Welk bit voor buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:04

ik hou het gewoon bij het normale bit en hang er voor de zekerheid een slof om........meer voor mijn eigen gemoedsrust dan noodzakelijkheid.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:06

Maar dan geef je het ook eerlijk toe en dat kan ik alleen maar enorm waarderen

En idd machie, als ik er een Tong uitsteken achter zet heeft dat zeker een bedoeling
De bedoeling dat ik wat zit te ouwebetten.
Maar over smilies word nogal snel heen gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 00:40

Ik had voor mijn vorige Fjord een stangbit dat ik in het begin gebruikte. Dat was gewoon een westernstang met een ongebroken mondstuk, weinig tongvrijheid, vrij lange scharen en een kinketting.

Ik reed die Fjord in principe altijd op enkel op gewicht, had westernlessen (gewoon op een trens) en ze kende de stop echt ontzettend goed. Alleen toen ik haar net had, nam ze af en toe de benen en begon ik met een simpele trens werkelijk waar helemaal niets. Stang er dus maar weer in gedaan en een cursusje luisteren gegeven. Met een stang had ik zeker weten een heleboel meer te vertellen en na een opvoedcursus van een paar weken, kon ik gewoon met een trens, zelfs met alleen een halster buitenrijden.

Methode: hulpen geven om te stoppen ----> geen reactie -----> kleine ophouding op de stang (direct na de tweede keer stophulpen geven op gewicht)-----> nog geen reactie ------> een flinke ruk aan de stang (uiteraard weer met de stophulpen op gewicht erbij) ------> dan stond ik gegarandeerd stil. Na een paar dagen was de kleine ophouding al voldoende en een paar weken later had ik ik het geheel de teugels niet meer nodig om goed te kunnen remmen.

Op een trens had ik dit dus echt niet voor elkaar gekregen, want daar had ze in het begin nog niet een heel klein beetje respect voor...

Maar goed, dit gaat om een Fjord die onopgevoed was en in het begin een kei- en keiharde mond had...

Ik zou deze methode dus niet op een Volbloed uitproberen die nog nooit van zijn leven een stang in zijn mond gehad heeft, want ik denk dat de kans groot is dat hij er behoorlijk van in paniek raakt (met nog ernstigere gevolgen van dien).

Voor een gewoon engels gereden paard, lijkt buitenrijden met een stang me trouwens niet zo handig. Die dingen zijn ontworpen om te rijden met een losse teugel, dus dat zou betekenen dat je ineens op een heel andere manier gaat buitenrijden. Of je paard daar makkelijker van wordt is dan nog maar de vraag.

Weleens aan een martingaal gedacht?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 00:52

Losrijden voor concours moet soms ook op grote grasvelden waar heel veel paarden door elkaar rijden, daar kunnen ze dan toch ook hard gaan omdat ze alle ruimte hebben? Met buitenrijden moeten ze gewoon leren dat ze bij je moeten blijven en dat ze normaal terug te rijden zijn. En maak je geen zorgen, automobilisten kijken echt wel uit als ze zien dat je er een bij je hebt die er 'n potje van maakt. Voor mij reden ze echt altijd langzamer of gingen stilstaan.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 08:56

mijn vorige fjordje liep in de bak op een gewoon dubbelgebroken trensje, prima
Als ik naar buiten gingen ze vond iets eng, dan pakte ze het bit beet en deed het hoofd omhoog en kon ik er nie tmeer doorkomen
Ik had haar nog nie tzo lang, ze was al wat ouder
Ik ha d nog een Engelse Hackamore thuis liggen, die ik nog nooit geprobeerd had, ooit gekregen
Daar liep ze toch fijn op, buiten !
De druk is op het neusbot en daar kon ik haar op een pinkie mee rijden, met ontspannen loshangende teugels. Dus dat heb ik steeds met haar gedaan. Wat iedereen er verder van vond was mij worst, het paard liep ontspannen en ik zat op mijn gemak

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:40

ik denk niet dat een scherper bit helpt, hij pakt het dan gewoon vast en rent alsnog onder je vandaan. Ik heb zelf een arabisch volbloed en haar rijdt ik met een dubbelgebroken watertrens en een martingaal, ze is nou veel beter te houden dan zonder, wat ik eerst had. Als het echt niet lukt, zou ik je een thiedeman aanbevelen.

[o]

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:35

DinkeyGirl"]
[quote="CielitoLindo schreef:
Waarom neemt niemand van me aan dat mijn paard prima opgevoed is, hij doet netjes alles wat je vraagt maar in zijn "enthausiasme" word hij buiten gewoon sterk en ik vind het een prettiger gevoel als ik meer te vertellen heb, voordat er echt een keer ongelukken gebeuren.
Want hij wil er niet echt vandoor gaan. Dat doet hij ook niet, maar naar mijn gevoel heb ik gewoon minder te vertellen en wil ik in geval van NOOD aan een NOODrem kunnen trekken.


Omdat dit Bokt is en op bokt zitten een heleboel mensen die vinden dat je elke paard ongeacht leeftijd, geslacht of ras op een enkel- of dubbelgebroken trensje moet kunnen rijden want als je naar iets anders grijpt, hetzij een hulpteugel of een ander bit, ben je meteen een dierenbeul Lips are sealed

Sorry als deze uitspraak generaliserend is maar zo gaat het dus wel vaak hier en misschien tref je mij nu in de verkeerde bui hiervoor maar ik ben het kotsbeu! Ik rijd mijn paard buiten op een portugese stang en plaats al niet eens meer foto's van buitenritten omdat ik geen zin heb in dit soort gezeik. En ga mij niet vertellen dat het paard daar zo ongevoelig wordt van in zijn mond, dat ik les moet nemen (ook een zeer geliefde uitspraak), dat er rijtechnisch iets niet in orde is of meer van dat soort dingen want ik HEB les en in de bak loopt mijn paard netjes op een dubbelgebroken K&K en is stikbraaf EN erg nageefelijk.

Mensen paardrijden is heel leuk maar het is nog altijd je eigen veiligheid die voorgaat en als jij het gevoel hebt dat je niet genoeg te vertellen hebt buiten kan je of niet meer naar buiten gaan, of andere oplossingen zoeken. Ik zeg niet dat iedere idioot meteen zn paard een stang in moet hangen maar als je ermee kunt rijden of als je er begeleiding mee hebt of als je weet hoe je op een andere manier dan Engels je paard kan bereiden, WAAROM DAN NIET een ander bit inhangen? Moet ik een afgrond instorten omdat de mensen mij op Bokt anders een dierenbeul vinden? En heel zijn mond kapot zagen met een trensje en dan nog geen controle hebben? Terwijl ik voor hetzelfde geld gewoon buiten kan rijden aan een loshangend teugeltje omdat het paard gewoon op dat moment WEET dat ik de baas ben en dat hij niets hoeft te proberen? Dat rijdt toch veel rustiger voor zowel paard als ruiter? En het is veel veiliger, dus als er wordt gevraagd om tips voor een ander bit, ga dan niet lopen "lectureren" maar hou gewoon je mond als je ertegen bent.

Sorry maar dat moest ik even kwijt! Cool
[/quote]

ben het hélemaal met je eens, en ben blij dat iemand dit eens neerzet!

heb hier (als naiëveling Haha! ) ooit eens een vraag gesteld over het gebruik van stangen, waar ik dacht interessante antwoorden op te krijgen, en kreeg alleen maar hard op mijn kop.... Scheve mond
wilde nochthans ook alleen maar het allerbeste voor mijn paard, en wilde, net als jij, die stang in principe NIET aanraken! daar is hij eigenlijk ook voor bedoeld.
maar schoot dus niks op met de antwoorden.

toch heb ik ook voor runningkawa en haar mening héél veel respekt. je kan uit je berichtjes gewoon opmaken dat je het het echt in je hebt met paarden, en dat je ook het beste voor ze wil. en daarbij heb je blijkbaar ook bàkken ervaring. maar die hééft toch niet iedereen in die mate, kawa? en dat wil toch niet zeggen dat we dat allemáál maar gaan compenseren door ons paard in de mond te gaan sleuren? ik in ieder geval niet.
maar ik wil wèl leuk met m'n paard het bos in. en dan heb ik op het ogenblik een hele 'zachte', waarbij een trensje genoeg is, maar is dat niet zo, dan heb ik ook liever een paard met een stang (maar dan wel een vriendelijke, geen mondkwelspul) aan een los teugeltje, dan om de haverklap aan een trens gaan sleuren.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:03

mee eens, daarom had ik indertijd die Hackamore gebruikt
je eigen veiligheid gaat voorop, zonder meer

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:03

oké ik weet het mijn oplossing klinkt heel duf, maar ik heb zelf een volbloed die ook behoorlijk heet kan worden, dus ik weet waar ik het over heb. Als ik met haar een buitenrit maak, en ik merk dat ze haar eigen gangetje gaat, denk ik (zeg ik niet hardop, ik dénk het alleen maar) het tempo is van mij, het tempo is van mij. Misschien weet je dat paarden gedachten kunnen lezen, en als je dit in je hoofd prent, kan je paard het lezen zeg maar, en de uitwerking op mijn pony is verbluffend, het werkt namelijk echt! Ik kan natuurlijk niet garanderen, dat het bij jou paard ook werkt.

[o]

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:23

why doe je hem dan geen slof om

<3

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:24

joortje schreef:
why doe je hem dan geen slof om


Wat heeft ze aan jouw reactie?

Don't dream your life, live your dreams!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:43

Ik geef eigenlijk nooit een antoord bij RT, maar ik zal het nu toch maar eens proberen.
Ik heb totaal geen ervaring met andere bitten enz. dus ik kan je eigenlijk allen maar vertellen wat ik doe als mijn paardje heet wordt. Of je er wat aan hebt weet ik niet, maar misschien is het voor iemand anders met hetzelfde probleem wel een leuke tip Lachen
Mijn pony wordt regelmatig heet in het bos, ze wil namelijk verschrikkelijk graag werken. Als ze weer eens zo'n bui heeft werkt het bij mij altijd goed om de hele buitenrit te stappen. Meestal is de stap in het begin dat opgefokt en stressvol maar hoe langer ze stapt hoe meer ze gaat ontspannen. dit doe ik net zo lang tot ze weer aan een los teugeltje door het bos loopt.
De volgende keer dat ik naar het bos ga, weer stappen tot ze ontspant en daarna een drafje en vervolgens weer naar ontspanning stappen.
Op die manier wordt ze niet alleen heel erg rustig maar ook weer erg licht op mijn hulpen. Volgens mij (en dit is echt mijn persoonlijke mening, hoe je het niet mee eens te zijn) kan een paard alleen goed op je hulpen reageren als hij/ zij ontspannen is. Een stresspaard ziet en voelt meestal een stuk minder. Het dringt gewoon weg niet door.

Ik snap overgens best dat je een ander bitje wil proberen en ik hoop echt dat dat voor jou een oplossing is om zo toch fijne buitenritten te kunnen maken. Lachen

17 mensen vinden dit leuk

pmarena

Berichten: 47938
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:54

Joortje moet je gewoon negeren , die maakt er een hobby van om nutteloze antwoorden te geven...*zucht* Lachen

Rena is ook zo'n gebakkie dat zich zo op zit te winden in haar enthousiasme dat ze alleen nog maar HARD wil.

Ik heb dat opgelost vanaf het moment dat ik haar had door haar die goede opvoeding te geven en even heel goed stemhulpen erin prentte waardoor "HO!" ook direct gedaan werd Lachen .

Als je paard goed is opgevoed neem ik aan dat dat ook wel goed zit,,,
maar er alleen momenten zijn dat het "uitleef-instinct" de kop opsteekt.

Rena had al goed geleerd dat een trensje om te lachen was , dat trek-gevoel kende ze en had ze totaal geen respect voor als het daarop aan kwam. Een hackamoortje + simpele , eerlijke , duidelijke opvoeding was DE oplossing. Ook dagelijks rijden scheelde ontzettend veel.

Nu is ze kreupel en kwakkelig geweest en rij ik haar maar een keer of 2 in de week nog , en ik heb weer een hete bliksem onder m'n kont...bah !
Stappen gaat zoals altijd perfect , maar ze SPRINGT letterlijk weg in draf , zo graag wil ze kilometervreten.

Wordt tijd om haar weer eens wat meer aan het werk te zetten , dat geeft rust in dat koppie.
Ben alleen bang dat ze dan weer last krijgt van dat voetje ,
was zomaar ineens kreupel en wie weet komt het weer terug...
dus ik doe graag nog even voorzichtig aan.

Maar een Hackje was erg fijn , ik hoefde er niet aan te komen om te sturen of remmen omdat de opvoeding wel goed zat.

Bij stuipjes kon ik het in alle ontspanning direct in de kiem smoren door even mijn teugels op te pakken , en dan was het ook direct over en legde ze zich er tevreden bij neer dat het een RUSTIG ritje werd.

Een Myler heb ik eerst overwogen , ik wilde net als jij een bit dat prettig ligt in de mond van het paard , en waar ze geen last van heeft als ze gewoon braaf is en ik rijd met dat "lange" teugeltje dat ik wil.

Maar als ze in de show-stand gaat , er vandoor wil peren of wat dan ook waarbij ze haar beschaafdheid *klik* uitschakeld , dan wilde ik wel even de noodrem aan kunnen trekken zodat het haar direct duidelijk werd dat ze onder mijn kont moest blijven.

Geen gezeur , geen gevecht , geen gestress , geen strijd en nukkigheid met ergernis.... maar gewoon even tegen een correctie op laten lopen waarna we weer lekker relaxed de rit kunnen vervolgen.

De Hack pastte het beste hierbij , goede noodrem , heel duidelijk door druk op de neus en achter de oren , gaf ze een heel natuurlijke rem-reactie op die ze vrolijk accepteerde.

En super-vriendelijk als ze gewoon haar opvoeding naleefd , want dan zit er totaal geen druk op en heeft ze bovendien niks in haar mond OK dan!

Een Myler vind ik zeker het overwegen waard , maar dat metaal in die mond blijft me een doorn in het oog , is een raar trekje van mij Lachen .

Het jammere is dat Rena nu een beetje aan het leren is dat ze ook door die Hack heen kan lopen , het laatste half jaar heeft ze zeer weinig gedaan door die kreupelheid en andere vage kwaaltjes.
De opvoeding en rust , regelmaat onder het zadel zijn dus vervaagd.

Die stap zit er prima in , maar ik wil ook wel zo af en toe weer eens een drafje pakken. Helaas moet ik haar daarin al direct een paar keer corrigeren omdat ze zo graag enthousiast NAAR VOREN wil en steeds weer vol energie aanzet. Dus WEER even die Hack in laten komen , maar ik voel dat ze er doorheen kan gaan lopen , het scheelt maar bar weinig Boos! .

Het rotte is dat ik haar nu dus te weinig , en te weinig intensief , rijdt om dat er weer uit , end ie rust erIN te krijgen.

Elke keer is het weer feest als we aandraven Lachen .

Als ik nu eens een flinke rit met haar zou maken , met veel afwisseling in tempo , even alle opgekropte spanning eruit door veel kilometers en ECHT lopen , dat heeft ze heel erg nodig en dan is het ook weer goed.

Maarja ik durf het nog niet aan omdat ik bang ben dat het pootje dan misschien op gaat spelen. Toch zal ik het volgend weekend ofzo maar eens gaan wagen , voordat die heetheid en ongedurigheid weer een gewenning gaan worden en het inkomen met de Hack geen indruk meer maakt.

Rust , vrolijkheid , ontspanning , wijsheid , en gezonde werklust moeten in dat koppie komen ipv de *Whoopie!!!!!-tralalalalaaaa-snuifff!!* die er nu zit *LOL*
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-10-03 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:02

Nee ik negeer Joortje niet, ik meld het alleen maar aan de moderator!
Ze krijgt al een waarschuwing als het goed is.

Don't dream your life, live your dreams!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:18

ik rij sinds kort mijn paard ook met stang buiten omdat ze anders ook niet te houden was. Ik kan nu gewoon met los teugeltje lekker buitenrijden en als ze te hard wil hoef ik alleen m'n teugels maar op maat te maken en er is niks aan de hand. In de bak rij ik gewoon met een trensbitje en dat gaat ook prima. Het gaat hier wel om veiligheid, een paard wat niet luistert op de weg is een gevaar voor jou en andere weggebruikers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers