Wanneer stop je met trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:20

Ik stop op het hoogtepunt. Als ik heb bereikt wat ik ook wilde bereiken, stop ik... vind ik wel moeilijk, want dat gaat het rijden zo goed dat ik het liefst nog een uurtje door wil gaan Haha!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:23

ik stop ook op het hoogtepunt.. en dat kan soms wel meer dan een uur duren Haha!
maar het is idd moeilijk om te stoppen als het lekker gaat, net zoals het moeilijk is om door te gaan als je toch het id hebt dat alles wat je doet die dag verkeerd gaat.. maar die beesies onthouden dat en gaan je de volgende keer weer net zo testen.. dan maar ff doorgaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:26

Iedereen is het er wel over eens dat als het echt heel goed gaat je niet steeds je grenzen moet gaan verleggen totdat het vanzelf slechter gaat.

Maar als het gewoon slecht gaat moet je ook niet doorgaan totdat het beter wordt. Je moet wel zo flexibel zijn om je training dan anders in te gaan richten.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:28

Ik stop als ik mijn doel heb bereikt, maar verleg wel constant mijn grenzen, wat twee maanden geleden goed was hoeft per definitie nu niet meer goed genoeg te zijn.

Als het echt slecht gaat en ik vrees dat het niet meer goed komt dan doe ik een paar oefeningen waarvan ik zeker weet dat ze goed gaan en daarna stop ik pas, altijd goed eindigen zegt mijn instructrice en daar ben ik het helemaal mee eens

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:09

Jippie schreef:
Iedereen is het er wel over eens dat als het echt heel goed gaat je niet steeds je grenzen moet gaan verleggen totdat het vanzelf slechter gaat.

Maar als het gewoon slecht gaat moet je ook niet doorgaan totdat het beter wordt. Je moet wel zo flexibel zijn om je training dan anders in te gaan richten.


Als het echt zo goed gaat op een bepaald moment is dat hét perfecte moment om eens te kijken of een andere zwaardere oefening aangeleerd kan worden. Ook kan je tijdens je "piek" enkele controles uitvoeren.

Ik heb bv bij Tolstoi dat als hij fijn voorwaarts loopt, hij mooi zijn zijgangen doorloopt. Het is nml een paard die van nature makkelijk buigt en nagevelijk is. Maar hierdoor kan er juist ongemerkt een stukje spanning in de rug ontstaan door de zwaardere oefeningen. Dit kan ik dan controleren door een klein overgangetje terug te rijden. Zo merk ik gauw genoeg of zijn rug in de piek nog ontspannen is. Vaak is het wel zo dat hij dan nét iets teveel spanning heeft opgebouwt, die ik niet zonder deze controle had "gevonden".

Zo heb je altijd wel controle oefeningetjes om te kijken of hij her en der losser kan, etc.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:48

Ik heb elke dag hetzelfde doel als ik ga rijden: ontspanning van mijn paard en consequentheid in het rijden. Daarnaast stel ik me enkele sub-doelen om het zo maar te noemen. Dat kan gaan van het proefgericht rijden tot bepaalde oefeningen tot in de puntjes uit te werken.
Maar ik zal altijd teruggaan naar de ontspanning want alleen van uit dat doel kan ik de rest bereiken.
Loopt mijn paard bagger en is hij vervelend dan kan ik gerust een uur voltes en andere figuren rijden zonder moeilijkere oefeningen in de strijd te gooien totdat hij nageeft en ontspant en op mij wacht en mij laat rijden. Soms lukt dat binnen 10 minuten en dan kan ik de rest van het uur besteden aan mijn subdoelen en soms ben ik alleen maar bezig met het verkrijgen van ontspanning.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:33

Ik wil altijd minstens 1 stukje een goed gevoel hebben en dan sluit ik af. Op een dag dat het dus absoluut niet loopt, probeer ik toch 1 fijn stukje te creeren, hoe simpel dat ook is.
Geeft hij echter al snel een goed gevoel, dan probeer ik idd net als Tyrza wat zwaardere oefeningen mee te nemen, ik stop niet meteen, ik profiteer van het goede gevoel dat hij geeft.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:18

Als hij lekker gaat lopen en aan het werk is stop ik.
Ik stop nooit als hij heel K.u.t. loopt... dan ga ik altijd door tot hij lekker gaat lopen. Soms duurt dit iets langer dan de andere keer, maar meestal heb ik hem vrij snel voor elkaar.

Mocht hij gelijk al lekker lopen dan stop ik ook weleens heel snel, als een soort beloning, dus dan gebeurt het wel eens dat ik met in en uitstappen erbij er net 30 minuten op zit.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:47

Ik heb het vandaag ondervonden (het was een tijd geleden), wat ik doe als mijn paard stout is: ik wilde in eerste instantie doorgaan, had zelf niet het bevredigende gevoel dat mijn werk af was. Maar ik merkte dat hij zich alleen maar meer ging blokkeren en het gaf zelfs verzet.

Ik stopte er maar mee, want beter werd het niet.

Met het oog op de wedstrijd a.s. zondag, heb ik mijzelf voorgenomen om ipv naar een bepaalde "top" voor zondag te trainen (wat in eerste instanmtie mijn planning was), het juist rustiger aan te doen en er meer rust in te rijden. Zou ik doorgaan, dan ben ik bang dat ik het paard juist meer tegen me in het harnas jaag, wat ten koste gaat van de ongedwongenheid en ontspanning.

Maar ook dit is natuurlijk een op zichzelf staand geval. Het hangt totaal af van de situatie en het paard, van wat mijn planning gaat worden: stoppen op het hoogtepunt, of doorgaan...?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:36

In principe stop ik als het goed gaat.
Maar als dat na tien minuten het geval is (wat overigens niet vaak voorkomt) , belsis ik toch nog maar een stapje verder te gaan en misschien een nieuwe of moeilijkere oefening te beginnen.
Op dagen dat het erg slecht gaat, stop ik op het moment dat ze zich min of meer gewonnen geeft en ze ook maar een beetje netjes gaat lopen.
Op dagen dat het echt niets wordt (en dat weet ik vaak al na tien minuten) stap ik eraf en gaat ze gewoon op stal. De eerst volgende keer longeer ik haar weer even, en daarna gaan we vrolijk verder Haha!

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:03

Dimple schreef:
Graag even jullie persoonlijke mening over het volgende:

Je traint je paard dagelijks. Je begint je training met een bepaald doel in gedachten. Wellicht ga je een specifiek onderdeel trainen of streef je ernaar om iets anders voor elkaar te krijgen.

Mijn vraag: wanneer stoppen jullie? Wanneer je je doel hebt bereikt? Stel dat je binnen een half uur je paard super lekker aan het lopen hebt, je paard ontspannen is en je je doel voor die dag hebt bereikt, stop je dan? Of ga je door? Train je door totdat hij/zij afzwakt en je dus stopt wanneer je paard al over de piek heen is?

Zelf stop ik op het moment dat hij goed zijn best heeft gedaan, mijn doel is bereikt en ik tevreden ben over zijn inzet en zo. Gister kreeg ik de vraag 'stop je nu al'? Terwijl ik van mening ben dat wanneer hij goed zijn best heeft gedaan hij klaar is. Daarin kan je je grenzen wel wat verleggen om de intensiteit van de training te verhogen, maar klaar = klaar.

Hoe doen jullie dat?


Ik doe het precies hetzelfde als jou! Waarom verder trainen als hij al harstikke goed zijn best heeft gedaan en je precies bereikt hebt wat je wilde? Daar wordt je paard alleen maar saggerijnig van. *LOL*

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:04

Richtje schreef:
In principe stop ik als het goed gaat.
Maar als dat na tien minuten het geval is (wat overigens niet vaak voorkomt) , belsis ik toch nog maar een stapje verder te gaan en misschien een nieuwe of moeilijkere oefening te beginnen.
Op dagen dat het erg slecht gaat, stop ik op het moment dat ze zich min of meer gewonnen geeft en ze ook maar een beetje netjes gaat lopen.


Dit doe ik ook ben het met je eens!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 22:53

Ik lees ook wel in de verhalen dat de graad van africhting ook wel meetelt.
Ik ben net als Zwelgje (zielige film trouwens..... Verdrietig ) op het moment erg bezig met de ontspanning. Vanuit daar werk ik verder, dan kan ik wat contrastelling nemen en wat schouderbinnen rijden.
Wanneer ik die volledige ontspanning niet heb, heeft het voor mij geen zin om andere oefeningen te rijden.

Nic kan zich ontzettend druk maken, ontspanning is dan ver te vinden en hij naait zich alleen maar meer op. Ik weet van mezelf dat ik stop op het moment dat het goed is, maar soms moet ik net als het verhaal van Tyrza een stapje terug doen.

Het blijft dus een kwestie van gevoel. Wel ben ik van mening dat als ik zelf aan het trainen ben (en dus geen les heb) ik degene ben die bepaald wanneer we klaar zijn. De opmerking ´ben je nu al klaar´ zal ik dus links laten liggen. (daar kwam nl deze vraag vandaan)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:47

Je moet ook altijd goed in de gaten houden of het aan jou ligt of aan je paard. Dinsdagavond was ik bijvoorbeeld bek-af, maar het duurde toch nog wel een half uurtje voordat ik dat in de gaten had. De eerste 20 minuten zat ik er op en dacht ik alleen maar: 'Ben ik al zo moe en doet die knol het ook nog niet Boos! Boos! '.
En toen bedacht ik opeens dat ik zelf moe was en dat m'n knolletje er niks mee te maken had. Uitstappen dus en stoppen! En de dag erna ging het weer normaal.