gaan van je paard), en er ook wel degelijk aanleg voor heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:19

Desiree schreef:
Ik snap natuurlijk hun aarzeling: doorrijden bij de gedachte dat het paard pijn heeft. Dat kan ik zelf ook niet. MAar het paard geeft het dus aan.

Revalideren gaat ook vaak gepaard met moeite en pijn, maar het resultaat mag er toch wezen! Het gaat erom dat het middel goed in verhouding staat met het doel. Pijn mag (tot bepaalde hoogte uiteraard), als het loont in de vorm van een waardig leven.

Oke, even terug naar het paard. Was het niet het paard dat zo trouw is dat hij zoveel hij kan zal proberen om het de baas naar de zin te maken?? Waren het niet die paarden die ondanks dat ze pijn hebben toch steeds zal proberen om te doen wat van hem gevraagd wordt?

Citaat:
Als ik nu begin met rijden loopt ie een minuut of 10 kreupel totdat ik hem helemaal rechtgericht heb en dan loopt ie helemaal goed zelfs.


Paarden (in het algemeen hoor, niet eentje in het bijzonder) zouden eens wat meer mogen optreden tegen hun welwillende ruiters, maar helaas doen ze dat vaak niet omdat ze daar te braaf voor zijn.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:58

Desiree schreef:
nee, maar als je wel met de hond op een constructieve manier zou trainen zou het misschien wel mogelijk zijn om hem te verbeteren. Daarvoor bestaat dierenfysiotherapie, door behulp van zwemmen bijvoorbeeld.
precies en het is maar de vraag of trainen tot de ambitie van de ruiter in dat geval wel het beste en het wel of niet een risico is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:13

SunnyBoy schreef:
Als ik nu begin met rijden loopt ie een minuut of 10 kreupel totdat ikhem helemaal rechtgericht heb en dan loopt ie helemaal goed zelfs.

Dit vind ik dus heel eng.
Veel paarden lopen door de pijn heen.
Dat wil niet zeggen dat ze geen pijn hebben.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:41

runningkawa"]
[quote="SunnyBoy schreef:
Als ik nu begin met rijden loopt ie een minuut of 10 kreupel totdat ikhem helemaal rechtgericht heb en dan loopt ie helemaal goed zelfs.

Dit vind ik dus heel eng.
Veel paarden lopen door de pijn heen.
Dat wil niet zeggen dat ze geen pijn hebben.
[/quote]

Juist! Magic liep eigenlijk altijd door de kreupelheid heen. Waar het mee te maken heeft weet ik niet. Of het wel met rechtrichten te maken heeft of het met door de pijn heengaan te maken heeft, geen idee.

Wat ik wel weet dat het paard op dat moment kreupel loopt en pijn heeft. Daarom ben ik zelf geen voorstander van doorrijden totdat het weer goedloopt.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:43

mijn merrie heeft ook hoefkatrol en ze heeft speciaal beslag, maar ik ga met haar ook gewoon proberen om heel hoog te komen. als ze er geen last van heb, waarom zou je het dan niet doen??
het is maar net hoe je paard erop reageert...mijn merrie heeft er helemaal geen problemen mee, dus..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:29

lis schreef:
[Ik sta best open voor nieuwe dingen maar zou er, zoals hier al gezegd wordt, moeite mee hebben dat het paard misschien (erge!!) pijn heeft. En dat allemaal voor MIJN plezier.

En hoelang moet je dan doorgaan (was al eerder mijn vraag). Hoelang is het acceptabel om te revalideren zoals Desiree zegt, terwijl je paard pijn heeft. En dan een met een methode die niet bij elk paard werkt (want het ligt ook nog eens aan de ruiter). Ook al wordt hij er op den duur wrs beter van, hij moet er wel doorheen. Ik zou dat heel moeilijk vinden.
[/quote]


ah-ah, niet alleen voor JOUW plezier! zoals ik al zei, is het jouw doel om het paard gemakkelijker te kunnen laten bewegen. Dus het is voor het paard ook veel prettiger. Bewegen met pijn is ellendig. Als jij je paard zo kunt trainen dat de pijn minder wordt heeft een paard daar nogal wat profijt van.

Je 2e vraag is moeilijk. Hoe ver mag ik er in gaan? Dat zijn dingen waarbij ik altijd advies vraag aan de veearts en de fysio. die kunnen me dan ook een methode adviseren, daar hebben ze voor gestudeerd.

Lovely en SP halen hier het woord "ambitie" aan. Daar zet ik ook mijn kanttekening bij. Je ambitie moet zich gewoon aanpassen aan het paard. Kijk, trainen moet je meestal om het paard optimaal fit te houden. Ook paarden die iets mankeren zoals artrose MOET je in beweging houden. Stilstaan is in hun geval achteruit gaan. In het geval van iones hebben ze gezegd "zet hem 3 maanden op de wei en je kunt hem opruimen". En dat wil ik dus niet.

Omdat je altijd traint tegen de grens, zullen ook zulke paarden hun grenzen verleggen. Tot het moment dat het niet meer gaat en dan laat het je zo. Over de grens werken gaat niet.
Ik ga nu uit van mensen die van hun paard houden en het dier niet af willen geven en het optimaal gezond willen houden, en dus bereid zijn in de loop van de training hun ambitie op te geven of te verlagen als ze merken dat bepaalde dingen er niet in zitten.

Maar dingen weet je dus nooit op de voorhand. Zelfs artsen kunnen het verloop van een proces in een lichaam vaak niet voorspellen. Dus trainen en zien waar het schip strandt. Dat doe je immers altijd met je paard. En het schip strandt door gebrek aan capaciteiten van zowel ruiter als paard. Nou, de meesten van ons kunnen daar best mee leven.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:29

Ik ken mijn paard gelukkig. ik heb hem al 10 jaar. en ik weet heel goed dat als hij pijn heeft, dat hij absoluut niet doorgaat......ook niet om het mij naar mijn 'zin' te maken....
als hij kreupel is en hij heeft pijn dan loopt ie ook echt kreupel want hij heeft een superlage pijngrens...die loopt dus echt niet door met pijn.
die van mij loopt ook geen Z, maar L en sinds hij hko heeft heb ik hem voor de recreatie.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:11

SuperPepeijn schreef:
een paard zoveel belasten met een zwakke plek lijkt mij een risico. als iets dergelijks met mijn paard zou gebeuren zou ik toch voorzichtiger zijn en wat druk van mijn ambities halen, simpelweg omdat ik wil dat mijn paard een lang, gelukkig en gezond leven heeft. daarom vind ik de reactie van AdB niet zo verstandig omdat dat juist die ambitie een impuls geeft. ik ken zijn achterliggende gedachte niet natuurlijk, misschien probeert hij wel de ruiter juist laten beseffen dat het paard juist bijzonder is en dat de ruiter er op een juiste manier mee om moet gaan.



I totally agree!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:16

Gulpje"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
een paard zoveel belasten met een zwakke plek lijkt mij een risico. als iets dergelijks met mijn paard zou gebeuren zou ik toch voorzichtiger zijn en wat druk van mijn ambities halen, simpelweg omdat ik wil dat mijn paard een lang, gelukkig en gezond leven heeft. daarom vind ik de reactie van AdB niet zo verstandig omdat dat juist die ambitie een impuls geeft. ik ken zijn achterliggende gedachte niet natuurlijk, misschien probeert hij wel de ruiter juist laten beseffen dat het paard juist bijzonder is en dat de ruiter er op een juiste manier mee om moet gaan.



I totally agree!
[/quote]
als jullie eens wisten hoeveel paarden er in de sport lopen die iets mankeren, zoals tyrza eerder al aanhaalde. Maar goed dat niet iedereen is zoals jullie, want dan gingen er weer zoveel meer paarden naar de slacht, die toch een goed leven hadden kunnen hebben.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:36

Desiree"]
[quote="Gulpje"][quote="SuperPepeijn schreef:
een paard zoveel belasten met een zwakke plek lijkt mij een risico. als iets dergelijks met mijn paard zou gebeuren zou ik toch voorzichtiger zijn en wat druk van mijn ambities halen, simpelweg omdat ik wil dat mijn paard een lang, gelukkig en gezond leven heeft. daarom vind ik de reactie van AdB niet zo verstandig omdat dat juist die ambitie een impuls geeft. ik ken zijn achterliggende gedachte niet natuurlijk, misschien probeert hij wel de ruiter juist laten beseffen dat het paard juist bijzonder is en dat de ruiter er op een juiste manier mee om moet gaan.



I totally agree!
[/quote]
als jullie eens wisten hoeveel paarden er in de sport lopen die iets mankeren, zoals tyrza eerder al aanhaalde. Maar goed dat niet iedereen is zoals jullie, want dan gingen er weer zoveel meer paarden naar de slacht, die toch een goed leven hadden kunnen hebben.
[/quote]


Nounou, niet zo snauwen juffie! Ik bekijk dit puur vanuit mijn standpunt en mijn gevoel jegens mijn paard. Gelukkig is mijn merrie blakend gezond dus heb ik helemaal niets te klagen. Maar ik weet wel dat op het moment dat ze danwel HK, danwel artrose zou krijgen ik een pas op de plaats zou zetten. En nee, ik zou haar niet afschrijven, maar ik zou rekening houden met haar blessure, zodat ik zeker weet dat ik niet teveel vraag. Natuurlijk is dit hypothetisch, aangezien je nooit kan weten wat er gebeurt. Ik geloof je als je zegt dat er veel topsportpaarden niet in orde zijn, maar toch nog op het hoogste niveau rijden, goed voor het paard? Het kan alle kanten uit. Ik kan ook namelijk geloven dat er veel mensen zijn wier ambities hoger tellen dan de liefde voor en de gezondheid van het paard. Maar, dat hoeft niet! Ook zullen er vast veel paarden zijn die ondanks hun ziekte niet tot het uiterste worden gepushed maar wel hoog kunnen lopen, en nog wel goed kunnen functioneren. Het is een grijs gebied, dat is het! Want inderdaad, je paard kan niet zeggen dat je moet oprotten omdat het eigenlijk toch wel pijn doet. Maar goed, heel verhaal, maar mijn insteek is dat ik PERSOONLIJK heel erg rekening zou houden met hoe het voor mijn paard zou zijn, dus je hoeft je niet zo aangevallen voelen. Of is een eigen mening uit den boze?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:42

Ik snap wel wat je bedoelt Desiree, ik ken zat van dat soort gevallen, paarden die al bijzonder hoog in de sport liepen, gekeurd werden en daar bleken ze op baeaalde onderdelen behoorlijk 'verrot' te zijn.

Alleen waren dit paarden die al jaren vooraan op concoursen meeliepen, zonder ook maar een enkel probleem.

Een paard wat al katskreupel is geweest vind ik toch wel een totaal ander verhaal. Zo'n dier heeft inmiddels al aangegeven een lichamelijke beperking te hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:44

Jullie vergeten dat iedereen lichamelijke beperkingen heeft, ALTIJD. gezond of niet gezond. Altijd kunnen we slechts gaan tot het einde van het vermogen. En daar loop je vanzelf tegen aan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:50

Je begrijpt wel dat ik niet op een gewone lichamelijke beperking duidt, maar op een medische aandoening welke tot een berperking leidt.
Nu het om hoefkatrol ontsteking gaat zou dat opeens geen ernstige aandoening meer zijn, omdat er mensen zijn die toch er gewoon mee door kunnen rijden.
Hoe zou er gereageerd zijn als het een andere aandoening geweest zou zijn? Bijvoorbeeld een paard met een aandoening aan zijn luchtwegen?
Vergeet niet dat paarden een vele hogere pijngrens hebben dan wij, ik heb gehoord van onderzoeken waarbij bloedwaardes getest werden. Die waardes toonden bij enkele paarden aan dat ze wel degelijk pijn ervaarden maar voor het oog liepen ze nog bijzonder acceptabel. De waardes moesten voor onze begrippen naar onmenselijke hoogtes stijgen eerdat paarden lieten zien dat ze niet in orde waren.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:52

ik snap ook wel wat gulpje zegt....ik heb ook een pas op de plaats gemaakt. toen ik hoorde dat sunny hko had heb ik direct gezegd ik stopte met wedstrijden...niet omdat hij toen direct niet meer kon, maar omdat MEN tegen mij zei dat het beter was?!?!
Ik heb absoluuut niet het gevoel dat ik de verkeerde beslissing heb gemaakt. ik rijd al die tijd gewoon op hem en hij heeft al die tijd geen last gehad. Toch had ik achteraf gewoon door kunnen rijden. Mijn da gaf de prognose dat hij er misschien nog een paar jaartjes zou lopen met misschien een max. van 3 jaar. het is onderhand al 5 jaar....
ik wilde toen gewoon geen stress meer op hem leggen door wedstrijden te rijden. Hij had het nog wel gekund....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:54

De discussie die we hier voeren is helemaal niet nodig. Geen van de bovenstaande ruiters ( including me) heeft de kwaliteiten om op dat nivo mee te draaien, dus what's the problem. ( Oeps, sorry Tyrza..........jij wel natuurlijk!!!)