Schuldgevoel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-01 12:34

Even advies nodig.
Ik heb nog steeds heel veel last van mijn stuitje. Hierdoor kan ik mijn bekken met rijden niet kantelen en zit ik mijn paard dus erg in de weg. Hij wordt terughoudend, en doordat ik onvoldoende drang naar voren heb ook minder nageeflijk. Ik moet dus meer met mijn handen op gaan lossen als ik eigenlijk gewend ben.
Ik voel me hier echt heel schuldig over, maar wat moet ik anders doen, oplossing van het probleem (stuitje) is voorlopig nog niet in beeld, hij laat niemand anders op zijn rug toe, en hem zo vlak na zijn blessure van ruim een jaar maar weer een hele tijd vrij te geven is volgens mij ook niet echt aan te raden.
Volgens mijn instructeur loopt hij wel mooi rond, maar kan hij idd actiever, hij blokkeert dus (nog) niet in de rug, maar ik vind het niet leuk om hem voor mijn gevoel zo op mijn handen te rijden.
Help, advies graag, wat zouden jullie doen????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 12:43

Dit komt misschien een beetje vreemd over, maar als je niet kunt rijden, waarom probeer je dan niet te gaan werken aan de lange teugel? Daarmee bedoel ik dat je met twee lange lijnen achter het paard loopt en zo dressuurmatig met hem aan de slag gaat. Dat lijkt mij de enige mogelijkheid als ik het zo lees. Je paard kan zeker niet voor de koets? Dat zou anders ook mooi zijn geweest.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 12:55

Ik denk dat ik gewoon zou doen wat ik kan... beter een beetje beweging op een goede manier.. dan je paard tegenwerken en dat jij er met een schuldgevoel afstapt elke dag..
In stap kun je ook je paard lekker loswerken enzo... en dan gewoon maar eventjes draven en galloperen.. of iets dergelijks...
Doen wat je kunt... Sterkte!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 19:16

ja ik ben het wel met bovenstaande reacties eens.probeer wat meer met hem aan de longe te werken en dan liefst een bijzet,pessoa of gogue eran om het te activeren.
en tja hij kan idd niet voor de wagen maar misschien dat je wel lekker met hem kunt wandelen?ik weet niet of hij dan zelf ook relaxed blijft maar dan kan je je stuitje zo wat ontzien,dmv vaker werken aan de longe en als je hem zo nu en dan rijd en vooral in stap blijft dan houdt je hem toch bezig en doet het jou geen pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 19:27

De laatste tijd heb ik heel erg aan mijn zit gewerkt. Ik kantelde ook altijd erg in mijn bekken tijdens het doorzitten. Mijn instructrice zei dat ik daardoor een beetje onderuit gezakt ging zitten, ik hing soms iets achterop mijn kont.
Ik moet nu mijn buikspieren veel meer aanspannen en mijn buik een beetje naar voren drukken. Ik zit nu veel rechter en stiller en mijn paard loopt nu ook beter tijdens het doorzitten. Vreemd genoeg heb ik nu ook geen last meer van doorrijden Haha! Kantelen in mijn bekken doe ik nu nog maar minimaal. Misschien moet je ook eens proberen je buikspieren veel meer aan te spannen. Op die manier ontlast je je stuitje, ik zit op deze manier in ieder geval een stuk beter.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-01 19:31

Dank jullie wel voor de reacties.
Hij kan idd niet voor de kar en lange lijnen...ik heb nu gemerkt dat je met flink doorlopen ook je stuitje gebruikt??? dus dat gaat ook niet lukken.
Ik heb hem vandaag maar gelongeerd, dat moet ik denk ik maar vaker gaan doen, dan kan hij toch op conditie blijven en ontlast ik netjes zoals de dokter zegt mijn stuitje.
Jippie ik ga het donderdag proberen (morgen heeft hij vrij) en hoop dat het idd scheelt.

_________________
Een vos verliest wel zijn haren, niet zijn streken!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasmijn op 2001-08-21 19:37 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 06:53

Van action heb je hele dikke seatsavers. Die zijn extra dik voor als je zelf rugproblemen hebt. En ook extra duur natuurlijk (ik dacht rond de 300,=).
Mijn moeder heeft namellijk ooit een breuk in haar stuitje gehad en had daar later veel last van met rijden. Met die extra dikke seatsaver had ze er geen last van.
Succes!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 11:22

Ik kan het 2e weekend van september 4 dagen zo'n seatsaver lenen, dus kan ik uitproberen of dat idd helpt. Ze zijn nl 400 gulden Haha! dus om nou even op de gok te doen Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 12:06

Zo'n hele goede seatsaver helpt volgens mij ook wel (moet je je eigen niet terug, helemaal vergeten te vragen gisteren!! Ik rij er nu altijd mee... Haha! )

Mar als je op je zitbeenknobbels zit, voel je dan toch nog je stuitje??

Jur heeft ook een tijd aan de lange lijnen gelopen, een vriendin die ment heeft haar dat geleerd. In het begin ging ze er steeds vandoor maar op een gegeven moment ging het echt super, en werd ze er heerlijk los van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:46

Ik denk dat je vooral je eigen gevoel moet volgen. als jij niet 100% fit bent en je hebt het gevoel dat je daardoor je paard niet optimaal kunt trainen, is het niet zo gek om een stap terug te doen naar een punt waar je wel lekker aan het werk kunt. Maar dat is heel persoonlijk. Zo'n gelding is misschien wel een oplossing! Heb je enig idee hoe lang het nog gaat duren?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 22:21

Nee, ik heb geen idee hoe lang het kan gaan duren. Maanden volgens de dokter, maar het duurt al maanden en wordt alleen maar erger.
Ik heb gisteren gereden. Ik heb een handvat aan mijn zadel gemaakt, waaraan ik me kan vast kan houden als ik hem naar voren rijd, zodat ik niet op mijn stuitje terecht kom en hem ongewild weer hulpen geef om terug te komen. Verder heb ik de tip van Jippie uitgeprobeerd, zodra hij sneller gaat buikspieren aanspannen en dat scheelt ook wel iets. Ik kan wel stappen en redelijk galopperen, dus moet ik dat maar zoveel mogelijk doen en minder draven. Ook ga ik vaker longeren.
Ik hoop dat mijn stuitje zo meer rust krijgt en toch wat opknapt. Mijn bekken staat trouwens wel weer scheef en wordt gecorrigeerd, dus ik hoop dat dat ook invloed heeft op mijn stuitje.
Vanavond gejureerd, maar oliebol wat is dat zitten in die auto in een houding moeilijk zeg, en dan heb ik nog wel een ring onder mijn stuitje liggen *LOL* *LOL*

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 11:27

misschien stomme vraag, maar waarom kan je paard niet aan de lange lijnen? Kent hij het niet? Dan is het misschien ook voor jou wel heel leuk om het hem te leren?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 13:17

Hij kent het idd niet, aan de lange lijnen en het is nogal een stresskip, maar op zich zou ik best kunnen kijken of hij het kan leren. Ware het niet dat ik door mijn handicap *LOL* *LOL* niet zo snel kan lopen, dus het zou alleen langzaam stappen worden en daar wordt hij denk ik niet veel beter van.
Mijn zwager heeft zo'n dure Action seatsaver en wil hem wel aan mij uitlenen, dus die krijg ik morgen, lief he, gaat hij zich openrijden om zijn schoonzusje te helpen Bloos dus ik hoop dat dat helpt.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 14:46

nou lieve laura,ik wil je weleens helpen met de lange lijnen,ik kan goed doorlopen en werk er alijd mee dus misschien kunnen we het eens proberen.kijken hoe hij reageert...............?
maar verder sterkte met je *auwa*stuitje ofcourse!

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 18:15

Hoi de gouden tip voor je stuit!!!! Ik heb eht zelf ook ruim 10 weken gehad, dat betekent dus 10 weken neit rijden, niet fietsen, en dus ook nier naar de paarden iedere dag!!! Of te wel een wereld ramp!!! De oplossing is rust..... je spieren rond je stuitbeen zijn overbelast, tenminste dat was bij mij zo, ik ben naar de huisarts gegaan en die gaf mijn pijnstillers, met veel rust gaat eht over, maar het blijft gevoelig voor je!!!!! Soms als ik teveel of te l;ang heb gefietst og paard gereden voel ik het, ik ga dan op mijn bed liggen en leg een warme kruik op mijn stuitje en smeer het daarna in met ''srl een homeopatische zalf tegen spier en gewirchts pijn. Of ik ga onder de rode lamp liggen!!! (En ik laat me meestal masseren werkt ook heel goed!!!1 Haha! )
Succes er mee!!!