Hoe stel je een jong paard in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Hoe stel je een jong paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 16:27

Hoe stel je een jong paard goed in?

Laat je een jong paard de eerste tijd een beetje zoeken naar de houding waarin hij/zij het fijnst loopt en fixeer je dus niks?
Stel je hem laag in, zodat hij van meet af aan zijn rug leert te gebruiken?
Stel je hem hoger in, zodat hij niet op de voorhand kukelt?


Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:48

meestal stel ik woody eerst laag in. Zodra hij zich daar in los laat en lekker ontspannen loopt ga ik hem iets oppakken. Aan het eind rij ik hem dan weer lang laag.
Maar ik denk dat dat per paard verschillend is.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:31

Inderdaad eerst laag instellen zodat ze hun hals en rug goed uitstrekken en ontspannen, ook in draf (lichtrijden)! Een licht teugelcontact nemen. Later kan je dan wat meer contact nemen en wat meer drijven en opvangen, zodat ze wat hoger komen en de achterhand er goed onder brengen. Maar het belangrijkste is ontspanning, dan beginnen spelen met teugels en benen, maar dit alles zeer licht maar toch duidelijk.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:23

Hmm, het ligt aan het paard. Er zijn maar weinig paarden die net zijn ingereden hun rug weg drukken of geheel op de voorhand gaan lopen.
Wat je zelf zegt laat hem eerst maar zijn eigen evenwicht zoeken. Dan kan je verder gaan werken wat nodig is. Ga je een paard van het begin al aan de teugel rijden. Dan heb je kans dat het paard geheel op de voorhand gaat lopen. En leert dat het zo moet.
Hij moet eerst zelf door hebben hoe hij zijn evenwicht kan behouden. En dan kan je hem echt gaan rijden. En heb je ook veel minder teugel contact nodig. Gewoon het paard hoef je met teugel niet in evenwicht te houden. Maar dat hij zelf.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:06

Ik leer ze eerst op het been reageren en laat ze evenwicht krijgen, wel teugels een beetje op maat, maar niet belangrijk of het paard nageeft.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:16

ligt eraan hoever je bent met de opleiding van je paard, over het algemeen zou ik eerst met laag beginnen en daarna voor wat opgerichter erbij pakken maar dat wel weer afgewisseld met verschillende posities, tempo's en oefeningen. bij een "groen" paard maak ik me vaak niet zo druk om de hoofd/half positie en zorg ik eerst dat deze goed aan mijn been is, pas later ga ik naar de voorkant kijken

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:23

Laag.. Hoog instellen kan altijd nog wel, als ie je hand maar wil volgen, betekend meteen ook dat ie z'n rug gebruikt en dat is toch wel fijn voor je kont!!! Zit een stuk beter dan zo'n vast rugje!!! Maar met beleren eerst maar links en rechts en zodra wat aangesterkt wat aan de longe met touwtjes en lang en laag proberen te rijden..

Groetjes Hester

Frits [Silverstone x Casantos]
Celoma De La Tourbe [Whitesnake x Zuidhorn]
VERKOCHT
Gediplomeerd ORUN instructrice (niveau 2)

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:39

DE beruchtte volgorde VOORWAARTS NEERWAARTS!!!
Eerst moet hij voor je been zijn. want als je hem rond rijdt en niet voor het been is, krijg je snel het effect dat hij achter je been gaat lopen en zo kom je veel problemen tegen. Probeer die voor te zijn!!;)
En zorg dat hij/zij ten alletijde voor de loodlijn loopt, anders leert hij meteen om te gaan duiken (op de kop lopen).!!
Tenzij je de controle krijgt over zijn houding, dan is het heel belangrijk om hem constant te wisselen van houding! eerst rond dan het neusje wat meer terug en dan weer hoger etc etc.!!

VEEL oefen dan kom je dr vanzelf!!
SUC6 OK dan!

Groetjes Inge en silco!!

IEDEREEN DE GROETJUZZ!!!

WIE KOMEN ER ALLEMAAL UIT BRABANT????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:24

Bij een paard wat net zadelmak is, doe ik niks qua houding.
Ik stuur alleen wat en ik probeer hem te laten snappen wat been is.
Als hij gaat snappen wat been is, merk op den duur dat hij ook je hand wat meer gaat zoeken.
In het begin laat ik zon paard dus ook lang in het lijf lopen.
Weer later probeer ik meer bij elkaar te gaan rijden.
Maar eigenlijk zijn dat dingen die je paard zelf aan geeft.
Hij word sterker in de achterhand, dus gaat hij vanzelf zich beter dragen en in balans lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:31

Hangt helemaal van het paard af. Een jong paard moet eerst leren om op eigen benen te lopen. De meesten zijn daar wel even mee bezig. Je gaat hem nog niet "uit z'n ritme halen" om hem te leren zijn lijf beter te gebruiken. Het ene paard laat je hoog lopen omdat ie anders niet meer uit de schouder wegkomt, de ander rijd je juist heel laag om hem meer ruggebruik bij te brengen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:10

Eerst evenwicht laten zoeken, en het paard leren op eigen benen te laten lopen, en de stuur en de rem zien te vinden Knipoog
Zodra het paard goed voor het been is, zoekt het vanzelf je hand wel op en van daaruit werk je verder.. Maar ja het ene paard is het andere niet Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:05

Ik zou denk ik eerst zorgen dat hij lekker voorwaarts is tijdens het rijden en de stelling en beenhulpen snapt, en hem ook nog een beetje laat zoeken. Zodra hij meer balans onder de man heeft zou ik beginnen met hem laag instellen en zo stelling en buiging gaan vragen. Pas als het paard veel verder is zou ik hem hoog in gaan stellen.

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:06

als een paard voorwaarts gereden wordt zoekt hij vanzelf de hand wel op!!!!!!!!!!!

groetjes inge

IEDEREEN DE GROETJUZZ!!!

WIE KOMEN ER ALLEMAAL UIT BRABANT????


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers