Paard met artrose/hoefkatrol naar de top rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:50

Pipo"]
[quote="Aqua8horse schreef:
[Als laatste opmerking wil ik nog kwijt dat het revalideren met respect gebeurd, dus als je geen verbetering ziet op korte termiijn....moet je in mijn ogen je paard uit zijn lijden helpen.
[/quote]

Kan ik mij wel erg goed in vinden.


Ik wil hiermee maar aangeven dat je in ieder geval de moeite moet nemen om het paard een kans te geven op revalidatie maar nooit ten koste van het welzijn. Alle vormen van revalidatie gaan over het algemeen gepaard met pijn. Dat is niet erg als er een verbetering op korte termijn zichtbaar is. Van wezenlijk belang hierin is de deskundigheid van degene die het paard revalideert. Helaas zit hier ook alweer veel kaf onder het koren. Bij ons, maar ik kan dus alleen over ons spreken, staat het welzijn van het paard bovenaan in het vaandel. En dus niet de eer naar succes. Wij zullen er ook naar blijven streven dat dat zo blijft!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:45

Pipo schreef:
Komt er een andere discussie aan te pas. Paarden die naar de stinkmodder zijn gereden, zijn dus medisch niet afgeschreven en verdienen zeker een kans. Dit heet klinische hko

Paarden die kreupel lopen en straalbeentjes hebben die er als gatekaas uit ziet, vind ik juist veel humaner om deze uit hun lijden te lossen, dan er op te klimmen omdat jij nou zo nodig moet.

Ik zeg nergens dat je paarden met klinische hko niet moet helpen. Of laat ik het anders zeggen, ik zeg nergens dat je paarden die klinische hko hebben verkregen door hun ruiter, niet moet helpen.

Verder aq8, zoals abby ook al aangaf, en zijn diverse leermethodes, en er zijn vele wegen die naar rome lijden. Voor degene die ronduit toegeeft dat hij zijn paard klinische hko heeft ingereden heb ik meer dan respect, en wil ik graag helpen.

ER lopen er alleen vrij veel rond die dat dus niet doen.


precies, helemaal mee eens, en ik denk dat de reden waarom zoveel mensen zo kritisch zijn op ADB, laat ik voor mezelf spreken, waarom IK moeite heb met deze persoon, is dat hij feitelijk niets nieuws brengt, maar dit verhult in een jasje van wonder genezer. Wat niet eerlijk is tegenover de mensen die bij hem komen...als laatste redmiddel. Een voorbeeld hiervan is dit stukje, wat van zijn site komt:

Ik heb Antoine jammer genoeg pas leren kennen toen bij mijn tweede paard hoefkatrol werd vastgesteld; Ramses is ondertussen niet meer. Toen mijn huidig paard terug zuiver ging lopen na een sessie met Antoine was ik tegelijk zeer blij maar ook ontroostbaar. Het besef dat ik mijn paard had kunnen redden en dat ik het probleem er zelf ingereden had kwam hard aan. Alleen hoef ik niet meer te leven met de schrik dat mijn paard hoefkatrol zou kunnen krijgen! En daar ben ik blij om!" L.D.B.

Dit vind ik namelijk crimineel, mensen zo'n schuldgevoel aanpraten. Hij maakt geen onderscheid tussen HKO en klinische HKO in zijn uitlatingen. Ik vind het prima als hij paarden met klinische HKO kan helpen, hoe meer hoe beter wat mij betreft ! maar geen onzin verhalen (duur) verkopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:50

Mist schreef:
Dit vind ik namelijk crimineel, mensen zo'n schuldgevoel aanpraten.

Juist! Dat vind ik dus ook. Grappige woordkeuze trouwens, "crimineel" Haha!.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:08

Iemand een schuldgevoel aanpraten, ik heb dat al eerder gezegd zegt wat over die persoon zelf, in mijn ogen. Daar heeft die persoon dus niets, die persoon heeft er wat aan als je hem of haar laat zien hoe het wel moet. Zo demotiveer je dus geen mensen. Door dat wel te doen help je de paarden en de mensen beide niet, in mijn ogen schiet dat dus niet op. De heer de BOdt ken ik niet alleen van horen zeggen. Wat hij doet is misschien in theorie niet nieuwe maar hij doet het toch maar even. Ik denk, zo wat ik er van gehoord heb, dat deze man goed bezig want hij helpt veel paarden en mensen. In de manier van overbrengen is, zoals het zich laat aanzien, is de heer de Bodt, misschien minder getalenteerd. Persoonlijk vind ik het resultaat belangrijker en denk ik dat ik door de manier van communiceren heen zou kijken. Het is logisch dat dat het zelfvertrouwen van een leerling aantast en als het vertrouwen weg is, houdt het voor mij in ieder geval op. En natuurlijk kan die man geen wonderen verrichten, dat vind ik onzin. Wij helpen ook paarden met HKO, maar gaan er nooit van uit dat het zal lukken. Dat zeggen wij ook tegen de mensen. Gelukkig heb ik het nog niet hoeven meemaken dat we een probleem niet konden oplossen, maar ik ben er van overtuig dat dat ook een keer zal gebeuren. Het revalideren van paarden heeft te maken met inzicht, logica, feeling en timing. Dat is dus niets nieuws opzich maar in de praktijk blijkt dat het helemaal niet zo eenvoudig is. Daarom denk ik dat het goed is dat er mensen zijn die dat heel goed beheersen en echt veel paarden kunnen helpen. Communicatie en het overbrenegen daarvan is ook zeer zeker van belang. Want als je moet werken, in mijn ogen , met mensen die je onzeker maakt door te zeggen dat ze het allemaal zelf niet goed hebben gedaan, zou ik er mee stoppen. Voor mij werkt dat niet zo, ik wil juist mensen motiveren om het anders te gaan doen en ze niet naar beneden halen. En tot nu toe hebben mensen er op deze manier plezier in en dat houden ze ook terwijl ze zich best bewust zijn dat ze het zelf niet helemaal goed gedaan hebben. Maar ik ben er van overtuigd dat werkelijkniemand dat bewust doet of gedaan heeft. Ze weten het niet of ze hebben het anders geleerd. Je kan en mag dus volgens mij niemand dat aanrekenen die het "verkeerd"heeft gedaan. Ik help ze daarom liever om te laten zien hoe het beter kan, daar kunnen ze verder mee!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:23

Lovely"]
Heb je cijfers Desiree? Want je spreekt nu wel tegen wat een iets beter onderbouwde bron mij uitgelegd heeft.
[/quote]
http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

[quote="SunnyBoy"]
laten we het ffe gezellig houden zeg........
iedereen heeft zijn eigen mening hierover blijkt wel weer.
Wie, die hier zo aan het discusseren zijn heeft eigenlijk een paard met hoefkatrol/atrose (gehad)?
[/quote]
Mijn paard is geopereerd aan OC in zijn knieen. Vooral zijn linkerknie is niet goed meer. Er zit inmiddels geen kraakbeen meer. Misschien kun je het zien als een vorm van artrose, ik denk dat het ongeveer hetzelfde aan zal voelen voor een paard. Maar hij krijgt 1x per jaar een gewrichtsinspuiting, en ik voer hem cortaflex. En ik moet hem goed blijven trainen. Ik dacht dat het Z er voor hem wel niet meer in zou zitten, maar mijn instructeurs denken dat hij het wel aan kan. Ach, ik ben zelf niet zo'n Z-ruiter, ik ben namelijk geen wedstrijdruiter. Als hij nu maar zolang mogelijk gezond blijft en bij mij kan blijven, dan ben ik heel happy. En ik zal daar alles aan doen wat in mijn vermogen ligt.

[quote="Lovely"]
[quote="runningkawa"]En een kreupel paard kun je proberen te verbeteren, maar die tijd moet niet te lang duren, snel resultaat anders vind ik het niet meer eerlijk tegenover het paard.
[/quote]
Dat vind ik dus ook.
[/quote]
En snel resultaat boekt niemand. Ook de leerlingen van AdB niet. Ze verbeteren namelijk geleidelijk aan. en met een eerste verbetering moet je al blij zijn, dan weet je dat er meer in zit als je maar op de juiste manier traint.

[quote="Mist schreef:
[precies, helemaal mee eens, en ik denk dat de reden waarom zoveel mensen zo kritisch zijn op ADB, laat ik voor mezelf spreken, waarom IK moeite heb met deze persoon, is dat hij feitelijk niets nieuws brengt, maar dit verhult in een jasje van wonder genezer. Wat niet eerlijk is tegenover de mensen die bij hem komen...als laatste redmiddel. Een voorbeeld hiervan is dit stukje, wat van zijn site komt:

Ik heb Antoine jammer genoeg pas leren kennen toen bij mijn tweede paard hoefkatrol werd vastgesteld; Ramses is ondertussen niet meer. Toen mijn huidig paard terug zuiver ging lopen na een sessie met Antoine was ik tegelijk zeer blij maar ook ontroostbaar. Het besef dat ik mijn paard had kunnen redden en dat ik het probleem er zelf ingereden had kwam hard aan. Alleen hoef ik niet meer te leven met de schrik dat mijn paard hoefkatrol zou kunnen krijgen! En daar ben ik blij om!" L.D.B.

Dit vind ik namelijk crimineel, mensen zo'n schuldgevoel aanpraten. Hij maakt geen onderscheid tussen HKO en klinische HKO in zijn uitlatingen. Ik vind het prima als hij paarden met klinische HKO kan helpen, hoe meer hoe beter wat mij betreft ! maar geen onzin verhalen (duur) verkopen

Ik vind het niet zo eerlijk dat je de woorden van iemand anders gebruikt tegen AdB. Hij zegt dit niet zelf. Deze persoon heeft dit zelf geconcludeerd. AdB zegt ook regelmatig, dat wat hij de mensen leert niets nieuws is maar zo oud als methusalem, maar dat het door zoveel instructeurs tegenwoordig vergeten wordt. Ik vind het dus crimineel om iemand woorden in de mond te leggen en daarbovenop dat nog eens crimineel te noemen.

Net als Aqua8horse vind ik het resultaat wat iemand boekt bij paard en leerling het belangrijkste. ik weet dat AdB best een groot ego heeft, en dat hij in zijn benadering naar de leerling toe ietwat autoritair kan zijn, en conservatief. Allemaal foutjes die in een persoon kunnen zitten. Maar iedereen heeft z'n foutjes. AdB weet zijn leerlingen ook te motiveren en geeft het duidelijk aan als hij ziet dat zijn leerling goed bezig is. En op die manier werkt hij ook aan diens zelfvertrouwen. Het is zwak om iemand te veroordelen om zijn minpunten. Iederern heeft minpunten. Als hij z'n werk nu maar goed doet, daar gaat het mij om.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 30-10-03 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:27

Maar elke verbetering is er een, al is de verbetering zo klein!!!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:29

Aqua8horse schreef:
Maar elke verbetering is er een, al is de verbetering zo klein!!!


Precies dit is de juiste conclusie!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:01

Citaat:
En snel resultaat boekt niemand. Ook de leerlingen van AdB niet. Ze verbeteren namelijk geleidelijk aan. en met een eerste verbetering moet je al blij zijn, dan weet je dat er meer in zit als je maar op de juiste manier traint.



Ik ben op een hele nuchtere manier naar die les gegaan toen.
Op advies van een bokker, jaaa het zal allemaal wel dacht ik Verward .
Ik ging er dus ook met een heel dubbel gevoel heen. Een paard van HKO ' genezen' / Maak dat de kat ff wijs of ga en tijdje in een boom zitten Scheve mond .

