Dressuurruiters: welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:19

ik rij met een gewone watertrens bevalt me erg goed, ik wil het liefst gewoon een simpel bit met niet al te veel poespas.

Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:29

Ik rijd met een enkel gebroken bustrens maar ik ben serieus aan het overwegen om over te stappen op een dubbelgebrokken K&K Conrad Ultra bit (hoezo gevoelig voor andermans mening) Maar tot nu toe bevalt me de bustrens ook prima hoor, maar ik heb gehoord dat een watertrens net iets beter is. Weet iemand hier te vertellen wat nou het verschil is tussen een bustrens en een watertrens (wat betrefd de inwerking)? Het enigste wat ik kan bedenken is dat de bustrens wat stiller in de mond ligt (?)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:34

Koortje schreef:
Op stal hebben twee ruiters die ik en allebei een africhtingsbit, een soort stang eigenlijk, en het lijkt me ontzettend scherp! Ze rijden er bijna dagelijks gewoon dressuur mee... Scheve mond


Ja van K&K zeker, die zijn inderdaad kei scherp, hebben een kantelwerking zoals een stang van stang en trens dat heeft. Hopelijk hebben ze een reden om daarmee te rijden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:42

Lenn"]
[quote="Koortje schreef:
Op stal hebben twee ruiters die ik en allebei een africhtingsbit, een soort stang eigenlijk, en het lijkt me ontzettend scherp! Ze rijden er bijna dagelijks gewoon dressuur mee... Scheve mond


Ja van K&K zeker, die zijn inderdaad kei scherp, hebben een kantelwerking zoals een stang van stang en trens dat heeft. Hopelijk hebben ze een reden om daarmee te rijden.
[/quote]

Hoe kan een bit hefboomwerking hebben zonder schaar? Een africhtingsbit heeft toch gewoon 1 ring waar zowel bakstuk als teugel aan zitten of ben ik nou maf?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 17:44

Niet speciaal wat ik weet....
Ik weet dat een van de twee nogal vaak afwisselt, maar er toch "het fijnst" mee rijdt. Het andere meisje rijdt er echt dagelijks mee. Hoezo precies weet ik net, volgens mij omdat `ie anders te sterk is ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 18:03

er zit verschil in correctiebit en scholings bit


Afbeelding
scholingsbit
Het scholingsbit geeft bij normaal gebruik van de teugels geen extra inwerking, echter bij meer druk van de teugels heeft het bit een kantelende werking en werkt het dunnere middenstuk harder in.



Afbeeldingkorrektiebit
Korrektiebit gemaakt van Aurigan. Ideaal voor paarden die het bit vastpakken of voor paarden die de tong over het bit gooien.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:59

De jonge paarden rijd ik in met een dubbel gebroken bit en blij er in principe ook mee door rijden, of de paarden moeten ergens last van hebben ofzo dat een ander bit beter is!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:18

ook ik ben in het bezit van een K&K, maar dan geloof ik de Conrad Ultra. Das een enkel gebroken bit met een hoek van 45 graden in het mondstuk. Prikt dus niet in verhemelte of tong.

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:35

Ik rij Rosie meestal op een enkelgebroken watertrens van RVS. Hier loopt ze nu haar gebit is gedaan lekker op. Ik heb ook een dubbelgebroken maar die vind ze niet fijn. Ik heb het gevoel dat ze dan denkt dat haar mond te vol is.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:36

Ik rijd met een dubbelgebroken K&K aurigan africhtingsbit.Bevalt super in mijn bit-vastpakkende-4jarige-etterbak Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:47

Ik reed op de dikste enkel gebroken die er is. Daar werd ieniet beter op maar ik wou liever niet op een dunner (=scherper) bit gaan en dus heb ik nu de dikste dubbel gebroken gekocht, gewoon RVS. Er zit een lekker dik middenstuk in en hij is een stuk nageelijker en stiller in de mond. Eerst vond ik dat apart en dacht ik dat ie scherper was, maar ik heb altijd begrepen dan een dubbel gebroken zachter is dan een enkel gebroken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:56

Yvonne19 schreef:
Ik reed op de dikste enkel gebroken die er is. Daar werd ieniet beter op maar ik wou liever niet op een dunner (=scherper) bit gaan en dus heb ik nu de dikste dubbel gebroken gekocht, gewoon RVS. Er zit een lekker dik middenstuk in en hij is een stuk nageelijker en stiller in de mond. Eerst vond ik dat apart en dacht ik dat ie scherper was, maar ik heb altijd begrepen dan een dubbel gebroken zachter is dan een enkel gebroken.


Dunner is niet altjid scherper, een bit kan ook TE dik zijn voor je paard

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:58

Ik rijd met een dubbelgebroken bit (plat tussenstukje)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:02

Ik rijd ook op een dubbelgebroken bitje.
Sinds dat er in hangt is Laiser een heel stuk beter gaan lopen.
Dus ik hoef geen ander bit meer. Dit bit is goed voor ons Knipoog

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:15

Meeste paarden op een enkelgebroken watertrensje, met een uitzondering: die loopt geweldig op een ongebroken appelbitje Kwijl !!
(en ik ben nogwel een echte dressuurmuts, moet denk ook maar aan de K&K als ik een beetje modern wil blijven..) Schijnheilig

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:27

stef"]
[quote="Lenn"][quote="Koortje schreef:
Op stal hebben twee ruiters die ik en allebei een africhtingsbit, een soort stang eigenlijk, en het lijkt me ontzettend scherp! Ze rijden er bijna dagelijks gewoon dressuur mee... Scheve mond


Ja van K&K zeker, die zijn inderdaad kei scherp, hebben een kantelwerking zoals een stang van stang en trens dat heeft. Hopelijk hebben ze een reden om daarmee te rijden.
[/quote]

Hoe kan een bit hefboomwerking hebben zonder schaar? Een africhtingsbit heeft toch gewoon 1 ring waar zowel bakstuk als teugel aan zitten of ben ik nou maf?
[/quote]

Hij heeft geen hefboomwerking maar wel een kantelwerking Tong uitsteken
--> zie plaatjes van kawa

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:15

Ik rijd met een doodnormale trens. Hij is niet heel erg dik, gewoon normaal, of misschien iets dunner. Ik kan er geweldig mee rijden. Lachen Ook met springen gaat het prima.
Voor mijn shet heb ik een watertrens. (dus met losse ringen) Maar goed, die gebruik ik alleen voor het mennen, omdat hij op het bokkenbitje niet zo lekker loopt. Is ook niet echt te vergelijken met een trens bij het dressuurrijden. Ik moet nog wel een eertje een ander bit voor het mennen, maar dat komt wel goed. Tong uitsteken

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 00:31

Tegenwoordig op een dubbelgebroken trens. Ik heb ook een tijd met pelham gereden, wel met twee teugels. Ik ben begonnen met een gewone gebroken watertrens. Hier heb ik jaren op gereden, maar op een gegeven moment kreeg ze er last van. Ze had geen enkel respect meer voor me en ik moest steeds harder trekken. Bovendien werd ze steeds drukker met haar hoofd , ze liep constant te schudden en te klapperen. En ze werd gewoon te sterk voor me, het werd gewoon gevaarlijk. Toen ben ik met pelham gaan rijden. Hier heb ik heel lang mee gereden, ze liep hier veel rustiger mee. Ze durfde hier ook lekker mee te spelen en niet constant vast - los. Later kreeg ze last omdat het ging schuren met haar neusriem, toen overgegaan naar een rechte trens. Hier liep ze ook rustig op. Toen deze ook begon te schuren ben ik overgegaan naar een dubbelgebroken trens. Dit bevalt prima, maar ze is wel brutaler geworden. Ze is nu 16 en ik ken haar door en door, ik heb ook weinig hand nodig dus het is nu geen probleem meer. Het lijkt zo wel of ik iedere keer van bit wissel, maar ik heb het nu wel over 13 jaar. Ik wil alleen maar zeggen, ook hetzelfde paard kan veranderen en een ander bit nodig hebben.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:06

Ik rijd met een dubbelgebroken koperen SPRENGER bit... dat bevalt me ontzettend goed en ze schijnen op een speciale manier in de mond te liggen waardoor ze niet tegen het gehemelte drukken !

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 00:55

een koperen watertrens schuimpt ze lekker van en loopt ze super op doe er alles mee *LOL*

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 01:18

marieketencate"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik rij met een dubbel gebroken bit.
Hier doe ik alles mee
Dressuur, springen en buiten rijden.
En dat bevalt me super.


Dit geldt voor mij ook; ik heb overigens nog nooit een ander bit
geprobeerd, dus heb verder geen ervaring met andere bitten.
[/quote]

geld voor mij ook! super bitje OK dan!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:19

enkelgebroken rvs watertrensje, wel vrij dun. Hij heeft nl nogal een smal hoofdje en niet zoveel plaats voor een dik bit. Daar zou ik hem ook niet mee kunnen houden waarschijnlijk.
Eerst reed ik met een Robart bit met plat koperen tussenstukje, maar daar werd hij te sterk op.
Binnenkort koop ik een nieuw bit, opnieuw dezelfde watertrens, maar dan in goudkleur, om te passen bij mijn hoofdstel met goudkleurige gespjes (hoezo snob? Tong uitsteken )
xxx

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:14

Padij loopt nu op een enkel gebroken watertrens.
Maar ik heb een keer een KK-Ultra in haar kwek gedouwt, en daar liep ze super op!
Ik ben ook aan het overwegen om een KK-ultra te kopen.


Desiree schreef:
Hoewel mijn merrie zich soms ontzettend sterk kan maken, en soms haar rem niet functioneert, rijd ik met een dikke kluif, d.w.z. een dikke bustrens. Als ik dan een keer door moet pakken, kan ik dat zonder haar pijn te doen. Ik pleit altijd alleen maar voor dikke bitten. Dunne bitten lossen niets op. Ja, tijdelijk.


Je begint een beetje de stelling van Wim te krijgen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:14

Angeliek"]
[quote="Desiree schreef:
Hoewel mijn merrie zich soms ontzettend sterk kan maken, en soms haar rem niet functioneert, rijd ik met een dikke kluif, d.w.z. een dikke bustrens. Als ik dan een keer door moet pakken, kan ik dat zonder haar pijn te doen. Ik pleit altijd alleen maar voor dikke bitten. Dunne bitten lossen niets op. Ja, tijdelijk.


Je begint een beetje de stelling van Wim te krijgen...
[/quote]
Klopt. Ik sta helemaal achter zijn methode, die WERKT namelijk! En hij kan het ook goed toelichten. Feit is dat paddy eerst banger in de mond was dan de laatste tijd. Wim ziet heel goed wat haar dwars zit.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:22

Ik reed eerst altijd met een pelham. Dat ging opzich wel redelijk maar nou heb ik laatst mijn eerste wedstrijd gereden en dan mag je niet (duh) met pelham rijden. Dus ging ik over op een enkel gebroken trens en dan de dunste die er was.
Ik krijg het niet altijd voor elkaar om met dit paard en bit haar naar beneden te rijden omdat ze zo ontzettende spieren op de verkeerde plek heeft bij haar kaken. Maar het lukt wel redelijk maar met een gewone watertrens word het echt een ramp.