Binnen of buitenstelling bij galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_W

Binnen of buitenstelling bij galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:15

Ik heb een paar topics gelezen over stelling vragen en 'juiste hulpen voor het aanspringen in de juiste galop'. Daardoor ontstond er bij mij een vraag die ik verder niet zo snel op bokt beantwoord kon vinden.

Aanleiding :) : Zondag heb ik mijn tweede wedstrijdje (f5), waar ik vooral voor het plezier en het leren aan mee doe.
Nu heb ik vorige week geoefend op 'mijn wedstrijdpony', voornamelijk om met behulp van mijn instructrice meer te leren over stelling vragen en dit ook op een juiste manier te doen..

Nu had deze fjord meer moeite met juist aanspringen in de linkergalop dan de rechtergalop. Door heel duidelijk stelling naar binnen te vragen, lukte het me om goed aan te springen.

Vraag: Ik lees op bokt verschillende zaken over 'hulpen voor het aanspringen in de juiste galop'. De ene tip geeft aan dat je duidelijk stelling naar binnen moet vragen, de ander zegt dat je juist wat stelling naar buiten moet vragen, zodat er ruimte is voor zijn binnenbeen.
Ik ben nu dus heel nieuwsgierig geworden of dit iets is wat gewoon per paard verschilt (wat het beste werkt), of dat ik het nu verkeerd begrepen heb, of anders..

Ik ben nogal een beginnende ruiter, dus wie weet vraag ik wat heel vreemds }:0

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:19

Ik heb altijd geleerd stelling naar binnen. Daarom is het ook makkelijker om in een hoek of op de volte aan te springen omdat je dan sowieso al stelling naar binnen heb, als het goed is dan, hè! ;)

edit: stelling naar binnen, binnenbeen op de singel en buitenbeen er achter. Zo heb ik het altijd geleerd en zo doe ik het eigenlijk ook altijd

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:25

Je hebt het zelf een heel eind in de goede richting!
Voor een correct gebogen, soepel paard is het gemakkelijker aanspringen met binnenstelling en buiging.
Maar voor een scheef paard met nog weinig kracht en balans kan het helpen als je wat buitenstelling vraagt bij het aanspringen. Vaak is dat dan op de 'moeilijke' kant, daar heeft het paard meestal moeite met het onderbrengen van het binnenachterbeen en hoe meer binnenstelling je dan gaat vragen, hoe lastiger dat wordt.
Het verschilt dus per paard, en per situatie. Echter is dit wel een dingetje wat je gerust eens kan proberen, je doet er je paard geen kwaad mee.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:28

moeilijk om uit te leggen, maar ik doe een poging...

Correct is: halve ophouding binnenteugel, buitenbeen begrenzend achter de singel en binnenbeen drijvend op de singel. Het belangrijkste hierbij is dat je paard z'n binnen achterbeen goed onder de massa brengt en zichzelf draagt. Dit gebeurt het makkelijkst in een hoek, omdat het paard dan lengtebuiging heeft en lichte stelling.

Wanneer een paard weinig balans heeft, kan het zijn dat het door binnenstelling te vragen op de binnenschouder valt, waardoor deze niet vrij is om aan te springen. Het kan dan tijdelijk helpen even buitenstelling te nemen en de binnenteugel te luchten zodat het paard ruimte krijgt om in de juiste galop aan te springen. Maar dit is nimmer nooit de manier om het te blijven doen.
Maar bij een jong paard moet je soms kiezen, ze op een foute manier het juiste laten doen, of 100x in de fout te laten gaan op de juiste hulpen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:29

met binnen stelling is het makkelijkst, maar je heb soms ook paarden die makkelijk tegen de buitenschouder aanlopen dan moet je hem daar eerst er van af halen

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:38

Aha, volgens mij hoor ik hier een kwartje vallen ergens ;)
Ligt dus ook een heel eind in mijn voorbereidingen met het rijden. Wil proberen d.m.v. de goede tips die ik heb gehad voor stelling en wendingen het paard 'soepeler' te krijgen / a la beter te rijden, wat dus gelijk de halve voorbereiding is voor o.a. goed aanspringen in galop.

Bedankt voor de uitleggen! Heb zelfs het idee dat ik ergens begrijp waarom een paard die niet goed in balans is, die buitenstelling makkelijker kan vinden. Anyway, laat ik maar gewoon oefenen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:57

Het moet idd stelling naar binnen zijn , maar onthou het is niet die stelling die bepaald of het paard goed zal aanspringen.
Die stelling is eigenlijk het gevolg van de voorbereidende handelingen die je doet om aan te kunnen springen. Je zet je paard iets naar buiten toe met je binnenbeen dus het paard neemt dus stelling naar binnen, dit gaat als vanzelf, je legt je buitenbeen iets naar achteren en drukt de achterhand iets naar binnen, dan laat je binnenbeen los en geeft ruimte aan de binnenteugel en tikje met je buitenbeen en paard zal achteraan aanspringen, de kracht de motor zit achteraan of zo zou het toch moeten zijn.
maar dat je ooit hoorde spreken van aanspringen met buitenstelling, wel als je nu naar paarden in vrijheid kijkt, dan springt dus elk paard aan met buitenstelling, dus idd wanneer het een beetje moeilijk is om juist aan te springen kan dat soms even als overgangsfase tussenin helpen om juist aan te springen.