En toevallig voelde ik verbetering tijdens die les en de mensen die mee waren , rijden niet hoger dan een rondje door het bos en zagen ook duidelijk vebetering.


Ook tijdens de training thuis . Ik hield altijd mijn mond over hoe het ging en mijn stalgenoten kwamen vaak naar me toe om te zeggen dat het er goed en zuiver uitzag.

Uiteindelijk heeft het 3 maanden geduurd. Dan ging het een stapje vooruit en ook wel eens een stapje achteruit. Maar ja dat is die revalidatie.
Ik weet er inmidels met mijn eiegn lichaam alles vanaf.

Het gaat nu nog steeds heel goed. Soms vragen ze wel eens aan me of het paard nu echt genezen is, maar daar geef ik geen antwoordt op.
Het dier is nu pijnvrij en gelukkig dus wat wil je nog meer.

En om dat laatste ging het mij om, ik zou het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn lieveling met pijn in de wei te laten lopen.
Wat dat betfreft had ik bij de afkeuring mijn beslissing al genomen.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:05

Desiree schreef:
Als hij nu maar zolang mogelijk gezond blijft en bij mij kan blijven, dan ben ik heel happy. En ik zal daar alles aan doen wat in mijn vermogen ligt.


Ik denk persoonlijk dat mensen die dit hebben meegemaakt cq. meemaken precies weten wat je hiermee bedoeld. Vandaar ook mijn vraag. Ik denk dat mensen die het nog niet meegemaakt hebben er waarschijnlijk anders tegenaan kijken.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:37

Desiree"]
[quote="Mist schreef:
[precies, helemaal mee eens, en ik denk dat de reden waarom zoveel mensen zo kritisch zijn op ADB, laat ik voor mezelf spreken, waarom IK moeite heb met deze persoon, is dat hij feitelijk niets nieuws brengt, maar dit verhult in een jasje van wonder genezer. Wat niet eerlijk is tegenover de mensen die bij hem komen...als laatste redmiddel. Een voorbeeld hiervan is dit stukje, wat van zijn site komt:

Ik heb Antoine jammer genoeg pas leren kennen toen bij mijn tweede paard hoefkatrol werd vastgesteld; Ramses is ondertussen niet meer. Toen mijn huidig paard terug zuiver ging lopen na een sessie met Antoine was ik tegelijk zeer blij maar ook ontroostbaar. Het besef dat ik mijn paard had kunnen redden en dat ik het probleem er zelf ingereden had kwam hard aan. Alleen hoef ik niet meer te leven met de schrik dat mijn paard hoefkatrol zou kunnen krijgen! En daar ben ik blij om!" L.D.B.

Dit vind ik namelijk crimineel, mensen zo'n schuldgevoel aanpraten. Hij maakt geen onderscheid tussen HKO en klinische HKO in zijn uitlatingen. Ik vind het prima als hij paarden met klinische HKO kan helpen, hoe meer hoe beter wat mij betreft ! maar geen onzin verhalen (duur) verkopen

Ik vind het niet zo eerlijk dat je de woorden van iemand anders gebruikt tegen AdB. Hij zegt dit niet zelf. Deze persoon heeft dit zelf geconcludeerd. AdB zegt ook regelmatig, dat wat hij de mensen leert niets nieuws is maar zo oud als methusalem, maar dat het door zoveel instructeurs tegenwoordig vergeten wordt. Ik vind het dus crimineel om iemand woorden in de mond te leggen en daarbovenop dat nog eens crimineel te noemen.

[/quote]

Desiree, deze "woorden" gebruikt ADB om zijn eigen methode aan te prijzen, het stukje heb ik gekopieerd van zijn eigen site !!! zoals hierboven te lezen is (ik heb ook de bron vermeld) Waarmee ik wilde aanduiden dat hij deze persoon dus wijs heeft gemaakt dat HKO (geen onderscheid HKO/klinisch) altijd te genezen is en dat zij beide paarden had kunnen redden. Dat vind ik nogal wat om tegen iemand te zeggen die ongetwijfeld veel van haar/zijn paarden heeft gehouden. En ja, dat vind ik idd crimineel, net zo crimineel als Jomanda die beweert dat ze alle vormen van kanker en zelf AIDS kan genezen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 01:44

Ik denk niet dat je dat crimineel mag noemen. Hooguit wat voorbarig. Maar het mes snidt aan 2 kanten: de ene mens heeft veel ervaring met het "genezen"van paarden met HKO, de andere weet niet van het bestaan van die trainer. Wij revalideren ook paarden met veel succes en oa. ook hoefkatrol. Maar het gaat mij persoonlijk wel te ver om te zeggen dat je alle paarden kan genezen. Aan de andere kant voel ik ook dat enthousiasme en een naar gevoel als er weer paarden worden afgemaakt vanwege bv. hoefkatrol. Je kan ze op zijn minst een kans op revalidatie geven, sterker nog in mijn ogen ben je dat haast aan het dier verplicht omdat de mens vaak de aanleiding en de oorzaak is van de ontstane problemen. Die mevrouw een schuldgevoel geven is in mijn ogen niet acceptabel. Daarbij komt dat de mosterd na de maaltijd komt. Ook ben ik ervan overtuigd dat als deze mevrouw dat had geweten ze wel anders had gereden en ook zeker naar AdB gegaan zou zijn. Die mevropuw valt dus niet wat te verwijten, zij wist niet beter en heeft kennelijk niet de goede begeleiding gehad. Al met al blijft het een triest verhaal en zulke opmerkingen maken de appel alleen maar zuurder. Daar zie ik het nut dus niet van in. Je mag iemand best attenderen op de mogelijkheden die jij ziet maar dat mag nooit verwijtend of kwetsend zijn. Ik vind dat je als je dat wel doet jezelf in een zwak daglicht plaatst en de ander onnodig extra schuldgevoelen en onzekerheid aanpraat. Op deze manier van communiceren is werkelijk niemand gebaat en de paarden al helemaal niet!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 07:47

Wij hebben een paard met Artrose klasse 3 gehad, daarmee reden wij klasse II Endurance en we wilden bewijzen dat hij ook boven de 100km kon lopen.
Hij was dampig, en had Artrose, met regelmatige opbouw en een lange warming up en cooling down hebben we hem zover gekregen dat hij een wedstrijd van 72km goed heeft uitgelopen in ook nog eens redelijk warm weer. Het was voor hem zwaar, maar dat kwam niet door de Artrose, daar had hij geen last van, hij was er heel lang geleden geloof ik een keertje kreupel op geweest, maar verder? Hij liep als een trein.
Helaas had hij niet alleen Artrose... We kwamen erachter dat hij een chronisch peesprobleem had waar wij nooit last van gehad hadden, dus het zat er waarschijnlijk al heel lang, maar dat weet je niet.
Toen is hij naar de slager gegaan.
Maar als hij alleen die Artrose had gehad was hij heel waarschijnlijk wel bij die 100 km gekomen, de Endurance was zoiezo best een pittige sport voor hem, het was een stevig gebouwde KWPNer.
Maar aan die Artrose had het zeker niet gelegen als hij niet bij die 100km gekomen was!
Dus paard met artrose hoog in de sport?
Hij had het dus gekund, nooit helemaal aan de top, een 160km zou hij niet trekken, maar dat lag dus niet alleen aan zijn beenwerk.

Oja, hij werd niet ingespoten, hij kreeg alleen maar Equiflexion. En daarop heeft hij 72 km gehaald!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:02

Dit stukje van website kun je verschillend opnemen:

Ik heb Antoine jammer genoeg pas leren kennen toen bij mijn tweede paard hoefkatrol werd vastgesteld; Ramses is ondertussen niet meer. Toen mijn huidig paard terug zuiver ging lopen na een sessie met Antoine was ik tegelijk zeer blij maar ook ontroostbaar. Het besef dat ik mijn paard had kunnen redden en dat ik het probleem er zelf ingereden had kwam hard aan. Alleen hoef ik niet meer te leven met de schrik dat mijn paard hoefkatrol zou kunnen krijgen! En daar ben ik blij om!" L.D.B.
Ze vind inderdaad erg jammer dat ze 2 paarden af heeft moeten geven, maar nu is ze juist blij dat ze NIET meer bang hoeft te zijn als haar paard weer hoefkatrol zou krijgen. Nu kan ze er mee om gaan en juist voorkomen dat paard hoefkatrol krijgt, want uiteindelijk komt het door scheef rijden van paard en als ze daar nu op gewezen word, voorkomt ze blessures. Kijk het kan even hard aankomen dat de ruiter Huilen het probleem is van scheef rijden, maar je moet juist blij zijn met deze kritiek, daar leer je alleen maar van. Het zou denk ik erger zijn als ze haar eventuele 3e of 4e paard ook af zou moeten laten maken! Ik denk dat het juist een leerproces voor haar is geweest. Je moet tegen kritiek kunnen en een ander mag op je fouten wijzen, maar dat moet wel die persoon aan kunnen en aan willen nemen en er voor open staan anders kom je niet veel verder. Schijnheilig Daar heb je een instructeur of instructrice voor. Die moet je op de fouten kunnen en mogen wijzen. OK dan!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:16

Citaat:
het probleem is van scheef rijden, maar je moet juist blij zijn met deze kritiek, daar leer je alleen maar van.


Yep.

Ik heb er ook alleen maar van geleerd maar ik heb me ook schuldig gevoeld maar vooral ook kwaad.

Omdat ik menigmaal mijn probleem aan instructeurs vertelde en die dan maar antwoorde " moet je ff meer met die linkerteugel spelen dan laat ie wel los" Of : "iets meer naar links gaan zitten dan zit je niet zo scheef meer" Ik heb zelfs eens een ander bit() gekregen van een instructeur: Daar gaf ie idd beter op na Boos! .


Gelukkig weet ik inmiddels beter maar vele om mij heen niet incluis instructeurs.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:24

Cowgirl schreef:
Citaat:
het probleem is van scheef rijden, maar je moet juist blij zijn met deze kritiek, daar leer je alleen maar van.


Yep.

Ik heb er ook alleen maar van geleerd maar ik heb me ook schuldig gevoeld maar vooral ook kwaad.

Omdat ik menigmaal mijn probleem aan instructeurs vertelde en die dan maar antwoorde " moet je ff meer met die linkerteugel spelen dan laat ie wel los" Of : "iets meer naar links gaan zitten dan zit je niet zo scheef meer" Ik heb zelfs eens een ander bit() gekregen van een instructeur: Daar gaf ie idd beter op na Boos! .


Gelukkig weet ik inmiddels beter maar vele om mij heen niet incluis instructeurs.

Thankxxxx Cowgirl!! Ach gut
Nou dat bedoel ik dus er ook mee te zeggen OK dan! , niemand die ons heeft kunnen helpen (bewust of onbewust doet er nu even niet toe) maar nu zijn we op onze feiten gewezen en dat is gelukkig leerzaam geweest en nog steeds leerzaam! En ook ik ben er erg blij mee dat ik het nu weet. Een bekende van me reed al jaren zo en werd er altijd op aangesproken dat ze niet de goed rijmethode was Stoom uit je oren en er werd erorm over geroddeld , nu steeds meer mensen inzien dat het toch goed gaat, zelfs met meerdere paarden en ook via meerdere lesklanten gaan anderen (buitenstaanders) hun ogen open doen! Knipoog Knipoog Haha!