probleem met springen!!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

probleem met springen!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 19:38

Ik heb een net 4 jarige fjord en daar ben ik mee begonnen te springen.Het is geen lompe dikke fjord maar net zoiets als een gewoon rijpaardje. Als ik spring trekt ze haar achterbenen niet op en die slepen dan gewoon als het ware over de hindernis.


wie weet wat hoe ik haar de benen op laat trekken?????????????? Knipoog

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:58

Je schrijft dat je paardje vier jaar is. Het is erg waarschijnlijk dat dit werk nog een beetje te zwaar voor d'r is.. Ik zou beginnen met eerst balkjes lopen en draven zodat ze haar achterhand wat meer kan ontwikkelen.

veel succes ermee en heb geduld... dan komt het best goed.

groetjes joycje

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:18

ja ik ben het eens met joycje het is nog en beetje te vroeg om te gaan springen met een paardje van 4 balkjes lopen kan goed maar ik zal wa8ten met springen totdat ze 5 jaar is en haar achterhand goed ontwikkeld is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:24

Het is toch helemaal niet te vroeg?

Maar idd wel beginnen met wat balkjes.
Verder goed mee gaan op de sprong, ook hierdoor kan een paard uit balans raken en minder goed springen

En de saaie zin weer, les erin halen, vanaf de compu kunnen wij niks zien Lachen

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:53

ja eerst maar eventjes balkjes draven bv aan de longeerlijn. of rijdend en als dit goed gaat kun je beginnen met een klein sprongetje

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 22:35

zoiezo voor ik ga springen draaf ik balkjes en dan neem ik een paar sprongetjes die niet hoger zijn dan ong.30 cm dus mij lijkt dat ze dit best moet kunne en ik spring ook niet 20 keer achter elkaar maar ong.3 keer anders vin ik het al te veel en ik probeer te springen ong 1 keer per week maar mij lijkt dat niet te veel want ze heeft best wel een goeie conditie.

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 10:04

gister heb ik ook gesprongen welliswaar 1 keer maar dat kwam omdat et te donker was daarna en die ging redeluk goed

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 16:19

als een paard vier jaar is kan je het eerst balkjes gaan lopen en als dat erg goed gaat kun je best wel wat gaan springen

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 16:51

Kijk ook een keer of ze dr achterbenen wel goed meeneemt als je dr los een sprongetje laat maken. Daarmee kan je fysieke problemen van je paardje voor een groot deel uitsluiten. Verder sluit ik me aan bij RK

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:01

als je paardje pas 4 jaar is, is het veels te vroeg om al met springen te beginnen. Zijn rug is dan namelijk nog niet volgroeid, dus je kan hem er enorm mee verpesten. Ik zou wachten tot zijn 5e of 6e jaar. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:30

tuurlijk, ik zou ook zo lang wachten, daarom mag je met de 6 ook al Z springen.
Als je het onder begeleiding doet en weet wat je doet, is er helemaal niks mis met de 4 te gaan springen

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:06

Volgens mij kan het ook geen kwaad om al wat te beginnen met springen, maar waarschijnlijk heeft je paardje nog niet zo'n sterke achterhand waardoor hij zijn benen laat hangen deze zou je dus eerst sterker moeten maken door veel overgangen en tempo wisselingen enzo te rijden.
Balkje draven is ook goed maar wat nog beter zou zijn is om in/uitjes te gaan springen maar ik denk dat ze daar nog wat te jong voor is maar het is wel een goede oefening om de achterhand sterker te maken.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:20

Ik spring met mijn 4-jarige haflinger ook, nu tot 50 cm (hoger kunnen we nog niet). Misschien snapt hij gewoon het principe nog niet helemaal, en moet je hem even ophouden voor de sprong en drijven zodat hij zijn hele lijf meeneemt.

Je kunt hem eens longeren met een bodywrap, een soort badage om de hals en een lus als een broek van een trektuig, zeg maar. dan maak je hem bewust van zijn lichaam, jonge paarden weten gewoon niet hoe groot ze zijn en wat er allemaal bij hoort *LOL*

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 16:22

het springen gaat nu opzich wel beter dan in het begin.
maar bedankt voor de reacties