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:02

...
Oke, ik kan dus een heel stuk bewuster gaan rijden, als ik het zo lees..

;)

Marije_jiplover

Re: Binnen of buitenstelling bij galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:22

In principe moet het paard heel licht gebogen zijn naar de galop waarin het paard moet aanspringen. Dus linksgebogen en dus ook lichte linkerstelling voor de linkergalop.

Alleen, wat hierboven al eerder gezegd wordt, sommige paarden zijn nog dusdanig in onbalans, dat als je linkerstelling vraagt, de linkerschouder nogal wordt geblokkeerd, waardoor het linkervoorbeen niet als verst naar voren kan grijpen en het paard daardoor in de verkeerde galop aanspringt.

Buitenstelling kan een tijdelijk lapmiddel zijn, maar dan moet er ondertussen aan de balans van paard en ruiter gewerkt worden, zodat uiteindelijk met de juiste stelling kan worden aangegaloppeerd.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:40

Ik heb ook altijd geleerd, Buitenbeen naar achter om de achterhand te begrenzen, binnenbeen op de singel, iets stelling vragen naar binnen. Wel op twee teugels rijden maar de buitenteugel gebruik je ook als begrenzer. En dan met je binnenbeen aan laten springen. Maar als je teveel binnenstelling vraagt geef je je paard ook de kans om er onder je weg te lopen, zeker bij een paard die moet aanspringen bij zijn moeilijke kant. De stelling moet dus niet te groot maar in verhouding met de rest van het lijf in de juiste 'buiging' zijn. Daarnaast is een goede voorbereiding natuurlijk alles. Je moet zorgen dat je de drang naar voren hebt, impuls. Zelf goed zitten, de goede hulpen geven enzo. Maar het zal nu vast wel goed komen, succes!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:12

Wat ik heb geleerd:
-binnenbeen als drijvend been te gebruiken en je paard licht te buigen
-met je binnenteugel vraag je wat stelling
-buitenbeen iets naar achter om te begrenzen
-buitenteugel tegen de hals, om zo de buitenschouder te begrenzen (zodat ie niet omspringt in de verkeerde galop

Ben zelf in het begin vooral bezig geweest met galopperen op de volte. Dan kon ik 'm goed gebogen naar mijn buitenteugel toe drijven. Op rechte stukken sprong ie dan weer over in een andere galop.
Nu ben ik langzamaan eens een recht stuk hoefslag aan het galopperen, zonder dat ie meteen helemaal uit elkaar valt of overspringt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:15

Stelling naar binnen zodat je aanspringt in de goede galop, heel handig als je paard er moeite mee heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:24

Je spreekt hier over een pony die dus in zijn lijf niet helemaal recht is.

Dan is het dus zaak dat je met een goede instructie hier aan werkt.
Als paard idd zijn schouders op die hand teveel naar buiten zet, zal het aangaloperen met de normale hulpen idd vaak uitmonden in een verkeerde galop.

Het lichtjes stelling naar buiten vragen is idd een trucje om paard zijn binnen schouder vrij te maken.
Heel belangrijk is ook dat je de binnenteugel tijdens het aangaloperen ontspand.
Ook is het raadzaam , om zeker een manegepaard, goed voor te bereiden op de galop.
Dwz eerst paar keer drijven met binnen been, alvorens je buitenbeen geeft, waardoor je paard vast voorbereid is op de galophulp.
Veel schoudervoor rijden op de hand waar ie verkeerd aanspringt, doch blijft het belangrijk dat je dit samen met een goede instructie doet, om te voorkomen dat je hem nog schever maakt.
Op theorie alleen kun je niet rijden, want wij zien deze pony ook niet irl, dus kunnen we alleen aangeven wat je zou kunnen doen, maar dit kan heel goed ook averechts werken.

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:37

CM, dank voor je uitleg. Met de pony gaat het helemaal goedkomen (en met mij vast ook wel :) )
De instructrice(s) kunnen me idd heel goed helpen en het zit hem voornamelijk in dat ik het allemaal nog moet leren.
Mijn vraag was waarom ik de ene keer tegenkwam dat men iemand adviseert binnenstelling te vragen en de andere weer buitenstelling. Die vraag is ruimschoots beantwoordt, dank allen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:43

Goed dat je je erin verdiept.
Zulke vragen zijn zeker het stellen waard.

De juiste manier van aangaloperen is idd wel met een klein beetje binnenstelling.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:56

Het is belangrijk om met je binnenhand niet te blokkeren. Als je teveel met je binnenhand inkomt bij het stelling vragen, is het voor het paard niet makkelijk aanspringen. Dus vooral letten op een ontspannen en toestaande binnenhand. Perfect is natuurlijk als je dan met een lichte binnenstelling kan doen. Als tijdelijke oplossing kan een lichte buitenstelling helpen. Probeer voordat je in galop aanspringt, te werken aan een nette stelling en buiging, om je binnenbeen naar je buitenteugel. Wat mij wel eens helpt is een pasje wijken en hierbij goed opletten dat ik reactie op mijn binnenbeen krijg en niet vasthoud op mijn binnenteugel.