inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 14:21

Ik ben vanaf gister echt begonnen met het inrijden van mijn merrietje had dr al een maand een zadel op en kon dr al longeren..nu zijn we dr van de week op gaan hangen ging ook allemaal goed..maar nu is mijn vriend dr gister opgegaan en was nie zon succes 4sec later lag ie dr weer af...dus k ben benieuwd hoe het inrijden bij jullie is vergaan!xxxxSuus

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:06

Bij mij is het wisselend gegaan. Heb alle 2 mijn paarden zelf ingereden. Bij Fiësta was het zadelmak maken wat het langste duurde. Ze was net een hert zo was ze aan het springen. Maar toen ze daar eenmaal aan gewend was ging het heel goed. Ik kon er op gaan hangen en zolang ik bleef praten, en ze mocht kijken wie er over haar heen hing, bleef ze heel netjes ontspannen. Ik heb haar vanaf veulen afaan, en het vertrouwen zat gewoon goed. Die haflinger van mij was het er allemaal minder mee eens, die deed het wel goed als zij zin had en anders...rodeo! Daar ben ik regelmatig vanaf gevlogen. Dus die heeft veel aan de longe gelopen, en er heeft lang iemand naast moeten blijven lopen. Nu heeft ze nog wel haar kuren, maar ik kan haar goed uitzitten.

Het ontspannen vind ik het belangrijkste.....al vanaf het begin, alles heel rustig aan. En net als met Fiësta dat ze het vertrouwen in mij heeft, dat maakt het allemaal makkelijker.

Veel succes met je paardje verder inrijden!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:47

Ik ben Par ook zelf aan het inrijden.
Eerst idd aan het zadel laten wennen, en er voor de eerste keer opgestapt met een instructrice.

Eigenlijk nooit problemen gehad dus.

Mijn instructrice heeft vanaf het begin gezegt waar ik op moest letten, als ik enigszins gespannen was, zei ze ook meteen ontspannen, rustig aan en adem blijven halen.
Heel belangrijk dus *zoals hierboven al gezegt*

Ik vondt mezelf ook niet goed genoeg om in mijn eentje aan de gang te gaan, vandaar iemand met verstand van het inrijden van jonge paarden erbij.
Misschien ook een optie voor jou?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:55

haha vandaag ben ik zonder zadel en zonder hoofdstel op een oningereden paard gaan zitten... HEEL DOM EIGENLIJK IK WEET HET!!!!!
alles ging goed, tot ie schrok, toen begon ie te bokken en lag ik eraf Haha! whaha STOM van mij dus!

maar verder met inrijden nooit problemen gehad eigenlijk met inrijden, verder nog nooit (tijdens het) inrijden van een paard af gevallen.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:47

Ja suleika, dat was echt stom, ik kwam niet meer bij!!! Toenik dit las moest ik er meteen aan denken!
Ik help dus mee met dat oningereden paard in te rijden, maar dat gaat eigenlijk best goed (we zijn ook nog niet zover haha)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:09

haha nee inderdaad, was een erg stomme actie! maar ik denk dak weet waar ie van verschrok... bij de buren waren ze bezig met hun achtertuin verbouwen, misschien dat hij daarvan wat hoorde
daar wastie in het begin ook al heet om met longeren

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:11

ben er ook 1 keer echt kei-hard afgekletterd tijdens een rodeo. kzou er heel eventjes opzitten en er dan weer afgaan (hadden we al eens eerder gedaan), alleen hij schrok van iets anders, m'n zus liet hem los en daar ging ik. het zag er denk wel erg spectaculair uit, maargoed m'n knie vond het wat minder fijn, want daar landde ik op. maar na die ene rodeo ging het allemaal goed, heeft in het begin nog weleens een bokje gegeven, maar nooit meer zo gek.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:47

bij mijn paardje ging het de eerste keren prima, maar bij gebrek aan hulp moest ik te vroeg los, hij schrok na een poosje van de beweging op zijn rug toen hij ongevraagd in draf ging, en ging er in een RAZENDE galop vandoor.....!! ik heb me er onmiddellijk af laten vallen, omdat hij nog helemaal geen hulpen kende, en in een bak met mij erbij overal tegenop kon knallen.
dit scenario heeft zich nog ZEVEN maal herhaald (aai, oew, auhhh!!!). hij begon het een leuk spelletje te vinden (ikke niet ).
heb er hulp bijgehaald, en het is helemaal goed gekomen *LOL* *LOL* !!

Belker

Berichten: 15235
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:48

Ik heb er het afgelopen 1,5 jaar 4 ingereden. 2 waren zonder problemen. Daar reed ik zo mee weg. Waren moeder en dochter. Die andere 2 hebben meer tijd gekost. Grappa heeft 3 maanden geduurt vanaf de allereerste keer longeren tot los door de bak kunnen rijden. Joris heeft 6 weken geduurt. Die was ook gelijk goed zadelmak. 5 keer erop gezeten en gelijk naar buiten. In zijn eentje, met anderen, met trailer weg en ergens rijden. Maakt niet uit.

Het grootste probleem zat hem in het moment om er echt op te gaan zitten. Bij mij dan. Als we daar waren en ik ging zitten kon ik vaak ook zo wegstappen. Daarna had ik dan geen problemen of terugvallen meer.

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 10:58

Een goede begeleider is heel belangrijk. Zowel de ruiter als de begeleider moeten zeker overkomen. En het paard vertrouwen kunnen geven.
Ik ga altijd eerst longeren, dan hangen, zowel links als rechts en dan hangend wat voorwaarts. Gaat dit goed, dan ga ik erop. Heel voorzichtig opstijgen. Beugels heel vorozichtig indoen. En als het paard dan het netjes lijkt te accepteren, dan pas voorwaarts. Veel praten tegen het paard.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 11:07

ja heb ook hulp van mn vriend(heeft 7jaar gereden..)en longeren en hangen met zadel erop maakr dr nix uit heb ook een heel goede band met mijn paardje ken dr al vanaf dr geboorte..maar erop dan begint ze nu 2 x geprobeerd en 4 x gevallen...als ze zo blijft doen breng k dr denk ik toch maar weg om in te rijden..maar we proberen nog maar paar weekjes..

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:25

MelodyT schreef:
ja heb ook hulp van mn vriend(heeft 7jaar gereden..)en longeren en hangen met zadel erop maakr dr nix uit heb ook een heel goede band met mijn paardje ken dr al vanaf dr geboorte..maar erop dan begint ze nu 2 x geprobeerd en 4 x gevallen...als ze zo blijft doen breng k dr denk ik toch maar weg om in te rijden..maar we proberen nog maar paar weekjes..

Zou het samen met iemand doen die al ervaring heeft met het inrijden van paarden. Ik rijd "al" 10 jaar, maar dat betekent nog niet dat ik met een vriendin een paard kan inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:29

idd paardje
Vraag er iemand bij die al veel paarden zadelmak heeft gemaakt.
En of je een band hebt met een paard maakt ook helemaal niks.

De meeste die ik zadelmak heb gemaakt deden niks.
Maar we waren wel met 2 die wisten wat we deden.
En dat breng je direct over aan je paard.

Dus blijf aub niet zelf rommelen, het inrijden is zo belangrijk voor je paard voor de toekomst.

valori
Berichten: 466
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:21

Ik heb mijn driejarige merrie begin van het jaar zelf (met goede hulp) zadelmak gemaakt, ze heeft tot vandaag nog geen bokje gegeven. Heerlijk is dat. Maar het gaat ook wel eens anders.

te koop: 2 oudere zadels VZH zadel JC 18" en Kieffer Bavaria 18"

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 20:41

k was vergeten te zeggen dat hy er ook veel ingereden heeft..hys zoon van de handelsstal waar ze staat..hy is dr alleen een jaartje tussenuit geweest met rijden maar was sinds 3 maanden weer bezig..mAar wil t toch nie lukken binnen nu en 2 weken er op te kunnen zitten dan breng ik dr ook echt wel weg..

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 11:22

schopje

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 08:32

heb net de mensen gebeld voor het inrijden en ze kan half nov. al terecht...in de tussen tijd radde ze ons aan gewoon iedere dag erop te hangen!dus da gaan we ook zeker doen!!ben zo blij dat ze zo vroeg al terecht kan!!

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 08:37

Ik zou in ieder geval maar met 1 persoon inrijden. Dus niet dan die erop en dan die. Iedereen geeft toch andere hulpen en het lijkt mij belangrijker dat het paard het eerst leert met 1 iemand.

Slim dat je er nu echte hulp bij haalt!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 08:44

ja da gebeurd ook..ze gaat een dikke maand weg om door een ervaren vrouw ingereden te worden!zij heeft al haar broers en zussen ook met succes ingereden en die hebben nooit meer echt moeilijk gedaan!ze had eigelijk haast geen plaats meer maar omdat ze zon goede ervaringen heeft met de veulens van katowice(moeder van mijn paardej)heeft ze gezegt laat maar komen!!!

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers